Dodemans schakelaar

Snijboon

MF veteraan
10 okt 2007
8.598
35
Veendam
Ik had een discussie met een lerares van me school.

Ze zegt dat het slecht is voor een motor om hem uit te schakelen met de dodemans schakelaar.

Maar als ik het bekijk lijkt het me toch geen probleem te geven
Ik doe het zo wie zo al 5 maand lang zonder problemen.


Wat zeggen jullie daar van?

Ben benieuwd. })
 
Volgens mij is het alleen slecht als je hem tijdens het rijden uit zet en vervolgens weer aan zet. Maarja knalt wel lekker.

Zou niet weten waar die dodmans knop anders voor dient trouwens als je de motor er niet mee mag uit zetten.
 
Volgens mij is het alleen slecht als je hem tijdens het rijden uit zet en vervolgens weer aan zet. Maarja knalt wel lekker.

Zou niet weten waar die dodmans knop anders voor dient trouwens als je de motor er niet mee mag uit zetten.
een dodemans knop is gewoon een knop zodat iedere hulpverlener weet hoe hij deze fiets uit kan zetten, tenminste daar was hij ooit voor bedoelt. (Meen ik mij te herinneren correct me if i am wrong.)


mocht je naast je fiets liggen en hij blijft op volgas hangen ofzo ;)
 
Laatst bewerkt:
een dodemans knop is gewoon een knop zodat iedere hulpverlener weet hoe hij deze fiets uit kan zetten, tenminste daar was hij ooit voor bedoelt. (Meen ik mij te herinneren correct me if i am wrong.)


mocht je naast je fiets liggen en hij blijft op volgas hangen ofzo ;)

gewoon dat je zelf de motor vlug kunt uitzetten terwijl de verlichting dan wel gewoon blijft branden.

niet slechter voor de motor dan met de sleutel uit zetten lijkt mij, schakelt immers op dezelfde manier zover ik weet
 
een dodemans knop is gewoon een knop zodat iedere hulpverlener weet hoe hij deze fiets uit kan zetten, tenminste daar was hij ooit voor bedoelt. (Meen ik mij te herinneren correct me if i am wrong.)
Vroegah, toen er nog Engelse motoren bestonden, wilden bij Japanse motoren de carbs nog wel eens blijven hangen door bevriezing en dergelijk, zodat je gas open bleef staan. Men is toen kill switches gaan monteren om te voorkomen dat motoren er met hun rijders vandoor gingen. :) Later zijn er om diezelfde reden ook dubbele gas kabels gekomen (duw/trek systeem)
 
Mijn dealert geeft juist het advies om met die knop de motor uit te zetten.
Ik zie het de gasten in de werkplaats ook altijd doen toch vrij kostbare fietsen...

Of dat enige onderbouwing is, laat ik maar in het midden, want ik weet het niet.
 
Elke moderne enduromotor zet je uit met die knop;die hebben nl. geen sleutel.
Ik rij al 30 jaar motor en gebruik altijd die knop om de motor uit te zetten en dat is nog nooit fout gegaan.

Was hier niet all eerder een topic over??
 
Laatst bewerkt:
Toch wordt dat inderdaad afgeraden, ook door de fabrikanten.
Elke keer als je 'm met de "killswitch" uitzet, trekt die een vonkje. Dat veroorzaakt elke keer dus een beetje carbonafzetting op de schakelaar, net zo lang tot de schakelaar alle dienst weigert. Die schakelaar is er namelijk niet op gemaakt om als aan-uitschakelaar te dienen.

Zo gek is die juf dus niet.......
 
Je moet de motorrijders eens de kost geven die er na een uur starten achter komen dat die kill-swich op "off" staat. Slaat nergens op om die te gebruiken, gewoon uitzetten met de contactsleutel, moet je je gewoon aanleren, kan je hem ook niet vergeten.
Doe nou gewoon eens wat de juf zegt en wees niet zo eigenwijs!!!

En wat die monteurs betreft: gewoon makkelijk ff de motor uit en daarna weer starten en niet steeds met die contactsleutel pielen. Dat is heel wat anders.
 
Laatst bewerkt:
Toch wordt dat inderdaad afgeraden, ook door de fabrikanten.
Elke keer als je 'm met de "killswitch" uitzet, trekt die een vonkje. Dat veroorzaakt elke keer dus een beetje carbonafzetting op de schakelaar, net zo lang tot de schakelaar alle dienst weigert. Die schakelaar is er namelijk niet op gemaakt om als aan-uitschakelaar te dienen.

Zo gek is die juf dus niet.......
Ik vind hem wel errug ver gezocht Jan. Je startknop vonkt dan zeker ook, je claxon ook, je richtingaanwijzers ook. En heel misschien je contactslot ook wel?
 
Mij is altijd verteld dat deze schakelaar er niet voor dient om als aan-uit schakelaar gebruikt te worden en dat deze sneller zou slijten dan het contactslot.

Ik gebruik persoonlijk altijd het contactslot om hem uit te zetten, en daardoor heb ik de gewoonte om de killswitch niet te checken voor ik start.
Als ik dan mijn schijfremslot erophang, zet ik de killswitch wel om. Met als gevolg dat als ik dan wil starten en ik merk dat hij niet start omdat de killswitch opstaat, ik meteen denk van "tiens, waar moest ik ook weer aan denken voordat ik vertrok"; en zo vergeet ik dus mijn schijfremslot niet!
 
Laatst bewerkt:
Toch wordt dat inderdaad afgeraden, ook door de fabrikanten.
Elke keer als je 'm met de "killswitch" uitzet, trekt die een vonkje. Dat veroorzaakt elke keer dus een beetje carbonafzetting op de schakelaar, net zo lang tot de schakelaar alle dienst weigert. Die schakelaar is er namelijk niet op gemaakt om als aan-uitschakelaar te dienen.

Zo gek is die juf dus niet.......

wat een onzin.
het is een schakelaar dus die is gemaakt om te schakelen. klaar.
en ja er komen vonkjes maar daar kan dat ding best tegen.

die schakelaar zal best een keer dienst weigeren als je hem altijd gebruikt, maar tegen die tijd zijn er ook een hoop andere dingen aan je motor geweest die dienst hebben geweigert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan