dnepr mt11, 3 luide ploffen en gedaan..

30 jun 2010
138
0
antwerpen
heb deze vraag op het dnepr forum ook al gepost maar nog geen antwoord gehad, het is daar nogal rustig...

was een ritje tot het tankstation a h maken om dan rond het vliegveld te draaien en dan de dnepr weer binnen te zetten.

liep dat eventjes anders.
een tweetal kilometers had ik gereden, beetje bijgetankt (zat nog 4tal liter in, heb er nog 5 bijgedaan) en dan terug op pad. Ik heb nog een kleine kilometer gereden aan ongeveer 80km/u. dan brug omhoog en bovenop de brug kreeg ik 3 luide knallen en dan viel hij stil.
niets meer.

heb ter plekke de bougies eraf gehaald en die zagen helemaal zwart.
ze dan een beetje met een doek (had niets anders) afgekuist, toen wilde de motor wel starten maar uiteindelijk besliste hij toch iets langer weigerachtig te doen.

ik naar huis gelift en de dnepr gaan ophalen met de aanhangwagen.

iemand een idee waar ik moet beginnen?
ikzelf denk dat hij wat te rijk afgesteld staat en dus min of meer verzopen is. kan dit kloppen?
hoe regel je dit het makkelijkste?

gegroet
lander
 
Lander, op ons dneprforum heb ik de vraag nog niet gezien maar toch. Gezien je verhaal lijkt me veel te rijk aannemelijk. Maar er kan ook van alles anders aan de hand zijn.

Als je de bougies schoonmaakt en op de cilinders legt krijg je dan een mooie blauwe vonk tussen de punten ? dat is de eerste controle vind ik, een slechte vonk geef taltijd ergens problemen.

daarna controleer je basisafstelling van je carbs. Ik weet niet welke je hebt maar bji de standaard russen K63 en K65 is het als volgt.


Gasnaald een na bovenste clipje of ca. 70 mm onder de gasschuif
Stationairmengselschroef voorzichtig indraaien en daarna 1,5-2 slagen uitdraaien.

Dit is de basis waar hij op moet lopen. daarna blijvenr verarmen of verrijken afhankelijk van het resuilataat. naald omlaag is armer, omhoog is rijker.

Succes,

Benno
 
Is het nog een systeem met contactpuntjes?

Het kan in principe elk schakeltje zijn in de hoogspanningsketen.

Bobine, doorgeslagen of doorgebrand. Heb ik al gehad.
Kapotte condensator ,heb ik ook al gehad.
Contactpunten losgetrild, ook al gehad.
Breuk in de voedingskabel bobine of de hoogspanning, heb ik nog niet gehad.

Als die zaken zorgen voor ploffende en moeilijk startende motor, totdat die helemaal niet meer start natuurlijk.
 
Als alletwee de bougies zwart zijn zou ik het in de ontsteking zoeken. Temeer omdat hij knalt. Fibertje gebroken, puntjes verbrand. Massa kabeltje doorgesleten.Noem alles wat 20 jaar terug nog normaal was.
 
staat op belgisch (vlaams) dnepr forum
maar het blijft er redelijk stil.

morgen heb ik hopelijk tijd om er naar te kijken. ga ook bij ontsteking beginnen.
accu geeft nog 12.8V
diesel heb ik volgens mijn laatste kasticket niet getankt

morgen bougies eens op de cilinder houden en dan stap voor stap alles overlopen.
benno123 bedankt voor de uitleg hopelijk raak ik er wel uit.

gelukkig blijft de bmw me wel trouw ;-) geraak nog steeds op me werk...
(of moet ik hier helaas zeggen?)

groeten
 
staat op belgisch (vlaams) dnepr forum
maar het blijft er redelijk stil.

morgen heb ik hopelijk tijd om er naar te kijken. ga ook bij ontsteking beginnen.
accu geeft nog 12.8V
diesel heb ik volgens mijn laatste kasticket niet getankt

morgen bougies eens op de cilinder houden en dan stap voor stap alles overlopen.
benno123 bedankt voor de uitleg hopelijk raak ik er wel uit.

gelukkig blijft de bmw me wel trouw ;-) geraak nog steeds op me werk...
(of moet ik hier helaas zeggen?)

groeten


De BMW is door een nuchtere monteur in elkaar gezet en de Dnepr door een dronkelap.
 
Nou, dat laatste heb ik ook wel eens twijfels bij hoor. Momenteel is mijn Dnepr betrouwbaarder dan de BMW (zie topics zijspand kleien ...).

Begin inderdaad met je ontsteking te controleren. Als je tussen de punten vonkoverslag ziet als hij loopt dan is je condensator niet best meer. Ik adviseer al jaren om een autobobine te gebruiken. Heb zelf meer dan 10 jaar geleden een Subaru Mini-jumbo bobine (met Voorschakelweerstand) ertussen gezet en sinds die tijd niets meer gedaan.

Succes,

Benno
 
Nou, dat laatste heb ik ook wel eens twijfels bij hoor. Momenteel is mijn Dnepr betrouwbaarder dan de BMW (zie topics zijspand kleien ...).

Begin inderdaad met je ontsteking te controleren. Als je tussen de punten vonkoverslag ziet als hij loopt dan is je condensator niet best meer. Ik adviseer al jaren om een autobobine te gebruiken. Heb zelf meer dan 10 jaar geleden een Subaru Mini-jumbo bobine (met Voorschakelweerstand) ertussen gezet en sinds die tijd niets meer gedaan.

Succes,

Benno

Nou Benno, misschien is de laatste jaren de arbeider in Beieren ook aan de drank gegaan na alle ellende, maar bij Dnepr weten we het zeker.
Het laatste frame wat ik onder ogen heb gehad is in elkaar gesmeten en snel afgelast.
Ook de onderdelen werden niet goed gemonteerd, er zaten nogal eens losse delen tussen. En dan niet te vergeten de geschieddenis van de motor tussen nu en de negentiger jaren, wat is er mee gebeurd.

Maaar, ik moet je gelijk geven wat betreft de nieuwere BMW, in elk geval wat ik ervaren heb, niet dat het kapot gaat, maar er zijn zoveel storingen dat ik er nooit mee op vakantie heb durven gaan.
 
met Corrosie gevoel eens,heb je echt niet de verkeerde brandstof getankt,het heeft er wel alle schijn van :)
 
Laatst bewerkt:
Hoi, m.b.t de dnepr heb ik je al eerder een advies gegeven.
Ik bedoel het niet rot maar als je het spul niet zelf overhaalt blijf je met dit soort dingen zitten, tenzij je een goede jaren '70 dnepr hebt..met dito delen.

Verder zou je, mocht je op deze weg blijven volharden, wat meer info kunnen geven waar het niet aan ligt(ofwel, wat heb je sindsdien nagekeken?)
 
Hoi, m.b.t de dnepr heb ik je al eerder een advies gegeven.
Ik bedoel het niet rot maar als je het spul niet zelf overhaalt blijf je met dit soort dingen zitten, tenzij je een goede jaren '70 dnepr hebt..met dito delen.

Verder zou je, mocht je op deze weg blijven volharden, wat meer info kunnen geven waar het niet aan ligt(ofwel, wat heb je sindsdien nagekeken?)

Helemaal mee eens, Een Dnepr, Ural of welke motor ook uit het verre Oosten moet je helemaal nakijken , al is het maar om te weten hoe de zaken er voorstaan.
Simpele dingen kunnen de oorzaak zijn van een hoop ellende.
 
Helemaal mee eens, Een Dnepr, Ural of welke motor ook uit het verre Oosten moet je helemaal nakijken , al is het maar om te weten hoe de zaken er voorstaan.
Simpele dingen kunnen de oorzaak zijn van een hoop ellende.


het is mn eerste "sleutelmotor"
ik heb zelf nog niet het gevoel dat ik er voldoende van weet om hem helemaal na te kijken en eventueel te reviseren.
ik had meer het idee hem rijdende te houden en zo telkens hem iets beter te leren kennen.
kwa techniek toch.

ooit zal er wel een totale revisie inzitten, ik kom telkens wel iets tegen dat aan vervanging toe is en voorlopig vind ik het zo goed.
het is ook niet dat het mijn enige motor is en moet ik hem 2 weken aan de kant zetten dan is dat geen ramp, ik geraak nog steeds op mn werk...

mbt tot het probleempje nu,
hij wil echt wel starten, geeft vonk geeft dan 4tal toeren mee, dan luide plof en valt hij uit.

kan het aan het ontstekingsmoment liggen?

heb er door de feestdagen nog niet naar kunnen kijken, zal helaas iets voor na 10 januari zijn (ik ga skiejen)
hij is trouwens van 1972, wie weet wel een goede, zo een die niet kapot kan?... _O-
 
Het kan letterlijk overal aan liggen bij een Dnepr.

Uit 1972 is wel oud. De eerste die ik had kocht ik nieuw, dwaas die ik was, in 1978, een MT10. Sindsdien is er weinig veranderd.

Maar om te beginnen,
Condensator vervangen , een van 0,2 mF uit de radiowinkel als die nog bestaan. Mocht die het dan ineens wel doen dan koop je de dure versie voor een motor.

Bobine, geeft die een goede vonk?
Check dat op de bougie's, gewoon tegen de cyl. houden en dan zie je of ze goed vonken.
Je hebt er wel iemand bij nodig die even de kickstarter trapt.

Timing, is die goed ? Heb je nog een handvervroeger? Staan de puntjes goed?

Is je accu nog goed?

Heb je een type met een spanningsverdeler (MT10 had er een ) die kan los zitten.
 
wegens tijdsgebrek nog niet veel verder geraakt (verbouwingen)
de bougies geven een vonk die iets tussen geel en blauw zit.
de batterij is twijfelachtig.
geeft momenteel net geen 12V (11.8 ofzo), dit is te weinig maar is mij niet duidelijk of dit door lange stilstaan is of door een deffect, heb ze nog niet kunnen bijladen want druppellader uitgeleend en die kerel is op vakantie...

deze week nogmaal gezien terug meer tijd.
 
Zie je wel, soms is het gewoon simpel. Zoals al eerder gezegd. Op het gemakje langslopen en nakijken alle punten. russen zijn erg eenvoudig in opzet en wat dat betreft ideaal om aan te leren sleutelen. tevens zijn de vervangingsonderdelen goedkoop.

Ik vergelijk het altijd met mijn landrover-hobby. onderdelen zijn goedkoop maar je hebt ze wel vaak nodig. :)

groet,


Benno
 
Lees intussen het boekje 'brommertechniek'van paul klaver.
je moet wel een idee hebben hoe een motorfiets in elkaar zit.
Je weet wel zekr dat al het slijpsel en zand uit je blok is gezien je besloten hebt er mee door te rijden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan