DKW SB350 1936, carburateur afstel problemen

Doorknob

MF'er
13 okt 2012
139
105
Horn
Ik ben in het bezit van een DKW SB uit 1936. Afgelopen winter heb ik een 350cc blok gereviseerd en dat probeer ik nu lopend te krijgen. Helaas loop ik tegen wat problemen aan m.b.t. het afstellen van de carburateur. Wat uitleg:

Het gaat hier om een één cilinder 2 takt blok.
- Alle lagers, pakkingen, keeringen zijn nieuw.
- Beide uitlaatdempers zijn nieuw.
- Carburateur is een BING 2/24/12 en het gaat hier om een gereviseerde (door oldtimervergaser.de) . Alle sproeiers, pakkingen, vlotter, schroeven, gasnaald etc is allemaal nieuw.
- De luchtfilter is een reproductie van de originele knecht filter. Hierin zit een soort staalwol.
- De ontsteking is vervangen voor een moderne VAPE elektronische ontsteking.
- De ontsteking staat afgesteld op 4,5mm voor BDP. Dit staat zo in de VAPE handleiding en komt overeen met de originele onsteking.

De standaard instellingen van de carburateur, volgens de handleiding:
- Hoofdsproeier 100
- Stationair sproeier 55
- Luchtschroef 2,5 slag open.
- Gasnaald, 2e stand.

Met deze instelling start de motor redelijk goed, maar loopt alleen stationair met de choke erop en reageert slecht/traag op het gas. Luchtschroef doet niks.
Als ik de stationair sproeier vergroot naar 60 blijft de motor stationair lopen met de choke er half op, maar slaat af en toe terug in de carburateur. En reageert niet op het verdraaien van de luchtschroef.
Ga ik naar stationair sproeier 64 (62 heb ik helaas niet) loopt de motor zonder choke, maar ik moet wel gas blijven geven om hem aan de gang te houden. Reageert wel fel op het gas. Helaas slaat hij best vaak terug in de carburateur en slaat dan ook meteen af.

Als ik dan even de handleiding erbij pak want daarin word ook het terugslaan in de carburateur benoemd.

''Terugslaan in de carburateur''
a) Men kan hier onderscheid maken tussen nu en dan terugslaan en doorlopend terugslaan in de carburateur. Een doorlopend terugslaan wijst op een te arme afstelling van de carburateur alsmede een verkeerde afstelling van het stationair draaien.

Omdat ik met de stationair sproeier al flink wat maten groter ben gegaan heb ik de hoofdsproeier vergroot van 100 naar 105 en 110. Dit maakt helaas geen verschil, de motor gaat bij 110 zelfs ''viertakten''. Dus die sproeier is al veels te groot.

b) Het aanzuigen van valse lucht hoofdzakelijk aan de carburateur inlaat, de afsluitdeksels, de overstroomkanalen en de cilinderkop.
Zoals gezegd zijn alle pakkingen nieuw en ik heb flink met remmenreiniger rond de cilinder en kop gespoten. Ik kan hier geen lek ontdekken. De krukas keeringen zijn beide nieuw.

c) Wanneer de ontsteking te laat staat afgesteld dan heeft een nabranden der gassen plaats hetwelk door terug ''petsen'' in de carburateur gekenmerkt wordt.
Ontsteking nog maar eens gecontroleerd en staat zoals voorgeschreven op 4,5mm voor BDP.

d)Wanneer men een bougie monteert welke in gloeiwaarde te hoog ligt dan zal deze in de motor te koud blijven waardoor de verbranding eveneens slecht zal zijn.
De originele bougie die in de motor hoort is de Bosch W225/T1. Ik gebruik een NGK B7HS. Deze zou goed moeten zijn en heb ik ook al eens vervangen.

Ik weet het even niet meer. Zou het dan toch de onsteking zijn die te laat staat?
 
Als de luchtschroef niks doet ligt dat toch aan de grote van de stationair sproeier,heb genoeg met Bing carbs gewerkt
en dat is het euvel van het niet reageren van de luchtschroef.Je zou ook nog wat kunnen experimenteren met de gasnaald stand.
 
begin met controleren of de carbu echt proper is, maw : zijn alle kanalen echt wel open ? alles doorspuiten met remmenreiniger/whatever en visueel controleren of het er uit spuit waar het moet uitspuiten.
 
Voorontsteking wel in de juiste draairichting afgesteld?
Je zal de 1e en ook de laatste niet zijn
Ja, die staat goed. Die fout heb ik inderdaad al eens eerder gemaakt.
Hoe doet de dkw het zonder luchtfilter?
Of als je deze deels dicht houdt?
Nog niet geprobeerd. Als ik de choke dicht zet dan gaat er een metalen schuif naar beneden in de gasschuif. De lucht die vanuit het filter komt word zo verminderd. Dit geeft hetzelfde effect als het filter deels dicht houden.
Als de luchtschroef niks doet ligt dat toch aan de grote van de stationair sproeier,heb genoeg met Bing carbs gewerkt
en dat is het euvel van het niet reageren van de luchtschroef.Je zou ook nog wat kunnen experimenteren met de gasnaald stand.
Hmm, nog grotere stationair sproeier dus. Wel vreemd dat ik zoveel van de fabrieksinstellingen moet afwijken dan. Gasnaald kan nog 3 standjes hoger dus daar maar morgen eens mee beginnen.
begin met controleren of de carbu echt proper is, maw : zijn alle kanalen echt wel open ? alles doorspuiten met remmenreiniger/whatever en visueel controleren of het er uit spuit waar het moet uitspuiten.
Ik ben er eigenlijk blind vanuit gegaan dat een gereviseerde carburateur van 400 euro wel schoon zou moeten zijn. Ik heb hem ondertussen al een aantal keer compleet uit elkaar gehaald. Morgen nog maar eens doen en dan alles schoonmaken.

Is er een manier om het vlotter niveau van een oude Bing carburateur te controleren? Ik zag namelijk een klein plasje benzine liggen bij het luchtfilter. In het vlotterbakje zit gewoon een dobber met daarin een naald. Deze naald heeft maar één stand. Daar is niks aan af te stellen. Er zit ook geen benzine in de dobber, dus die is mooi dicht. De vlotternaald en de zitting waarop deze moet afsluiten zijn allebei nieuw. Heeft het zin om bijvoorbeeld met een beetje klepslijppasta de naald een keer extra op de zitting te slijpen? bing 22412 carburateur.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook door de benzineaansluiting blazen en de vlotter omhoog/omlaag bewegen om zo grof de stand van de vlotter te controleren bij doorlaten benzine...

Vaak bij verschillende carbs moet de vlotter evenwijdig lopen aan de vlotterbak rand.... Sommige carbs moet je ook 60 graden kantelen.

Hoe dat bij bing precies zit weet ik niet maar de werking van een carb is over het algemeen allemaal hetzelfde
 
Ja, die staat goed. Die fout heb ik inderdaad al eens eerder gemaakt.

Nog niet geprobeerd. Als ik de choke dicht zet dan gaat er een metalen schuif naar beneden in de gasschuif. De lucht die vanuit het filter komt word zo verminderd. Dit geeft hetzelfde effect als het filter deels dicht houden.

Hmm, nog grotere stationair sproeier dus. Wel vreemd dat ik zoveel van de fabrieksinstellingen moet afwijken dan. Gasnaald kan nog 3 standjes hoger dus daar maar morgen eens mee beginnen.

Ik ben er eigenlijk blind vanuit gegaan dat een gereviseerde carburateur van 400 euro wel schoon zou moeten zijn. Ik heb hem ondertussen al een aantal keer compleet uit elkaar gehaald. Morgen nog maar eens doen en dan alles schoonmaken.

Is er een manier om het vlotter niveau van een oude Bing carburateur te controleren? Ik zag namelijk een klein plasje benzine liggen bij het luchtfilter. In het vlotterbakje zit gewoon een dobber met daarin een naald. Deze naald heeft maar één stand. Daar is niks aan af te stellen. Er zit ook geen benzine in de dobber, dus die is mooi dicht. De vlotternaald en de zitting waarop deze moet afsluiten zijn allebei nieuw. Heeft het zin om bijvoorbeeld met een beetje klepslijppasta de naald een keer extra op de zitting te slijpen?Bekijk bijlage 1753291
Nee niks slijpen aan een carburateur,hooguit voorzichtig polijsten,normaliter zou de standaard afstelling goed moeten werken,
ik heb toendertijd bij mijn Kreidler met bing carb een 10maten grotere stationair sproeier moeten monteren,maar dat was niet
de standaard carburateur en ook geen standaard cilinder,in het begin reageerde deze carb ook niet op de lucht schroef,
ik ben een tijd bezig geweest deze zo goed mogelijk af te stellen,zo ben ik met stapjes van 5 omhoog gegaan met de
stationaire sproeier en heb ook verschillende naaldposities uitgeprobeerd,zo heb ik het uiteindelijk goed lopend gekregen.
Maar bij standaard spul er vanuit gaande dat de rest ook standaard is,zoals uitlaat,maat carb en luchtfilter en in goede conditie
moet de standaard afstelling of in de buurt daarvan goed werken.
Ook beïnvloeden de verschillende werkingsgebieden elkaar voor een deel(zie tekening)hou daar dus rekening mee.
1650785371827.png
 
Laatst bewerkt:
ik heb hetzelfde gehad met mijn zundapp DB200 van 1939 , na het monteren van een VAPE systeem gezeik gehad .
de man die hem gekocht heeft had de puntjes erop gezet en direct was het probleem weg , ja het is een gezeik , maar ik heb geen vertrouwen in MZ-B/Vape meer .
 
Ja daar kan het ook nog aan liggen,ik heb diverse elektronische ontstekingen gehad op m,n Kreidler(geen Vape),
de 1 werkte voldoende goed(Kokusan),toen een HP ,ploffen en terugslaan,deze ging binnen 300km kapot,toen
een MDS,die werkte perfect,belangrijkste met die elektronische ontstekingen is te zorgen voor een goede aarde,
en dan bedoel ik een heeeeeeel goede.
 
Vandaag weer een nieuwe poging tot afstellen gewaagd... Allereerst de carburateur helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Het vlotterbakje is een originele welke door oldtimervergaser.de ooit is gereinigd en schoongemaakt. Op een plek waar ooit oxidatie heeft gezeten is het vlotterbakje dun geworden en daar hangt af en toe een druppel benzine aan. Eens kijken of ik dit tijdelijk kan repareren met wat 2k lijm.

Ik heb flink lopen klooien met sproeiers en naaldstanden. Ik heb nu een stationair sproeier van 62 en een hoofdsproeier van 105 gemonteerd, naald in de hoogste stand. Hij start redelijk goed en reageert goed op het gas. Choke kan er zo goed als af. Alleen als ik gas geef en ik laat het gas dan in één keer los dan slaat de motor terug in de carburateur en valt hij uit. Dit gebeurt elke keer. Wat veroorzaakt dit? Ik heb gemerkt dat als ik de choke weer op half zet dit terugslaan een heel stuk minder is. Draai ik de luchtschroef een halve slag dicht, dan slaat hij meteen terug in de carburateur en valt de motor uit. Ga ik naar stationair sproeier 64 dan blijft het terugslaan aanwezig. Ga ik naar sproeier 66 dan krijg ik hem haast niet gestart. Ga ik naar hoofdsproeier 110 dan verzuipt de motor bijna.
Je kan ook door de benzineaansluiting blazen en de vlotter omhoog/omlaag bewegen om zo grof de stand van de vlotter te controleren bij doorlaten benzine...

Vaak bij verschillende carbs moet de vlotter evenwijdig lopen aan de vlotterbak rand.... Sommige carbs moet je ook 60 graden kantelen.

Hoe dat bij bing precies zit weet ik niet maar de werking van een carb is over het algemeen allemaal hetzelfde
Dit heb ik vandaag getest. Ook de vlotter en deksel in een potje gedaan en via een benzine slang wat benzine in het potje laten lopen. Vlotter sluit netjes af. Volgens de handleiding is bij een BING het brandstofniveau niet te controleren. Bij een AMAL wel en dit zou 3mm onder de dekselrand moeten zijn.
de vlotter kan je normaal gezien verschuiven over de naald, maar ik denk niet dat dat het probleem is. zolang de motor niet reageert op de mengselschroef is er een probleem in dat circuit.
Ik kan hem inderdaad verschuiven. Alleen zit er maar op één plaats een nokje in de naald waar de vlotter op vast klikt.
ik heb hetzelfde gehad met mijn zundapp DB200 van 1939 , na het monteren van een VAPE systeem gezeik gehad .
de man die hem gekocht heeft had de puntjes erop gezet en direct was het probleem weg , ja het is een gezeik , maar ik heb geen vertrouwen in MZ-B/Vape meer .
Hmm, deze VAPE ontsteking heeft altijd perfect gewerkt. Hij komt namelijk van mijn 200cc blokje. Er kan natuurlijk altijd iets stuk gaan. Helaas kan ik weinig aan die VAPE ontsteking controleren. Ik heb een vonk en de weestand van de bobine is goed. Even snel teruggaan naar contactpuntjes is ook geen optie. Die onderdelen zijn zeldzaam en rete duur.
Ja daar kan het ook nog aan liggen,ik heb diverse elektronische ontstekingen gehad op m,n Kreidler(geen Vape),
de 1 werkte voldoende goed(Kokusan),toen een HP ,ploffen en terugslaan,deze ging binnen 300km kapot,toen
een MDS,die werkte perfect,belangrijkste met die elektronische ontstekingen is te zorgen voor een goede aarde,
en dan bedoel ik een heeeeeeel goede.
Goede massa is aanwezig. Er gaan meerdere massakabels naar het frame en motorblok. Ook zit er een extra massa rechtstreeks op de bobine.

EDIT. Ik ben nog even door de handleidingen gaan bladeren omdat ik twijfel over het ontstekingstijdstip. En wat blijkt, daar zit nogal wat verschil in.

Nederlands origineel instructieboek uit 1937 geeft aan: 5,5mm voor BDP.
Duits werkplaatshandboek uit 1943 geeft aan: 5,5mm.
VAPE handleiding in het Engels: 3,5mm, als opmerking staat hier. Dat i.v.m. de moderne brandstoffen de ontsteking naar 3,5 kan
VAPE handleiding in het Duits: 4,5mm (deze heb ik aangehouden)
 
Laatst bewerkt:
probeer "voor de lol" eens 2mm vooronsteking. werkt dat beter kan je steeds wat meer geven tot het weer slechter gaat, en dan 1 stapje terug gaan.
Dit ga ik woensdag eens proberen. Helaas zit bij mij het bougiegat schuin in de cilinderkop. Om de voorontsteking te meten moet de kop er elke keer vanaf, tank los etc. Is er een tooltje te koop/ te maken zodat ik de voorontsteking kan meten in een schuin bougiegat?
 
Ik heb op een enfield zelf m.b.v. een gradenschijf markeringen gemaakt op het vliegwiel.
Źo kan je met een stroboscoop controleren of hij op de juiste tijd vonkt. Voorontsteking zou je dan kunnen kiezen of meerdere kunnen inslaan met een centerpons.
 
Dat werkt bij mijn vape onsteking niet. Die heeft vaste merktekens op het vliegwiel en de montageplaat van de ontsteking. Deze moeten altijd overeenkomen. Het is de kruktap die verdraaid moet worden. Deze verdraaiing meet je in mm's boven bij de zuiger.

Er zijn van die bougiegat meters te koop. Ik weet alleen niet of die meetmethode nog goed is bij een schuin bougiegat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan