Diverse problemen na vervangen olie

DanyG

Rookie
10 nov 2016
23
0
20
Beste,

Vorige week heb ik mij motorolie weer eens bijgevuld. Dit keer met een ander merk (Total). Wel met de juiste visc. uiteraard. Maar na weer een aantal keer gereden te hebben, begint hij allemaal mankementjes te vertonen:
-Starten gaat de ene keer heel lastig (ook met choke). Ik ben dan gerust een minuut bezig voor de motor draait. De andere keer gaat dit juist weer prima
-Bij stationair draaien slaat hij af. Ook bij een warme motor. Hiervoor gebeurde dit nooit
-Het gas blijft een tijdje hangen na loslaten.

Kan dit allemaal komen door een overkoepelend probleem? Ik zie m nog niet. Iemand anders wel? Bvd!
 

DanyG

Rookie
10 nov 2016
23
0
20
Kymco K-pipe motortje

Geen precieze aantallen; maar om de paarhonderd kilometer gaat er een liter in.
 

DanyG

Rookie
10 nov 2016
23
0
20
Kan wel kloppen. Maarja; in de stad met koude motor, veel optrekken en remmen....
 

DanyG

Rookie
10 nov 2016
23
0
20
Blok zou kunnen. Maar vond het zo bijzonder dat dan tegelijk begint met het vervangen van olie. Toeval, of?

Dan zou mogelijk opnieuw afstellen een oplossing kunnen zijn begrijp ik?
 

Martell

Moderator
Crew
Donateur
2 jul 2006
82.070
1.285
45
Turnhout
Bezoek site
Blok zou kunnen. Maar vond het zo bijzonder dat dan tegelijk begint met het vervangen van olie. Toeval, of?

Dan zou mogelijk opnieuw afstellen een oplossing kunnen zijn begrijp ik?
Toeval kan.

Je kunt ev olie weer vervangen, door goeie, met voorgeschreven specs. Om uit te sluiten.

Maar wie weet heb je net een slangetje geknikt of los getrokken, toen je met de motor bezig was.
 

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
7.983
5.227
Als je een liter op een paar honderd kilometer gebruikt moet je ook een rookgordijn leggen ongeveer.
 

DanyG

Rookie
10 nov 2016
23
0
20
Met gas geven rijdt hij prima. Alleen blijft het gas dus hangen af en toe. Verder is hij nog heel stil, en roken doet die ook niet ;)

Hoog olieverbruik is ook alleen nu ik sinds een paar weken veel in Rotterdam rijd. Daarvoor hield de olie het een hele tijd, en een heel aantal kilometers uit.
 

DanyG

Rookie
10 nov 2016
23
0
20
900mL zou ook kunnen. Heb geen exacte hoeveelheid afgemeten. Dus 8- of 900 zou ook prima kunnen eerlijlk gezegd. Maar dat is dan nog heel veel toch?

Bougie is te zien in het bericht hierboven.

Valse lucht... Zou kunnen. Dan carb opnieuw afstellen misschien?
 

DanyG

Rookie
10 nov 2016
23
0
20
Losgetrokken slangetjes e.d. heb ik niet kunnen ontdekken. Als hij in de garage staat lekt hij in ieder geval niet.
 

Lucas1991

MF'er
5 mei 2017
191
0
27
Rotterdam
Te veel lucht aan de kleur van de bougie te zien. Deze moet koffie met melk bruin zijn.
Kan valse lucht zijn, verstopte sproeier (of is het injectie?) of verkeerde afstelling.
Olie heeft hier niet veel mee te maken lijkt me eerlijk gezegd.
Bougie is in ieder geval niet vetgeslagen door de olie.
 
Laatst bewerkt:

DanyG

Rookie
10 nov 2016
23
0
20
Ik ga eens zoeken waar die valse lucht dan vandaan zou kunnen komen. Is nog een aardige klus lijkt me zo...
 

Lucas1991

MF'er
5 mei 2017
191
0
27
Rotterdam
Ik ben niet bekend met jouw model, maar begin met het zoeken vanaf het inlaatspruitstuk bij de pakkingen en de vacuum slangetjes die er eventueel op aangesloten zitten. Als je met remreiniger op een plek spuit en je motor begint anders te lopen dan zuigt hij valse lucht.
Als jij er zeker van bent dat het blijven hangen van het gas niet te maken heeft met het mechanische gedeelte van jou gashendel, dan moet het valse lucht zijn. En aangezien je bougie bijna helemaal wit is zou dit zeker kunnen kloppen.
 

[email protected]@

MF veteraan
8 okt 2004
11.536
463
60
nijmegen
Als ik je verhaal zo lees, en je hebt moeite met starten e.d. denk ik toch dat je ergens een slangetje van je vacuumsysteem niet goed hebt zitten...
Volgens mij gaat je kraantje ook open dmv vacuum , wat dus kan duiden op een slecht vacuum...
kappen er even af, en controleren of je ergens een lek of knik hebt zitten