Dodehoek sensor voor op de motor.. Nuttig?

Een "dode hoek" situatie kan ook "ontstaan" in een moment. Bijvoorbeeld de volgende situatie:

Jij rijd op een 60 weg; en rechts ligt een fietspad. Je gaat afslaan en hebt natuurlijk allang gespiegeld en over je schouder gekeken "er kwam niets".. dus alles veilig om af te slaan. Laat er nou net een opgevoerde brommer aan komen met 80 die vervolgens vol over de kruising knalt.
Net gedurende dat tussen moment van spiegelen (of kijken) / afslaan kan een dergelijk systeem een extra melding geven.

Meerdere situaties: Rechts ingehaald worden op de snelweg door iemand die (veel) harder rijd of een moment van onoplettendheid. We zijn immers ook maar mensen dus ooit zal je ook "even" .. net die ene keer niet checken/spiegelen/kijken.

Vind het systeem ook vallen in de categorie van "Beter hebben en nooit te hoeven gebruiken" net als ABS of airbag vesten.
Geen idee hoe de motorrijlessen vandaag de dag gegeven worden maar in 1982 was het:
Spiegeltje—schouder—richting.
En als je dat allemaal goed doet heb je geen dooie hoek.
 
Leuk als gadget net als achteruitkijkcamera in een helm.

Enige keren waar ik achter goed/veel wil opletten is verkeer achter mij bij weefvakken op snelwegen. Maar daar zet ik nu het gas erop en zorg ik dat ik (veel) sneller ben dan anderen.
 
hmm. ik zeg geen nee als het er op zit..

maar ik ben vreselijk achterdochtig voor allerlei technology.
in de zeldzame gevallen dat dit gadget Niet werkt, en de juffrouw achter het stuur er Wel op is gaan vertrouwen..
ben ik de klos..
of omgekeerd, als ik er zelf blindelings op ga vertrouwen en er komt een keer een goed gecamoufleerd (stealth) object in mijn dode hoek..
ben ik de klos.

maar het zal er wel komen,
eerst betalende optie
dan standaard,
en tenslotte "Verplicht voor alle motoren van na Dec-2022" ofzo..
en ook: dit soort gadgets, indien verplicht, wordt een extra reden om een APK voor motoren in te voeren
(en zo weer alles duurder te maken...)
 
Ach, het is allemaal handel als tegengewicht voor het gezonde verstand en zelf nadenken. Als je echt al deze hulpmiddelen nodig hebt op je motor moet je jezelf toch echt achter je oren krabben of je daar wel op thuishoort. Met alle "veiligheidsvoorzieningen " wordt JIJ het gevaar op de weg.
 
Het wordt (en is) iig. al de norm bij Ducati.


Nu nog een tank waar de algemeen verkrijgbare E10 benzine in kan.

Oh, en een Ducati is toch vooral voor automobilisten die vooral een mooie motor willen bezitten ipv ermee rijden? Als ze ermee willen rijden kunnen ze beter een Japanner kopen, die doet het tenminste altijd. Toch @Desmohyper ?
 
Nu nog een tank waar de algemeen verkrijgbare E10 benzine in kan.

Oh, en een Ducati is toch vooral voor automobilisten die vooral een mooie motor willen bezitten ipv ermee rijden? Als ze ermee willen rijden kunnen ze beter een Japanner kopen, die doet het tenminste altijd. Toch @Desmohyper ?
Ik heb beiden, showpaard en werkpaard.....waarvan die laatste ook nu stilstaat, iets met mooiweerrijder.... ;)
 
Nu nog een tank waar de algemeen verkrijgbare E10 benzine in kan.

Oh, en een Ducati is toch vooral voor automobilisten die vooral een mooie motor willen bezitten ipv ermee rijden? Als ze ermee willen rijden kunnen ze beter een Japanner kopen, die doet het tenminste altijd. Toch @Desmohyper ?
Hoe moet ik dat weten...:? Heb nog nooit een Japanner gehad !!!
 
Geen idee hoe de motorrijlessen vandaag de dag gegeven worden maar in 1982 was het:
Spiegeltje—schouder—richting.
En als je dat allemaal goed doet heb je geen dooie hoek.

Klopt, maar geloof mij hoe moeilijk het soms is om er dit in te krijgen.... (of te houden)
Bij het rechts afslaan en even naast je kijken wanneer je een fietspad kruist gaat nog wel, de linkerkant wordt heel dikwijls vergeten...

In de auto vind ik het wel een handig dingetje, mag wat mij betreft ook wel ingebouwd worden in motorspiegels.
 
Zag dit topic net pas. Ik moet zeggen dat ik met mijn nieuwe helm een flinke dode hoek heb als ik wil invoegen op de snelweg. Alleen mijn hoofd draaien is niet voldoende. De romp moet ook meedraaien om het verkeer schuin achter me te kunnen zien. Heb ik met mijn jethelm geen last van. Minpuntje voor mijn Nolan N90-2. Of van mijn spiegels. Zo'n dode hoek systeem schijnt al lang op de BMW C650GT te zitten.
 
Ik heb ze niet nodig, rij nooit op de snelweg en niemand haalt mij in :+
Ik had ze op een leenbus, maar vond ze erg traag en eigenlijk gevaarlijk. Ik kon er niet op vertrouwen in ieder geval...
 
Dan zal het wel ouderdom zijn, vroeger kon ik mijn hoofd draaien als een uil 🦉. Heb geen ervaring met zo'n dode hoeksysteem maar het moet natuurlijk wel betrouwbaar zijn anders kunnen ze het beter weg laten.
 
Dan zal het wel ouderdom zijn, vroeger kon ik mijn hoofd draaien als een uil 🦉. Heb geen ervaring met zo'n dode hoeksysteem maar het moet natuurlijk wel betrouwbaar zijn anders kunnen ze het beter weg laten.
Dit betrof een Renault Master, is wel Frans natuurlijk... :9
 
Op de multistrada V4S travel radar zit dit systeem. Maf hoe snel je er aan deze systemen. Met de adaptieve cruise control remt ie automatisch en versnelt meteen als je je knipperlicht naar links aanzet.
 
Tip: zet je linkerspiegel een stuk verder naar buiten. Wat er recht achter je gebeurt zie je wel in je rechterspiegel.
 
Dit soort veiligheidssnufjes zijn heel fijn en je gaat er dan ook op vertrouwen. Daarom is het systeem op die Renault Master niet acceptabel. P.s vanwege het ontbreken van kreukelzone's zijn een paar extra ogen wel fijn.
Zal eens kijken of ik wat met mijn spiegels kan bereiken. De vorige motor had betere spiegels maar ook daar het probleem. Een N90 heeft gewoon een grote dode hoek naar het schijnt.
 
Dit soort veiligheidssnufjes zijn heel fijn en je gaat er dan ook op vertrouwen. Daarom is het systeem op die Renault Master niet acceptabel.

Tsja, Renault. Het zijn net echte auto's, maar dan stukken minder goed.

Het zijn tot nu toe de enige auto's die ik heb zien rijden met defecte dagrijverlichting. Geen opgevoerd stadslichtpeertje zoals op VW's, maar een af-fabriek LED-balk, dus. Dat is toch best knap.

Ik ben overigens bang dat zo'n dodehoekassistent in de praktijk er vooral voor zorgt dat het nog veel makkelijker wordt om met de telefoon te vlooien tijdens het rijden. Geen lampje = vrij baan, even in dezelfde stuurbeweging de stengel licht aantikken voor de obligate drie knippertjes zodat de lane assist niet ingrijpt, en als het fout gaat was het NIET MIJN SCHULD WANT HET LAMPJE BRANDDE NIET!
 
Ah, de Fransen bedoelen het goed. Ze zijn altijd vrij snel met gadgets. Zo had ik een Peugeot met HUD. Heel fijn, als het werkt. Heb nu een C-klasse en daar zit standaard niets op. Duits.... Maar goed ook want als het kapot gaat is het duur. Maar, om even terug te komen op de motor, ik kan me niet herinneren dat ik ooit zoveel dode hoek gehad heb. Toch ouderdom of gewoon de helm?
 
Ah, de Fransen bedoelen het goed. Ze zijn altijd vrij snel met gadgets. Zo had ik een Peugeot met HUD. Heel fijn, als het werkt. Heb nu een C-klasse en daar zit standaard niets op. Duits.... Maar goed ook want als het kapot gaat is het duur. Maar, om even terug te komen op de motor, ik kan me niet herinneren dat ik ooit zoveel dode hoek gehad heb. Toch ouderdom of gewoon de helm?

Zet een andere helm op en je weet het
 
Al gedaan, met de jethelm is het veel beter maar wel een beetje te fris op het moment. Brrr, afgelopen zondag een paar uur moeten opwarmen.
 
Heb het toch al een paar keer gehad dat er iets in mijn dode hoek zat ondanks over de schouder kijken. Dat komt vooral door adaptieve cruise controls van auto's. Die gaan je op de linkerbaan inhalen maar blijven dank zij dat systeem achter hun voorganger hangen. Dat is vaak op een punt waar je ze net niet ziet. Je ziet ze eerst wel maar doordat ze in je dode hoek vertragen ben je ze kwijt. Dan moet je steeds heel nadrukkelijk over je schouder kijken wat weer afleidt van je voorganger. In trajectcontrole gebieden is dit het ergst. Iedereen kruipt dicht op elkaar. Dan is een hulpje om te spotten wat er om je heen rijdt best fijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan