Diversion 900 Dynamo/spanningsregelaar defect

PIPOOO

MF'er
13 okt 2007
182
0
Hallo,

Volgens de dealer is de dynamo en spanningsregelaar defect. Ik kan kiezen uit

1. Nieuw € 1.500,--
2. Gereviseerd € 900,--
3. Gebruikt € 750,--

Ik moet zeggen dat ik erg schrok van deze prijzen is dat normaal? De motor komt uit 1996 en heeft slecht 15.000 km gereden!

Is zoiets eenvoudig zelf te vervangen?

Ik hoor jullie adviezen reacties wel.

Groet Bert.
 
Heren,

Dit probleem stoort me nog steeds dus net ff naar de motor gelopen, sleutel er in gedaan en in kreeg een heel licht contactje licht aan en gelijk weer uit??? Wat meer lopen pielen met het slot en het stuur wat heen en weer geslingert, geschudt met de motor, weer een licht contactje. Ik dacht verdomt er zit nog leven in dat ding. Op een gegeven moment bleef het licht branden en kon ik zo waar de motor starten en hij liep en bleef lopen. Dus deze keer niet de dynamo denk ik. Er zit dus ergens een los kontakt maar waar? Zal van het weekend gaan zoeken.

M.a.w. de zekeringen blijven nu heel en er is soms geen spanning op de motor.

Massa, contactslot etc.

Iemand suggesties waar te beginnen?

Ik hoor wel weer.

Groet Bert.
 
Ik heb een keer het zelfde gehad. Toen was het een slecht contact bij het zekeringenkastje. Na de kabels nagelopen te hebben en de zekeringen er uit en er in deed 'ie het weer. Dit kan je testen door een draad aan de plus van de accu te maken en één voor één doorverbinden met de groepen van je zekeringkastje. Als het licht dan wel aan gaat weet je welke kabel je moet nalopen.

Plaats voor de zekerheid wel effe een zekering tussen de draad waarmee je gaat testen. (Zo heeft de ANWB het tijdelijk opgelost voor mij.)
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb mijn motor opgehaald en bij de dealer € 750,-- afgetikt. Dat had ik in principe afgesproken. Nu komt het verrassende op 2 km van mijn huis de motor weer helemaal dood en 2 km duwen in de spits is erg ver en je krijgt het erg warm. Snel ff gekeken of de hoofdzekering door was maar wat schets mijn verbazing. Deze is nog heel! Intussen zit hier dus al de 3e dynamo in en de motor werkt nog steeds niet!

Heeft iemand nog suggesties?

Overigens heb ik direct de dealer weer gebeld en deze komt hem ophalen.

Groet Bert.

Met alle respect, maar je luistert gewoon niet. Ik heb je een suggestie gegeven waar je niks mee hebt gedaan. Enige waar die dealer goed in is, is giswerk en mensen flink wat geld afhandig maken.

Maar goed, hier heb je nu niks meer aan. Mijn suggestie nu is terug naar de dealer en laat hem het zaakje maar fixen. Je hebt het geld nu al uitgegeven.
 
Picaroon,

Allereest bedankt voor het reageren. Maar zoals je ziet komt mijn dealer de motor ophalen en gaat deze repareren. Voor de adviezen ben ik iedereen dankbaar. Maar sommige zaken moeten ook praktisch zijn. Ik werk zelf fulltime heb geen tijd en plaats om mijn motor te repareren.(Zou het overigens zelf wel kunnen.) Verder stond mijn defecte motor bij de dealer en moet daarvoor weer een trailer huren om hem ergens anders naar toe te brengen. Ben met jullie eens dat dit een dure oplossing is. Maar het is gewoon niet anders. Maar door dit hier te melden hoop ik dat andere hier wat van kunne opsteken.

Groet Bert.
 
Hallo Pipooo,

Ik was net bezig om e.e.a. op te zetten hoe je alles zou kunnen checken, maar als je door omstandigheden geen tijd hebt om te repareren/checken dan is het niet anders.

Succes.

246.
 
@pipooo: Begrijpelijk dat je hem door een dealer laat repareren, maar iedereen roept dat dit een te dure oplossing is en waarschijnlijk de dynamo en SR niet eens de boosdoener is. Om er dan zomaar even 750,- eur tegen aan te gooien...

Wanneer je motor weer bij de dealer staat, worden er dan weer reparatiekosten in rekening gebracht of wordt dit nu netjes onder garantie afgehandeld? Maak hier even goede afspraken over met de dealer.
 
Heren,

Vanmorgen vroeg ff gekeken naar de motor, was nog droog buiten, als ik de kabel volg die uit het kontakt slot komt en deze beweeg voor dat de kabel ergens onder de tank verdwijnt gaat het licht aan en uit. Als ik de kabel vast hou net na het kontaktslot en voor, zeg maar de tank en ik beweeg de kabel daar tussen dan gebeurt dit ook. M.a.w. er moet daar een kabel breuk zitten. Aan de buitenkant is niets te zien, deze zit helemaal ingetaped. Het kan dus zo maar zijn dat:

a. Dit de oorzaak is van het doorslaan van de hoofdzekering
b. De oude dynamo dus te veel spanning leverde.
c. De "nieuwe"dynamao misschien te veel spanning levert maar net niet voldoende om de hoofzekering te laten klappen maar wel voldoende om bedrading te laten smelten misschien???
d. Dat de kabel altijd al slecht was dit is echter niet te zien aan de buitenkant geen slijtplekken o.i.d.
e. Of misschien een andere oorzaak

De motor wordt opgehaald door de dealer donderdag en hij mag het gaan onderzoeken verder.

Nog suggesties???

Groet Bert.
 
De hoeveelheid spanning die een dynamo afgeeft (tot een volt of 80) wordt afgeregeld door de SR. En wanneer de SR stuk is, kan deze spanning te laag of te hoog zijn.
In het geval van een te hoge spanning, loopt het stroomverbruik nog niet zo hoog op dat de zekering doorslaat.

Daarom vroeg ik je ook om even de dynamo en SR los te koppelen en de boel te laten lopen op de accu... mijn vermoeden is dat er helemaal niets aan de hand is met de dynamo en de SR. Alles wijst naar een kortsluiting.
 
Laatst bewerkt:
Picaroon,

Zou het ook niet zo kunnen zijn dat ik korte tijd gereden heb met een defecte dynamo/SR dat de spanning hierdoor hoog opliep en ik nog net met een nieuwe hoofdzekering 30 A de dealer kon bereiken maar dat er daardoor de bekabeling is begonnen met smelten/verbranden en er dus nu dus een kabelbreuk is ontstaan?
Er is nu nl. geen kortsluiting alle zekeringen blijven heel. Zou dit een optie kunnen zijn?

Ik hoor wel/

Groet Bert.
 
Kees,

Denk je dat dat nu het geval is of dat het aan het begin al het geval was.

Zo ja, waarom sloeg toen dan wel de hoofdzekering door en nu geen enkele zekering?

Bert.
 
Kees,

Denk je dat dat nu het geval is of dat het aan het begin al het geval was.

Zo ja, waarom sloeg toen dan wel de hoofdzekering door en nu geen enkele zekering?

Bert.

Er is 3x een dynamo/SR ingegaan en de problemen waren niet verholpen. Het is daarom zeer waarschijnlijk dat er een andere oorzaak is. Een hoofdzekering is geloof ik 30A. Die gaat er niet zo maar uit, dat moet haast wel veroorzaakt worden door een kortsluiting. Zeker nu je ook ontdekt heb dat er ergens iets mis is qua verlichting. Het is me iets te toevallig dat dit een nieuw probleem is en geen relatie heeft tot de eerdere electrische problemen.

In het land der blinden is éénoog koning. Daar maakt jouw dealer optimaal gebruik van helaas. Maar ik geeft toe dat sommige electrische problemen moeilijk zijn op te sproren, zeker als ze maar af en toe optreden.
 
Picaroon,

Zou het ook niet zo kunnen zijn dat ik korte tijd gereden heb met een defecte dynamo/SR dat de spanning hierdoor hoog opliep en ik nog net met een nieuwe hoofdzekering 30 A de dealer kon bereiken maar dat er daardoor de bekabeling is begonnen met smelten/verbranden en er dus nu dus een kabelbreuk is ontstaan?
Er is nu nl. geen kortsluiting alle zekeringen blijven heel. Zou dit een optie kunnen zijn?

Ik hoor wel/

Groet Bert.

Een te hoge spanning molt je elektronica op de motor, niet een hoofdzekering van 30A. Bij een hoge spanning denk ik aan 20V.
Ik weet echter niet of kortsluiting in een spanningsregelaar/dynamo mogelijk is. Feit blijft dat 750 eur een belachelijk bedrag is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan