Distributieketting Evo

1340

Rookie
23 jun 2006
4
0
haarlem
Heeft er iemand ervaring met het aanspannen van de distributieketting van een Harley??? Evoblok!!!!
Zo ja, hoe moet ik te werk gaan>>

Alvast bedankt

Arno
 
helaas.............in een evo zit geen distrubutie ketting....dat gebeurt met tandwielen.(de twincam is de eerste harley met een distributie ketting en die kun je beter vervangen door een tandwiel setje van S&S)





wat je warschijnlijk bedoeld is je primaire ketting (primaire aandrijving, tussen de krukas en je koppeling.)

die moet koud ongeveer een halve inch (mm of 12) kunnen bewegen, niet te strak zetten en regelmatig ff checken
 
Volgens het boek van Haynes zit er een primary cam timing chaine in. En daar bedoel ik niet voor de duidelijkheid de primare ketting mee zoals hierboven genoemd.
Kan zijn dat het bij oudere types anders is maar dit gaat over motoren van 1999 t/m 2003
Mits je de hier boven genoemde ketting bedoeld is dit een ketting die aan de rechterkant in je motorblok zelf gemonteerd zit. Er kunnen twee soorten in zitten voor een blok met ballansassen en zonder ballansassen. Zou als ik jouw was voor een paar centen dat boek aanschaffen wordt het een stuk gemakkelijker sleutelen. Dit is ook niet zomaar even uit te leggen hoe je het wel of niet doen moet. Deze ketting heeft namelijk de functie om je pushrods te bedienen denk er om je kunt hiermee een hoop schade veroorzaken indien je deze verkeerd monteerd.
succes
 
Volgens het boek van Haynes zit er een primary cam timing chaine in. En daar bedoel ik niet voor de duidelijkheid de primare ketting mee zoals hierboven genoemd.
Kan zijn dat het bij oudere types anders is maar dit gaat over motoren van 1999 t/m 2003
Mits je de hier boven genoemde ketting bedoeld is dit een ketting die aan de rechterkant in je motorblok zelf gemonteerd zit. Er kunnen twee soorten in zitten voor een blok met ballansassen en zonder ballansassen. Zou als ik jouw was voor een paar centen dat boek aanschaffen wordt het een stuk gemakkelijker sleutelen. Dit is ook niet zomaar even uit te leggen hoe je het wel of niet doen moet. Deze ketting heeft namelijk de functie om je pushrods te bedienen denk er om je kunt hiermee een hoop schade veroorzaken indien je deze verkeerd monteerd.
succes



waar Rikuo het over heeft is geen evo maar een twincam...............
daar zit idd een timing chain in...(wat dat primary daar bij moet.........het is dan ook een hynes manual)
idd met en zonder balansassan, maar twin cams zijn 88cui en TS noemt zich 1340 en dat is 80cui

ook in de twin cam zit op de linkerkant een primary chain

als TS een manual aan wil schaffen.........geen hynes of clymer.......doe maar van harley zelf!
 
Klinkt idd als primary, een 1340 Evo heeft stoterstangen ipv bovenliggende nokkenassen.

Controleer je primary op meer dan 1 plaats en maak zeker dat-ie nergens strakker staat dan de minimum opgegeven waarde; door slijtage aan de ketting en "onronde" tandwielen kunnen er wat verschillen meetbaar zijn, hoewel meestal niet zo sterk als bij secundaire kettingen (die jouw 1340 hoogstwaarschijnlijk ook al niet heeft :P )
 
Primaire ketting moet aangespannen worden door de bak meer naar achteren te stellen meen ik, tip die ik ooit gekregen heb was eenzelfde type spanner te gebruiken als op de Sportster word toegepast maar dan aftermarket voor de 1340.
 
Primaire ketting moet aangespannen worden door de bak meer naar achteren te stellen meen ik, tip die ik ooit gekregen heb was eenzelfde type spanner te gebruiken als op de Sportster word toegepast maar dan aftermarket voor de 1340.


helaas gaat dit niet..........blok en bak zitten op een vaste afstand (primairebak)

bovenstaande verhaal gaat op, als je een openbelt hebt.
 
Volgens het boek van Haynes zit er een primary cam timing chaine in. En daar bedoel ik niet voor de duidelijkheid de primare ketting mee zoals hierboven genoemd.
Kan zijn dat het bij oudere types anders is maar dit gaat over motoren van 1999 t/m 2003
Mits je de hier boven genoemde ketting bedoeld is dit een ketting die aan de rechterkant in je motorblok zelf gemonteerd zit. Er kunnen twee soorten in zitten voor een blok met ballansassen en zonder ballansassen. Zou als ik jouw was voor een paar centen dat boek aanschaffen wordt het een stuk gemakkelijker sleutelen. Dit is ook niet zomaar even uit te leggen hoe je het wel of niet doen moet. Deze ketting heeft namelijk de functie om je pushrods te bedienen denk er om je kunt hiermee een hoop schade veroorzaken indien je deze verkeerd monteerd.
succes
????????????????????
:? :? :? :? U is specialist?? :?
 
waar Rikuo het over heeft is geen evo maar een twincam...............
daar zit idd een timing chain in...(wat dat primary daar bij moet.........het is dan ook een hynes manual)
idd met en zonder balansassan, maar twin cams zijn 88cui en TS noemt zich 1340 en dat is 80cui

ook in de twin cam zit op de linkerkant een primary chain

als TS een manual aan wil schaffen.........geen hynes of clymer.......doe maar van harley zelf!

Oke bedankt voor de uitleg evo en twincam maar vandaar dat ik ook er in gezet heb uit wat voor manual ik de informatie gehaald heb. Zodat hij zelf kan zien of hij er iets aan heeft en nu ik dit stukje van jouw gelezen heb inderdaad heeft hij er niets aan. Heb alleen voor de duidelijkheid iets over de primary chain geschreven. Zo te lezen ben je niet erg te spreken over de Haynes manual waarom niet als ik vragen mag.
 
Ik rij ook met een EVO blok (1990). Primaire ketting loopt gewoon in een bocht over een teflon geleider die onderin de 'beschermingsbak' vast zit. Allemaal niet zo hight-tech bij Harley...

Heb de originele 'shop manual' (werkplaats handboek). Zal vanavond eens kijken voor je.
 
Inspectiedeksel los,bout spanner los,ketting bovenin het midden op spanning zetten(doe ik op gevoel maar dacht dat het koud 5/8 is),aantrekken ,deksel vast en klaar.Rammel kan ook uit je compensator komen of uit je stator of ....
 
Terug
Bovenaan Onderaan