Diversion '92: houdt soms in, vervelend probleem!!

Cymon

MF'er
29 sep 2006
54
0
Hilversum
Beste motoraars,
Mijn favoriete garage beschouwt het inmiddels als een erekwestie: het vinden van de oplossing voor het soms inhouden van mijn XJ600S uit '92.
Een paar maanden geleden kocht ik de motor en was hij uitstekend. Had ca. 30.000 gelopen, veel stilgestaan maar toch regelmatig mee gereden. Toen ik hem net had: 180 zonder enig probleem en nog een versnelling over ook.
Maar langzamerhand startte hij wat slechter en ging de pakking van het versnellingsdeksel lekken. Nieuwe pakking en klaar.
Tot zover eigenlijk niets vervelends, tot hij op een dag erg slecht startte, bij een stoplicht in stationair afsloeg. De motor was nog koud toen ik ging tanken, sloeg daarna weer af bij een stoplicht en net toen ik 120 reed op de snelweg stierf de motor. Op de vluchtstrook gezet en proberen opnieuw te starten. No go. Af laten koelen, starten, no go. Wegenwacht gebeld, die controleerde de benzineleiding, bougies en dat was het probleem niet. Afgesleept naar mijn garage.

Die hebben de zooi schoongemaakt, grotere "pilot jets" (inspuiters?) erin en toen reed hij weer. Maar een paar dagen later was het weer raak. Er was dus iets anders aan de hand. Nieuwe brandstofpomp erin. Motor sloeg niet meer af, maar verslikte zich sindsdien in gas geven. Ook bij 120 km/u rechtdoor houdt hij soms in.

Carbs zijn gecheckt, bleek bij het luchtfilter dat de luchtinlaat naar de carbs werd verminderd. Ook dit werd aangepast.

Motor rijdt alweer een stuk beter, maar nog steeds: vaak bij warme motor, bij 6,500 toeren, bij 120 km/u of bij optrekken valt de power steeds even weg. Net alsof de motor zich "verslikt". De garage en ik weten het niet meer... We zijn er al twee maanden mee bezig.

Iemand enig idee? :]
 
Zorg bij dergelijke problemen er in ieder geval wel voor dat de vacuumslangetjes van de 3e en 4e inlaat-spruitstuk goed zijn ( willen nog wel eens poreus zijn) Deze zorgen voor de vacuum gestuurde benzinekraan en de vacuum benzinepomp. Als ze slecht zijn krijg je dergelijke problemen.
Kijk ook eens naar de lucht inlaatrubbers, de rubbers van het luchtfilter naar de carbs. deze lekken ook vaak met deze leeftijd. (haarscheurtjes, bijna niet te zien , vervangen bij twijfel)
Controleer het luchtfilter, vuil onderin de tank.
Controleer op vuil in het benzinefilter.
Vuile carbs, paar keer tanken met vpower helpt vaak ( ik wil geen reclame maken maar het reinigt wel...)
Controleer eventueel benzine niveau/hoogte in de carbs,komt vrij nauw..)
Als dat allemaal goed is ....moet'ie het doen...

Ik denk: lekke inlaatrubbers... gokje...maar toch.
 
Ik hoop zo dat het één van jullie oplossingen is. :] Helaas kan ik het pas goed controleren in januari... :N

edit:
Enne Goodvibe: voor telefoonfoto's vind ik ze nog wel meevallen. Kan veel erger. Vond de onderdelen duidelijk te herkennen. ;)
 
Zorg bij dergelijke problemen er in ieder geval wel voor dat de vacuumslangetjes van de 3e en 4e inlaat-spruitstuk goed zijn ( willen nog wel eens poreus zijn) Deze zorgen voor de vacuum gestuurde benzinekraan en de vacuum benzinepomp. Als ze slecht zijn krijg je dergelijke problemen.
Kijk ook eens naar de lucht inlaatrubbers, de rubbers van het luchtfilter naar de carbs. deze lekken ook vaak met deze leeftijd. (haarscheurtjes, bijna niet te zien , vervangen bij twijfel)
Controleer het luchtfilter, vuil onderin de tank.
Controleer op vuil in het benzinefilter.
Vuile carbs, paar keer tanken met vpower helpt vaak ( ik wil geen reclame maken maar het reinigt wel...)
Controleer eventueel benzine niveau/hoogte in de carbs,komt vrij nauw..)
Als dat allemaal goed is ....moet'ie het doen...

Ik denk: lekke inlaatrubbers... gokje...maar toch.


Hij start weer! Ik heb niet naar de inlaatrubbers gekeken, maar wel de vacuum leidingen ingekort. Die waren een beetje poreus aan het einde, maar kon er geen lek in ontdekken. En ik heb hem helemaal gevuld met benzine. Ik Ga binnenkort wel weer even rijden (in de buurt :P ). En post wel wat de resultaten hiervan zijn. Voorlopig nog geen nieuwe pomp dus :) . Bedankt voor je aanwijzingen! Mocht ik weer last krijgen dan ga ik ook de rubbers controleren. En anders idd wel een nieuwe pomp. Nu stel ik het uit. Hopelijk komt ook afstel :P .
 
Even voor de duidelijkheid:
Een nieuwe (lees: elektrische pomp)is niet noodzakelijk om de motor goed te laten rijden hoor. Men is op een elektrische pomp overgegaan omdat de div'jes nu eenmaal last krijgen van leeg-verdampte carberateur's. Waardoor hij slecht wil starten en dan op 2 of 3 poten loopt in het begin.De vacuumpomp kan alleen goed pompen als de motor draait en vult dan langzaam de carbs weer bij. Als er 1 of 2 carbs zijn leegverdampt, om welke reden dan ook, start de motor dus (slecht)met lege carbs. Tijdens het starten (lees: draaien) van de motor wordt er pas gepompt en de carbs bijgevuld. na een tijdje starten of paar keer starten zijn de carbs weer vol genoeg om de motor goed te kunnen starten.
Een elektrische pomp begint direct na het contact maken al met bijvullen van de carb's , binnen paar seconden zijn de carb's weer vol en men zal dan bij het starten nooit merken dat ze leeg waren. Op zich dus een veel beter "start-systeem" maar als de motor eenmaal loopt maakt het geen verschil !! Daar wordt nog wel eens verkeerd over gedacht. De vacuumpomp is uitstekend en gaat niet kapot... alleen... dat starten he.... De schuld ligt dus niet bij de pomp maar bij de carbs die leeglopen/verdampen.

Bij slecht rijdende motor kan de pomp (of het vacuum benzinekraantje)dus alleen roet in het eten gooien als het vacuum slecht is ( lekke of poreuze slangen). Of ander vuil in de benzineleidingen, maar dat spreekt voor zich.

Het is dus een keuze : na een lange tijd stilstaan slecht starten of een dure elektrische pomp. Voor het rijden maakt het niet uit. En echt kapot gaan ze niet, tenminste... heb ik nog niet meegemaakt.

Omdat dergelijke startproblemen verholpen zijn met een elektrische pomp , wordt er gezegd: " de vacuumpomp was de boosdoener, deze was niet goed!"
En das dus niet waar!! Er was niks mis met de pomp! Er IS NOG STEEDS iets mis met de carburateurs! en dat merk je alleen niet meer met een elektrische pomp!
 
Even voor de duidelijkheid:
Een nieuwe (lees: elektrische pomp)is niet noodzakelijk om de motor goed te laten rijden hoor. Men is op een elektrische pomp overgegaan omdat de div'jes nu eenmaal last krijgen van leeg-verdampte carberateur's. Waardoor hij slecht wil starten en dan op 2 of 3 poten loopt in het begin.De vacuumpomp kan alleen goed pompen als de motor draait en vult dan langzaam de carbs weer bij. Als er 1 of 2 carbs zijn leegverdampt, om welke reden dan ook, start de motor dus (slecht)met lege carbs. Tijdens het starten (lees: draaien) van de motor wordt er pas gepompt en de carbs bijgevuld. na een tijdje starten of paar keer starten zijn de carbs weer vol genoeg om de motor goed te kunnen starten.
Een elektrische pomp begint direct na het contact maken al met bijvullen van de carb's , binnen paar seconden zijn de carb's weer vol en men zal dan bij het starten nooit merken dat ze leeg waren. Op zich dus een veel beter "start-systeem" maar als de motor eenmaal loopt maakt het geen verschil !! Daar wordt nog wel eens verkeerd over gedacht. De vacuumpomp is uitstekend en gaat niet kapot... alleen... dat starten he.... De schuld ligt dus niet bij de pomp maar bij de carbs die leeglopen/verdampen.

Bij slecht rijdende motor kan de pomp (of het vacuum benzinekraantje)dus alleen roet in het eten gooien als het vacuum slecht is ( lekke of poreuze slangen). Of ander vuil in de benzineleidingen, maar dat spreekt voor zich.

Het is dus een keuze : na een lange tijd stilstaan slecht starten of een dure elektrische pomp. Voor het rijden maakt het niet uit. En echt kapot gaan ze niet, tenminste... heb ik nog niet meegemaakt.

Omdat dergelijke startproblemen verholpen zijn met een elektrische pomp , wordt er gezegd: " de vacuumpomp was de boosdoener, deze was niet goed!"
En das dus niet waar!! Er was niks mis met de pomp! Er IS NOG STEEDS iets mis met de carburateurs! en dat merk je alleen niet meer met een elektrische pomp!


Ik ben erg blij met deze uitleg, morgen ga ik een eind rijden om te kijken hoe hij zich gedraagt. Ik vraag me alleen nog wel een beetje af hoe het zit met het probleem dat wrongkey ook noemde. Nadat de tank leger is (minder druk), trekt de vacuumpomp het misschien niet meer. Ik heb die pomp namelijk getest, maar hij deed werkelijk niets. En ik kan me ook moeilijk voorstellen dat een vacuumpomp echt een 'straal' kan spuiten, zoals een elektronische dat wel doet. Maar er zou toch wel iets te merken moeten zijn? Het zijn ook erg kleine schokjes die je voelt met je finger op die vacuum slangetjes.
 
Laatst bewerkt:
Omdat dergelijke startproblemen verholpen zijn met een elektrische pomp , wordt er gezegd: " de vacuumpomp was de boosdoener, deze was niet goed!"
En das dus niet waar!! Er was niks mis met de pomp! Er IS NOG STEEDS iets mis met de carburateurs! en dat merk je alleen niet meer met een elektrische pomp!
Je hoeft niet te schreeuwen hôr. :P

Ik heb uit algemene hoek begrepen dat de pomp juist wel een zwak punt was bij de eerste Div'jes, en er een terugroepactie was. O-)

Ik heb alleen geen Div. :+
 
Ik schreeuwen :? zou ik nooit doen O-)

Ik heb ook niet gezegd dat ze niet stuk kunnen gaan , alleen dat ik de eerste nog moet tegenkomen. Maak maar eens een defecte, of goeie mag ook, open en dan zal je zien dat het gewoon goed in elkaar is en er niks stuk of gescheurd is ofzo.

Je kan de vacuumpomp alleen testen door 'm aan een "pulserende" vacuum te hangen.
Zuigen heeft geen zin.

De terugroepactie is volgens mij gedaan omdat er gewoon teveel problemen kwamen met het "principe" vacuumpomp. Het geeft gewoon teveel gezeur bij lekke slangetjes, starten enz.

Dat de carburatuers leeg raken kan komen vanwege slijtage van de sproeiernaalden ofzo bijv. Dat probeer ik ook maar ter plekke te verzinnen want ik weet het eigenlijk ook niet maar het is wel een feit. Het zal gewoon een probleem zijn van deze carbs, ergens wat lekkage/slechte afsluiting.
Ik bedoel: als de boel niet (meer) hermetisch afgeloten wordt verdampt de benzine echt heel snel. Zet maar eens een potje met wat benzine (buiten) neer met een klein gaatje in het deksel: je potje is dan na een paar dagen echt leeg.

Owja:
Enneuh... tis niet dat ik de vacuumpomp wil promoten ofzo hoor.
Ik wou er alleen ff op wijzen dat als je krap bij kas zit en je een elektrische niet kan /wil veroorloven, het best op te lossen is. Op het slecht staten na, dat moet je dan voor lief nemen.

Als je toch geld zat hebt moet je er gewoon gelijk een elektrische op gooien. Dan ben je gelijk van alle gezeur af en start het beessie ook eindelijk gewoon zoals het hoort.
 
Laatst bewerkt:
Zo: ben vandaag even naar school (30km) op en neer geweest. (wel met volle tank).
Ik heb zo'n idee dat ik het probleem alleen weer tegen kom bij een bijna lege tank. Dus dat ga ik testen. Rij eerst zo'n 200 km en dan de rest rustig hier in de buurt. Ik heb namelijk zo'n vermoeden dat; zodra het peil in de tank onder het niveau van de carbs komt. Het weer zal gebeuren. Dit zou idd allerlei redenen kunnen hebben. Bij mij zag de vacuum pomp er idd ook prima uit. Maar als ik het later weer heb koop ik misschien idd wel een elektrische. In ieder geval bedankt voor alle info.
:)
 
Zo,

Geen idee of dit nog door mensen wordt gelezen. Maar mochten jullie jullie afvragen of ik nog last heb gehad . . . .

Nee, ben nog een aantal keren weggeweest maar heb geen last gehad. Ben overgens wel toe aan nieuwe onderdelen, en ben van plan eens een grote onderhoudsbeurt uit te gaan voeren. Iemand enig idee waar ik het beste langs kan? Internet site? Ow jah, en wat voor olie kan ik het beste gebruiken voor de diversion? Aangezien ik toch alles ververs.
 
Om het dossier te kunnen sluiten: ook ik heb er nu al een jaar geen last meer van gehad. Ik tank nu na 200 km, en dat blijkt te helpen.

Ook heb ik inmiddels een elektrische pomp, maar dat verschil merk ik eigenlijk niet echt.

(Ik heb het hier over de Div he.)

Bedankt voor jullie hulp, case closed!
 
Terug
Bovenaan Onderaan