Distributieketting

Raphaël-s

Auribus teneo lupum.
21 nov 2007
31.402
61.842
Vraagje van mijn kant...

Ik hoor mijn distributieketting de laatste tijd, zal dus gespannen moeten worden. Zit er over te denken de automatische spanner die hiervoor in het blok zit te vervangen voor een handmatige zoals ik ook op mijn Suzuki heb maar kan die nergens vinden.

Iemand enig idee waar ik die zou kunnen vinden?

Begin het geluid inmiddels wel erg hard te vinden en wil niet dat ik straks met een blok zit dat compleet in de soep is gedraaid....

Veel dank!
 
ik heb met mijn tdm dit zelfde ongeveer gehad, alleen was het geluid bij mij nog niet ernstig.

ik ben naar de dealer toegereden (overigens geen yammie dealer) en die haalde een boutje eruit om de spanner een ¨handje te helpen¨ zodat het geluid verdwenen was en dus de ketting weer op spanning.


mischien een idee?
 
Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Naar een dealer rijden is niet echt mogelijk op dit moment.. zit in La France en mijn Frans is niet goed genoeg om aan een dealer uit te leggen dat ik geen onderhoudsbeurt van enkele honderden euries wil... (wordt anders wel een erg dure hobby :+)
 
Inderdaad, die! Wat een geld....
Dankje!

Zal de foto op mn telefoon kijkenzetten, morgen eens een dealer zoeken. Wil ook mn remleidingen vervangen voor stalen. (Na rijden op de circuitfiets met radiale remmerij en stalenleidingen voelt deze opeens alsof ik geen remmen heb....)
 
Laatst bewerkt:
Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Naar een dealer rijden is niet echt mogelijk op dit moment.. zit in La France en mijn Frans is niet goed genoeg om aan een dealer uit te leggen dat ik geen onderhoudsbeurt van enkele honderden euries wil... (wordt anders wel een erg dure hobby :+)


elke fatsoenlijke monteur moet dat geluid kunnen herkennen, en in het frans opzoeken, wat kost het kan niet veel moeite zijn...

wat je je daar bij voor moet stellen
stel, de automatische kettingspanner heeft 5 nokjes waar die in valt. elke keer als de ketting te slap word valt hij in de volgende en is hij weer gespannen
zo dus:
1------------2------------3------------4------------5
------------?
maar wat nu als de spanner zo ver is dat hij net niet naar het volgende nokje toe wil op basis van een veer die in het apparaat moet zitten en hij staat bij het vraagteken... dan moet hij ff geholpen worden toch?

dat is wat mijn monteur gedaan heeft, ff een staafje ofzo het blok in tegen de spanner aan en klik, toen stond het dus weer zo:
1------------2------------3------------4------------5
---------------?
 
Vandaag bij dealer geweest, liep meteen met me naar buiten om even te luisteren :)

Was veel minder dan ie verwachte na mijn verhaal in half krakkemik frans: valt harststikke mee, kan je nog zeker 30.000kms mee rijden.

Dus weer huis waards gekeerd met centjes nog op zak *O*
 
Volgens hem zoals ik dus zelf ook goed had gehoord de distributieketting (of heet dat ding nou nokkenasketting? Of haal ik wat door elkaar.....?)
 
de nokkenasketting... die word vanzelf erger :) of dat echt nog 30.000km duurt... geen idee.
wel een goed punt is dat je het heel goed kan merken dan wel horen. mijn cbr heb ik doorgereden tot die koud vooral maar ook warm klonk als een 30 jaar oude en afgeragde tractor.toen pas laten vervangen en nog geen randschade. zeker zo'n 5.000 km mee gereden nadat ik het heb opgemerkt, en dat heeft ook wel even geduurt aangezien het mijn eerste motor was :)

zou me dus niet te druk maken en gewoon af en toe zonder oordoppen een stukje rijden om te horen of het al erger is geworden
 
Ik zeg vervangen. Ik weet niet hoelang je er nog op wilt rijden, maar wel een lekker gevoel als dat soort dingen gewoonnetjes vervangen zijn... Anders denk je er steeds aan als je rijd :)
 
_O-
Op een gegeven gewoon hard knarsend geluid terwijl ik eraf vlieg omdat het blok in de soep loopt. Tijdens het vliegen denken "ja, nu moet ie vervangen".
:+

ik ga ermee aan de slag, dank voor het meedenken :)
 
Ben er nog niet aan toegekomen, maar net even een flink stuk zonder oordoppen gereden en het valt me eigenlijk reuze mee.
Als hij koud is dan klinkt et als een ouwe diesel/kettingzaag maar als het blok warm is dan hoor je eigenlijk niks meer, ook niet bij stilstand of optrekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan