DIY programmeerbare ontsteking

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
13.114
6.005
wezemaal
vermits de chinese programmeerbare ontsteking voor mijn MX-Sky het begeven had was ik al een tijd op zoek naar een simpele DIY programmeerbare ontsteking die ik ook effektief snapte en kon bouwen :+ er zijn er wel enkele te vinden maar als ze bginnen met PIC's enzo te programeren was ik er snel klaar mee :N

na lang zoeken in het engels toch maar eens geprobeerd in het frans, en bingo ! :}

AEPL-duino, allumage programmable à 3 +1 composants

een ontsteking bestaande uit slechts 3 elementen : een arduino, een IGBT en een hall-sensor (en een voltage regulator als je met clone-arduino's werkt). simpeler kan echt niet *D
vandaag ook eindelijk werkend gekregen . eerst volt-reg fout aangesloten :$ , daarna sprong de -draad van IBGT naar bobijn steeds los van zijn soldeersel maar vandaag eindelijk de oplossing. ik gebruikte de bobijn van de SKY maar deze heeft een te lage primaire weerstand waardoor het systeem eigenlijk "in kortsluiting" lag). bobijn is voor CDI-ontsteking (letterlijk, niet alleen als naam die wij voor het kastje gebruiken. dus een ontsteking die gebruik maakt van condensatoren die ontladen). had alleen nog bobijnen van moto's (= batterij-ontsteking) met dubbele bougieaansluiting, dus even geprobeerd : 4 ohm primaire weesrtand, en ze werkt *O* *O* *O* *O* *O* *O*

nu de hall-sensor op de brommer zien te plaatsen en beginnen testen/afstellen 8-)

voor diegenen die er ook mee aan de slag willen : de 1GT101DC hall sensor is nogal duur (richting 50 euro), heb quasi dezelfde gevonden aan de helft van de prijs : http://m.littelfuse.com/~/media/ele...e_hall_effect_sensors_55505_datasheet.pdf.pdf
 
Laatst bewerkt:
fotokes vergeten :

P1060528.jpg


P1060527.jpg


en een stukje binnenband er rond om de usb aansluiting af te dekken :)

P1060526.jpg
 
Silicon chip magazine heeft een diy ontsteking, idd met PIC maar dat is minder ingewikkeld dan je denkt. De hex bestanden zijn kant en klaar namelijk.

Als je wil kan ik wel een pic flashen voor je.
Losse onderdelen koop ik regelmatig bij eoo-bv.nl, hebben ook een winkel in Amsterdam.
 
Laatst bewerkt:
Silicon chip magazine heeft een diy ontsteking, idd met PIC maar dat is minder ingewikkeld dan je denkt. De hex bestanden zijn kant en klaar namelijk.

Als je wil kan ik wel een pic flashen voor je.

ben die ook tegen gekomen. vergelijk beide eens met elkaar kwa eenvoudigheid ?
en dan zou ik iedere keer die PIC naar jou moeten opsturen ? als ik op die manier de ideale ontstekingscurve moet testen/samenstellen zou ze gereed zijn tegen 2058 :+

alles bij dit is kant en klaar ;)
er zijn 6 zaken die je moet instellen, waarvan 4 gewoon setup zijn en daarna niet meer moet veranderen.

dan heb je nog 2 lijnen met getallen : 1 voor de toerentallen en 1 voor de daarbij horende graden voorontsteking. en je kan oneindig veel punten instellen.

bij het afstellen, moet je dus ook niet steeds de chip er uit halen, in je programmeerdinges steken en weer monteren. neen, gewoon usb-kabel erin. op minder dan 1 minuut tijd steekt er een nieuwe curve in en kan je alweer testen.

simpeler kan volgens mij echt niet .



Ik ben erg benieuwd naar de code, helaas begrijp ik meer van C++ dan van Frans. Zou je daar een linkje van kunnen sturen?

op dat icoontje onder "LOGICIEL" klikken
of hierop : http://a110a.free.fr/SPIP172/IMG/txt/Aepl-duino_11-11-16.txt ;)
 
Laatst bewerkt:
ben die ook tegen gekomen. vergelijk beide eens met elkaar kwa eenvoudigheid ?
en dan zou ik iedere keer die PIC naar jou moeten opsturen ? als ik op die manier de ideale ontstekingscurve moet testen/samenstellen zou ze gereed zijn tegen 2058 :+

alles bij dit is kant en klaar ;)
er zijn 6 zaken die je moet instellen, waarvan 4 gewoon setup zijn en daarna niet meer moet veranderen.

dan heb je nog 2 lijnen met getallen : 1 voor de toerentallen en 1 voor de daarbij horende graden voorontsteking. en je kan oneindig veel punten instellen.

bij het afstellen, moet je dus ook niet steeds de chip er uit halen, in je programmeerdinges steken en weer monteren. neen, gewoon usb-kabel erin. op minder dan 1 minuut tijd steekt er een nieuwe curve in en kan je alweer testen.

simpeler kan volgens mij echt niet .op dat icoontje onder "LOGICIEL" klikken
of hierop : http://a110a.free.fr/SPIP172/IMG/txt/Aepl-duino_11-11-16.txt ;)

Idd dat heen en weer sturen is niks, heb hem ook niet bekeken maar veel van hun spullen kan je aanpassen zonder constant herprogrammeren.

Mocht het wel eens nodig zijn dan mag je ook de pickit 3 programmer eens lenen, werkt simpel genoeg.
 
Laatst bewerkt:
gisteren voor de 2de keer zitten testen op de brommer maar zit met een probleem.
had ze al getest los van de brommer en toen werkte ze feilloos door met een bout langs de sensor te passeren (aan 8000 rpm heb ik ze zo wel niet getest moet ik eerlijk bekennen -O- ).

in het begin van de testen werkt ze meestal normaal, soms doet ze wat raar. dit wordt echter steeds erger. het heeft niets met toerentallen te maken, soms werkt ze wel en soms niet.

ik vermoed nu dat het aan het magnetisch vliegwiel ligt, of dat de sensor niet goed zou zijn voor de toepassing.
sensoren komen van een heftruck LPG motor , heb er 3, 2 dezelfde en 1 andere. ze zijn van het "falling" type (5V die weg valt als de sensor langs de trigger passeert). als ik ze na het testen doormeet (min om massa aansluiting, + op signaal daard) door met een bout langs de sensor te gaan werken ze perfect (spanning zakt van 5 naar 0 volt), dus ik denk dat ze ok zijn. doe ik dezelfde test gemonteerd op de "warme" motor, dan zakt het voltage soms niet naar 0 als ik manueel het vliegwiel draai, of soms valt het wel naar 0 terwijl de trigger niet eens langs de Hall sensor komt.

ik vermoed dus dat het magnetisch veld van invloed is op de sensor, en dat die invloed groter wordt met het opwarmen van alles (dynamo en/of magneten, daardoor groter magnetisch veld ?)

specialisten ter zaken die daar iets nuttigs over kunnen zeggen ? zijn er nog toepassingen op moto's/auto's waarbij Hall-sensoren in de buurt van ronddraaiende magneten hun werk moeten doen ?
 
Laatst bewerkt:
Hall sensoren die er mee stoppen als ze warm worden zijn kapot. Komt vaker voor bij Hall sensoren.
Even testen met koude spray (als ze warm zijn) of een verf fohn (als ze koud zijn) of je het daarmee kunt reproduceren.
 
ik betwijfdel sterk dat dat het probleem is, de metingen hierboven beschreven zijn gebeurt in de volgorde van schrijven.

dus nadat de problemen erg werden sensor van de motor gehaald : geen probleem. sensor gewoon weer op de motor gevezen en krukas met de hand gedraaid : beschreven problemen.

en nee, de motor stond niet "gloeiend heet", van stralingswarmte was nauw<elijks sprake, en zal niet meer geweest zijn dan de 37° als toen ik de sensor in mijn hand had.

maar zal ze voor de zekerheid van 't WE eens testen met warmeluchtblazer en quick freeze spuitbus ;)
 
niet helemaal goed door gelezen, maar ik denk dat je het meer moet zoeken in het oppiken van storingen van b.v. de bobine. en/of een niet stabiele voedingsspanning.

je kan ook je vragen stellen op circuitsonline.nl veel electronica kennis aanwezig daar.

edit: inderdaad niet goed door gelezen, storingen zijn er al als je met de hand draait.
neemt niet weg dat bovenstaand belangrijk zijn in de automotiv.
 
Laatst bewerkt:
Heb jij een fabricaat- of typenummer van die sensoren. Zo te lezen zijn het twee-draads exemplaren. Die kunnen capacitief of inductief werken, ieder met hun eigen voor- en nadelen.
Een Hall-sensor is drie-draads en wordt met een magneet aangestuurd, niet met een stuk ijzer (schroef).
 
3 draads en worden echt wel gewoon door een stuk ijzer aangestuurd.
het zijn non-saturated sensoren, dus permanent 5V aan de uitgang, tenzij er een stuk ijzer voor staat, dan valt het weg naar 0V.

een ontsteking die zichzelf stoort zal wel ergens kunnen, maar alleen als de bougie vonkt. vermits ik soms geen vonk heb lijkt mij dit uitgesloten. eveneens als je even op de site kijkt naar de reeds gemaakte voorbeelden, heeft er geen enkele ontstoring voorzien.

ga het even aan de kant moeten laten. wou de rest van de brommer afgesteld en op orde hebben om volgende week te gaan testen , maar mijn cylinderkop is in 2 gebroken B|
 
Waar het, volgens mij, ook nog fout gaat is dat je de arduino niet in een blikken doosje gestopt hebt.

Dit soort micro electronica is enorm gevoelig voor interferentie. Op de Franse website zie je ook de arduino in een blikken doosje en vermogens electronica extern!

Verder heb je van de sensoren 2 typen, een NPN en een PNP.
De een schakelt naar de massa en de ander schakelt naar de voedingsspanning.
Die van de franse website is NPN. Ik weet niet wat jij nu hebt. Als dat een PNP is gaat het fout.

Suc6

Marc
 
op die site zie je er even goed in een plastieken doosje. en moest dat problemen gegeven hebben zou dat echt wel in de tekst vermeld staan.

jullie spreken allemaal over algemene fouten, maar dan zou het volgens mij steeds moeten mis gaan.
zoals reeds gezegd : soms werkt ze en blijft ze werken zolang de motor blijft draaien.

volgens mij zou het simpelste zijn : de standaard pickup van de Honda blijven gebruiken, en dat signaal omzetten naar een +5V piek als de nok passeert. iemand een idee hoe dat te doen ?
 
is gemaakt zoals het schema voor 12V op de website (zonder opties). alle massa in de "CDI" en wat erbij hoort (dus ook de sensor) ligt aan elkaar op het extra printje en gaat dan via de dikke kabel op het schema van de -aansluiting aan de IBGT naar de massa van het blok.
 
Probleem zal liggen dat je opnemer vlak bij het vliegwiel zit. In die sensor zit een magneet ingebouwd die de hallsensor aanstuurt. Als je met een stuk ijzer langs het "venster" gaat wordt het magnetisch veld van de hall-sensor verzwakt/omgeleid waardoor het schakelen plaats vindt. De magneten van je vliegwiel beïnvloeden de hall-sensor te veel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan