distributieketting versleten?

--ARD--

Die hard MF'er
12 dec 2009
594
0
H-veld G-dam
Hallo allemaal,

Bij de demontage van mijn 2e blok de distributieketting eens goed bekeken,nu lijkt het mij dat deze voledig is versleten is,als ik de distriebutieketting en het distributietandwiel tegen het licht hou kan ik er goed tussendoor kijken.Ik heb het werkplaatshandboek er op na geslagen,maar kan er niet echt veel over terug vinden.De ketting buigt ook flink door,dat de ketting versleten is is wel duidelijk.Is er iemand die voor mij een duidelijke foto heeft met een nieuwe gemonteerde distributieketting,de distributietandwielen zien er goed uit,bij voorbaat bedankt,groeten ard.
tegen het licht


 
het is een plaatjes ketting en die liggen altijd op de tandwielen

na het nog eens nagekeken te hebben in alle 3 de boeken kan ik alleen maar dit ontdekken,



dit is een foto uit het werkplaatshandboek,alleen kun je op deze foto niet er tussen door kijken.zoveel kan de ketting buigen


Wat is dan een marge waarop je kunt opmaken wat nog wel of niet kan,deze ketting gaat er zoiezo niet meer op komen,is alleen als voorbeeld.Elke dag leer je weer bij. :)
 
Kan me vergissen hoor, en zal dan als dat geval is vast "gecorrigeerd" worden hier. Kan me namelijk niet voorstellen dat wanneer een ketting versleten zou zijn dat deze hoger komt te liggen, eerder verder/dieper op de tanden. De kromming op de foto vind ik ook niet zo zorgwekkend eerlijk gezegd. Lijkt wel alsof de ketting onder veel te weinig spanning op het kettingwiel ligt. Zoals het op de foto staat kan de motor denk ik nooit gedraaid hebben, dit zou wel heel veel slijtage geven. Of had je de ketting al los liggen toen je de foto's nam. Misschien wat meer info, ook om wat voor motor het gaat.
 
Hallo allemaal,

bedankt voor de reactie,s,
het betreft hier een reserve honda cbr 1000 f blok van ,92,dit blok zal uiteindelijk gebruikt worden voor mijn volgende project.Het zal ook voor een deel nieuwe onderdelen nodig hebben in de vorm van lagering en uiteraard het distributie gedeelte inclusief spanner.
Het blok is voledig gedemonteerd om opnieuw op te bouwen en weer te gaan gebruiken
daar het blok een aantal zaken had die weinig vertrouwen gaven is het blok voledig uit elkaar gehaald,Op de foto had ik de nokkenas en de distributieketting in mijn hand,bij het blok waar de distributieketing en nokkenassen gemonteerd zitten zie ik hetzelfde beeld.


[

 
Laatst bewerkt:
Dat je eronderdoor kan kijken is normaal voor zo'n type V-ketting. Uiteraard mag hij er niet kunnen afspringen.

Zo ziet mijn ketting er uit en hij is nog niet versleten

bedankt voor je reactie,dat ziet er redelijk hetzelfde uit,het lijkt of tie bij mij net iets hoger op de tandwielen ligt, zo zit de distributieketting bij mij als het geheel is gemonteerd,en dan zit er ook nog een geleider boven,dus eraf springen zal niet gauw gebeuren,tenzij dat de ketting breekt,





 
Wat gebeurt er als je de krukas voor- en achteruit draait? Draaien de nokkenassen direct mee of zit er wat speling tussen? Als speling: ketting versleten.

Hu?
Dan kan volgens jou een ketting alleen goed zijn als er een manuele spanner in zit die te strak staat... (En dan kan de ketting in werkelijkheid nog zo versleten zijn.)

De kettingspanner zal bij achteruit draaien iets speling geven en ik kan me niet voorstellen dat het verschil tussen die speling en versleten schakels te voelen/zien is.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

wederom bedankt voor alle reacties,de speling is niet merkbaar met het heen en weer draaien van de krukas,ook als ik de ketting probeer op te lichten boven de nokkenassen in gemonteerde stand,met de spanner los is bijna niet te doen als de spanner vast zit,is het bijna onmogelijk,maar de spanner is bijna op zijn eind als die gemonteerd is,als ik de spanner vastzet van los naar vast heb ik het over 1.5 slag rond.
Genoeg informatie kun je nooit hebben,geinformeerd bij een motorzaak met dezelfde informatie en die gingen ervan uit gezien de foto,s dat de ketting versleten was,en dat de ketting wat meer in het tandwiel moest zakken,gezien het feit dat er in het blok een aantal zaken niet goed waren geeft mij dat weinig vertrouwen en zullen deze onderdelen worden vervangen,beter genezen voordat de boel in de soep loopt,groeten ard.
 
2 weken geleden beide nokkenaskettingen vervangen. Ze waren niet van de nokkenassen af te tillen, maar ik kon ze tussen beide nokkenassen in meer dan een centimeter naar beneden trekken terwijl de spanner maximaal stond!
 
2 weken geleden beide nokkenaskettingen vervangen. Ze waren niet van de nokkenassen af te tillen, maar ik kon ze tussen beide nokkenassen in meer dan een centimeter naar beneden trekken terwijl de spanner maximaal stond!

op de tandwielen kan ik de ketting helemaal niet oplichten tussen de tandwielen minimaal,ik heb ook nog een distributieketting gevonden bij toeval in de berg reserve onderdelen daarvan zal ik de foto,s plaatsen. :) :)
 
Laatst bewerkt:
Bij deze nog de foto,s van de andere distributie ketting,ik had er geen idee van dat het zoveel kan oprekken.Deze ketting ligt ook beter op de tandwielen,


kan er nog een klein beetje tussendoor kijken,maar veel minder als bij de andere ketting,

bovenste betere,onder de mindere ketting,

:) :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan