dochter wil ook gaan rijden

Zelf heb ik eerst mijn A rijbewijs gehaald [±45 jaar geleden] dat was voor mij de logische stap na de brommer.
Zelf heb ik ervaren dat mijn verkeersinzicht beter was toen ik voor mijn B rijbewijs opging, dit was door mijn rijinstructeur gezegd, door dat je weet dat je kwetsbaarder ben op een motor leer je offensief, anticiperend en oplettender te rijden dan als je de rijbewijzen andersom behaalt dus eerst B en dan A
 
Ach```` jullie hierboven in dit topic leven immers ook nog_O- , dus het zal ook wel wat loslopen met haar .
 
De consequenties zijn anders. Als je een inschattingsfout maakt als beginnend bestuurder dan heb je in een auto 4 wielen, een gordel, airbags, enz. Dat maakt een verschil. Een noodstop maken is minder risicovol in een auto. enz...
Ik heb de nodige inschattingsfouten gemaakt in het begin van mn motorcarrière.
Geen enkele ervan heeft geleid tot een ongeval.
Als je kind enigzins verantwoordelijk is rijdt hij/zij niet direct de eerste boom die ze tegenkomen aan met 100km/u.

Ik ben begonnen met mn autorijbewijs op mn 18de, 3 maand later motorrijbewijs. (Autorijbewijs was nog niet binnen)
Op m'n 19de reed ik voor de eerste keer met m'n vriendin naar het buitenland op de motor.
Sindsdien zit ze regelmatig achterop, ik rij aanzienlijk rustiger/veiliger met een passagier achterop.
Ze mocht ook niet achterop zonder fatsoenlijke motorkledij.
Dus bang zijn voor die 19jarige vriend is niet noodzakelijk of staat hij gekend als waaghals?
(Ik wel toen... Maar ik ga nooit iemand met opzet in gevaar brengen, zeker niet als ik die persoon graag zie)

Pas op m'n 24ste deed ik de eerste wheelie met m'n vriendin achterop. :+
Ze is er nog steeds geen grote fan van.


M'n moeder heeft een heel slechte ervaring gehad achterop bij iemand die een motor heeft en toen 47 jaar oud was.
Als een debiel door de stad met alleen een te grote helm aan.
Dus leeftijd zegt niet veel.
 
Mijn ervaring is dat als je meerdere (groot rijbewijs) hebt dat het een slok op een borrel scheelt qua verkeersinzicht. Geeft ofc absoluut geen garanties.

Aldoende leert men van de fouten (hopelijk). Op de motor is de marge alleen behoorlijk wat kleiner qua fouten.
 
Verantwoordelijkheids gevoel zag ik al voorbij komen...
Als vriendje goed is op gevoed, en gaat met je dochter op pad
Dan heeft hij de verantwoording over haar gezondheid.
Dus hoort hij zich keurig te gedragen in het verkeer zoals geleerd.
Gaat vriendje alleen op pad dan mag die 'los' gaan..
Vanuitgaand dat vriendje eerder zijn A heeft dan je dochter.
Kan ook net zo makkelijk anders om werken, vriendje bij jou dochter achter op.
Dan heeft jou dochter de verantwoording over zijn gezondheid.

Heb dus gewoon vertrouwen in je dochter.
En laat haar lekker gaan.
Moedig het zelfs nog aan, ga lekker kleding shoppen etc.
Sleep haar vaak mee achter op, als je dat al niet doet..



Zelf ook eerst A gehaald, daarna pas B.
De ouwe heer had geen mening, en vondt het prima (zelf mocht hij niet van moedes)
Moedes daarentegen, die is het er NU nog niet mee eens:/ en dan heb ik mijn A al sinds de tijd
dat je nog dienstplichtig was
 
En toch mag jouw 17-jarige dochter, zodra ze wel haar autorijbewijs heeft gehaald, zonder enige problemen/tegenspraak/etc in een Lamborghini stappen of een Ferrari stappen met honderden pk's, topsnelheid tegen de 300 aan of erover, volledig onhandelbaar bij te snel, te gretig met te veel gas optrekken maar de consequenties zijn anders als ze op een motor stapt???

Hoe heet dat.... ohja! VERANTWOORDELIJSKHEIDGEVOEL!!!
Heeft te maken met hoe verantwoordelijk je gedraagt in het verkeer. Je dood rijden in een auto is hetzelfde als jezelf dood rijden op een motor, zit geen verschil in doodgaan. Hetzelfde als je je been breekt of je rug of arm, is in een auto hetzelfde als op een motor, zit geen verschil tussen. Zo kijk ik er tegen aan en dit is mijn mening. Kan je accepteren of negeren maar ertegenin gaan discussiëren heeft bij mij geen enkel nut. Ieder zijn eigen mening en gedachte en dat heb je maar te respecteren en te accepteren (heb trouwens al zo'n grote schurfthekel aan die woke en cancel cultuur die we vandaag de dag bezigen...).

Het gaat erom hoe verantwoordelijk je gedraagt in het verkeer en dat je je aan de regels houdt en oplet op het overige verkeer. Iets wat het merendeel van het klootjesvolk op zowel een motor als in een auto niet meer doet vandaag de dag. Op een motor heb je dezelfde consequenties als in een auto als je een inschattingsfout maakt. Toegegeven, een auto heeft wat meer veiligheidsmiddelen, maar juist dat maakt een auto (mijn inziens) stukken onveiliger! Want iedereen rijdt als een hersenloze debiel in z'n auto want ik heb toch traction control, abs, veiligheidskooi, lane assist, brake assist, autogordel, airbags en noem maar op! Maar wat verdwijnt met al die middelen is verantwoordelijkheidsgevoel! Er daar zit de crux....

Dit is behoorlijk kort door de bocht. Je begint al met een aanname die nergens op gebaseerd is. Je zet daarna helemaal in op eigen verantwoordelijkheid. Je eigen verantwoordelijkheid nemen is inderdaad belangrijk in het verkeer. Maar je bent niet de enige verkeersdeelnemer; er zijn genoeg debielen onderweg die door hun gedrag het voor jou kunnen verkloten. Gedrag van andere weggebruikers inschatten is ook iets wat je door ervaring leert. En het kan een veiliger gevoel geven als het nageslacht dat eerst voornamelijk leert vanuit een auto, i.p.v. op een motor. En als je dan toch eens een klap vangt, door de schuld van een ander of door een eigen rookie mistake, dan kom je daar misschien met iets minder kleerscheuren vanaf. Dus ik snap de reserveringen van de topicstarter wel.

Ik denk dat we de motor-discussie later hier in huis ook gaan krijgen als de hummels een stuk groter zijn. Ik weet nu al dat we gaan sturen op dat ze éérst het autorijbewijs gaan halen. Uitgangspunt gaat zeer waarschijnlijk worden dat als ze dat eerst doen, dat wij het B-rijbewijs voor ze gaan betalen. A-rijbewijs mogen ze daarna ook halen, maar wel op eigen kosten. Willen ze per sé eerst het A-rijbewijs halen, dan zullen er wel een paar goede en constructieve gesprekken volgen. Ook gelet op hoe handig het is om auto te kunnen rijden (door het ballenweer, als je veel spullen moet ophalen/brengen, carpoolen, etc...). Maar als ze echt willen dan zal het motorrijbewijs er uiteindelijk voor hen ook wel komen. Ook al is dat even spannend. Ik ben zelf achter de rug om van mijn ouders gestart met motorlessen. Ik wil er voor zorgen dat dat hier niet gaat gebeuren, door alles gewoon bespreekbaar te maken.

Achja, dat duurt allemaal nog wel even. De jongste is dit weekend pas één jaar geworden :W
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen eerst b rijbewijs halen. Voor werk en hele jaar door is dat altijd fijn om te hebben. A rijbewijs mogen ze daarna zelf gaan halen als ze willen, dat is meer voor de fun imo. Al stoot ik hier waarschijnlijk wat jaar-doorrijders voor het hoofd
 
Ik zou zeggen eerst b rijbewijs halen. Voor werk en hele jaar door is dat altijd fijn om te hebben. A rijbewijs mogen ze daarna zelf gaan halen als ze willen, dat is meer voor de fun imo. Al stoot ik hier waarschijnlijk wat jaar-doorrijders voor het hoofd
Ze mogen geen A rijbewijs halen met 18 jaar, het is A1 (11KW).
 
Eens met @Dirtbag , laat haar eerst het auto rbw halen, aan het verkeer deelnemen en daarna pas met de motor beginnen. Ook liever zelf rijden dan achterop bij wieweetwie.

Voor mij was het makkelijk, mijn (oudste) dochter wilde ook haar motor rbw halen en voegde daar aan toe dat ze dan wel mooi mijn motor kon lenen, dat laatste kon ik makkelijk ontkrachten en ze is vervolgens nooit aan het motorrijlessen begonnen.
 
Kan ons dat schelen `,wordt je daar koekoek van of zo ?B|
Meestal wordt het daar niet beter van maar ik zal de "grap" uitleggen:
Sporthuiscentrum is de antieke naam van centerparcs
raider is de antieke naam van twix
Beide gebruik ik over het algemeen nog, net zoals a rijbewijs voor a1 a2 code 80 en al dat soort nieuwerwetse onzin
 
B rijbewijs is toch wel erg makkelijk om te hebben. Ook leuk als ze eens samen op vakantie willen met eigen vervoer. Of om allemaal andere redenen die hierboven al zijn genoemd.

Ik zou haar een A1 rijbewijs uit haar hoofd praten. Kost veel geld en zo'n motor is in Nederland eigenlijk gewoon te licht. Dus kan ze beter op haar 18e B rijbewijs halen en dan wat later voor haar A2 of vol vermogen motor rijbewijs gaan.

Afhankelijk van je portemonnee zou je daar ook financiële voorwaarden aan koppelen.
 
Hoe harder je tegengas geeft, hoe meer ze er op gebrand raakt voor dat motorrijbewijs te gaan.

D"r vriendje laat haar toch wel rijden zodra hij die motor heeft, kan ze het maar beter doen als ze lessen heeft gehad.
 
Hoe harder je tegengas geeft, hoe meer ze er op gebrand raakt voor dat motorrijbewijs te gaan.

D"r vriendje laat haar toch wel rijden zodra hij die motor heeft, kan ze het maar beter doen als ze lessen heeft gehad.
D`r vriendje doet nog veel engere dingen met haar , daar maakte ik me maar meer zorgen om .8-)
 
Mijn dochter van 17 heb ik beloofd dat ik haar rijbewijs zal betalen. Ze is al een tijdje op zoek naar een rijschool maar heeft nog geen lessen. haar vriendje van 19 heeft al wel zijn autorijbewijs maar geen auto.
Vorige week heb ik mijn nieuwe motor opgehaald. Dat heeft iets aangewakkerd bij beide. Ze zijn dol enthousiast over de motor en willen nu b beide ook gaat motor rijden. Vriendje van 19 heeft volgende week al zijn eerste motor rijles en mijn dochter heeft gevraagd of ik ook voor motorlessen ipv autolessen wil betalen. Ik heb geen nee gezegd maar maak me wel zorgen. Ik vind het super leuk dat ze beide willen gaan rijden maar maak me wel erg veel zorgen omdat ze geen enkele rijervaring hebben als ze straks op de motor stappen.
het is een cliché maar iedereen weet dat je pas leert rijden als je je rijbewijs hebt. En dan gaat het om ervaring opdoen in het verkeer. Als je met de auto een foutje maakt dan zijn de consequenties minder groot dan op een motor. En daar zit mijn grote zorg bij 2 van die jonge mensen. Helemaal als ze straks bij haar vriendje, een jonge van 19 achterop zou stappen...
Ik ga motorrijlessen niet verbieden. Dat zou ook oneerlijk zijn omdat ik zelf ook rij. Maar ik heb er wel gesprekken met haar over.
Hoe staan andere (ouders) hier in? ben benieuwd naar ervaringen. Maar ook wel van de jonge rijders die hier op het forum zijn.
Ik snap je zorg ergens wel, maar je kunt het ook omdraaien: als je eerst ervaring in het verkeer op doet met de motor, dan ben je bijna automatisch een betere automobilist, vooropgesteld dat je een beetje fatsoenlijke motorrijsschool uitzoekt. Als je begint met de auto dan leer je een boel dingen waar je als motorrijder niets aan hebt, en zul je sowieso v.w.b. verkeersinzicht, risicoperceptie en ruimtelijk inzicht i.c.m. snelheid (etc.) een heleboel moeten gaan bijleren op het moment dat je op een motor stapt. Terzijde, ik begon met een motorrijbewijs, en haalde uit louter praktische overwegingen pas 4 jaar later een autorijbewijs, welke ik na 2 lessen en 1 examen in ontvangst mocht nemen.
 
Ik heb op mn 18e autorijbewijs gehaald en daarna op 19e motor. Jaren vooral motor gereden, eerste auto kwam pas op mn 22e. In de tussentijd weinig auto gereden.

Zeker hier en daar een foutje gemaakt met de motor, maar deels dankzij de 25kW regel van die tijd wel veilig gehouden.
 
Mochten ze toch eerst voor het A rijbewijs gaan dan zou ik er op hameren dat ze ook een VRO cursus er bij doen,
motorrijden blijft nu eenmaal gevaarlijk en dan kan je beter zo uitgebreid mogelijk voorbereid zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan