Krewinkel
MF'er
Een aantal weken geleden hoorde ik bij het starten van mijn Diversion een klap waarna hij niet meer draaide, pas naar 6 keer proberen te starten draaide hij weer rond en liep met een vrij goed hoorbare tik erin. Dit verhaal heb ik hier toen gepost, en er werd gezegd dat het waarschijnlijk de nokkenasketting was. Ik HAD nog een week garantie op de motor dus ik ben terug gegaan naar de motorzaak. Naar zeggen van de motorzaak hebben ze de nokkenasketting gespannen, de kleppen gesteld en de compressie gemeten. Alles zou weer in orde zijn. Ik dus weer rijden, maar afgelopen week reed ik een stuk 140 toen ik ineens voelde dat de motor inhield en zelfs even niet meer liep alsof je even het contactslot omdraaide. Ik dus het gas even wat losser, en de eerstvolgende afslag van de snelweg af. Geluisterd, gevoelt maar niks bijzonders gemerkt, dus ik rijd weer verder door met alweer 140, ineens hetzelfde verhaal, maar nu stopt hij er helemaal mee. Heb ik een uur langs de snelweg gestaan, naar ongeveer 10 keer starten en een uur verder liep hij eindelijk. Vervolgens ben ik met een topsnelheid van 100 naar huis gereden, maar naarmate ik dichter bij huis kwam hoe erger het fenomeen werd, zeker toen ik van de snelweg weer op binnenwegen kwam. Ik had totaal geen vermogen meer, hij slag bij elke keer terugschakelen af, ik moest bij elk stoplicht continu gas blijven geven om de motor aan het lopen te houden.
Ik ben dus begonnen met het zoeken naar de oorzaak van dit probleem. Feit is dat de motor dit pas heeft sinds hij van de motorzaak terug is. Maargoed ik dacht aan de ontsteking, dus heb ik gekeken naar de vonken van de bougies, deze waren niet verbijsterend sterk (ben flinke witte vonk gewend van brommer) maar ze functioneerden. Toen viel me op dat het benzinefilter en het membraam van de benzinekraan helemaal vol zaten met roest. Zo vol zelfs dat ik ervan overtuigd was dat dit de oorzaak was. Maar dat viel tegen, ik heb er gister een nieuw filter ingezet en de kraan schoongemaakt, en vandaag heb ik weer een stuk 140 gereden en na 1 km weer hetzelfde verhaal maar dit keer heb ik direct een afslag genomen en ben weer terug gereden, met een topsnelheid van 100 en bij elk beetje tegenwind zakte hij af naar 80-90 met een onregelmatig geronk, alsof ik met de choke helemaal open reed (wat natuurlijk niet het geval was).
Dus nu ben ik nog steeds aan het zoeken naar een eventuele oorzaak, iemand enig idee? Het gaat om een Yamaha XJ 600N Diversion uit 1994 met 16000 km op de teller. Er zitten NGK CR8E bougies in. Naar de motorzaak terug gaan is geen optie omdat die 4 weken gesloten zijn, en ze zich toch totaal geen moeite doen om me te helpen. Ben een beetje het vertrouwen in ‘professionele’zaken kwijt. HELP! Alvast bedankt! Oja het gaat om een 25kw variant...
Ik ben dus begonnen met het zoeken naar de oorzaak van dit probleem. Feit is dat de motor dit pas heeft sinds hij van de motorzaak terug is. Maargoed ik dacht aan de ontsteking, dus heb ik gekeken naar de vonken van de bougies, deze waren niet verbijsterend sterk (ben flinke witte vonk gewend van brommer) maar ze functioneerden. Toen viel me op dat het benzinefilter en het membraam van de benzinekraan helemaal vol zaten met roest. Zo vol zelfs dat ik ervan overtuigd was dat dit de oorzaak was. Maar dat viel tegen, ik heb er gister een nieuw filter ingezet en de kraan schoongemaakt, en vandaag heb ik weer een stuk 140 gereden en na 1 km weer hetzelfde verhaal maar dit keer heb ik direct een afslag genomen en ben weer terug gereden, met een topsnelheid van 100 en bij elk beetje tegenwind zakte hij af naar 80-90 met een onregelmatig geronk, alsof ik met de choke helemaal open reed (wat natuurlijk niet het geval was).
Dus nu ben ik nog steeds aan het zoeken naar een eventuele oorzaak, iemand enig idee? Het gaat om een Yamaha XJ 600N Diversion uit 1994 met 16000 km op de teller. Er zitten NGK CR8E bougies in. Naar de motorzaak terug gaan is geen optie omdat die 4 weken gesloten zijn, en ze zich toch totaal geen moeite doen om me te helpen. Ben een beetje het vertrouwen in ‘professionele’zaken kwijt. HELP! Alvast bedankt! Oja het gaat om een 25kw variant...
Laatst bewerkt: