Dit is illegaal knijpen?

18 nov 2001
61
0
Grunn
Ik heb vorige week mn eerste motor gekocht, een Honda CB1. :} Maar nu moet dat ding geknepen worden ivm. f*cking A beperkt (ja sorrie 25kW sucks, I know).

Maar nu zit ik met een probleem, ik heb bij mij in de buurt rond gebeld om te vragen wat dat gaat kosten en er werd mij verteld dat dat ding helemaal niet te knijpen was omdat er geen setjes te krijgen waren omdat Honda Nederland geen goedkeuring voor dat type heeft. Toen heb ik verder gebeld en er waren twee motorzaken die beweerde dat het wel mogelijk was, maar naar mijn idee een rare manier:

De eerste zaak vertelde me dat ze het konden doen, maar dan moest ik mn fiets bij Unive verzekeren. Ze tunden dat ding dan terug naar 25kW op de vermogen bank en er kwam een mannetje van Unive kijken om te controleren of het allemaal wel klopte. Zoja dan kon ik mijn brommertje bij hun verzekeren als zijnde een 25kW fiets. Ik kreeg dan een uitdraai mee van de vermogen bank waarop staat dat m\'n fiets een 25kW\'er is. Volgens die man rij ik dan gewoon op een 25kW fiets en is er nix aan de hand. Maar op m\'n kenteken staat de fiets nog wel als een 44kW. Immers de RDW kwam er niet aan te pas omdat Unive akoord is gegaan met de uitdraai van de vermogen bank. Hij had al vaker op deze manier fietsen terug gebracht en nog nooit problemen gehad.
Het ging alleen tussen de 750 en 1000 piek kosten(!) dus niet verzekerd. Of kan ik de uitdraai laten zien en daarmee aantonen dat het (helaas) echt wel een 25kW fiets is?
2. Ben ik wel verzekerd?
Wat gebeurd er als ik een sleurhut binnen rij? Ben ik wel verzekerd? Immers Unive is die constructie akoord gegaan of zullen ze er onderuit proberen te komen (buiten de gebruikelijke trucjes om)? Bla..bla..44kW...bla..bla..zelf dokken enzo..

kortom is dit gebruikelijk, hebben andere mensen ervaring met een dergelijke constructie moet ik het doen? :?
Ik wil eigenlijk wel graag op deze fiets rijden!(moet toch wat..) :]
 
sorry dat ik het zeg, maar was het niet slimmer om dit eerst te gaan navragen voordat je die motor ging kopen. Je had dan beter een type lichter kunnen kopen en die was dan makkelijker, goedkoper en juridisch beter te knijpen.

Maar bovenal veel plezier met je motor en welkom hier!!!
 
sorry dat ik het zeg, maar was het niet slimmer om dit eerst te gaan navragen voordat je die motor ging kopen. Je had dan beter een type lichter kunnen kopen en die was dan makkelijker, goedkoper en juridisch beter te knijpen.

Maar bovenal veel plezier met je motor en welkom hier!!!

Dat heb ik dus ook gedaan, dat eerste motorhuis had dus een CB1 staan in 25kW uitvoering en ik heb ooit een keer een advertentie gezien van een CB1 in 25kW uitvoering.

Wat contact met Honda betreft, ik heb een man van Honda Nederland aan de telefoon gehad die gelijk zichzelf begon te verdedigen over het feit dat het niet mogelijk is om die CB1 te knijpen.....voordat ik iets kon vragen. Dus aan HN zal ik niet veel hebben. Ik had ook met Unive gebeld die min of meer het verhaal bevestigde, maar die muts had er niet echt veel verstand van, dus ik ga binnenkort wel ff langs bij zo\'n regiowinkel...
thnx anyway
 
Het gaat allemaal goed...just do it :p
a) Verzekering betaalt gewoon uit bij schade.
b) Verzekering verhaalt je schade bij een ongeluk
c) agenten weten er het fijne er niet van en laten je gewoon doorrijden...

allemaar zelf meegemaakt... :+
 
Bij mij is het net omgekeerd, op m\'n kenteken staat 34 pk terwijl het er iets van 70 zijn. Dat moet niet uitmaken. Zelfde dat je adres niet altijd klopt op je paspoort, maakt het toch rechtsgeldig.
 
het lijkt mij dat op het kenteken papieren moet vermeld staan dat het om een 25Kw motorfiets gaat en moet er een type goedkeuring zijn van het RDW en als er geen 25Kw van een type bestaat dan moet hij toch op nieuw gekeurd worden door het RDW
wan een uitdraai van een vermogensbank kan ik niet geloven hoe weet je dat die uitdraai bij die motor hoord?

als je een officiele 25Kw machine wilt hebben dan is Univé geen officiele istantie en daartoe bevoegd als het alleen om verzekereing zaken (geld) gaat en Univé er mee genoegen neemt dan is dat hun zaak.
 
er is trouwens eenheel simpele manier om het vermogen naar 25Kw tekrijgen nl. zorg dat gaskleppen (gashandel) niet verder open gaan dan 25Kw en klaar het is niet de mooiste oplossing maar het werk tot op een zerkere hoogte.l
 
is het niet zo dat je op alle GOEDGEKEURDE motoren onder de 25 kW mag rijden? die ook nog voldoen aan dat 0.16 kW per kilo of zo.

Dus als jij een R1 hebt geknepen naar 25 kW, en hem ter goedkeuring aanbiedt bij de RDW, en die keuren hem goed, dan mag je er toch op rijden? ff logisch bedacht hoor, zal wel weer niet opgaan, maar toch.
 
Daemon, volgens mij klopt het.

Als de RDW \'m goedkeurt, dan is het gewoon goed!

DudeRuud ; handig he, zo\'n 25kw forum? :)

Gewoon je motor laten knijpen, op de testbank gooien, dan mag ie maximaal 34pk/25kw hebben, op achterwiel/krukas staat nergens beschreven, zorg dat ie dan 34pk op het achterwiel heeft, dan heb je zo\'n 40pk op het krukas, dan rijd ie altijd stukkie harder dan een standaard geknepen 25kw motor.

En je moet de testresultaten van de bank + je oude kentekendelen naar de RDW, deze zullen dan nieuwe kentekendelen naar je opsturen met hierop de melding dat het een \'25kw motorfiets betreft\'
 
Als je het ook op het kenteken wil hebben zal het een door de importeur 25kw goedgekeurde fiets moeten zijn...dus als Yamaha zegt dat fiets niet terug naar 25kw te brengen is krijg je dat ook niet op het kenteken, ook al lukt het jou wel...RDW werkt alleen mee als importeur meewerkt...
 
Als je het ook op het kenteken wil hebben zal het een door de importeur 25kw goedgekeurde fiets moeten zijn...dus als Yamaha zegt dat fiets niet terug naar 25kw te brengen is krijg je dat ook niet op het kenteken, ook al lukt het jou wel...RDW werkt alleen mee als importeur meewerkt...

psies dat is dus het hele probleem. Daarom die rare trukjes.
 
Als je het ook op het kenteken wil hebben zal het een door de importeur 25kw goedgekeurde fiets moeten zijn...dus als Yamaha zegt dat fiets niet terug naar 25kw te brengen is krijg je dat ook niet op het kenteken, ook al lukt het jou wel...RDW werkt alleen mee als importeur meewerkt...

maar is dat 25 kW van belang op je kentekenbewijs? je adres mag immers er ook fout op staan...

ik weet wel andersom mag het wel. bij mij staat er 25 kW op terwijl het ongeveer het dubbele is. en dat mag volgens mijn verzekering.
 
die hebben pech...

Denk eerder dat jij dan pech zou hebben.
Op mijn geknepen motor stond het wel, dat het om een lichte motor ging, op de papieren van mijn XR staat niets, ik moet de agent er gewoon van overtuigen dat het minder dan 25kw is (en dat is het ook), verder neem ik aan dat de agent er minder dan mij van snapt, dus dan ga ik vrijuit.
 
Ik heb mijn motor gekocht in enschede toen piet van dijk er nog was (nu safe) deze zaak regelde alles voor mij en ik kon elke motor kiezen, deze werd gewoon 25kW gemaakt. Dit deden ze via duitsland.
Invoeren in duitsland, dan terug tunen, daarna invoeren in nederland.. MET 25kW registratie..
weet niet hoe het nu gaat maar nu je dit weet kun je er misschien achteraan gaan.

groete.. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan