Diversion 600S uit 93 problemen met opladen Accu

keesief

Rookie
2 apr 2017
23
0
Beste Allemaal,

Ik kom zojuist terug van een weekend rijden in de Ardenne op mijn Diversion 600S uit 1993. Opzich alles prima, behalve dan dat mijn accu niet meer oplaadde.

Wat er gebeurde was het volgende:

Eerder problemen met accu, na een lang stuk rijden laadde de accu bij en kon ik gewoon rijden. In de ardenne echter viel de motor een aantal keer stil. Eerst toen ik zelf stilstond, maar later ook tijdens het rijden. Ik merkte dat toen ik het licht aan deed, de motor plotseling toeren verloor.

Op een zeker moment deed de motor niets meer waardoor ik moest lopen langs de kant van e weg.

Toen zijn wij naar een dealer gebracht door een mede-motorrijder uit Belgie. Bij de dealer aangekomen bleek dat de bestaande accu compleet dood was.

De accu vervangen en voila, 100 euro lichter maar een motor die weer startte.


Volgende dag, na een stuk rijden met licht aan, wéér hetzelfde probleem. Geen prik meer op de accu. Na aanduwen deed de motor het echter goed en ben ik vanaf Maastricht naar Haarlem gereden zonder problemen.

Lijkt mij dus, net als in het topic hier Koolborstel Yamaha XJ600 dat de koolstofborstel versleten zijn waardoor de accu wel íets oplaad, maar niet genoeg om met licht aan te rijden of de accu op te laden.

Nu wil ik zelf de koolstofborstels vervangen met een opa die handig is, maar ik zou eerlijk gezegd niet weten waar de dynamo zich bevindt? Ik probeerde kap aan de linkerzijde met de drie bouten los te halen, maar de bleef onderin steken, het leek wel magnetisch.

Iemand enig idee hoe ik te werk moet gaan? Heb zelf ook de handwerkboeken geraadpleegd maar daarin vind ik ook niets.

Alvast harstikke bedankt!
 
Beste Allemaal,

Ik kom zojuist terug van een weekend rijden in de Ardenne op mijn Diversion 600S uit 1993. Opzich alles prima, behalve dan dat mijn accu niet meer oplaadde.

Wat er gebeurde was het volgende:

Eerder problemen met accu, na een lang stuk rijden laadde de accu bij en kon ik gewoon rijden. In de ardenne echter viel de motor een aantal keer stil. Eerst toen ik zelf stilstond, maar later ook tijdens het rijden. Ik merkte dat toen ik het licht aan deed, de motor plotseling toeren verloor.

Op een zeker moment deed de motor niets meer waardoor ik moest lopen langs de kant van e weg.

Toen zijn wij naar een dealer gebracht door een mede-motorrijder uit Belgie. Bij de dealer aangekomen bleek dat de bestaande accu compleet dood was.

De accu vervangen en voila, 100 euro lichter maar een motor die weer startte.


Volgende dag, na een stuk rijden met licht aan, wéér hetzelfde probleem. Geen prik meer op de accu. Na aanduwen deed de motor het echter goed en ben ik vanaf Maastricht naar Haarlem gereden zonder problemen.

Lijkt mij dus, net als in het topic hier Koolborstel Yamaha XJ600 dat de koolstofborstel versleten zijn waardoor de accu wel íets oplaad, maar niet genoeg om met licht aan te rijden of de accu op te laden.

Nu wil ik zelf de koolstofborstels vervangen met een opa die handig is, maar ik zou eerlijk gezegd niet weten waar de dynamo zich bevindt? Ik probeerde kap aan de linkerzijde met de drie bouten los te halen, maar de bleef onderin steken, het leek wel magnetisch.

Iemand enig idee hoe ik te werk moet gaan? Heb zelf ook de handwerkboeken geraadpleegd maar daarin vind ik ook niets.

Alvast harstikke bedankt!
Eerst ff kijken wat er defect is.
Scheelt je een hoop geld en tijd, en ergernis.
 
Beste allemaal,

Even een update.

Gister ná het rijden de accu weg gezet met genoeg prik om hem te starten.
Kwam vanavond echter thuis en probeerde hem te starten en, niks.

Wel voor de zekerheid de dynamo eraf gehaald om te zien of daar iets raars aan de hand was maar optisch gezien niet, de "hars" zat om de koperen spoelen heen en zag er goed uit.


Verdenk daarom toch ergens lekstroom, heb al eerder gehad na een avond dat hij ineens niet meer startte. Morgen een multimeter halen en eens proberen. Wanneer ik morgen aan het meten ben, is het ook mogelijk om de spanning die de dynamo genereert te controleren?
 
Beste allemaal,

Even een update.

Gister ná het rijden de accu weg gezet met genoeg prik om hem te starten.
Kwam vanavond echter thuis en probeerde hem te starten en, niks.

Wel voor de zekerheid de dynamo eraf gehaald om te zien of daar iets raars aan de hand was maar optisch gezien niet, de "hars" zat om de koperen spoelen heen en zag er goed uit.


Verdenk daarom toch ergens lekstroom, heb al eerder gehad na een avond dat hij ineens niet meer startte. Morgen een multimeter halen en eens proberen. Wanneer ik morgen aan het meten ben, is het ook mogelijk om de spanning die de dynamo genereert te controleren?
Ja hoor, dat kan. En het is veel nuttiger dan een dynamo uit een blok halen en evrn naar kijken... kansloos :)

In de how to lijst staat hoe accu en laadsysteem te controleren. Succes! :)
 
Hallo allen,

even een update.

Net alles wezen meten, zal even systematisch neerzetten wat ik heb gemeten:

1e keer starten, klikkende accu. 11,3V gemeten
2e keer na hulp met accu gestart

3e keer na een stuk gereden te hebben metingen als volgt:
13,5v stationair
13,3 met 5000tpm (raar, hogere toeren en lagere waarde)
12,8 met verlichting aan
12,7 met groot licht

Toen ik hem uitdeed stond de accu op 12.7v
Na 10 minuten nog eens gemeten en gaf 12,5v aan


Wat ik nog meer heb getest:

Accu eruit gehaald nadat hij gestart was. Motor bleef lopen, merkte wel dat de toeren minder werden.

Lekstroom, meter bleef op 0,00 staan, dus geen lekstroom.


Iemand verder een idee wat nou de oorzaak is van het niet kunnen starten van de motor?
 
Hallo allen,

even een update.

Net alles wezen meten, zal even systematisch neerzetten wat ik heb gemeten:

1e keer starten, klikkende accu. 11,3V gemeten
2e keer na hulp met accu gestart

3e keer na een stuk gereden te hebben metingen als volgt:
13,5v stationair
13,3 met 5000tpm (raar, hogere toeren en lagere waarde)
12,8 met verlichting aan
12,7 met groot licht

Toen ik hem uitdeed stond de accu op 12.7v
Na 10 minuten nog eens gemeten en gaf 12,5v aan


Wat ik nog meer heb getest:

Accu eruit gehaald nadat hij gestart was. Motor bleef lopen, merkte wel dat de toeren minder werden.

Lekstroom, meter bleef op 0,00 staan, dus geen lekstroom.


Iemand verder een idee wat nou de oorzaak is van het niet kunnen starten van de motor?

Die laadspanning is met licht uit al te laag. 13,8 is het minimum onder alle omstandigheden. Meet wat de dynamo aan spanning levert, is dat goed dan is waarschijnlijk de regelaar stuk.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist gemeten na gister alles met contactspray te hebben ingespoten:

Stationair 13,8
5000tpm 13,9

Met licht aan zakte het naar 12,8


Vervolgens heb ik de lekstroom proberen te meten. Ik probeerde de weerstand te meten maar gaf geen respons. Spanning gemeten in serie en gaf 0,07V aan. Was 0,00 toen ik hoofdzekering eruit trok.
(weet uberhaupt niet of dit bovenstaande wel van toepassing is).




Ook heb ik het witte stekkertje, waarvan ik schat dat dit de aanvoer vanaf de dynamo is, gemeten.

Gaf het volgende:

Stationair 14,3V
5000tpm 54V


Als laatste het zwarte stekkertje (denk afvoer van spanningsregelaar) geeft 12,7v
 
Zojuist gemeten na gister alles met contactspray te hebben ingespoten:

Stationair 13,8
5000tpm 13,9

Met licht aan zakte het naar 12,8


Vervolgens heb ik de lekstroom proberen te meten. Ik probeerde de weerstand te meten maar gaf geen respons. Spanning gemeten in serie en gaf 0,07V aan. Was 0,00 toen ik hoofdzekering eruit trok.
(weet uberhaupt niet of dit bovenstaande wel van toepassing is).

[~[url="https://s16.postimg.org/d6tkog7sx/20170406_200320.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://s16.postimg.org/itpxlxabl/20170406_195425.jpg"]afbeelding~][/url]

Ook heb ik het witte stekkertje, waarvan ik schat dat dit de aanvoer vanaf de dynamo is, gemeten.

Gaf het volgende:

Stationair 14,3V
5000tpm 54V


Als laatste het zwarte stekkertje (denk afvoer van spanningsregelaar) geeft 12,7v

Rond de 14 meet ik stationair op de accu..

Ik denk dat je spanningsregelaar de geest aan het geven is...


Ik heb een elektrische brandstofpomp erop mss dat daarom het aantal volt zakt bij mij bij meer toeren.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist gemeten na gister alles met contactspray te hebben ingespoten:

Stationair 13,8
5000tpm 13,9

Met licht aan zakte het naar 12,8


Vervolgens heb ik de lekstroom proberen te meten. Ik probeerde de weerstand te meten maar gaf geen respons. Spanning gemeten in serie en gaf 0,07V aan. Was 0,00 toen ik hoofdzekering eruit trok.
(weet uberhaupt niet of dit bovenstaande wel van toepassing is).

[~[url="https://s16.postimg.org/d6tkog7sx/20170406_200320.jpg"]afbeelding~][/url]
[~[url="https://s16.postimg.org/itpxlxabl/20170406_195425.jpg"]afbeelding~][/url]

Ook heb ik het witte stekkertje, waarvan ik schat dat dit de aanvoer vanaf de dynamo is, gemeten.

Gaf het volgende:

Stationair 14,3V
5000tpm 54V


Als laatste het zwarte stekkertje (denk afvoer van spanningsregelaar) geeft 12,7v

Die 3 witte draden naar de spanningsregelaar komen van je dynamo en zijn de aanvoer van de WISSELspanning....zwart en rode draden is omgezette gelijkstroom vanuit de SP naar het laadcircuit.

Aangezien jij een beetje aan het gokken was welke draden nu eigenlijk waarvan zijn heb ik zo het vermoeden dat je de multimeter ook niet correct hebt ingesteld? AC voor de dynamo en DC na de SP?

Meet eerst eens het voltage tussen de 3 witte draden bij stationair en bij 5000tpm. Stationair moet rond de 30v geven en bij 5000tpm ruim boven de 60

Meet ook gelijk de weerstand van de 3 witte draden over de massa en onderling.

Over massa moet hij oneindig zijn/niet meetbaar, en onderling moet hij geloof ik tussen de 0,2 a 0,5 Ampere liggen.
 
Laatst bewerkt:
Beste Allemaal,

Ik kom zojuist terug van een weekend rijden in de Ardenne op mijn Diversion 600S uit 1993. Opzich alles prima, behalve dan dat mijn accu niet meer oplaadde.

Wat er gebeurde was het volgende:

Eerder problemen met accu, na een lang stuk rijden laadde de accu bij en kon ik gewoon rijden. In de ardenne echter viel de motor een aantal keer stil. Eerst toen ik zelf stilstond, maar later ook tijdens het rijden. Ik merkte dat toen ik het licht aan deed, de motor plotseling toeren verloor.

Op een zeker moment deed de motor niets meer waardoor ik moest lopen langs de kant van e weg.

Toen zijn wij naar een dealer gebracht door een mede-motorrijder uit Belgie. Bij de dealer aangekomen bleek dat de bestaande accu compleet dood was.

De accu vervangen en voila, 100 euro lichter maar een motor die weer startte.


Volgende dag, na een stuk rijden met licht aan, wéér hetzelfde probleem. Geen prik meer op de accu. Na aanduwen deed de motor het echter goed en ben ik vanaf Maastricht naar Haarlem gereden zonder problemen.

Lijkt mij dus, net als in het topic hier Koolborstel Yamaha XJ600 dat de koolstofborstel versleten zijn waardoor de accu wel íets oplaad, maar niet genoeg om met licht aan te rijden of de accu op te laden.

Nu wil ik zelf de koolstofborstels vervangen met een opa die handig is, maar ik zou eerlijk gezegd niet weten waar de dynamo zich bevindt? Ik probeerde kap aan de linkerzijde met de drie bouten los te halen, maar de bleef onderin steken, het leek wel magnetisch.

Iemand enig idee hoe ik te werk moet gaan? Heb zelf ook de handwerkboeken geraadpleegd maar daarin vind ik ook niets.

Alvast harstikke bedankt!

Als de koolborstels versleten zijn dan genereert de dynamo geen wisselspanning meer en wordt er niets meer opgeladen van de accu.
 
Die 3 witte draden naar de spanningsregelaar komen van je dynamo en zijn de aanvoer van de WISSELspanning....zwart en rode draden is omgezette gelijkstroom vanuit de SP naar het laadcircuit.

Aangezien jij een beetje aan het gokken was welke draden nu eigenlijk waarvan zijn heb ik zo het vermoeden dat je de multimeter ook niet correct hebt ingesteld? AC voor de dynamo en DC na de SP?

Meet eerst eens het voltage tussen de 3 witte draden bij stationair en bij 5000tpm. Stationair moet rond de 30v geven en bij 5000tpm ruim boven de 60

Meet ook gelijk de weerstand van de 3 witte draden over de massa en onderling.

Over massa moet hij oneindig zijn/niet meetbaar, en onderling moet hij geloof ik tussen de 0,2 a 0,5 Ampere liggen.

Bedankt Branco!

Ik was nog wél slim genoeg om de meter van gelijkstroom naar wisselspanning te verzetten, nu al iets geleerd op het forum!


De weerstand heb ik niet gemeten. Ik heb een fluke geleend van iemand, maar krijg het niet voor elkaar om de "range" van de weerstandmeter goed te krijgen.

Zal morgen toch de weerstanden proberen te weten als ik dat ding aan het werk krijgt.


Verder, de 50V die de dynamo opwerkt is dus te laag en moet bij 5000tpm dus hoger zijn?
Damn, hoop ik niet dat het de dynamo is maar een simpele kabelbreuk of iets.


Resume; De dynamo kan ik meten op kabelbreuk door middel van de weerstand te meten?
 
Als de koolborstels versleten zijn dan genereert de dynamo geen wisselspanning meer en wordt er niets meer opgeladen van de accu.

Bedankt voor je inzicht Edkedk. Heb eerder al de dynamodeksel verwijderd en naar de dynamo gekeken, kon echter alleen een spoel met magneten zien zitten.

Zit hier dus ook een koolborstel verstopt?
 
Bedankt Branco!

Ik was nog wél slim genoeg om de meter van gelijkstroom naar wisselspanning te verzetten, nu al iets geleerd op het forum!


De weerstand heb ik niet gemeten. Ik heb een fluke geleend van iemand, maar krijg het niet voor elkaar om de "range" van de weerstandmeter goed te krijgen.

Zal morgen toch de weerstanden proberen te weten als ik dat ding aan het werk krijgt.


Verder, de 50V die de dynamo opwerkt is dus te laag en moet bij 5000tpm dus hoger zijn?
Damn, hoop ik niet dat het de dynamo is maar een simpele kabelbreuk of iets.


Resume; De dynamo kan ik meten op kabelbreuk door middel van de weerstand te meten?


http://www.electrosport.com/technical-resources/diagnosis-center/fault-finding-guide
http://www.electrosport.com/technical-resources/library/diagnosis/pdf/diode-testing-guide.pdf

Misschien interessant om ff te downloaden....alles wat je nodig hebt om het defect te vinden ;)
 
Bedankt voor je inzicht Edkedk. Heb eerder al de dynamodeksel verwijderd en naar de dynamo gekeken, kon echter alleen een spoel met magneten zien zitten.

Zit hier dus ook een koolborstel verstopt?
Voor de duidelijkheid toch even een vraag: heb jij een vliegwiel met permanente magneten of een anker met een veldspoel. Alleen in het laatste geval heb je koolborstels.
 
Bedankt Bronco,

En ook bedankt allemaal dat jullie niet hapklare brokken informatie naar me toe smijten, maar dat ik zelf ook denkwerk moet verrichten. Leer hier heel veel van!

Weerstand moet dus tussen 0.4-0.6 liggen. Ik ga morgen kijken, ben benieuwd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan