Diversion olie

Yammer

MF'er
9 dec 2003
104
0
ey luitjes
ik wil zo de olie van mijn divi 600 uit 95 eens vervangen. Ik heb echter geen handboek om ff te kijken wat er eigenlijk in moet. Heb al een topicsearch uitgevoerd, maar daar word ik niet echt wijzer van :z Duhsz: iemand met een divi?? (LCB weet't zekers wel :p )

? hoeveel liter gaat er in?
? welke soort (heb 10W50 gelezen op ydcn.nl, =ok? )
? maakt het merk nog veel uit?

tnx

LCB weet niet alles hoor :+

10W40 en ja, tot ie vol is.

Ding op middenbok zetten. Olie erin mieteren en je ziet vanzelf wanneer het niveau tussen de streepjes zit.
Wel iets meer onder de bovenste dan boven de onderste streep heh ;)

Ben me boekie kwijt. Kan dus niet kijken voor je.

ey okay tnx! ga meteen ff bestellen bij louis, filtertje d'r bij. moet wel goed komen :]

.. maar merk maakt niet uit? vanwaar dan de grote verschillen in prijzen??

Laatst bewerkt:
Merk maakt wel degelijk iets uit. Ik ben wel een voorstander van A-merken olie. En pak het liefst volsyntetische.

Divje moet 2.9 liter 10w40 in.

En altijd ff controleren doe dit niet meteen na het vullen want je nieuwe filter moet nog vollopen. Dus staionair laten lopen en dan een tijdje laten rusten en dan pas controleren.

Tip: -Doe altijd een beetje oude olie op het rubber van de nieuwe filter.
Dan krijg je hem makkelijker los als je filter er weer af moet.
-Vergeet een nieuw afdicht ringetje niet voor de aftap plug.

Laatst bewerkt:
Dacht dat volsynthetisch alleen bij extreem hoge toerentallen en hoog vermogens-motoren echt meerwaarde geeft? en, ff eerlijk wezen, Divi's zijn niet bepaald racemonstertjes he :)

ohjaw.. ter indicatie: welk merk gebruik jij, brutus??

Laatst bewerkt:
Ik gebruik altijd castrol weet zo ff niet welk type. Maar een motor maakt al veel meer toeren dan een auto. Maar te goede olie is nooit slecht voor je motor. Andersom wel. Maar kijk maar eens wat rond er zijn vele goede A-merken en de prijzen schelen ietsje dus vergelijk voor je eigen maar.

Je vroeg ook vanwaar die prijsverschillen. Een olie fabrikant neemt een standaard olie en voegt daarbij zo genaamde dope's toe. Ieder dope geeft de olie een eigenschap. Zoals hechting, smeereigenschap, vuil inkapseling, koelendewerking, anti schuim, viscositeit. Allerlei verschillende invloeden hebben die op de olie. En die dope's maken de olie duur die is ongeveer 10x zo duur dan de olie zelf. Dus de fabrikant kiest welke dope hij wel toevoegd en welke niet.

Laatst bewerkt:
Volsynthetische Castrol is Castrol RS, maar ik zou er gewoon goeie halfsyntheet ingooien eigenlijk (Castrol GPS bv.).
Ik denk niet dat een motor als een diversion voordeel haalt bij een volsyntheet :)

haha, ja dat id had ik zelf ook al (helaas :) ) een beetje. Bovendien rij ik toch al niet graag vaak boven de 8-9d toeren, omdat ze dan 1:12 loopt B|

wordt dus halfsyntheet, maakt Shell goeie olie? Zag idd die Castrol Grand Prix olie (10W40, halfs.) die lijkt me dan ook prima. Is er dan nog enig (merkbaar) verschil tussen de 'dure' olieen tijdens het rijden?

..en voegt daarbij zo genaamde dope's toe..
ja die fabrikant zal da ook nie voor noppes doet he! Had zelf meer het id dat je dan veel te veel voorhet merk zelf betaalt. Kijk zo leer je nog es wat :)

Laatst bewerkt:
[offtopic]
Wat is het nadeel van teveel olie? Ik heb onlangs olie gewisseld en een beetje te enthousiast bijgevuld. De blok liep niet over maar 't oliepeil staat nu op het maximumlevel. Te weinig olie lijkt me logisch: te weinig smering, met alle gevolgen vandien. Maar te veel olie ??
[/offtopic]

[ontopic]
10W40 half- of volsynthetische. Shell maakt goede olie, maar ook totalfinaelf, esso, q8, castrol, ... zijn goede merken. witte merken (merkloze olie) zou ik links laten liggen, je weet niet wat er in zit.
[/ontopic]

Door te veel olie in het blok kan je volgens mij te veel druk in het blok krijgen wat weer slecht is voor allerlei pakkingen enz. Denk dat het blok daardoor in het algemeen ook minder soepel draait. Correct me if i'm wrong!

Netjes geformuleerd. Heb een keer een vrouw mee gemaakt en die vulde de auto met olie tot het randje van de kleppendeksel. En belde toch maar naar de garage op of 10 liter niet heel veel was. |(

En ja ze was ook nog blond.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan