Diversion valt steeds weg rond 140

Krewinkel

MF'er
14 jun 2006
45
0
Zuid-Limburg
Een aantal weken geleden hoorde ik bij het starten van mijn Diversion een klap waarna hij niet meer draaide, pas naar 6 keer proberen te starten draaide hij weer rond en liep met een vrij goed hoorbare tik erin. Dit verhaal heb ik hier toen gepost, en er werd gezegd dat het waarschijnlijk de nokkenasketting was. Ik HAD nog een week garantie op de motor dus ik ben terug gegaan naar de motorzaak. Naar zeggen van de motorzaak hebben ze de nokkenasketting gespannen, de kleppen gesteld en de compressie gemeten. Alles zou weer in orde zijn. Ik dus weer rijden, maar afgelopen week reed ik een stuk 140 toen ik ineens voelde dat de motor inhield en zelfs even niet meer liep alsof je even het contactslot omdraaide. Ik dus het gas even wat losser, en de eerstvolgende afslag van de snelweg af. Geluisterd, gevoelt maar niks bijzonders gemerkt, dus ik rijd weer verder door met alweer 140, ineens hetzelfde verhaal, maar nu stopt hij er helemaal mee. Heb ik een uur langs de snelweg gestaan, naar ongeveer 10 keer starten en een uur verder liep hij eindelijk. Vervolgens ben ik met een topsnelheid van 100 naar huis gereden, maar naarmate ik dichter bij huis kwam hoe erger het fenomeen werd, zeker toen ik van de snelweg weer op binnenwegen kwam. Ik had totaal geen vermogen meer, hij slag bij elke keer terugschakelen af, ik moest bij elk stoplicht continu gas blijven geven om de motor aan het lopen te houden.

Ik ben dus begonnen met het zoeken naar de oorzaak van dit probleem. Feit is dat de motor dit pas heeft sinds hij van de motorzaak terug is. Maargoed ik dacht aan de ontsteking, dus heb ik gekeken naar de vonken van de bougies, deze waren niet verbijsterend sterk (ben flinke witte vonk gewend van brommer) maar ze functioneerden. Toen viel me op dat het benzinefilter en het membraam van de benzinekraan helemaal vol zaten met roest. Zo vol zelfs dat ik ervan overtuigd was dat dit de oorzaak was. Maar dat viel tegen, ik heb er gister een nieuw filter ingezet en de kraan schoongemaakt, en vandaag heb ik weer een stuk 140 gereden en na 1 km weer hetzelfde verhaal maar dit keer heb ik direct een afslag genomen en ben weer terug gereden, met een topsnelheid van 100 en bij elk beetje tegenwind zakte hij af naar 80-90 met een onregelmatig geronk, alsof ik met de choke helemaal open reed (wat natuurlijk niet het geval was).

Dus nu ben ik nog steeds aan het zoeken naar een eventuele oorzaak, iemand enig idee? Het gaat om een Yamaha XJ 600N Diversion uit 1994 met 16000 km op de teller. Er zitten NGK CR8E bougies in. Naar de motorzaak terug gaan is geen optie omdat die 4 weken gesloten zijn, en ze zich toch totaal geen moeite doen om me te helpen. Ben een beetje het vertrouwen in ‘professionele’zaken kwijt. HELP! Alvast bedankt! Oja het gaat om een 25kw variant...
 
Laatst bewerkt:
ik heb er gister een nieuw filter ingezet en de kraan schoongemaakt, en vandaag heb ik weer een stuk 140 gereden en na 1 km weer hetzelfde verhaal maar dit keer heb ik direct een afslag genomen en ben weer terug gereden, met een topsnelheid van 100 en bij elk beetje tegenwind zakte hij af naar 80-90 met een onregelmatig geronk, alsof ik met de choke helemaal open reed (wat natuurlijk niet het geval was).
Is de luchtfilter nog goed? blijft de choke niet hangen? welke kleur hebben de bougie's?

:]
 
Het probleem lijkt mij aan benzinetoevoer te liggen, heb je roest in de tank ?
dan kan je problemen verwachten, je carburateurs raken verstopt, sproeiers slippen dicht, tap je vlotterbakjes eens af, kijk of er rotzooi in zit.
Belangrijkste is dat de tank volledig ontroest word en je tankfilter schoon, anders begint het weer van voren af aan. Daarna je carburateurs schoonmaken.

 
Ik snap niet waarom je zelf gaat sleutelen terwijl je nog garantie hebt?
Loopt je motor wel zonder bijgeluiden als hij loopt?
Dat verhaal van een klap en daarna niet meer starten klinkt erg verontrustend.
Van welk bouwjaar is je Diversion? Zit er al een elektrische benzinepomp op?
 
@ wolfke: Het luchtfilter is nog goed heb ik laatst nog nagekeken, de choke is ook nog in orde. De bougie’s zijn lichtbruin (zover ik weet de goede kleur)

@ Fury: Ja ik heb inderdaad roest in de tank. Maar waar zitten die aftapschroefjes?

@ jb37: “Dit verhaal heb ik hier toen gepost, en er werd gezegd dat het waarschijnlijk de nokkenasketting was. Ik HAD nog een week garantie op de motor dus ik ben terug gegaan naar de motorzaak”
Ik had toen nog een week garantie. Heb nu dus geen garantie meer. Maar inderdaad een klap uit je blok is geen geruststellende gedachte. Maarja wat moet ik? Als de motorzaak zegt dat ze het hebben opgelost door het stellen van de nokkenasketting en de kleppen… Ik heb er geen verstand van, en al helemaal geen geld voor om ook nog een keer naar en andere motorzaak te gaan om het ding daar helemaal na te laten kijken…
 
@ wolfke: Het luchtfilter is nog goed heb ik laatst nog nagekeken, de choke is ook nog in orde. De bougie’s zijn lichtbruin (zover ik weet de goede kleur)

@ Fury: Ja ik heb inderdaad roest in de tank. Maar waar zitten die aftapschroefjes?

@ jb37: “Dit verhaal heb ik hier toen gepost, en er werd gezegd dat het waarschijnlijk de nokkenasketting was. Ik HAD nog een week garantie op de motor dus ik ben terug gegaan naar de motorzaak”
Ik had toen nog een week garantie. Heb nu dus geen garantie meer. Maar inderdaad een klap uit je blok is geen geruststellende gedachte. Maarja wat moet ik? Als de motorzaak zegt dat ze het hebben opgelost door het stellen van de nokkenasketting en de kleppen… Ik heb er geen verstand van, en al helemaal geen geld voor om ook nog een keer naar en andere motorzaak te gaan om het ding daar helemaal na te laten kijken…

Geef je ook even antwoord op mijn andere vragen? ;)
Je vergist je trouwens in dat garantie verhaal. Bij een Bovag dealer heb je op elke uitgevoerde reparatie 6 maanden garantie.
Dus als ze het toen "gerepareerd" hebben, dan kan je alsnog terug gaan als het probleem terug komt of niet opgelost is.

(de aftapschroeven zitten aan de zijkant van elke vlotterbak, een slag of twee losdraaien is genoeg, ze hoeven er niet uit)
 
Hmm dat wist ik niet... mja ik denk dat de enigste manier warop ik dat bereiken kan een rechtszaak is, ze sturen me namelijk iedere keer weg met een smoesje of half werk. maargoed daar ben ik nu niet mee geholpen ze zijn toch 4 weken gesloten. Hij is van bj 1994. Ik heb de benzine uit de carburateurs afgetapt, maar er kwam geen ernorme troep uit, alleen de eerste druppels hadden een beetje een roest kleurtje maar er waren geen echte roestdeeltjes te zien zoals die uit de tank komen.
 
Laatst bewerkt:
Best mogelijk dat er binnen in de vlotterkamers aan bodem/wanden vastgekoekt keiharde roest en overige troep zit. Zichtbare roest-verkleuring is nooit "een beetje", ik vind het een klein wonder dat de machine überhaupt nog loopt. Zeker als je weet dat je tank een roestbak is, niet mee blijven doormartelen, zelfs niet starten want dit draait uit op verwoesting. Carburateurs reinigen heeft weinig zin zolang je tank nog nieuwe roest aanlevert.
 
Best mogelijk dat er binnen in de vlotterkamers aan bodem/wanden vastgekoekt keiharde roest en overige troep zit. Zichtbare roest-verkleuring is nooit "een beetje", ik vind het een klein wonder dat de machine überhaupt nog loopt. Zeker als je weet dat je tank een roestbak is, niet mee blijven doormartelen, zelfs niet starten want dit draait uit op verwoesting. Carburateurs reinigen heeft weinig zin zolang je tank nog nieuwe roest aanlevert.


:^
 
Als hij uit 1994 is en nooit de modificatie van de benzinepomp heeft gehad, dan krijg je nog wel meer problemen.
(hoor je een benzinepomp als je het contact aan zet?)
Ik vraag me trouwens regelmatig af waarom mensen zich laten afschepen bij garantiegevallen, wat is dan het voordeel van een motor met garantie kopen? :?
 
Als hij uit 1994 is en nooit de modificatie van de benzinepomp heeft gehad, dan krijg je nog wel meer problemen.
(hoor je een benzinepomp als je het contact aan zet?)
Ik vraag me trouwens regelmatig af waarom mensen zich laten afschepen bij garantiegevallen, wat is dan het voordeel van een motor met garantie kopen? :?


:^
 
Toen viel me op dat het benzinefilter en het membraam van de benzinekraan helemaal vol zaten met roest. Zo vol zelfs dat ik ervan overtuigd was dat dit de oorzaak was. Maar dat viel tegen, ik heb er gister een nieuw filter ingezet en de kraan schoongemaakt, en vandaag heb ik weer een stuk 140 gereden en na 1 km weer hetzelfde verhaal maar dit keer heb ik direct een afslag genomen en ben weer terug gereden, met een topsnelheid van 100 en bij elk beetje tegenwind zakte hij af naar 80-90 met een onregelmatig geronk, alsof ik met de choke helemaal open reed (wat natuurlijk niet het geval was).
Lijkt me niet meer dan logisch de boel nog een keer te bekijken en eventueel schoon te maken, evenals de carburateurs en de tank. Volgens mij krijgt ie gewoon amper brandstof. Zeker met hoge snelheid kan de boel niet snel genoeg aangevuld worden in de vlotterbakken zodat ie ermee kapt. Dan duurt het ff voor ie via de vaccuumgestuurde carburateur/kraan (die pas werkt als de motor er aan 'zuigt') de vlotterbakken weer enigzins heeft gevuld (of via de PRI stand voor een paar seconden). Dus: reinigen.

Teruggaan is ook een optie, je garantie is amper voorbij zeg je zelf. Beetje zaak is coulant...
 
Ok dan maar naar de garage ermee. Heb de ergste verstopping in ieder geval gevonden, de benzinekraan heeft 2 filters op een soort staafje, de een wat hoger dan de ander. Het probleem was dat de hoogste die voor de gewone 'on' stand wordt gebruikt niet meer in de kraan zat (lag los in de tank) en dat hij dus de benzine van helemaal onder uit de tank haalde waar alle bezinksel zit. Vandaar dat de kraan iedere keer verstopte. Heb nu de tank schoongemaakt door en kiezelsteentjes met wat benzine erin te gooien en flink lang te 'schuren' (lees rammelen) Na de 3e keer spoelen was de bezine zo goed als schoon. Heb net een stuk gereden en het probleem lijkt verholpen te zijn. Maareh die carburators schoonmaken kan ik dat zelf? Heb wel wat ervaring met de brommer, maar ik heb het idee dat deze wat ingewikkelder in elkaar zitten. Moet ik nog speciaal gereedschap hebben?

Alvast bedank!
 
@ Fazero: je hebt gelijk een beetje zaak is coulant. Maar die zaak is geen beetje zaak. Ik mag hier niet gaan schelden, maar als ik je wil uitleggen hoe ik over die mensen denk moet ik dat eigenlijk wel doen. En inderdaad ik zie het voordeel van garantie nu niet meer. dit was dus ook de eerste en de laatste keer geweest dat ik daar een motor koop...
Het ergst is nu ook nog dat ik me met dat geknoei met die benzine de blanke lak rond de tankdop het gemolt, die was schijnbaar niet benzinebestendig want na toenstaks toen ik de tank monteerde bladderde hij gewoon af !@#$%^&*()
 
Laatst bewerkt:
Als je aan de carbs gaat werken haal deze als geheel unit los en werk dan aan 1 carb tegelijk.Maak eerst de buitenkant goed schoon met verse benzine en gebruik een kwast, ikzelf werk altijd met een benzine bestendige kunstof bak, waar de unit in z`n geheel in kan . Geen onderdelen door elkaar gooie want deze zijn op elkaar ingesleten.de sproeiers etc kan je er uit halen en door blazen met de mond/pomp/perslucht, en weer vast draaien.

bij www.motozoom.nl en dan webshop aanklikken en dan magazine ---> barts klussen daar staat een kopje carb reviseren/reinigen kan je dat als voorbeeld nemen.

zo zijn er velen sites met plaatjes en uitleg ff googlen.
 
Ik heb wel eens gehoord dat de eerste Diversions problemen met de gasschuif hadden.
Gaatjes die erin ziten zijn af-fabriek te klein. Zou eens kijken of er geen vuil zit daar. Maar je vonk is ook niet zo heel denderend zeg je.. Waarom ga je daar niet op verder bouwen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan