Dodemans schakelaar

Snijboon

MF veteraan
10 okt 2007
8.598
35
Veendam
Ik had een discussie met een lerares van me school.

Ze zegt dat het slecht is voor een motor om hem uit te schakelen met de dodemans schakelaar.

Maar als ik het bekijk lijkt het me toch geen probleem te geven
Ik doe het zo wie zo al 5 maand lang zonder problemen.


Wat zeggen jullie daar van?

Ben benieuwd. })
 
Ja ik heb ook vaker gehoord dat uitzetten met kill switch slecht zou zijn, volgens mij ook wel eens iets van gelezen in motorblaadje ofzo.
Ik ben ook benieuwd waarom eigenlijk maar zou iets te maken kunnen hebben met (zelf) inductie stroom ofzo
Misschien heeft juf toch wel gelijk......
 
Toch wordt dat inderdaad afgeraden, ook door de fabrikanten.
Elke keer als je 'm met de "killswitch" uitzet, trekt die een vonkje. Dat veroorzaakt elke keer dus een beetje carbonafzetting op de schakelaar, net zo lang tot de schakelaar alle dienst weigert. Die schakelaar is er namelijk niet op gemaakt om als aan-uitschakelaar te dienen.

Zo gek is die juf dus niet.......

alles waar je een belasting mee schakelt trekt een vonk, en met vonken maak je geen carbon.
Die schajelaar schakelt exact hetzelfde als een deurbel, lichtknopje, en verzin er nog maar een paar, dus hij zal ongetwijfelt op een gegeven moment niet meer schakelen, maar dan zijn er intussen al wat meer onderdelen van je motor overleden.
 
Je moet de motorrijders eens de kost geven die er na een uur starten achter komen dat die kill-swich op "off" staat. Slaat nergens op om die te gebruiken, gewoon uitzetten met de contactsleutel, moet je je gewoon aanleren, kan je hem ook niet vergeten.
Doe nou gewoon eens wat de juf zegt en wees niet zo eigenwijs!!!

En wat die monteurs betreft: gewoon makkelijk ff de motor uit en daarna weer starten en niet steeds met die contactsleutel pielen. Dat is heel wat anders.


dat laatste ongaat me ff hoor, niet pielen met je contactsleutel? start je hem dan ook weer met die dodemansknop?
ik snap echt niet wat er makkelijker aan is om je motor uit te zetten met je contactsleutel, als je weggaat moet je hem toch omdraaien om je sleutel eruit te halen, en als je je motor uit hebt gezet zal je hem toch een keer naar links en rechts moeten draaien om je motor te starten.
 
wat een onzin.
het is een schakelaar dus die is gemaakt om te schakelen. klaar.
en ja er komen vonkjes maar daar kan dat ding best tegen.
die schakelaar zal best een keer dienst weigeren als je hem altijd gebruikt, maar tegen die tijd zijn er ook een hoop andere dingen aan je motor geweest die dienst hebben geweigert.

Ik heb mijn mening, die overigens door de fabrikanten ondersteund wordt, en jij hebt de jouwe. Wil je 'm gebruiken als aan-uit schakelaar? Ga vooral je gang.
Dat jij iets anders gelooft dan ik wil nog niet zeggen dat ik jouw mening maar meteen onzin noem.....
 
alles waar je een belasting mee schakelt trekt een vonk, en met vonken maak je geen carbon.
Die schajelaar schakelt exact hetzelfde als een deurbel, lichtknopje, en verzin er nog maar een paar, dus hij zal ongetwijfelt op een gegeven moment niet meer schakelen, maar dan zijn er intussen al wat meer onderdelen van je motor overleden.

Klopt, maar het verschil is dat je met de killswitch ff meer stroom bedient dan met de deurbel. Bovendien is de deurbel er op gemaakt om continu bediend te worden.
 
ook je contactslot is een schakelaar.
als je hem dus daarmee uitschakelt vonkt die ook.

dodemansknoppen en jiffyschakelaars zijn gewoon ondingen, bij de eerste hapering moet je ze gewoon doorverbinden, dan is alles gelijk opgelost.
 
Je stopt een trein toch ook niet met de noodrem? Het gaat makkelijk en snel. Maar er is ook een normale manier om een trein tot stilstand te brengen. Een CNC gestuurde machine zet je als je klaar bent ook niet uit met de noodstop (wel lekker makkelijk en snel niet daarvan hoor, en reset gaat toch automatisch), maar gewoon met de hoofdschakelaar en aan/uit knop. (nadat je al je gegevens hebt opgeslagen) En als je hem nadat je hem met de noodstop "uitgezet" hebt en hem vervolgens weer aanzet, die weleens even in de war is...weet je dat die noodstop toch wel voor apart dingen kan zorgen. Of het ook zo met de kill switch werkt?...

Dus... ik kan niet goed onderbouwen waarom je de kill switch zou moeten gebruiken om de motor elke keer uit te zetten, maar ik zet de motor gewoon "netjes" uit met het normale contact.

Tot de tijd dat niemand me goed kan laten zien waarom het niet schadelijk zou zijn om de motor met de kill switch uit te zetten, blijf ik met het contactslot dikke vrienden. Omdat ik dan in ieder geval zeker weet dat het contactslot daar voor bedoelt is om de motor elke keer aan of uit te zetten. Die kill switch is er voor noodgevallen, dus blijf ik er liever vanaf zodat ALS ik hem een keer nodig heb, die niet dienst zal weigeren omdat er een relais/sluiting? fokked op is door het vele aan het uit "geklik" omdat je te lui bent voor het contactslot... ofzo?

Dus ben benieuwd...wie hier met het verlichtende antwoord kan komen? *D
 
Laatst bewerkt:
Bwa .... das al relatief.
Ik leg mijn motor stil via de killswicth, nu al 5 jaar, 250 dagen per jaar, gemiddeld 4 keer per dag.
Das ondertussen 5000 keer stilgelegd via de killswith. En die doet het nog altijd uitstekend.
EN ... ik heb nog NOOIT niet kunnen starten omdat ik de killswitch ben vergeten om te zetten ;)
 
Sja, zo heeft iedereen wel zijn/haar redenen, maar pak eens het elektraschema van je motor erbij. Kan je zien wat er nou eigenlijk gebeurt wanneer je de kill switch gebruikt. Misschien dat het toch op een één of andere manier niet goed is voor bepaalde componenten van het elektrisch systeem, vanwege een piekspanning ofzo... iemand met verstand van elektra?
Daarnaast kan ik me er iets bij voorstellen dat altijd werd gezegd om niet de kill switch te gebruiken. Mocht deze dienst weigeren en je hebt 'm ECHT een keer nodig in een noodsituatie; ik kan me er eerlijk gezegd nog geen voorstelling bij maken.
 
Laatst bewerkt:
Een motor zet je uit met het kontaktslot.

Hiermee verbreek je de stroom bron naar alle verbruikers.
Kortom alle verbruikers krijgen geen stroom meer.

Met de killswitch en de jiffie schakelaar verbreek je de stroomkring in de ontsteking.
Deze verbreking kreeert inductie spanningen in de ontsteking, en dat is niet goed.
Vergelijk het maar met het snel dicht draaien van een waterkraan. Het water komt dan plots tot stilstand en door de dynamische snelheid onstaat een piekdruk die kan oplopen tot 2000 bar dat uitzich door een klap/knal in de waterleiding.
Die hoor je ook.

Dat onstaat ook in de elektriek. we noemen dat inductie spanning. (Werking bobine)
Alleen dan in de bekabeling.
Als die slecht zijn sringen er onderling vonken over. en dat geeft sluiting.

Niet doen dus.
 
Toch wordt dat inderdaad afgeraden, ook door de fabrikanten.
Elke keer als je 'm met de "killswitch" uitzet, trekt die een vonkje. Dat veroorzaakt elke keer dus een beetje carbonafzetting op de schakelaar, net zo lang tot de schakelaar alle dienst weigert. Die schakelaar is er namelijk niet op gemaakt om als aan-uitschakelaar te dienen.

Zo gek is die juf dus niet.......
Je contact slot slijt vast ook al je hem vaak genoeg gebruikt.

Maar ik gebruik over het algemeen gewoon contact slot. Wil toch me verlichting etc ook uit hebben..
 
Laatst bewerkt:
Een motor zet je uit met het kontaktslot.

Hiermee verbreek je de stroom bron naar alle verbruikers.
Kortom alle verbruikers krijgen geen stroom meer.

Met de killswitch en de jiffie schakelaar verbreek je de stroomkring in de ontsteking.
Deze verbreking kreeert inductie spanningen in de ontsteking, en dat is niet goed.
Vergelijk het maar met het snel dicht draaien van een waterkraan. Het water komt dan plots tot stilstand en door de dynamische snelheid onstaat een piekdruk die kan oplopen tot 2000 bar dat uitzich door een klap/knal in de waterleiding.
Die hoor je ook.

Dat onstaat ook in de elektriek. we noemen dat inductie spanning. (Werking bobine)
Alleen dan in de bekabeling.
Als die slecht zijn sringen er onderling vonken over. en dat geeft sluiting.

Niet doen dus.

Kul,

Met de dodemansknop en de zijstandaard schakel je in veel gevallen gewoon de primaire kant van de CDI, meestal de voeding. Als de CDI uit staat komen er geen pulsen meer uit, en valt er voor de bobines dus geen vonken meer te maken.


Als je in het stroomschema van je motor kijkt zul je vaak zien dat het kontaktslot meerdere stroomkringen schakelt. De ene stroomkring voedt allerlei verbruikers zoals de verlichting enzo. De andere stroomkring schakelt de voeding van de ontsteking/injectie. Als je het schema leest zul je in de meeste gevallen zien dat de zijstandschakelaar en de dodemansknop in hetzelfde schakelcircuit zitten als het contactslot.
 
Toch wordt dat inderdaad afgeraden, ook door de fabrikanten.
Elke keer als je 'm met de "killswitch" uitzet, trekt die een vonkje. Dat veroorzaakt elke keer dus een beetje carbonafzetting op de schakelaar, net zo lang tot de schakelaar alle dienst weigert. Die schakelaar is er namelijk niet op gemaakt om als aan-uitschakelaar te dienen.

Zo gek is die juf dus niet.......

dat heb je dus ook met je lamp schakelaar, je contactslot, je groot licht sein knopje, en alle andere knopjes die bestaan in de wereld...
 
Oke dus met andere woorden, de motor uit zetten kan je dus ook gewoon door de koppeling te laten schieten, dan slaat de motor ook af toch? En is alles "uit" vervolgens zet je het contact op uit. Want dan onderbreek je toch ook het stroom circuit? Dus dat kan dan net zo goed of niet? Nee dat doet waarschijnlijk niemand. Terwijl dat ook geen kwaad kan? Of omdat je een schok hoort denk je dat het wel kwaad kan?

Nee denk niet dat het zo werkt. Men spreekt elkaar hier nog steeds tegen in het topic...
 
Oke dus met andere woorden, de motor uit zetten kan je dus ook gewoon door de koppeling te laten schieten, dan slaat de motor ook af toch? En is alles "uit" vervolgens zet je het contact op uit. Want dan onderbreek je toch ook het stroom circuit? Dus dat kan dan net zo goed of niet? Nee dat doet waarschijnlijk niemand. Terwijl dat ook geen kwaad kan? Of omdat je een schok hoort denk je dat het wel kwaad kan?

Nee denk niet dat het zo werkt. Men spreekt elkaar hier nog steeds tegen in het topic...

Da's een beetje appels en peren hè.

Hieronder in een notendop het schema van mijn motor. Alle motor elektra wordt door het 'starter circuit cut-off relais', die ik even 'motor relais' heb genoemd, van spanning voorzien. Als je het draadje volgt maakt het niet uit of je nou het contact uit zet of de noodknop: in beide gevallen valt het motor relais af en gaat de motor uit. Wat het contactslot extra doet is de hele zekeringenkast zonder spanning zetten, waardoor ook de koplamp, claxon boordverlichting en koelfan uit gaan.

Op mijn motor maakt het dus geen drol uit.

full
 
Laatst bewerkt:
Sorry jullie maken toch een denk foutje.

Het notendop schema ziet er iets anders uit.

Het kontaktslot bedient het hoofd relais en schakelt de komplete voeding aan en uit.
De kill switch en de jiffie schakelaar zitten voor de bobine, en na de ECU.
De bobine werkt op inductie spanning dus geen probleem.

De ECU kan slecht tegen inductie spanning.
Een goeie ECU zal het dan mischien jaren vol houden.

Dag in dag uit met een hamertje tegen het glas tikken zal jaren goed gaan.
Er komt een dag dat je tegen een zwakke plek tikt en .....

Met een hamertje zachtjes tegen je eikel tikken zal jaren goed gaan.
Er komt een moment ........... en veranderd er iets.

En...... ECU's zijn prijzig.

Nou niet emmeren van ik heb geen ECU. Dan heb jij een CDI.

Hetzelfde met een andere naam.

Moderne fietsen hebben een uitgebreide ECU en dan heet ie ploseling Computer.

Eigenlijk is het een processor.

What''s in the name.

Gewoon doorgaan met wat je deed.
Jij wil graag zelf de ervaring op doen. En ik ben de laatste die je tegenhoud.

Ervaring doe je op door leergeld te betalen. En ervaringen / kennis van anderen niet te accepteren.

No offence.
 
Laatst bewerkt:
Sorry jullie maken toch een denk foutje.
Het notendop schema ziet er iets anders uit.
Het kontaktslot bedient het hoofd relais en schakelt de komplete voeding aan en uit.
De kill switch en de jiffie schakelaar zitten voor de bobine, en na de ECU.
De bobine werkt op inductie spanning dus geen probleem.
De ECU kan slecht tegen inductie spanning.
Een goeie ECU zal het dan mischien jaren vol houden.
Dag in dag uit met een hamertje tegen het glas tikken zal jaren goed gaan.
Er komt een dag dat je tegen een zwakke plek tikt en .....
Met een hamertje zachtjes tegen je eikel tikken zal jaren goed gaan.
Er komt een moment ........... en veranderd er iets.
En...... ECU's zijn prijzig.
Nou niet emmeren van ik heb geen ECU. Dan heb jij een CDI.
Hetzelfde met een andere naam.
Moderne fietsen hebben een uitgebreide ECU en dan heet ie ploseling Computer.
Eigenlijk is het een processor.
What''s in the name.
Gewoon doorgaan met wat je deed.
Jij wil graag zelf de ervaring op doen. En ik ben de laatste die je tegenhoud.
Ervaring doe je op door leergeld te betalen. En ervaringen / kennis van anderen niet te accepteren.
No offence.
Dit is echt kolder.
Je haalt de voeding er van af met de killswitch. Ook als je het contact uit zet haal je dezelfde voeding er van af. Alleen met het contact schakel je (vrijwel) alles af, ook je claxon, licht etc. En met de killswitch alleen de CDI.

Het effect is hetzelfde. De CDI gaat spanningsloos en de motor stopt.

Het zou wat anders zijn als de killswitch de secundaire kant van de bobine zou schakelen.
 
De dodemansknop kan op verschillende manieren werken, het verhaal dat het slecht is stamt uit de tijd van de magneetontsteking. Hier wordt het signaal ergens kortgesloten zodat de vonk wegvalt, kun je een dergelijle motor op een andere manier uitzetten?
Vergelijkbaar werkt het bij een CDI ontsteking maar via het kontaktslot op de zelfde manier, ook hier maakt het niet uit of je de dodemansknop gebruikt of de kontaktschakelaar.
Bij vele motoren wordt de spanning van de bobines gehaald door kontaktslot en de daarmee in serie staande dodemansknop en eventuele zijstandaard beveiliging, het maakt voor de ontsteking en de motor niet uit welke je bedient. Wel is de ene schakelaar degelijker dan de andere en gaat de zwakste schakelaar eerder kapot, ook dit is weer een discussie punt want sommige schakelaars sneuvelen juist omdat je ze NIET gebruikt.
Je kunt de dodemansknop dus gebruiken in het kader van de kontakten af en toe schoonvonken.

Bij motoren met carbs en een simpele ontsteking zal het in elk geval niets uitmaken hoe je hem uitzet, met injectie systemen moet je uitkijken of je met de dodemans knop het hele systeem uitzet of dat je wat anders doet en dat kan per motor verschillen.
 
Sorry jullie maken toch een denk foutje.

Het notendop schema ziet er iets anders uit.

Het kontaktslot bedient het hoofd relais en schakelt de komplete voeding aan en uit.
De kill switch en de jiffie schakelaar zitten voor de bobine, en na de ECU.

Wat jij wil....

schemakleurVmax.jpg


Zoek effe goed op 'ignition switch', 'engine stop switch' en 'starter circuit cut-off relais' en volg de lijntjes.

Maar uiteindelijk maakt het wederom geen drol uit, want nadat je de motor met de 'engine stop switch' hebt stil gelegd, zal toch de sleutel uit het contact moeten.
 
Ik heb mijn mening, die overigens door de fabrikanten ondersteund wordt, en jij hebt de jouwe. Wil je 'm gebruiken als aan-uit schakelaar? Ga vooral je gang.
Dat jij iets anders gelooft dan ik wil nog niet zeggen dat ik jouw mening maar meteen onzin noem.....

hmm, jouw post kwam me niet over als jouw mening.
ondersteund door fabrikanten zeg je, ik heb dat nog nooit gehoord.

Dan zeg je dat een noodschakelaar niet gemaakt is als aan-uit schakelaar. Is dat dan jouw mening?
Dan zeg ik hierbij dat elke schakelaar gemaakt is als schakelaar en niet als iets anders.
Misschien moet zo'n ding wel meer schakelen dan een deurbelschakelaar (wat is trouwens betwijfel) maar hij is ook wel iets anders dan een deurbelschakelaar.
 
hmm, jouw post kwam me niet over als jouw mening.
ondersteund door fabrikanten zeg je, ik heb dat nog nooit gehoord.

Dan zeg je dat een noodschakelaar niet gemaakt is als aan-uit schakelaar. Is dat dan jouw mening?
Dan zeg ik hierbij dat elke schakelaar gemaakt is als schakelaar en niet als iets anders.
Misschien moet zo'n ding wel meer schakelen dan een deurbelschakelaar (wat is trouwens betwijfel) maar hij is ook wel iets anders dan een deurbelschakelaar.

Het is mijn post, dus mijn mening....
Yamaha geeft aan dat de killswitch geen aan-uit schakelaar is en ook niet als zodanig gebruikt moet worden.

Verschil is dat een killswitch alleen in noodgevallen gebruikt wordt en het dan ook moet doen, een gewone aan-uitschakelaar wordt veel vaker gebruikt..... En inderdaad, een deurbelschakelaar is wat anders.

Maar ik zie dat er van alles bijgesleept wordt. Uiteindelijk komt het er op neer wat je zelf kiest. Ik heb m'n mening gegeven voor wat ie waard is en da's dan dat. Voor mij einde discussie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan