Diversion XJ600 1997 schakelprobleem

Vanquishdiv

MF'er
27 mrt 2017
75
8
Beste allen, (EDIT 12 APRIL: PROBLEEM OPGELOST, DRUKLAGER WAS KAPOT)

Sinds kort heb ik een probleem met mijn Yamaha Diversion.

-Wanneer ik schakel gaat dit erg zwaar, dit is in elke versnelling. En nog meer merkbaar bij naar beneden schakelen dan omhoog.

-Soms hoor ik tijdens of vlak na het schakelen een ratel, het klinkt alsof er iets door het blok vliegt of tanden die over elkaar heen knarsen. Lijkt soms ook op half in de versnelling).

-De motor hapt, ik laat de koppeling rustig opkomen maar de versnelling 'schiet' erin maar schiet ook weer kort los. Als de koppeling helemaal los is gelaten zit de motor goed in de versnelling en niet meer half.


Het is nu soms zelf ook nog eens makkelijker om zonder koppeling te schakelen dan met.
Edit 3apr 22:53: probleem is meteen aanwezig maar nog erger bij warme motor.

De koppeling staat goed afgesteld en is goed ontkoppelt bij inknijpen en goed gekoppeld wanneer er geen kracht op de hendel staat.

Mijn vraag is als volgt:
Wat zou hier de oplossing van kunnen zijn? En hoe kan ik dit zelf oplossen zonder naar de dealer te gaan.
 
Laatst bewerkt:
@Bensi en @Martell en anderen bedankt.
Grootste probleem opgelost met een nieuwe druklager. De oude is nu wel aan gort.

De motor schakelt nog niet 100% lekker; in de vrij krijgen uit stilstand is lastig en op de bok zie ik dat het wiel aardig hard draait met koppeling ingetrokken. Kabel en koppelingshendel staan goed afgesteld. Ik heb alle koppelingsplaten losgehaald en merk dat het draaien van de korf erg zwaar gaat, ook zonder koppelingsplaten.
Goed om te horen dat het al beter gaat.

Het zou kunnen dat de platen wat "kleven".
Dat kun je makkelijk oplossen door de platen er uit te halen, een paar uurtjes in een benzine badje leggen, dan laten drogen, uurtje in badje met motor olie leggen en weer monteren.
 
Hmmmm....dat het wiel zonder storing draait bij ingetrokken koppeling betekend dat je in ieder geval geen aanloop hebt. Wat bedoel je met "zwaar lopen van de korf"? Ik heb wel eens mensen gehoord die spraken over "pakkende koppelingsplaten". Zou dit het geval kunnen zijn? Succes.
 
Bedankt allen, de motor schakelt soepel en gaat makkelijker in de vrij, wiel draait wel redelijk hard rond maar kan ermee leven. Ik ben erachter gekomen dat ik geen motorfiets olie gebruik maar auto motorolie, techno 15w40 van de Action. Dit zou er toch voor zorgen dat mijn koppeling juist zou kunnen slippen? Dat gebeurt nu dus niet, in tegendeel.
 
Laatst bewerkt:
Waarom action olie? Omdat in het Yamaha boekje staat 10w40 olie half synthetisch. Ik dacht: klopt precies en is goedkoop. Heb wel sludge gekregen na 20.000km in 2 jaar en 70% van mijn ritten zijn korter dan 15km.
 
Er is een wezenlijk verschil tussen motorfiets olie en auto olie. Je kunt er eindeloos over discussiëren, maar als een koppeling niet goed werkt als er auto olie wordt gebruikt is een duidelijk signaal dat die olie niet bij je motor past.
 
Waarom action olie? Omdat in het Yamaha boekje staat 10w40 olie half synthetisch. Ik dacht: klopt precies en is goedkoop. Heb wel sludge gekregen na 20.000km in 2 jaar en 70% van mijn ritten zijn korter dan 15km.
Goedkoop maar niet goed 🤔

Goedkoop en heel goed
full
 
Waarom action olie? Omdat in het Yamaha boekje staat 10w40 olie half synthetisch. Ik dacht: klopt precies en is goedkoop. Heb wel sludge gekregen na 20.000km in 2 jaar en 70% van mijn ritten zijn korter dan 15km.


tja....klopt niet precies, want 15w is geen 10w en auto vs motor.

Dat het wiel rond draait op de bok kan opgelost worden door iets anders de kabel af te stellen of stationair toerental.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan