Diversion blok lekt olie

whackerjack

Die hard MF'er
2 dec 2002
306
0
Den Bosch
Specs: Diversion 600 s uit 1992 heeft 53000 op de teller

Ik heb nu een diversion, maar boven lekt hij olie bij het kleppendeksel.
Verder tikt hij als hij stationair loop. Aan de koppelingkant.
Is het alleen de klepdeksel pakking en oliedruklager die stuk zijn of kan er meer aan de hand zijn?
ZIjn er meer mensen die dit probleem gehad hebben?
 
Je kleppendeksel-pakking kan lek zijn. Ze adviseren deze ook te controleren en desnoods te vervangen na het stellen van de kleppen.

Ik heb ook een soort kloppend geluid uit mijn koppelingsdeksel komen. En weet ook niet precies wat het is. Het verdwijnt bij mij zodra ik hem aan laat grijpen in zn versnelling. Heb al eens de kap er af gehaalt maar kon niet echt iets zien. Merkte alleen speling van het oliepomp tandwiel naar de krukas toe.
 
Laatst bewerkt:
Het tikken wordt wel minder als ik de koppeling intrek, maar gaat niet helemaal weg. Toch lijkt het tikken aan de kant van de koppeling te zitten.
Als ik de pakking ga vervangen kan ik beter direct de kleppen stellen. Wat moet ik dan nog meer vervangen? Heeft iemand de aanhaalmomenten of een kopie van het WPH voor me?
Kan ik zo door blijven rijden?
 
Laatst bewerkt:
Waarschijlijk is de tik die je hoort je tussen tandwiel die iets speling heeft. kan geen kwaad is alleen een rot gehoor.
Is makkelijk op te lossen als je het juiste gereedschap hebt.

klepspeling inlaat 0.11-0.15, uitlaat 0.21-0.25

succes
 
FF een vraagje.

Ik heb laatst ook mijn klepspeling gemeten en die was nog binnen de marges. Dus ik hoefde niet te wisselen. Maar als dit wel moet. Ik heb het ooit een keer bij een volkswagen gedaan en daar had ik een kleppenlichter bij van VW. Maar hoe moet dit bij een motor in mijn geval divje 600. Hoe hebben jullie dit gedaan zonder heel je nokkenas eruit te halen.
 
ehh, passende dop sleutel (weet niet de maat uit me hoofd)
En een ring waar je de ruimte mee kan vullen (dun en een grote diameter)meten op het moment dat je het los hebt.
je kan er ook mee langsrijden (mij of een dealer) ik zit in Zoetermeer, maar weet niet of dit in jouw buurt is?
 
Hoi,

Het tikken van je div is niet abnormaal, waarschijnlijk zijn de spelingen gewoon binnen de maat en tikken ze toch, helaas dat doen de meeste...
Het geratel van je koppelingshuis..euh..idemdito, is ook een bijgeluid dat een div nou eenmaal produceert.
Om je kleppen te stellen heb je vulplaatjes nodig, die je gewoon bij je dealer kunt krijgen. Wel goed de juiste maat controleren..
 
Ow,,vergeten...

Kleppendekselpakking: raar verschijnsel , maar na controle gaat deze echt meestal lekken. Das jammer want een nieuwe kleppendekselpakking is duur, dat weten ze bij Yamaha ook, juist daarom volgens mij. Als ik me niet vergis kost een nieuwe pakking ergens rond de 50 euro !!
 
Maar waarmee ligten jullie de kleppen zodat je het plaatje er tussen uit kunt halen. Ik ben dit alleen gewend om dit bij een auto dealer te doen en dan hebben we daar speciaal gereedschap voor een kleppenligter. Maar hoe doen jullie dit zonder je nokken-as er uit te halen.
 
Maar waarmee ligten jullie de kleppen zodat je het plaatje er tussen uit kunt halen. Ik ben dit alleen gewend om dit bij een auto dealer te doen en dan hebben we daar speciaal gereedschap voor een kleppenligter. Maar hoe doen jullie dit zonder je nokken-as er uit te halen.
Ik heb het voorzichtig gedaan met een schroevendraaier en een magneet-antenne... ging best goed, waren we overigens met 2 personen.

Je moet de nokkenasbevestiging losdraaien, maar niet helemaal los maken. En de ketting dus niet laten verspringen, je kan hem helaas niet vastzetten met een tie-wrap of zo want er zitten geen gaten in het nokkenastandwiel. Markeren met een stift kan natuurlijk wel.

Verder lekt de pakking inderdaad heel erg snel als hij los is geweest, ik heb het ook 1 keer geprobeerd en idd meteen lek. Dus neem maar gewoon meteen een nieuwe...
 
Waarschijlijk is de tik die je hoort je tussen tandwiel die iets speling heeft. kan geen kwaad is alleen een rot gehoor.
Is makkelijk op te lossen als je het juiste gereedschap hebt.

klepspeling inlaat 0.11-0.15, uitlaat 0.21-0.25

succes
weet je die speling zeker? Want voor mijn XJ600 van '91, model voor de Divi, is het inlaat 0,11 - 0,15 uitlaat 0,16-0,20 en het blok is bijna hetzelfde..
 
Hier volgen de maten volgens Haynes bij een XJ600S '92 tot '99

0.11 tot 0.15 mm
0.21 tot 0.25 mm

Maar ze zeggen als je kleppen geluid wilt verminderen mag de uitlaat 0.18 worden.

Het los halen van de bouten volgens Haynes:
Maak de bouten met een 'criss-cross' patroon los met steeds 1/4 slag.
Verwijder de bouten met de rubber sealing.

Het vast zetten gaat hetzelfde als het los halen alleen dan andersom
Aanhaalmoment 10Nm


Ik heb overgens mijn pakking gewoon laten zitten. Kreeg hem niet eens los van de deksel en zag geen beschadigingen of harde stukken. En heb geen last van lekkage. Je moet wel de aanhaalmomenten in acht nemen anders krijg je zeker lekkages.

Ik wil best een plaatje inscannen voor de volgorde van de bouten.
 
Laatst bewerkt:
mensen....kleppen stellen bij een div. stelt echt niet veel voor. ik heb het zelf gedaan, en kan er dus alles over vertellen. Je nokkenassen hoeven er NIET uit, en je hoeft ook NIET je lagerschalen te lichten om de shims te verwisselen.

Men pakt een schroevendraaier, ( niet te breed) en hij moet wel scherp zijn. Friemel de schroevendraaier tussen de shim en de stoter, en duw het heen en weer gaand verder. opeen gegeven moment glijdt de shim er zo tussen uit!

Nieuwe shim plaatsen: duw de shim ongeveer op zijn plek. Pak nu een staaf(je) metaal, wat ZACHTER is als de shim. Koper, of iets dergelijks. tik met de koperen staaf voorzichtig met een hamer de shim onder de nokkenas door, totdat ie weer netjes in de stoterbehuizing zit!

Gewoon aan beginnen, logisch nadenken, voorzichtig en nauwkeurig werken, en niet overhaasten!

Ps. Hij blijft tikken! Oorzaak: het is een luchtgekoeld blok, waarbij je veel meer motorgeluiden hoort. ( een vloeistofgekoeld blok dempt veel meer geluid door de koelvloeistof) Stoor je er niet teveel aan dat getik, liever tikken, als dat je ze niet hoort, en je kleppen veel te strak staan, met als risico verbrande kleppen. Als de klepspeling in orde is, dan is het gewoon ok bij die blokjes.

Als je nog meer vragen hebt, stel ze maar!

Succes!
 
Ok dan:
Hoe meet ik de klepspeling precies?

Ik wil de koppeling mischien vervangen en de vorige eigenaar dacht dat het tikken door het koppelingsdruklager kwam. Is het zinvol om dat te vervangen? Of iets anmders als ik de boel toch open heb liggen?

Wat moet ik behalve de kleppendekselpakking vervangen als ik de kleppen ga stellen?

Hoe dik moeten de koppelingsplaten minimaal zijn? Hoe dik moeten de platen samen
minimaal zijn?

Ik wil ook de voorvorkkeringen vervangen, maar dat heb ik helemaal nooit eerder gedaan. Zij er nog dingen waar ik rekening mee moet houden (behlave met dikke olie door de slappe veren).
 
Gegevens over de koppeling volgens haynes:

Friction plate thickness
Standard.................... 2.9 to 3.1mm
Minimum..................... 2.7mm
Steel plate thickness.......... 1.5 to 1.7mm
Steel plate warpage limit...... 0.15mm
Spring free length
Standard.................... 42.8mm
Minimum..................... 41.8mm



Ik heb mijn kleppendeksel pakking herbruikt en heb nog geen lekkage. Ik dacht gewoon ik kijk wel of ie gaat lekken koop anders alsnog wel zo'n pakking. Zijn namelijk 30 tot 40 euro.
 
Ok dan:
Hoe meet ik de klepspeling precies?
De klep die je wil meten, draai daar de nok van de nokkenas naar boven loodrecht op de klep zodat je het ronde deel van de nokkenas ter hoogte van je klep hebt. Steek dan een voelermaatje tussen de klep (stootmechanisme, vulplaatje) en kijk hoeveel de speling ongeveer is. Vergelijk die met de streefwaarden uit het WPHB en bepaal dan of je andere vulplaatjes moet monteren en welke dikte.. (even goed uittellen en op letten dat dikkere vulplaatjes dus minder klepspeling is).

't is inderdaad niet heel moeilijk maar het blijft een klusje waar je bij op moet letten... En enige handigheid is wel vereist..
 
mensen....kleppen stellen bij een div. stelt echt niet veel voor. ik heb het zelf gedaan, en kan er dus alles over vertellen. Je nokkenassen hoeven er NIET uit, en je hoeft ook NIET je lagerschalen te lichten om de shims te verwisselen.

Men pakt een schroevendraaier, ( niet te breed) en hij moet wel scherp zijn. Friemel de schroevendraaier tussen de shim en de stoter, en duw het heen en weer gaand verder. opeen gegeven moment glijdt de shim er zo tussen uit!

Nieuwe shim plaatsen: duw de shim ongeveer op zijn plek. Pak nu een staaf(je) metaal, wat ZACHTER is als de shim. Koper, of iets dergelijks. tik met de koperen staaf voorzichtig met een hamer de shim onder de nokkenas door, totdat ie weer netjes in de stoterbehuizing zit!

Gewoon aan beginnen, logisch nadenken, voorzichtig en nauwkeurig werken, en niet overhaasten!

Ps. Hij blijft tikken! Oorzaak: het is een luchtgekoeld blok, waarbij je veel meer motorgeluiden hoort. ( een vloeistofgekoeld blok dempt veel meer geluid door de koelvloeistof) Stoor je er niet teveel aan dat getik, liever tikken, als dat je ze niet hoort, en je kleppen veel te strak staan, met als risico verbrande kleppen. Als de klepspeling in orde is, dan is het gewoon ok bij die blokjes.

Als je nog meer vragen hebt, stel ze maar!

Succes!

Ik dacht dat jij het zo goed wist....


Kleppen stellen gsx-r srad uit 97

Waarom dat dan?? :?

:P
 
Terug
Bovenaan Onderaan