Ik ben in het bezit van een DKW SB uit 1936. Afgelopen winter heb ik een 350cc blok gereviseerd en dat probeer ik nu lopend te krijgen. Helaas loop ik tegen wat problemen aan m.b.t. het afstellen van de carburateur. Wat uitleg:
Het gaat hier om een één cilinder 2 takt blok.
- Alle lagers, pakkingen, keeringen zijn nieuw.
- Beide uitlaatdempers zijn nieuw.
- Carburateur is een BING 2/24/12 en het gaat hier om een gereviseerde (door oldtimervergaser.de) . Alle sproeiers, pakkingen, vlotter, schroeven, gasnaald etc is allemaal nieuw.
- De luchtfilter is een reproductie van de originele knecht filter. Hierin zit een soort staalwol.
- De ontsteking is vervangen voor een moderne VAPE elektronische ontsteking.
- De ontsteking staat afgesteld op 4,5mm voor BDP. Dit staat zo in de VAPE handleiding en komt overeen met de originele onsteking.
De standaard instellingen van de carburateur, volgens de handleiding:
- Hoofdsproeier 100
- Stationair sproeier 55
- Luchtschroef 2,5 slag open.
- Gasnaald, 2e stand.
Met deze instelling start de motor redelijk goed, maar loopt alleen stationair met de choke erop en reageert slecht/traag op het gas. Luchtschroef doet niks.
Als ik de stationair sproeier vergroot naar 60 blijft de motor stationair lopen met de choke er half op, maar slaat af en toe terug in de carburateur. En reageert niet op het verdraaien van de luchtschroef.
Ga ik naar stationair sproeier 64 (62 heb ik helaas niet) loopt de motor zonder choke, maar ik moet wel gas blijven geven om hem aan de gang te houden. Reageert wel fel op het gas. Helaas slaat hij best vaak terug in de carburateur en slaat dan ook meteen af.
Als ik dan even de handleiding erbij pak want daarin word ook het terugslaan in de carburateur benoemd.
''Terugslaan in de carburateur''
a) Men kan hier onderscheid maken tussen nu en dan terugslaan en doorlopend terugslaan in de carburateur. Een doorlopend terugslaan wijst op een te arme afstelling van de carburateur alsmede een verkeerde afstelling van het stationair draaien.
Omdat ik met de stationair sproeier al flink wat maten groter ben gegaan heb ik de hoofdsproeier vergroot van 100 naar 105 en 110. Dit maakt helaas geen verschil, de motor gaat bij 110 zelfs ''viertakten''. Dus die sproeier is al veels te groot.
b) Het aanzuigen van valse lucht hoofdzakelijk aan de carburateur inlaat, de afsluitdeksels, de overstroomkanalen en de cilinderkop.
Zoals gezegd zijn alle pakkingen nieuw en ik heb flink met remmenreiniger rond de cilinder en kop gespoten. Ik kan hier geen lek ontdekken. De krukas keeringen zijn beide nieuw.
c) Wanneer de ontsteking te laat staat afgesteld dan heeft een nabranden der gassen plaats hetwelk door terug ''petsen'' in de carburateur gekenmerkt wordt.
Ontsteking nog maar eens gecontroleerd en staat zoals voorgeschreven op 4,5mm voor BDP.
d)Wanneer men een bougie monteert welke in gloeiwaarde te hoog ligt dan zal deze in de motor te koud blijven waardoor de verbranding eveneens slecht zal zijn.
De originele bougie die in de motor hoort is de Bosch W225/T1. Ik gebruik een NGK B7HS. Deze zou goed moeten zijn en heb ik ook al eens vervangen.
Ik weet het even niet meer. Zou het dan toch de onsteking zijn die te laat staat?
Het gaat hier om een één cilinder 2 takt blok.
- Alle lagers, pakkingen, keeringen zijn nieuw.
- Beide uitlaatdempers zijn nieuw.
- Carburateur is een BING 2/24/12 en het gaat hier om een gereviseerde (door oldtimervergaser.de) . Alle sproeiers, pakkingen, vlotter, schroeven, gasnaald etc is allemaal nieuw.
- De luchtfilter is een reproductie van de originele knecht filter. Hierin zit een soort staalwol.
- De ontsteking is vervangen voor een moderne VAPE elektronische ontsteking.
- De ontsteking staat afgesteld op 4,5mm voor BDP. Dit staat zo in de VAPE handleiding en komt overeen met de originele onsteking.
De standaard instellingen van de carburateur, volgens de handleiding:
- Hoofdsproeier 100
- Stationair sproeier 55
- Luchtschroef 2,5 slag open.
- Gasnaald, 2e stand.
Met deze instelling start de motor redelijk goed, maar loopt alleen stationair met de choke erop en reageert slecht/traag op het gas. Luchtschroef doet niks.
Als ik de stationair sproeier vergroot naar 60 blijft de motor stationair lopen met de choke er half op, maar slaat af en toe terug in de carburateur. En reageert niet op het verdraaien van de luchtschroef.
Ga ik naar stationair sproeier 64 (62 heb ik helaas niet) loopt de motor zonder choke, maar ik moet wel gas blijven geven om hem aan de gang te houden. Reageert wel fel op het gas. Helaas slaat hij best vaak terug in de carburateur en slaat dan ook meteen af.
Als ik dan even de handleiding erbij pak want daarin word ook het terugslaan in de carburateur benoemd.
''Terugslaan in de carburateur''
a) Men kan hier onderscheid maken tussen nu en dan terugslaan en doorlopend terugslaan in de carburateur. Een doorlopend terugslaan wijst op een te arme afstelling van de carburateur alsmede een verkeerde afstelling van het stationair draaien.
Omdat ik met de stationair sproeier al flink wat maten groter ben gegaan heb ik de hoofdsproeier vergroot van 100 naar 105 en 110. Dit maakt helaas geen verschil, de motor gaat bij 110 zelfs ''viertakten''. Dus die sproeier is al veels te groot.
b) Het aanzuigen van valse lucht hoofdzakelijk aan de carburateur inlaat, de afsluitdeksels, de overstroomkanalen en de cilinderkop.
Zoals gezegd zijn alle pakkingen nieuw en ik heb flink met remmenreiniger rond de cilinder en kop gespoten. Ik kan hier geen lek ontdekken. De krukas keeringen zijn beide nieuw.
c) Wanneer de ontsteking te laat staat afgesteld dan heeft een nabranden der gassen plaats hetwelk door terug ''petsen'' in de carburateur gekenmerkt wordt.
Ontsteking nog maar eens gecontroleerd en staat zoals voorgeschreven op 4,5mm voor BDP.
d)Wanneer men een bougie monteert welke in gloeiwaarde te hoog ligt dan zal deze in de motor te koud blijven waardoor de verbranding eveneens slecht zal zijn.
De originele bougie die in de motor hoort is de Bosch W225/T1. Ik gebruik een NGK B7HS. Deze zou goed moeten zijn en heb ik ook al eens vervangen.
Ik weet het even niet meer. Zou het dan toch de onsteking zijn die te laat staat?