Artemecion
Kawaaa!
Beste allemaal,
Sinds een week of wat geleden heb ik een probleem met mijn motor en ben nu toch op het punt gekomen om wat hulp/info/tips te vragen hier op het forum.
De motorfiets, het betreft een Suzuki V-Strom DL1000, bouwjaar 2014.
De motorfiets is geïmporteerd vanuit Duitsland, en ik heb hem in Oktober 2015 gekocht met 13.500 op de teller.
De motor wordt regelmatig gebruikt, voornamelijk woon werk 70km enkele reis.
Op het moment staat de km teller net iets over de 30.000
Ik zal mijn best doen om het probleem zo goed mogelijk te beschrijven.
In eerste instantie is het een probleem dat niet altijd aanwezig is, en tot op heden heb ik nog geen logica achter kunnen ontdekken wanneer het wel of juist niet optreed.
In de lagere toeren tot 4000 stottert de motor / houd de motor in. Eenmaal voorbij een 'bepaalde' stand van de gashandle, en dus voorbij een bepaald toerental lijkt de motor wel weer goed op te pakken.
Met dit probleem ben ik inmiddels ook al een keer bij de Suzuki dealer geweest, maar je zult natuurlijk net zien dat de motor dan in eens wel goed loopt. Ze stelden voor om eerst maar eens de bougies te vervangen (die stonden al op de planning).
Inmiddels heb ik de bougies en ook het luchtfilter vervangen, ook heb ik een flesje injectiereiniger in de tank erbij gedaan. In eerste instantie leek dit te helpen, en ben ik de dag erna zonder problemen op en neer naar het werk geweest. De vreugde was helaas van korte duur want de dag erna vertoonde de motor halverwege de heenweg weer de bekende problemen.
Zojuist heb ik nog even het volgende geprobeerd:
- Ik ben gaan rijden met een bijna lege tank, in eerste instantie geen problemen (6 dagen geleden heb ik voor het laatst gereden) maar na een km of 10 staken de problemen weer de kop op.
- Ik heb vervolgens de tank open gezet, dit leek in eerste instantie te helpen. Na het dichtdoen van de tankdop kwamen de problemen weer terug, maar het voor een tweede keer open zetten van de tankdop had geen effect.
- Vervolgens heb ik de motor afgetank en ben weer gaan rijden. Het probleem was bij het wegrijden van het tankstation nog steeds aanwezig.
- Na een paar km rijden ging nu het (FI) lampje branden, volgens de gebruikershandleiding dus het brandstofinjectiesysteem indicatielampje. Deze brandde op een dusdanige manier dat de motor gewoon kan blijven lopen volgens de handleiding.
- Vreemd genoeg leken na het aangaan van het (FI) lampje de problem te zijn verdwenen.
- Na het uitschakelen van de motor en het opnieuw starten van de motor brandde het (FI) lampje niet meer, maar waren de problemen wel weer terug.
Nu dus de vraag, in welke hoek kan ik gaan zoeken voor het oplossen van dit probleem?
Voor nu alvast bedankt voor het lezen en het meedenken.
Mochten jullie nog meer informatie nodig hebben, vraag gerust.
Groeten
Michel
Sinds een week of wat geleden heb ik een probleem met mijn motor en ben nu toch op het punt gekomen om wat hulp/info/tips te vragen hier op het forum.
De motorfiets, het betreft een Suzuki V-Strom DL1000, bouwjaar 2014.
De motorfiets is geïmporteerd vanuit Duitsland, en ik heb hem in Oktober 2015 gekocht met 13.500 op de teller.
De motor wordt regelmatig gebruikt, voornamelijk woon werk 70km enkele reis.
Op het moment staat de km teller net iets over de 30.000
Ik zal mijn best doen om het probleem zo goed mogelijk te beschrijven.
In eerste instantie is het een probleem dat niet altijd aanwezig is, en tot op heden heb ik nog geen logica achter kunnen ontdekken wanneer het wel of juist niet optreed.
In de lagere toeren tot 4000 stottert de motor / houd de motor in. Eenmaal voorbij een 'bepaalde' stand van de gashandle, en dus voorbij een bepaald toerental lijkt de motor wel weer goed op te pakken.
Met dit probleem ben ik inmiddels ook al een keer bij de Suzuki dealer geweest, maar je zult natuurlijk net zien dat de motor dan in eens wel goed loopt. Ze stelden voor om eerst maar eens de bougies te vervangen (die stonden al op de planning).
Inmiddels heb ik de bougies en ook het luchtfilter vervangen, ook heb ik een flesje injectiereiniger in de tank erbij gedaan. In eerste instantie leek dit te helpen, en ben ik de dag erna zonder problemen op en neer naar het werk geweest. De vreugde was helaas van korte duur want de dag erna vertoonde de motor halverwege de heenweg weer de bekende problemen.
Zojuist heb ik nog even het volgende geprobeerd:
- Ik ben gaan rijden met een bijna lege tank, in eerste instantie geen problemen (6 dagen geleden heb ik voor het laatst gereden) maar na een km of 10 staken de problemen weer de kop op.
- Ik heb vervolgens de tank open gezet, dit leek in eerste instantie te helpen. Na het dichtdoen van de tankdop kwamen de problemen weer terug, maar het voor een tweede keer open zetten van de tankdop had geen effect.
- Vervolgens heb ik de motor afgetank en ben weer gaan rijden. Het probleem was bij het wegrijden van het tankstation nog steeds aanwezig.
- Na een paar km rijden ging nu het (FI) lampje branden, volgens de gebruikershandleiding dus het brandstofinjectiesysteem indicatielampje. Deze brandde op een dusdanige manier dat de motor gewoon kan blijven lopen volgens de handleiding.
- Vreemd genoeg leken na het aangaan van het (FI) lampje de problem te zijn verdwenen.
- Na het uitschakelen van de motor en het opnieuw starten van de motor brandde het (FI) lampje niet meer, maar waren de problemen wel weer terug.
Nu dus de vraag, in welke hoek kan ik gaan zoeken voor het oplossen van dit probleem?
Voor nu alvast bedankt voor het lezen en het meedenken.
Mochten jullie nog meer informatie nodig hebben, vraag gerust.
Groeten
Michel