dochter wil ook gaan rijden

Dit hoeft niet zo te zijn, 20 a2 en dan na 2 jaar a rijbewijs. Heb je eerder een volledig rijbewijs dan beginnen bij 21.
Tijdwinst in het geval van topicstarter vind het allemaal maar snel gaan, dus tijdwinst zit er in dat ipv dat zijn dochter met 18 begint dan nu pas met 21. Tijdwinst voor bezorgde papa’s ipv voor zijn dochter. 😁
 
Ik heb op mijn 18e mijn autorijbewijs gehaald (5 jaar geleden), maar geen auto gekocht, alleen heel af en toe in de auto van mijn ouders gereden. Op mijn 19e had ik een schakelbrommer gekocht (aka illegale langzame motor). Daar reed ik wel eens op, maar of ik daar nou echt rijervaring mee heb opgedaan betwijfel ik. Ik kreeg toen ook een bezorg baantje op de scooter. Op mijn 20e heb ik het A2 rijbewijs gehaald en ben ik motor gaan rijden. Ik heb dus wel het grootste deel van mijn rijervaring op de motor opgedaan. Wat ik merkte is dat je op de motor veel meer marge hebt. Je zit vaak hoger dus je ziet veel meer, dus ook verder vooruit. Je kan makkelijk hard optrekken en remmen, uitwijken is ook altijd een optie met de motor. Ik voelde me als onervaren bestuurder eigenlijk veiliger op de motor dan in de auto. In de auto heb je dode hoeken en toch een behoorlijk stuk blik wat je bestuurt. Nou is er natuurlijk wel een groot verschil tussen hoe ik het toen heb meegemaakt en hoe ik daadwerkelijk reed, maar ik voelde me fijner op de motor. Uiteindelijk heb ik 2,5 jaar voor een supermarkt bezorgd dus dan leer je ook wel met (grote) auto's omgaan. Bezorgen is een goede manier om ervaring op te doen, maar niet met scooters want die worden door iedere zaak zo slecht onderhouden dat het echt rijdende gevaren zijn.

Ik lees het nu na en het is echt een nietszeggend verhaal maar hopelijk heb je er wat aan :')

EDIT: en ook nog eens op een oud topic gereageerd oeps
 
Mijn ouders waren zo kwaad dat ik zo'n proefles aangevraagd had dat ik het af moest bellen...
begrijpelijk wel omdat ik 6 jaar daarvoor bij een brommer ongeval in coma was beland en jaren heb moeten revalideren...

10 jaar later heb ik het alsnog gedaan (ook al stonden ze er niet achter)
 
Mijn ouders waren zo kwaad dat ik zo'n proefles aangevraagd had dat ik het af moest bellen...
begrijpelijk wel omdat ik 6 jaar daarvoor bij een brommer ongeval in coma was beland en jaren heb moeten revalideren...

10 jaar later heb ik het alsnog gedaan (ook al stonden ze er niet achter)
Goed zo,

Je weet zelf hoe gevaarlijk het is. Dus je past vast wel op. Genieten kun je alleen zelf doen met de juiste keuzes.

Enjoy life! Stay save!
 
Ik heb op mijn 18e mijn autorijbewijs gehaald (5 jaar geleden), maar geen auto gekocht, alleen heel af en toe in de auto van mijn ouders gereden. Op mijn 19e had ik een schakelbrommer gekocht (aka illegale langzame motor). Daar reed ik wel eens op, maar of ik daar nou echt rijervaring mee heb opgedaan betwijfel ik. Ik kreeg toen ook een bezorg baantje op de scooter. Op mijn 20e heb ik het A2 rijbewijs gehaald en ben ik motor gaan rijden. Ik heb dus wel het grootste deel van mijn rijervaring op de motor opgedaan. Wat ik merkte is dat je op de motor veel meer marge hebt. Je zit vaak hoger dus je ziet veel meer, dus ook verder vooruit. Je kan makkelijk hard optrekken en remmen, uitwijken is ook altijd een optie met de motor. Ik voelde me als onervaren bestuurder eigenlijk veiliger op de motor dan in de auto. In de auto heb je dode hoeken en toch een behoorlijk stuk blik wat je bestuurt. Nou is er natuurlijk wel een groot verschil tussen hoe ik het toen heb meegemaakt en hoe ik daadwerkelijk reed, maar ik voelde me fijner op de motor. Uiteindelijk heb ik 2,5 jaar voor een supermarkt bezorgd dus dan leer je ook wel met (grote) auto's omgaan. Bezorgen is een goede manier om ervaring op te doen, maar niet met scooters want die worden door iedere zaak zo slecht onderhouden dat het echt rijdende gevaren zijn.

Ik lees het nu na en het is echt een nietszeggend verhaal maar hopelijk heb je er wat aan :')

EDIT: en ook nog eens op een oud topic gereageerd oeps
Ik begrijp uit jouw verhaal dat je niet vaak in druk verkeer op de snel weg zit met 3 of 4 banen waar het verkeer veel wisselt.

Met 100-130km/h mengen in het verkeer en mee rijden en inhalen. En dan proberen vooruit te kijken wie er kan remmen of van baan kan wisselen kan nog wel eens tricky zijn als je moet kiezen op 2 wielen hoe je een piraat moet ontwijken.

Nood rem op 2 wielen wordt je niet blij van zonder ABS. Uitwijken naar vluchtstrook of vangrail ligt veel losse steentjes. Met een noodrem tussen suto’s duiken die ook van baan mogelijk wisselen is ook een risico om het mss niet te overleven..

Laat staan met nat weer of harde regen.

Dan is een auto soms wel fijn:)
 
Ik begrijp uit jouw verhaal dat je niet vaak in druk verkeer op de snel weg zit met 3 of 4 banen waar het verkeer veel wisselt.

Met 100-130km/h mengen in het verkeer en mee rijden en inhalen. En dan proberen vooruit te kijken wie er kan remmen of van baan kan wisselen kan nog wel eens tricky zijn als je moet kiezen op 2 wielen hoe je een piraat moet ontwijken.

Nood rem op 2 wielen wordt je niet blij van zonder ABS. Uitwijken naar vluchtstrook of vangrail ligt veel losse steentjes. Met een noodrem tussen suto’s duiken die ook van baan mogelijk wisselen is ook een risico om het mss niet te overleven..

Laat staan met nat weer of harde regen.

Dan is een auto soms wel fijn:)
Jawel hoor, 200 km per dag in de spits met de motor
 
Dat zal wel goed komen ja, ik hoop alleen dat het in de winter nog een beetje te doen is.
Meestal is het maar twee weken echt koud.
Maar het slaat ook wel eens een winter over.
Februari kan het meest afzien zijn. :]
 
Hier ook op mijn 18ebbegonnen op de motor. Had wel "ervaring" op de schakelbrommer en altijd een hele rustiger rijder geweest.

Maar blij waren mijn ouders niet haha. na 3 jaar mijn autorijbewijs gehaald.

Begonnen op de motor van mijn vader, een XJ600 uit 1986, toen Diversion 600, 900 en daarna V-strom 650 en nu de 1000.

Vriendin wil ook graag motorrijden maar die heeft bijv. al 3x een klapper met de auto ondervonden (buiten haar schuld om), ben ik ook erg huiverig voor en heb het tot nu toe weten uit te stellen.
 
Meestal is het maar twee weken echt koud.
Maar het slaat ook wel eens een winter over.
Februari kan het meest afzien zijn. :]
Zeker waar. Vorig jaar moest ik 40 km heen en 40 terug, was te doen. Maarja nu 100 heen en weer 100 terug. Ik weet van vorig jaar dat aan het einde van de rit mijn handen wel koud waren. Nu ben ik na 40 km niet eens op de helft..
 
Zeker waar. Vorig jaar moest ik 40 km heen en 40 terug, was te doen. Maarja nu 100 heen en weer 100 terug. Ik weet van vorig jaar dat aan het einde van de rit mijn handen wel koud waren. Nu ben ik na 40 km niet eens op de helft..
Heb ik makkelijk praten met mijn 2x 25 km. :Y ;)
Vroeger wel wat meer.
Maar zomerhandschoenen kon vaak nog net.
Zeker met handkappen later maar nog zonder verwarmde handvatten.
Ook een leren zomerpak (race) aan, alleen een extra colletje en overjas. :]
 
Heb ik makkelijk praten met mijn 2x 25 km. :Y ;)
Vroeger wel wat meer.
Maar zomerhandschoenen kon vaak nog net.
Zeker met handkappen later maar nog zonder verwarmde handvatten.
Ook een leren zomerpak (race) aan, alleen een extra colletje en overjas. :]
Hahaha goed voorbereid. Ik heb ook weleens met een leren jas en een thermoshirtje in de winter gereden. Gek genoeg best te doen. Nu heb ik wel wat geschiktere kleding, maar koude handen blijft wel een dingetje op de motor waarmee ik dan rij (niet die op de foto). Motor heeft windbescherming voor je handen op de kuip zitten maar dat werkt niet zo goed als handkappen, en handkappen passen er weer niet op. De verwarming is ook maar matig. We gaan het zien. En als het echt niet gaat dan ga ik wel met de auto (lekker achteraan sluiten in de file)
 
Mijn dochter heeft inmiddels ook zowel A als B, maar wel eerst B gehaald. Onze vaste rijschool geeft ook geen les voor A aan jongeren die én geen B én geen brommerrijbewijs hebben. Als je het vraagt adviseren ze altijd eerst B te halen. Vooral vanwege het feit dat je dan iug bekend bent met verkeersdrukte en met zicht vanuit de auto. Je hebt dan niet meer te wennen asn invoegen en andere standaardhandelingen. Gaan wel anders op de motor natuurlijk, maar de drukte is niet eng meer. Vwb zicht uit de auto, met B op zak heb je op die plek gezeten en kun je je beter voorstellen hoe je jezelf zichtbaar moet maken voor iemand die in de auto rijdt.
 
Mijn vrouw rijdt 7934 keer beter dan ik.
Ik heb meer schrik voor dat vriendje dan voor je dochter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan