DL1000 '14 - Stottert bij lage toeren

Artemecion

Kawaaa!
7 dec 2008
3.754
1.130
Uitgeest
Beste allemaal,

Sinds een week of wat geleden heb ik een probleem met mijn motor en ben nu toch op het punt gekomen om wat hulp/info/tips te vragen hier op het forum.

De motorfiets, het betreft een Suzuki V-Strom DL1000, bouwjaar 2014.
De motorfiets is geïmporteerd vanuit Duitsland, en ik heb hem in Oktober 2015 gekocht met 13.500 op de teller.
De motor wordt regelmatig gebruikt, voornamelijk woon werk 70km enkele reis.
Op het moment staat de km teller net iets over de 30.000

Ik zal mijn best doen om het probleem zo goed mogelijk te beschrijven.
In eerste instantie is het een probleem dat niet altijd aanwezig is, en tot op heden heb ik nog geen logica achter kunnen ontdekken wanneer het wel of juist niet optreed.
In de lagere toeren tot 4000 stottert de motor / houd de motor in. Eenmaal voorbij een 'bepaalde' stand van de gashandle, en dus voorbij een bepaald toerental lijkt de motor wel weer goed op te pakken.

Met dit probleem ben ik inmiddels ook al een keer bij de Suzuki dealer geweest, maar je zult natuurlijk net zien dat de motor dan in eens wel goed loopt. Ze stelden voor om eerst maar eens de bougies te vervangen (die stonden al op de planning).

Inmiddels heb ik de bougies en ook het luchtfilter vervangen, ook heb ik een flesje injectiereiniger in de tank erbij gedaan. In eerste instantie leek dit te helpen, en ben ik de dag erna zonder problemen op en neer naar het werk geweest. De vreugde was helaas van korte duur want de dag erna vertoonde de motor halverwege de heenweg weer de bekende problemen.

Zojuist heb ik nog even het volgende geprobeerd:
- Ik ben gaan rijden met een bijna lege tank, in eerste instantie geen problemen (6 dagen geleden heb ik voor het laatst gereden) maar na een km of 10 staken de problemen weer de kop op.
- Ik heb vervolgens de tank open gezet, dit leek in eerste instantie te helpen. Na het dichtdoen van de tankdop kwamen de problemen weer terug, maar het voor een tweede keer open zetten van de tankdop had geen effect.
- Vervolgens heb ik de motor afgetank en ben weer gaan rijden. Het probleem was bij het wegrijden van het tankstation nog steeds aanwezig.
- Na een paar km rijden ging nu het (FI) lampje branden, volgens de gebruikershandleiding dus het brandstofinjectiesysteem indicatielampje. Deze brandde op een dusdanige manier dat de motor gewoon kan blijven lopen volgens de handleiding.
- Vreemd genoeg leken na het aangaan van het (FI) lampje de problem te zijn verdwenen.
- Na het uitschakelen van de motor en het opnieuw starten van de motor brandde het (FI) lampje niet meer, maar waren de problemen wel weer terug.

Nu dus de vraag, in welke hoek kan ik gaan zoeken voor het oplossen van dit probleem?
Voor nu alvast bedankt voor het lezen en het meedenken.
Mochten jullie nog meer informatie nodig hebben, vraag gerust.

Groeten
Michel
 
nu het FI lampje gebrand heeft moet er een storing in het geheugen staan en dit kunnen ze als het goed is uitlezen bij de dealer. dan zouden ze meteen een redelijk goed beeld moeten hebben wat de oorzaak is. andere optie is rijden tot je storing hebt en dan met de storing naar de dealer rijden en vragen of ze dan meteen kunnen testrijden en de computer kunnen uitlezen.
 
nu het FI lampje gebrand heeft moet er een storing in het geheugen staan en dit kunnen ze als het goed is uitlezen bij de dealer. dan zouden ze meteen een redelijk goed beeld moeten hebben wat de oorzaak is. andere optie is rijden tot je storing hebt en dan met de storing naar de dealer rijden en vragen of ze dan meteen kunnen testrijden en de computer kunnen uitlezen.

Ik zal eerlijk zeggen dat ik niet heel erg happig ben om weer langs de dealer te gaan, daar wil ik verder niet op ingaan, maar ik zal de optie ook niet uitsluiten. Zal allicht even bellen om na te gaan of ze me kunnen vertellen of de storing wordt opgeslagen in het systeem, dit heb ik namelijk wel eens anders meegemaakt.

en FI staat voor Fault Indication

Dit staat toch echt anders in mijn "fahrerhandbuch".

Ondanks de jonge leeftijd klinkt het als een slechte/verweerde (stekker) verbinding.
Zitten de massa punten en accukabels goed vast?

IK heb laatst het een en ander aan stekkers gecontroleerd, maar geen aandacht geschonken aan de Accu :$ . Ik zal daar vanavond eens een blik op werpen.
 
Er zijn op de internets meerdere DL1000 rijders met problemen bij lagere toerentallen. Schijnbaar zijn er ook die bij ernstige klachten een nieuwer type ECU met, neem ik aan, andere software krijgen. Kijk hier eens rond, of op de link naar het duitse forum in dat topic.

Healtech maakt een tool waarmee je je Vstrom kunt uitlezen, ook met actuele data en opslag van data. Op zich leuk, alleen vraagt het begrijpen en fatsoenlijk analyseren van die data wel een gevorderd inzicht in de werking van injectiesystemen .
 
Laatst bewerkt:
Healtech maakt een tool waarmee je je Vstrom kunt uitlezen, ook met actuele data en opslag van data. Op zich leuk, alleen vraagt het begrijpen en fatsoenlijk analyseren van die data wel een gevorderd inzicht in de werking van injectiesystemen .

Leuk he? Dan zie je maar weer eens dat een datatool hebben nog niet veel zegt. Als je datgene wat je meet niet kunt interpreteren heb je er nog niets aan. Kijk maar even naar de auto's. Daar zegt de computer: sensor x is kapot. Deze wordt vervangen maar er zijn er maar weinig die zich afvragen waarom de sensor kapot gaat. M.a.w. gevolg bestrijding, maar niet de oorzaak oplossen.

Maar, ben ondertussen wel stik nieuwsgierig wat er nu in dat ding staat :9

Marc
 
Zoek op Duits V-strom forum. Daar is dit fenomeen uitputtend beschreven.

Pas met de 3e generatie ECU is dit min of meer standaard probleem opgelost.

Volgens mij heb je een ecu nodig met een serienummer eindigend op "002".

Op e.o.a. manier is dit in NL niet erg bekend.
 
Zoek op Duits V-strom forum. Daar is dit fenomeen uitputtend beschreven.

Pas met de 3e generatie ECU is dit min of meer standaard probleem opgelost.

Volgens mij heb je een ecu nodig met een serienummer eindigend op "002".

Op e.o.a. manier is dit in NL niet erg bekend.

Dat snap ik dus niet helemaal van de japanners, alle andere merken hebben gewoon standaard diagnoseapparatuur bij de dealer staan (al ruim 10 jaar, sommige merken al ruim 20 jaar), waarmee ze dat soort dingen gewoon dmv een update kunnen verhelpen. Maar een ecu vervangen omdat de mapping niet helemaal perfect is? :?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn TL1000s. Op wisselende momenten problemen in lage toerentallen. Liep dan op 1 cilinder soms en een enkele keer problemen met starten nadat ik gestopt was en een FI melding kreeg in het dashboard. Ik heb ik alle afstellingen gecontroleerd en de bougies vervangen met de bougiekappen.

Toevallig ontdekte ik nadat hij weer is een keer niet wilde starten dat als ik mijn stuur draaide de melding verdween. Bleek dat er een draadbreuk zat vlak onder mijn contactslot. Een zwart draadje zat nog met 1 koperdraad verbonden. Is dus lang aan het jutteren geweest. De draadboom zit met een tyrap onder een scherpe hoek vastgmaakt en gaat dus kapot door het draaien van het stuur en ouderdom.

Succes met het oplossen.
 
Wegwezen Oma, hoog tijd voor een update/terugkoppeling.

Uiteindelijk heb ik half januari de motor laten uitlezen. Was de bedoeling dat dat al een week eerder zou gebeuren, maar vanwege de gladheid toch maar niet de weg opgegaan en de afspraak verzet.

De storing was de volgende: P1750-L Manifold absolute pressure system malfunction 2.
Nadat mij was aangewezen welke sensor dit was, viel mij al snel op dat de 'vacuum' aansluiting waarop deze sensor zit, ook mijn automatische kettingsmeer systeem was aangesloten.

Om maar niet gelijk dingen te gaan lopen vervangen eerst maar eens het kettingsmeersysteem losgekoppeld met enigszins de verwachting dat hierdoor het probleem mogelijk wel eens zou kunnen verdwijnen. Na een aantal dagen woon werk, en het euvel niet meer te hebben waargenomen had ik toch wel het vertrouwen dat het probleem was gelokaliseerd, namelijk het kettingsmeersysteem.

Helaas, vorige week woensdag toch een andere conclusie moeten trekken. Na dik 700km's zonder problemen stak het weer de kop op. :(
Ik heb vervolgens de motor een week laten staan en afgelopen woensdag was ik van plan om weer op de motor naar het werk te gaan. Tot mijn verbazing ging het bij/na de start gelijk al mis, de motor liep onregelmatig en ik zag weer het bekende "FI" lampje branden. Ik heb de motor uitgeschakeld en nogmaals gestart maar met het zelfde resultaat. Ik heb de motor weer terug in de schuur gezet.

Diezelfde dag heb ik 'savonds nog eens de motor gestart en ook dit keer liep de motor onregelmatig, en brande het "FI" lampje. Tijd dus om de motor nogmaals uit te laten lezen en kijken of het eenzelfde melding betrof.

Vandaag heb ik dus de motor opnieuw laten uitlezen, en jawel de melding/storing was precies hetzelfde. Niet onbelangrijk, op de heen en terug weg naar de motorzaak geen enkele problemen gehad, ook geen "FI" lampje meer.

Dus wat nu, nou ik ga eerst morgen de tank maar eens van de motor halen en eens grondig de connecties nalopen/schoonmaken rond deze sensor. Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan