dode vn750

Tuckson

Kawasaki VN900 Custom Special
5 okt 2004
2.227
80
Woudenberg
Hoi,

Vanmorgen, mijn ouwe vn750 startte lekker. Is wel eens anders. Vandaag dus OK. Ik rijd de straat uit en ze begint in te houden... Even verder wordt het me te gortig, dus ik stop en kijk wat er gebeurt... Motor probeert stationair te draaien, maar ipv een regelmatig geluid klinkt er een heel onregelmatig geluid, net of 1 van 2 cylinders van slag is. tada.. bam ... tada .. bam.

Daarna valt de motor uit en is ze dood. Ook op contact reageert niets meer. Geen lampjes, startmotor geeft geen sjoege... niets, nada, noppes.

Zal haar vanmiddag aan de lader leggen, kijken of een tijdje laden wat leven terugbrengt. Zo ja, dan zal de dynamo aan gort zijn? En zo nee, de accu?

Zonde, want beiden zijn nog niet zo oud.

Iemand andere suggesties?

Grtx,
 
Spanningsregelaar, eerst maar eens de accu opladen en dan:

accu.jpg
 
Vreemd, wel eerst kunnen starten en daarna geen eens een lampje?
Ik ken het model niet maar denk dan aan sluiting/zekering.
Kan van alles zijn, tot aan een losgetrilde accupool.
Maar ook een accu kan intern kortsluiting krijgen bij veroudering. (Is nog recent zag ik)
Zo doet hij het.. zo is hij stuk.

Ik zou inderdaad ook de zekeringen checken. :Y
 
Laatst bewerkt:
volg ook de massa aansluiting vanaf de accu even terug naar het blok. check of die kabel ook nog goed vast zit aan het blok. Want geen goeie massa verbinding = geen goed gesloten stroomkring. (voor startmotor, voor ontsteking)
 
Wel, Ik heb op laten halen voor reparatie. Hij loopt nu weer want het goede nieuws was dat de zekering kapot was. Die is zo vervangen. Het slechte nieuws was dat er zóveel mis is met die motor dat de monteur adviseerde er geen geld meer in te stoppen. De zekering die erin zit is een 15 Ampere zekering. Er hoort een 10 Ampere zekering in. Die is dus al eerder stuk gegaan, waarschijnlijk meerdere keren, en vervangen door een zwaardere. Die dingen gaan niet zomaar stuk. Betekent dus dat er iets goed mis is in het elektrische systeem. De woorden van de monteur:"de boel hangt in dat blok gewoon letterlijk met tape aan elkaar". Door de te hoge belasting zijn er gewoon draden waarvan de mantel smelt.

Dat klinkt niet goed. Zijn advies was om er geen geld meer in te stoppen omdat hij geen enkele garantie kan geven waar het eindigt. Op zich netjes, een eerlijke monteur (for the record: van Hoeijen in Achterveld). Dikke balen dus, want het is eigenlijk gewoon een fijne fiets.

Voor nu maar gaan kijken of ik er nog wat voor kan krijgen, maar dat zal voorlopig niet genoeg zijn voor meteen weer zo'n leuke fiets. Was dus een hele korte herstart van mijn motorrijhobby -O-
 
Regel een werkplaatsboek en ga je inlezen. Plus dat je de kabelboom aankoopt.
Daarna de tank en de buddyseat eraf en de koplamp open schroeven.

Je hebt dan al 80% van de kabelboom in beeld. Stekker voor stekker vervangen zodat je het overzicht houdt.

De opmerkingen van de monteur ten goede nemen, maar toch nog even vragen waar nu het probleem zit.
 
Als dat het enige is, dat snap ik. Maar zoals hij aangaf, je weet dus niet wat de oorzaak verder is.


De monteur geeft het toch al aan, ik citeer

" De zekering die erin zit is een 15 Ampere zekering. Er hoort een 10 Ampere zekering in. Die is dus al eerder stuk gegaan, waarschijnlijk meerdere keren, en vervangen door een zwaardere. Die dingen gaan niet zomaar stuk. Betekent dus dat er iets goed mis is in het elektrische systeem. De woorden van de monteur:"de boel hangt in dat blok gewoon letterlijk met tape aan elkaar". Door de te hoge belasting zijn er gewoon draden waarvan de mantel smelt. "

Mij lijkt de beste oplossing een goede 2e hands kabelboom. Ik denk dat je dan al een eind op de goede weg bent.
 
Heb hem inmiddels teruggehaald. extra zekeringetje erbij.

ff besproken. Blok an sich loopt gewoon mooi stabiel, geen tikken erin en dat soort gein.
Advies was als ik er toch mee aan de gang wil om de kabelboom als eerste te vervangen. Daarnaast de tank uiteraard aangezien daar dus een lekje in blijkt te zitten.

Al met al heeft de vorige eigenaar me een mooie streek geleverd.

Misschien doe ik het ook wel. heb alleen zelf geen overdekte klusruimte dus zal naar een oplossing moeten zoeken daarvoor (of natuurlijk genoeg lappen dat iemand anders het weer doet)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan