doe-het-zelf garage?

Tuckson

Kawasaki VN900 Custom Special
5 okt 2004
2.227
80
Woudenberg
Hoi,

Ooit, geen idee waar/wanneer, heb ik wel eens iets gelezen over plekken waar je onder toeziend oog van ervaren monteurs tegen een kleine vergoeding met je eigen moto aan de slag kunt. Zelf defect repareren onder kundig advies zeg maar. Weet niet meer of dat daadwerkelijk voor motoren was en hoe zoiets zou moeten heten.

Komt dit iemand bekend voor, en zo ja, bestaan die dingen (nog), liefst ergens in midden-nederland?
 
Ik heb nog niet gehoord dat je onder toezicht van monteurs kan klussen aan een motor of auto.

In Woudenberg zit wel een doe het zelf garage. Even googelen.

Zelf doe ik het onderhoudt van mijn auto's in een doe het zelf garage te Amsterdam Sloterdijk (De heining). Wel neem ik mijn eigen gereedschap mee en speciaal gereedschap huur ik daar wel voor een paar euro.

En aangezien ik er al jaren kom kan ik de aanwezige prof's wel om een advies vragen. Maar de meeste kennis zal je zelf op moeten doen.

Heel af en toe zie wel dat men aan een motorfiets werkt.

Nu heb ik m.b.t. mijn motor het geluk dat ik in mijn eigen garage kan klussen.

Je zal dus met gereedschap en je motor naar een dergelijke garage toe moeten en daar evt. een paar dagen de motor laten staan totdat deze klaar is.
 
Welke ken jij dan rond Alkmaar, de auto klusgarage's dan?
Vroeger ging ik naar Broek op langedijk maar die is er niet meer.
Altijd handig om ergens een brug te kunnen huren.


deze, een goede prima hulp erbij.

http://www.doehetzelfgarageoverdiealkmaar.nl/

Garage van Tunen - Doe het zelf autogarage Heemskerk

doehetzelfgaragesana.com - Home

Erikli Hele goede garage, top monteur en €55 p.u. Ga ik zelf niet voor klooien, en aan de overkant een hele goede motorgarage :)
 
Laatst bewerkt:
De DHZ garage is op zijn retour.

Er komen er af en toe wel nieuwe bij, maar ze zijn geen lang leven beschoren. In mijn beleving komt dat omdat een DHZ garage voor een aardig deel afhankelijk is van dingen zoals goed fatsoen van de huurders, (zeer) goede begeleiding en een fikse eerste investering. Die zaken zijn in deze tijd allemaal steeds lastiger te vinden.

En dan moet de hele boel eigenlijk ook nog aan alle ISO eisen / certificering voldoen. Dat is iets dat financiëel al helemaal niet kan, dus zodra een droeftoeter de rechtsbijstand inschakelt ben je ook nog eens aansprakelijk... Als je monteur bent heb je er veel meer aan om dan gewoon als eenmanszaak motoren te repareren en het hele 'DHZ' gebeuren af te ketsen.

Hobbymatig sleutelen kan daarom tegenwoordig beter in bijv. club-verband.
 
Om wat voor werkzaamheden gaat het?
Hoeveel dagen schat je in?

Ken wel iemand met een garage met brug zowel voor auto als motor en aardig wat gereedschap aanwezig.
Het is wel in Arnhem.
 
Er zit een doe het zelf garage in Amsterdam die ook motorbruggen verhuurt. Heb daar zelf alleen van de middenbok gewerkt, dus weet niet wat voor soort liften het zijn. Er is veel gereedschap aanwezig voor schappelijke prijzen. Geen begeleiding, maar er zijn vaak wel andere klussers aanwezig met veel verstand van auto's (en vaak ook van motors). Ik ben er zelf er een paar keer geweest.

Neem wel oordoppen nee, want altijd flink lawaai daar


Er zijn overigens ook doe het zelf garages rond Utrecht, maar ik weet niet of die ook motorbruggen verhuren.
 
Er zit een doe het zelf garage in Amsterdam die ook motorbruggen verhuurt. Heb daar zelf alleen van de middenbok gewerkt, dus weet niet wat voor soort liften het zijn. Er is veel gereedschap aanwezig voor schappelijke prijzen. Geen begeleiding, maar er zijn vaak wel andere klussers aanwezig met veel verstand van auto's (en vaak ook van motors). Ik ben er zelf er een paar keer geweest.

Neem wel oordoppen nee, want altijd flink lawaai daar


Er zijn overigens ook doe het zelf garages rond Utrecht, maar ik weet niet of die ook motorbruggen verhuren.
Ik heb daar nog geen motorbrug gezien? Maar ik kom er wel eens met de auto. Topzaak! Ik neem wel altijd mijn eigen gereedschap mee want als je hun gereedschap moet gebruiken (bijv. een oliedop of een flinke momentsleutel en dop) dan betaal je daar natuurlijk een losse huur voor en dan tikt het aan.

Wat wel belangrijk is is dat je 98% zelfstandig kunt werken. Ik weet niet wat TS bedoeld met "onder toeziend oog van een ervaren monteur" sleutelen. Als jij (of ik) een bougie afbreekt, belangrijk schroefdraad stript of een boutje in je blok laat vallen zal het personeel (enkelvoud) van de hobbyhal je daar niet bij kunnen helpen: Je zult het dan ter plekke moeten fiksen door bijvoorbeeld een magneet op een stokje te huren en te gaan vissen, een fiets te huren en heen-en weer rijden naar een automaterialenzaak, een autoambulance te bestellen om je voertuig daar weg te halen en naar huis of een "echte" garage te brengen. of domweg enkele dagen huur te betalen terwijl je langs de sloperijen in de buurt rijd. Zo lang hij daar staat loopt de teller.

Er lopen daar vaak wel zzp'ers of anderzijds handige harries. Ik denk alleen wel dat hun uurloon flink omhoog schiet als je ze verslagen aanspreekt met een halve bougie in je handen.
 

Kijk daar eens. Binnen het motor-forum willen we dit soort dingen ook graag doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan