Diversion 600s in zijn "vrij" bij hoge toeren?

fdingen

Rookie
8 aug 2009
21
0
Eindhoven
Hallo,

Sinds 2 maanden heb ik een Yamaha Diversion uit 1994, hij heeft nu zo'n 58.000 km gereden en voldoet prima aan mijn verwachtingen.

Gister natuurlijk weer even gereden maar er viel mij 1 ding op. Normaal gesproken trek ik niet verder door dan zo'n 7.000 toeren maar op een mooi recht stuk gister wel.

Als ik boven de 7.000 toeren kom vanuit de 2e of 3e versnelling dan lijkt het alsof hij ergens voor de 9.000 toeren in zijn "vrij" springt of zo. Het lijkt dan of hij opstijgt, een beetje alsof een toerenbegrenzer ingrijpt terwijl de toeren doorlopen...
Als ik heel rustig de toeren laat oplopen dan loopt hij makkelijk tot 10.000 zonder dit te doen, kortom alleen als ik vol gas geef.

Heeft iemand hier ervaring mee of een idee wat dit kan zijn...

groeten, Frans
 
100% zeker je koppeling. nieuwe platen en evt veertjes maar dat laatste meestal niet nodig. heb exact hetzelfde gehad jaren terug met een Honda CB500 met 70000km. heb dit toen zelf vervangen was toen 80 euro.dit slippen gebeurt alleen bij accelereren in hogere toeren omdat je dan meer koppel hebt en dus meer krachten op je koppeling.
Nieuwe platen en klaar.
 
Als ik het verhaal van TS goed begrijp, dan heeft hij bij abrupt vol gas een wazig vermogensverlies, terwijl het toerental omhoog schiet. Hij springt niet fysiek uit de versnelling, toch? Je hoeft niet te schakelen om weer aandrijving te krijgen, maar gewoon het gas los en de motor remt op de motor af.
Als ik het goed begrijp zo, dan kan het nooit aan de tandwielen in de bak liggen, maar is het 100% zeker weten de koppeling. Bij deze km-stand en leeftijd is het goed mogelijk dat die platen versleten zijn. Kan natuurlijk ook aan de olie liggen, die de vorige eigenaar erin gevuld heeft. Bovendien zegt mij een kilometerstand na een beurt niet zo veel. Het is goed mogelijk dat de motor na de beurt een hele tijd heeft stilgestaan.

Kleine tip: begin met het vervangen van de koppelingsplaten. Vervang ook de veren, die zullen ondertussen ook wel onder specificatie zijn. De metalen tussenplaten hoef je alleen te vervangen als ze blauw verkleurd zijn en/of krom zijn. Vul de motor daarna met Yamalube 10W40, dat is de olie die er af fabriek ook in gaat, de kans dat je koppeling door deze olie gaat slippen is dan ook nihil.
Veel mensen denken dat ze hun motor een plezier doen, door er dure (half)synthetische olie in te gooien, maar schijn kan bedriegen. De blokken van de XJ serie zijn een ontwerp uit begin jaren tachtig, toen synthetische oliën alleen in de racerij toegepast werden. Gewoon ouderwets dinosaurussap is meer dan voldoende voor deze blokken.....


Veel succes!
 
Het is heel makkelijk:
- springt die daadwerkelijk uit de versnelling met flink gas geven dan is de bak kapot;
- wordt het toerental verhoogd en correspondeert het niet met het versnellen dan zijn het je platen.

Zeg het maar.
 
Laatst bewerkt:
Het is heel makkelijk:
- springt die daadwerkelijk uit de versnelling met flink gas geven dan is de bak kapot;
- wordt het toerental verhoogd en correspondeert het niet met het versnellen dan zijn het je platen.

Zeg het maar.

Daar ben ik het wel mee eens. Je voelt het wel, als de tandwielen versleten zijn. Een flopje uit de bak als ie er uit schiet, en dan de toeren omhoog.

Koppelingsplaten gaan heel gelijkmatig.

Gewoon even testen, ev koppelingskabel bijstellen. Als dat het niet is: duur.
 
Ik heb dit ook eens gehad met een Diversion XJ600S. Ik reed net voor het begin van de snelweg en trok eens lekker vlot op. Van 3000 richting 10000 toeren en opeens zo wat ik mij kan herinneren iets van 8000 toeren en ineens was de trekkracht weg en leek hij ineens in zijn vrij te staan.
Het toerentel schoot ineens naar het maximale, ik schrok ervan. Leek wel of hij tussen 2 versnellingen in bleef staan ofzo.... De eigenaar van de motor die ik toen te leen had heb ik het wel netjes verteld wat er gebeurde. In eerste instantie schrok hij ervan, hij dacht aan schade / slijtage in het schakelhuis. Een paar weken later heeft hij diezelfde motor mee op vakantie genomen (zonder iets te doen) en het euvel wat ik beschreef niet gehad of herkend.
Na die tijd ook niet meer.
Dus wat het geweest is...???
 
Laatst bewerkt:
Hallo allen,

Beter laat dan nooit, de koppelingsplaten zijn vervangen.

Volgens de monteur kon je het geen platen meer noemen _O-

Heb een hele tijd niet gereden en heb vorige week de motor laten service-en.

Frans

ps. sorry Oma
 
Zullen de platen wel geweest zijn toch?

Ik heb toevallig net heel de motor uit elkaar getrokken omdat de tandwielen gaar waren. En weet dus hoe het voelt als die uit de versnelling klapt. En dat is geen gevoel van een 'vaag' vermogensverlies. Dat klalpt echtwel behoorlijk bij vol vermogen (R6 overigens).

Koppelingsplaten bij 60.000 vervangen vind ik ook niet zo gek. Mooi dat het (naar alle waarschijnlijkheid) is opgelost.
 
Cool dat je nog even terug komt op je oude topic :) Ik snap overigens niet dat ik ook de versnellingsbak aanwees als mogelijk oorzaak, want na het lezen van je OP zouden de platen een veel logischere oorzaak zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan