Diversion XJ600 1997 schakelprobleem

Vanquishdiv

MF'er
27 mrt 2017
75
8
Beste allen, (EDIT 12 APRIL: PROBLEEM OPGELOST, DRUKLAGER WAS KAPOT)

Sinds kort heb ik een probleem met mijn Yamaha Diversion.

-Wanneer ik schakel gaat dit erg zwaar, dit is in elke versnelling. En nog meer merkbaar bij naar beneden schakelen dan omhoog.

-Soms hoor ik tijdens of vlak na het schakelen een ratel, het klinkt alsof er iets door het blok vliegt of tanden die over elkaar heen knarsen. Lijkt soms ook op half in de versnelling).

-De motor hapt, ik laat de koppeling rustig opkomen maar de versnelling 'schiet' erin maar schiet ook weer kort los. Als de koppeling helemaal los is gelaten zit de motor goed in de versnelling en niet meer half.


Het is nu soms zelf ook nog eens makkelijker om zonder koppeling te schakelen dan met.
Edit 3apr 22:53: probleem is meteen aanwezig maar nog erger bij warme motor.

De koppeling staat goed afgesteld en is goed ontkoppelt bij inknijpen en goed gekoppeld wanneer er geen kracht op de hendel staat.

Mijn vraag is als volgt:
Wat zou hier de oplossing van kunnen zijn? En hoe kan ik dit zelf oplossen zonder naar de dealer te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Wel voldoende olie?
En heb je gekeken naar de schakelpook of die goed gemonteerd zit. Als dit allemaal goed zit kan je de korf openmaken om te kijken of je iets ziet.
 
Pook ingevet, draaipunt lijkt OK., voldoende olie (onlangs ververst ivm sludge).
Korf rechts of links openen? En met welk momentum moet ik de bouten weer aandraaien?
 
@ronk
Die ik altijd gebruik 10W40 semi synthetisch.

Net stuk gereden, eigenlijk schakelt ie in alle versnellingen zwaar, vooral terug schakelen, en vooral met wegrijden zit de motor half in de versnelling en hapt.
 
Mogelijk het druk lagertje naar de kL.....
Of te veel speling op de koppelings korf.

Olie er uit en de koppeling zijde los halen, dan kun je misschien zien wat er aan de hand is.
 
De druklager ziet er roestig, is aardig dun en ziet er droog, iets roestig uit maar is niet aan gort. Kan het dan al een veroorzaker zijn van deze problemen?

En waar kan ik deze bestellen, even surfen levert mij niets op.
 
Laatst bewerkt:
De druklager ziet er roestig, is aardig dun en ziet er droog, iets roestig uit maar is niet aan gort. Kan het dan al een veroorzaker zijn van deze problemen?

En waar kan ik deze bestellen, even surfen levert mij niets op.
Ja. Vervangen.

Dit is het laatste stadium voor uit elkaar vallen.

Motorzaak of online (wss net zo duur of duurder), bijv cmsnl.com
 
@Janbros, bedankt, zojuist gebeld. 17€.
Ik weet alleen nog niet zeker of dit de veroorzaker is. Ik zal vanavond een foto uploaden.
Van foto is niet 100% te stellen dat t de oorzaak is.

Maar een roestig lager is altijd vervangen. Zeker als die brkend staat als zwak punt.

En dat is een ok prijs.
Bij cmsnl 15,50 ex btw en ex verzending
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Van foto is niet 100% te stellen dat t de oorzaak is.

Maar een roestig lager is altijd vervangen. Zeker als die brkend staat als zwak punt.

En dat is een ok prijs.
Bij cmsnl 15,50 ex btw en ex verzending

Wat ik mij heb laten vertellen of ooit ergens gelezen dat HD dezelfde gebruikt voor een fractie van de prijs....maar dit kan ik niet ontkennen noch bevestigen.
 
Wat ik mij heb laten vertellen of ooit ergens gelezen dat HD dezelfde gebruikt voor een fractie van de prijs....maar dit kan ik niet ontkennen noch bevestigen.
Zou kunnen.
Dan bij een big twin op de kop van de versnellingsbak, uiteinde drukstift. Daar zit een gelijksoortig lagertje.

Mcs 911120 €6,62
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De druklager ziet er roestig, is aardig dun en ziet er droog, iets roestig uit maar is niet aan gort. Kan het dan al een veroorzaker zijn van deze problemen?

En waar kan ik deze bestellen, even surfen levert mij niets op.
Sowieso dat lagertje vervangen, kost weinig en als het nog niet kapot is gaat ie binnenkort aan gort.

Wat ook nog een simpele oorzaak zou kunnen zijn:
Bij het monteren van de koppelingsdeksel en met name het asje (nr.7) dat daar uit kijkt en waar je het armpje (nr.3) op monteert waar je de koppeling mee bedient. Als je dat heveltje / armpje (nr.3) op het asje (nr.7) zet moet de punt tussen de markering op je blok staan (2 lijntjes). Als je daar per ongeluk niet op hebt gelet komt je koppeling nooit helemaal vrij.

full



full
 
Sowieso dat lagertje vervangen, kost weinig en als het nog niet kapot is gaat ie binnenkort aan gort.

Wat ook nog een simpele oorzaak zou kunnen zijn:
Bij het monteren van de koppelingsdeksel en met name het asje (nr.7) dat daar uit kijkt en waar je het armpje (nr.3) op monteert waar je de koppeling mee bedient. Als je dat heveltje / armpje (nr.3) op het asje (nr.7) zet moet de punt tussen de markering op je blok staan (2 lijntjes). Als je daar per ongeluk niet op hebt gelet komt je koppeling nooit helemaal vrij.

[afbeelding]


[afbeelding]

Klopt ook, tijdje geleden was er ook iemand waarbij de koppeling niet aangreep bij een diversion was inderdaad "V" tussen de // probleem...
 
@Bensi en @Martell en anderen bedankt.
Grootste probleem opgelost met een nieuwe druklager. De oude is nu wel aan gort.

De motor schakelt nog niet 100% lekker; in de vrij krijgen uit stilstand is lastig en op de bok zie ik dat het wiel aardig hard draait met koppeling ingetrokken. Kabel en koppelingshendel staan goed afgesteld. Ik heb alle koppelingsplaten losgehaald en merk dat het draaien van de korf erg zwaar gaat, ook zonder koppelingsplaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan