Dit keer een electronisch probleem

Mack

MF veteraan
17 mrt 2003
8.321
2
Den Bosch
Ik wordt langzamerhand echt goed ziek van mijn motor. De ene kuur na de ander begint op te spelen. Dit keer is het mijn achterlicht.

Iedere keer als ik het contactslot aanzette bleef mijn remlicht (21 W) vol branden. Als ik vervolgens mijn rempedalen induwde ging mijn achterlicht (5 W) branden. Volgens mijn dealer had het te maken met de aarde. Ik dus op zijn advies de aarde-kabel met de minpool van mijn accu verbonden. Probleem opgelost, dacht ik. Niet dus. Mijn remlichten branden nu alleen als ik rem (prima), maar mijn acherlicht brandt nu dus helemaal niet meer!! :(

- Mijn lampje is dus een 21/5 W lamp
- Fitting van het achterlicht is net vernieuwd
- Lampje is nog heel
- Zekeringen zijn in orde

Oftewel, wat nu?
 
Ik zou een controleren met een voltmetertje of je wel spanning krijft op de fitting van de achterlamp
1. spanning van 12 volt op de draad die naar de remlamp gaat.
2. spanning van 12 volt op de draad die naar het nomrale licht gaat
3. meten (ohm-meter) of de massa aansluiting ( 3de draad van fitting wel echt met massa kontakt maakt.

Ik denk dat nr3 (dus de massa verbinding niet goed(meer) is.
dan krijg je van deze rare gewaarwordingen.
Kijk ook even of de lamp wel goed in de fitting zit en kontakt maakt op de 2 kontaktpuntjes onder in de fitting.

ik lees het wel van je!
greetz frm Blacks :]
 
Volgens mij was er helemaal nix mis met de fitting en/of bedrading van je achterlicht, maar zat simpelweg je duplolampje verkeerd in de fitting gestoken.

Duplolampjes hebben nl recht tegenover elkaar twee pinnetjes (nokjes) op de fitting zitten die NIET op gelijke hoogte zitten. Als je goed kijkt zie je dat de lipjes in de fitting die deze pinnetjes opvangen ook een verschillende lengte hebben. Daarmee wordt voorkomen dat je het lampje een halve slag verdraaid in de fitting plaatst, wat soms toch nog wel eens wil lukken als je er niet op let. Zo ja, dan brandt je remlicht als achterlicht en viceversa. Precies het verschijnsel wat jij noemde. Check maar eens ;)
 
Volgens mij was er helemaal nix mis met de fitting en/of bedrading van je achterlicht, maar zat simpelweg je duplolampje verkeerd in de fitting gestoken.

Duplolampjes hebben nl recht tegenover elkaar twee pinnetjes (nokjes) op de fitting zitten die NIET op gelijke hoogte zitten. Als je goed kijkt zie je dat de lipjes in de fitting die deze pinnetjes opvangen ook een verschillende lengte hebben. Daarmee wordt voorkomen dat je het lampje een halve slag verdraaid in de fitting plaatst, wat soms toch nog wel eens wil lukken als je er niet op let. Zo ja, dan brandt je remlicht als achterlicht en viceversa. Precies het verschijnsel wat jij noemde. Check maar eens ;)

Lampje past er echt maar op 1 manier in inderdaad. Heb ik al uitgebreid gecontroleerd, dus bedankt voor je tip, maar dit is niet de oorzaak.
 
Ik zou een controleren met een voltmetertje of je wel spanning krijft op de fitting van de achterlamp
1. spanning van 12 volt op de draad die naar de remlamp gaat.
2. spanning van 12 volt op de draad die naar het nomrale licht gaat
3. meten (ohm-meter) of de massa aansluiting ( 3de draad van fitting wel echt met massa kontakt maakt.

Ik denk dat nr3 (dus de massa verbinding niet goed(meer) is.
dan krijg je van deze rare gewaarwordingen.
Kijk ook even of de lamp wel goed in de fitting zit en kontakt maakt op de 2 kontaktpuntjes onder in de fitting.

ik lees het wel van je!
greetz frm Blacks :]

Ik denk inderdaad dat het probleem bij de derde kabel zit (bij mij is ie bruin). Nadat ik hem op de minpool had doorgelust, bleef mijn remlicht niet meer constant branden, maar gaf mjin achterlicht het ineens op.
 
Ik wordt langzamerhand echt goed ziek van mijn motor. De ene kuur na de ander begint op te spelen. Dit keer is het mijn achterlicht.

Iedere keer als ik het contactslot aanzette bleef mijn remlicht (21 W) vol branden. Als ik vervolgens mijn rempedalen induwde ging mijn achterlicht (5 W) branden. Volgens mijn dealer had het te maken met de aarde. Ik dus op zijn advies de aarde-kabel met de minpool van mijn accu verbonden. Probleem opgelost, dacht ik. Niet dus. Mijn remlichten branden nu alleen als ik rem (prima), maar mijn acherlicht brandt nu dus helemaal niet meer!! :(

- Mijn lampje is dus een 21/5 W lamp
- Fitting van het achterlicht is net vernieuwd
- Lampje is nog heel
- Zekeringen zijn in orde

Oftewel, wat nu?

Mijn gok zou zijn dat ze bij het aansluiten van het achterlicht de draden van het remlicht en de normale verlichting verwisseld hebben. Hebben ze gesoldeerd of met klemmetjes gewerkt soms ??

Massa weer aansluiten en de twee draden van rem en normale verlichting omwisselen. Should do the trick.

Overigens is bruin niet bij alle motoren massa, bij honda wordt hij geloof ik gebruikt voor het achterlicht. Voor massa wordt ook nog wel eens groen voor gebruikt.
Maar..... meten is weten in dit geval. Meet vanaf de originele stekker (kabelboom) de spanningen t.o.v. een blank stuk alu van het frame (=massa). Vraag dan even of iemand resp. de rem en daarna het normale licht aandoet en je weet je snel genoeg welke draad wat is... Dan alleen een kwestie van opnieuw aansluiten van de fitting...


ZXR
 
Laatst bewerkt:
Als die veronderstelde massa/aarde/min in werkelijkheid wat anders was dan kan er nu best ergens een zekeringetje uit liggen. Link gedoe hoor.
:^
Idd. Bij elk merk is iig de fitting de massa. Het omhulsel dus. De twee aansluitingen in de voet van het duplolampje zijn die van het remlicht en het achterlicht. Als je dus iets anders dan die fitting aan massa hebt gelegd, lijkt me dat niet goed.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb drie kleuren kabels. Wit/zwart voor het achterlicht, zwart voor het remlicht en bruin voor de massa. Bruin heb ik aan de minpool van de accu verbonden. Zometeen ga ik maar eens een weerstandsmeter kopen want met alleen kijken naar de kabeltjes schiet het ook niet echt op.
 
Ik heb drie kleuren kabels. Wit/zwart voor het achterlicht, zwart voor het remlicht en bruin voor de massa. Bruin heb ik aan de minpool van de accu verbonden. Zometeen ...
Ik denk dat 'm daar de clou zit: bruin is zeer ws géén massa, als ik mijn schema van een '95-er mag geloven... Daar zijn de bruine en de witte met zwarte lijn de voedingen en de zwarte (bij mij met witte lijn) de massa.

Haal die extra massadraad maar weg (iig van bruin af) en check je zekeringen maar alvast.

Sucz...

[edit] Check http://members.home.nl/v.ravbar/tailelec.JPG (this) out... [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Zelfs als de bedrading op zich foutloos zit (nu) dan kan tussendoor stiekem 1 gloeidraadje van die duplo-lamp het hebben opgegeven en/of (zeldzamer, maar wel mogelijk) in de aanloop sluiting maken van binnen tegen de min-massa-huls.

In ieder geval, er zit pas een nieuwe fitting daar dus er `kan iets fout zijn gegaan met de bedrading.

Ik had exact zo'n duplo-lamp 5 & 21 Watt in een brommertje Honda Scoopy :)

Maar even terug naar begin: dat je remlicht meteen ging branden als het contact aan was zou kunnen betekenen dat er 1 van de schakelaartjes in de kabels van je rem-circuit (handrem telt ook!) vastgekleefd/gebrand/geklemd kan zitten. Dan zou je nu, na de ingrepen, naar minstens 2 fouten moeten gaan zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Geloof het of niet, ik heb de kabels van het rem- en achterlicht, die uit de fitting komen, omgedraaid en hij doet het weer. Ik snap er niks meer van, maar hij doet het weer normaal.
 
Geloof het of niet, ik heb de kabels van het rem- en achterlicht, die uit de fitting komen, omgedraaid en hij doet het weer. Ik snap er niks meer van, maar hij doet het weer normaal.
Hou die bekabeling van jou maar goed in de gaten :P . Voor je 't weet gaat 't knipperlicht spontaan ruilen met je koplamp
487.gif
487.gif
487.gif


*D

Maaruh... mooi dat je 't voor elkaar hebt!
 
Laatst bewerkt:
Geloof het of niet, ik heb de kabels van het rem- en achterlicht, die uit de fitting komen, omgedraaid en hij doet het weer. Ik snap er niks meer van, maar hij doet het weer normaal.


klinkt dus nog steeds alsof je het lampje verkeerd om erin hebt zitten zoals iemand al zei :)
ik zou dat nog maar een keer heel goed controleren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan