DIY Balanceren.

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.539
10.583
Andere kant van de evenaar
Heren,

Het probleem, tot 4500rpm trilt de motor (GS1000) niet veel, minder dan mijn maats 2006 GSXR750, boven dit nummer ineens wel..
Ik heb zelf de krukas in elkaar geperst, dit is op 0.04mm nauwkeurig gelukt, Krukas heeft sterkere drijfstangen en is gelast.

Toen ik met de krukas begon wilde ik hem eigenlijk al gebalanceerd hebben, maar dat is niet echt makkelijk met een geperste kruk.
In de stad zit wel een bedrijf dat van alles balanceerd, maar die gast wilde niet eens kijken of er een onbalans in zit,
Professioneel laten doen is helaas geen optie.

Nu heb ik wat in mijn hoofd zitten, en in mijn beleving moet dit werken, maar ik zou graag de mening van anderen willen horen, kan het wel of juist niet, of misschien andere ideeen.

Statisch balanceren is geloof ik geen optie, maar dat wil ik nog niet afstrepen.

Het idee; Tegenover de kruktappen zitten 10mm gaten waar een pen door gaat tijdens het in elkaar zetten, voor zover ik kan meten zijn deze gaten behoorlijk nauwkeurig geplaatst, de gaten zijn ook aardig nauwkeurig in diameter, 10mm bouten gaan er aardig strak in.
Een 10mm bout past in het H profiel van de drijfstang zonder speling.
Zo kan ik de drijfstangen "vast" zetten zodat ze niet in het rond slingeren als de krukas rond draait.

1.jpg

Dit is een andere GS1000 krukas dat ik heb liggen.

2.jpg




Op de foto's valt te zien wat ik bedoel.

Zou op deze manier de drijfstangen zo op de plaats zitten, zonder dat ze een onbalans veroorzaken?
Want dat is eigenlijk het grootste obstakel..

Dus mijn vraag, zou dit werken/goed genoeg zijn?


Ik heb op You Tube wat gevonden wat ik na zou kunnen bouwen als balanceerbank.


Het zal zo nooit perfect worden, maar alle beetjes helpen lijkt me.

Ideeen en suggesties zijn welkom.

Dank u.
 
Verstand van balanceren heb ik niet. Maar drijfstangen vast zetten, dan doen ze volledig mee met de krukas. Terwijl bij gebruik, het bigend altijd mee doet met de massa en het small end alleen in op en neergaande beweging. Even los van vele vraagtekens over het nauwkeurig genoeg vast zetten van de drijfstangen, zonder wat te slopen.

Wat zegt de theorie over balanceren? En wat is er al uitgesloten qua verschillen in gewicht van drijfstangen, lagers en zuigers?

Heb je de 30 gram die je aan je koppeling hebt gehangen, nauwkeurig gewogen?
 
Verstand van balanceren heb ik niet. Maar drijfstangen vast zetten, dan doen ze volledig mee met de krukas. Terwijl bij gebruik, het bigend altijd mee doet met de massa en het small end alleen in op en neergaande beweging. Even los van vele vraagtekens over het nauwkeurig genoeg vast zetten van de drijfstangen, zonder wat te slopen.

Wat zegt de theorie over balanceren? En wat is er al uitgesloten qua verschillen in gewicht van drijfstangen, lagers en zuigers?

Heb je de 30 gram die je aan je koppeling hebt gehangen, nauwkeurig gewogen?
Met het vast zetten van de drijfstangen maken ze deel uit van de roterende massa.

Op de lock up is alles gelijk
 
Als de drijfstangen maar zijn gewogen dan is het resultaat van hun gezamenlijke gewicht 0
wat heeft dat met balanceren te maken ?
je kan een krukas niet aanzien als een buis.
gewicht drijfstangen zegt ook totaal niets, je moet het gewicht van het big-end-deel en het small-end-deel apart kennen (en dat van de komplete zuigers). als daar everschil op zit en je doet zoals Reinhoud het voorstelt is het alsof je een autowiel balanceert met nog een loodje eraan, en na het balanceren dat ene loodje er weer afhaalt.

misschien wordt het beter, evengoed kan het ook nog slechter worden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loki
heb je bij je zelf ook de vraag gesteld wat de oorzaak is van de trillingen aan jou motor .
trillingen kun ontstaan door massa verschil en of ook speling in lagers , stijfheid ,toerental, constructie ,
ik zelf heb altijd eerst alle krukas gelijke delen zoals de wangen gewogen (met preciessie weegtoestel ) en het gewicht
tot op O,ooo gram gelijk gemaakt zo ook alle overige gelijkere delen. pennen , zuigers,
drijfstangen.
daarna in elkaar persen en uitklokken volgens fabriek specificatie.
meer kun Je als doe-het-zelf niet doen denk ik .
 
Lijkt mij ook de meest logische manier. Anders zijn er zoveel factoren die moeten kloppen, lijkt me ondoenlijk.

En dan nog kun je niet simuleren voor gevulde oliekanalen.. of na wat rijden.. koolaanslag op de zuigers.

Maar zo dicht mogelijk bij, is ook al mooi..
 
wat heeft dat met balanceren te maken ?
je kan een krukas niet aanzien als een buis.
gewicht drijfstangen zegt ook totaal niets, je moet het gewicht van het big-end-deel en het small-end-deel apart kennen (en dat van de komplete zuigers). als daar everschil op zit en je doet zoals Reinhoud het voorstelt is het alsof je een autowiel balanceert met nog een loodje eraan, en na het balanceren dat ene loodje er weer afhaalt.

misschien wordt het beter, evengoed kan het ook nog slechter worden.
Ik weet niet maar je bent mij mijn eigen woorden aan het vertellen

Als de drijfstangen maar zijn gewogen dan is het resultaat van hun gezamenlijke gewicht 0
Ja maar ook op big end en small end, of eigenlijk op zwaartepunt???
Wanneer dat zwaartepunt bij allevier de drijfstangen gelijk is kan je balanceren met de drijfstangen aan de krukas, je hebt met een krukas met dichte drijfstangen geen alternatief. Krukasdeel voor krukasdeel balanceren is geen optie. Op het moment dat de drijfstangen in de krukas op ODP gefixeerd zitten versterken ze zelfs nog het onbalans effect wat eigenlijk ten gunste komt in de uiteindelijke afstelling.
Het is wel zo dat je die drijfstangen met ongekende preciesie moet matchen en fixeren
Krukas hoeft niet dynamisch uitgebalanceerd te worden, daarvoor is de doorsnede niet groot genoeg maar wel statisch volgens exact de procedure van een autowiel. dus gewoon draaiend en ik ga niet in op het verschil tussen dynamisch en statisch balanceren want dat weten hele volksstammen niet,
De onbalans bepaalt dat het zwaartepunt van de krukas niet het midden van het draaipunt is en dat is uitstekend op te lossen met deze methode.

De krukas heeft dan een prachtig middelpund van zwaartekracht, je zou geen meting in het krukaslichaam moeten doen want je schikt je dan te barsten wat voor onbalanskrachten er in de krukas zelf zitten maar daar merk je onder het rijden niks van.

Ik denk dat als je de onbalans op alle lagertappen meet en je laat er een enorme wiskundige formule op los dat je ook de spanningen ín de krukas nog aardig kan elimineren
 
heb je bij je zelf ook de vraag gesteld wat de oorzaak is van de trillingen aan jou motor .
trillingen kun ontstaan door massa verschil en of ook speling in lagers , stijfheid ,toerental, constructie ,
ik zelf heb altijd eerst alle krukas gelijke delen zoals de wangen gewogen (met preciessie weegtoestel ) en het gewicht
tot op O,ooo gram gelijk gemaakt zo ook alle overige gelijkere delen. pennen , zuigers,
drijfstangen.
daarna in elkaar persen en uitklokken volgens fabriek specificatie.
meer kun Je als doe-het-zelf niet doen denk ik .
@W.Berenschot dit is natuurlijk de allebeste basis om een strakke krukas te krijgen maar lenen altijd alle krukasdelen zich voor een separate uitbalancering?
Een krukas is natuurlijk een gedrocht van een stuk mechanica om mee om te gaan.

Resonantie heeft een krukas altijd, daar vind je een effect van terug in de harmonischen Motorfietsfabrikanten houden daar rekening mee en zelfs de duurste motorfietsen met de beste en mooiste krukassen hebben resonantie bij een bepaald toerental en hun harmonischen. Ik noem maar een voorbeeld, de RD, die resoneert bij 1250, dus ook bij de Harmonischen daarvan, 2500, 5000 en 10000. Laat nou de powerband precies tussen die 5000 en 10000 toeren zitten. Mijn 600 heeft die resonantie bij 1000, dus de harmonischen bij 2000, 4000 8000 en `16000 Laat tussen die 8000 en 16000 nou precies de trillingsvrije powerband zitten
 
Krukas hoeft niet dynamisch uitgebalanceerd te worden, daarvoor is de doorsnede niet groot genoeg maar wel statisch volgens exact de procedure van een autowiel. dus gewoon draaiend en ik ga niet in op het verschil tussen dynamisch en statisch balanceren want dat weten hele volksstammen niet
jij behoort dus niet tot die volksstammen ?
 
Op het moment dat de drijfstangen in de krukas op ODP gefixeerd zitten versterken ze zelfs nog het onbalans effect wat eigenlijk ten gunste komt in de uiteindelijke afstelling.

De krukas heeft dan een prachtig middelpund van zwaartekracht, je zou geen meting in het krukaslichaam moeten doen want je schikt je dan te barsten wat voor onbalanskrachten er in de krukas zelf zitten maar daar merk je onder het rijden niks van

1/ over dat versterken kan je niks zeggen want je weet niks van de drijfstangen (in Reinhoud zijn geval). evengoed is er geen onbalans met de drijfstangen in ODP omdat je geen idee hebt waar er gewicht bijkomt en waar niet vanwege de onderlinge verschillen.


2/ ook dat is weer kompleet nutteloos omdat je geen rekening houdt met de op-en neergaande krachten. ja de krukas is zo een perfect gebalanceerde "buis", maar eens in het blok is het geen "buis" meer maar een krukas waar ook op en neergaande krachten op inwerken, en waarbij de "buis"-zelf niet eens meer in die vorm in de motor zit te draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan