distributie-riem

Pjotr-ke

Rookie
29 jan 2006
5
0
Sleeuwijk
Vraagje:

Mijn Ducati ST2 Heeft met km-stand 18000 een nieuwe riem gekregen bij Twinstar, (volgens de laatste eigenaar), wanneer moet er nu weer een nieuwe om?? Huidige km-stand 33000

gr Pjotr
 
om de 20.000 km en/of 2 jaar (dit vanwege 't uitdrogen. en vervang ze maar. zal niet 't eerste duc blok zijn wat op een hoop loopt vanwege de riemen. beter 5 a 60 euro uitgeven voor nieuwe riemen, dan dik geld voor een nieuwe kop, kleppen en weet ik 't :z )

Dus bij 38.000km moeten ze, maar die 2000km maakt ook niet meer uit, dus laat 't bij de 40.000km beurt doen, tenzij ze dan al ouder zijn dan 2 jaar ;)
 
Bedankt voor de info, volgens mij zei die man dat er in 2003 een nieuwe om gegaan is, dus lijkt het mij dan verstandiger om er voor het seizoen een nieuwe om te doen, of niet?? Ik heb er een hele goede handleiding bij, en kan zelf aardig sleutelen maar is dit zelf te doen
 
Opzich wel, stelt niet zo heel veel voor.

- Distributie-riem kappen eraf (zitten vast met imbus 5)
- Bougies eruit
- Blok op tijd zetten met speciale dop (dop met 4 nokjes, kan je eventueel zelf ook maken van een oude dop) op 't carter staat een streepje en op 't op het riemwiel staat een stipje, deze bij elkaar, op de riemwielen van de nokkenassen staan ook streepjes/puntjes, deze staan dan ook op de juiste plaats)
- riemspanners los, oude riemen verwijderen
- nieuwe riemen erop, en dan opspannen. tegenwoordig gebruiken ze een ducati computer, met een sensor die de frequentie meet, maar de oude methode werkt ook bij de 2 kleppers : boortje 5,5 en 6mm. Boortjes tussen de geleiderol (niet de spanrol) en riem. en dan mag boortje 5,5 wel er tussen passen en boortje 6 niet (tenzij je grof geweld gaat gebruiken |( )

Kijk meteen ff als de riemen eraf liggen of je de span/geleide rollen nog soepel draaien, die lagers willen ook wel is vast rotten.
 
UUUUUUUUHHHH,

sorry ik bedoelde inderdaad Star Twin.

Als de temperatuur een beetje stijgt zal ik eens gaan kijken of het lukken wil met de distributie riem, nu is het nog te koud in mijn garage. Heb hem trouwens zaterdag pas gekocht en vanmorgen opgehaald. Was wel erg koud maar toch wel lekker! Heb er van de vorige eigenaar twee mappen bijgekregen met info, afstelgegevens, workshop-manual met duidelijke foto's dus het zal wel lukken,

gr Peter
 
Terug
Bovenaan Onderaan