Doelgroepstrook voor motorrijders

ThunderSTreak

MF veteraan
9 feb 2003
1.312
1
Hè, hè, hij is er: de doelgroepstrook voor motorrijders!!!!!

Toerend door Breda, altijd alert op bijzondere verkeerssituaties, viel mijn oog op een wel zeer bijzondere verkeerssituatie in de wijk Princenhage. Ter hoogte van het pas gereconstrueerde kruispunt Ettensebaan-Heilaarstraat heb ik volgens mij een primeur in Nederland gespot: een rijstrook waar bestuurders van motoren en fietsen gezamenlijk gebruik van mogen maken. Of is de wegbeheerder/markeerder wat in de war met de betekenis van de verschillende pictogrammen uit het Reglement verkeersregels en verkeerstekens :?

Hoe het ook is: ik rijd voortaan op mijn fiets en :] lekker 'legaal' rechts langs de file die voor het verkeerslicht staat! :P
heel_bijzondere_rijstrook.jpg
 
Laatst bewerkt:
haha in het centrum van A'dam doe ik niets anders :+ (doe dat eigelijk overal waar er ruimte is :+ wel leuk dat dit zo officieel wordt gemaakt :P )
 
Het is geen verplichte fietsstrook, dus in principe mag je er sowiezo al op rijden dacht ik. Alleen als je daardoor rechts gaat inhalen wordt het wat listiger. Mwoah, misschien weet PanRider daar wat meer over te vertellen :)
 
maar dat betekent wel dat je door het fietsverkeerslicht mag rijden als dat groen is.
 
LOL ik denk dat het i.d.d. een fout is, ik vermoed dat het brommerlogo erop hoort (omdat in veel steden een brommer normaal op de weg moet, maar hiet ff niet).

Kan me niet voorstellen dat het voor motoren is, maar ik zou zeggen, vraag het de lokale politie.... als het fout is is het snel weg.
 
LOL ik denk dat het i.d.d. een fout is, ik vermoed dat het brommerlogo erop hoort (omdat in veel steden een brommer normaal op de weg moet, maar hiet ff niet).

Kan me niet voorstellen dat het voor motoren is, maar ik zou zeggen, vraag het de lokale politie.... als het fout is is het snel weg.

Niks zeggen natuurlijk B| ;)
 
Het is geen verplichte fietsstrook, dus in principe mag je er sowiezo al op rijden dacht ik. Alleen als je daardoor rechts gaat inhalen wordt het wat listiger. Mwoah, misschien weet PanRider daar wat meer over te vertellen :)
Dat is juist, een fietsstrook is niet verplicht voor (snor)fietsers.

Een fietsstrook met een onderbroken streep mag ook door andere weggebruikers worden gebruikt mits zij fietsers niet hinderen, dus ook door motorrijders. Dat teken van een motor is dus overbodig. Alleen mag je als motorrijders niet rechts inhalen, tenzij er een file staat. Omdat je verplicht bent om zoveel mogelijk rechts te rijden kun je die fietsstrook imho gewoon gebruiken.

Ws is [brom]fietsstrook bedoeld, maar die heeft geen wettelijke basis. Wegbeheerders doen wel meer vreemde dingen.
 
Dat is juist, een fietsstrook is niet verplicht voor (snor)fietsers.

Een fietsstrook met een onderbroken streep mag ook door andere weggebruikers worden gebruikt mits zij fietsers niet hinderen, dus ook door motorrijders. Dat teken van een motor is dus overbodig. Alleen mag je als motorrijders niet rechts inhalen, tenzij er een file staat. Omdat je verplicht bent om zoveel mogelijk rechts te rijden kun je die fietsstrook imho gewoon gebruiken.

Ws is [brom]fietsstrook bedoeld, maar die heeft geen wettelijke basis. Wegbeheerders doen wel meer vreemde dingen.

Ok dat het een niet verplicht fietspad is dat wist ik (ik doe immers regelmatig de verkeersquiz van Panrider ;) ). Maar nu steken we over en daar zien we dit:


full



en we kijken ok even naar de betekenis van de pictogrammen op dit bord:

g12a.gif


en het pictogram op dit onderbord:

O06.gif


Is het nu wel een doelgroepstrook voor motoren en fietsers, zeker wetende dat de weggebruiker de juistheid van tekens op en langs de weg conform enige arresten niet zelfstandig mag interpreteren, maar gewoon moet volgen als waren zij legitiem. Ja ja een rotzooi maken ze ervan.
 
Laatst bewerkt:
we moeten eens een MF meeting maken daar in breda, met een rij van 100 motoren dat fiestpad over, tot er een politie agent langs komt. FF kijken wat er dan gebeurt :+
 
LOL !!! Doe'k altijd al,en die suffe skoeters staan maar stom te wachten tussen de blikken.
 
Een fietsstrook met een onderbroken streep mag ook door andere weggebruikers worden gebruikt mits zij fietsers niet hinderen, dus ook door motorrijders. Dat teken van een motor is dus overbodig. Alleen mag je als motorrijders niet rechts inhalen, tenzij er een file staat. Omdat je verplicht bent om zoveel mogelijk rechts te rijden kun je die fietsstrook imho gewoon gebruiken.

Uitstekend! *D En als je zo'n wegversmalling hebt (zo 1 met een wat smallere rijstrook voor 1 auto tegelijk in het midden, en aan beide kanten een fietsstrook die door een heel laag "richeltje" met een paaltje is afgescheiden van de "auto-rijstrook"), dan mag dat dus ook? :?

Dat heeft bovendien vaak het voordeel dat je niet over een drempel hoeft. :]
Ik vraag dat, omdat het door dat richeltje misschien wel een aparte rijbaan is, i.p.v. een aparte rijstrook. Dus misschien zijn de regels anders.

Wat ik zelf nog wel eens doe is namelijk: bij zo'n wegversmalling heeft een van beide kanten voorang (met van die pijlen), en als ik van de "verkeerde" kant kom en ik zou moeten wachten, dan neem ik het fietspad (als er geen fietsers "in de weg" rijden uiteraard O-) ).
 
Ok dat het een niet verplicht fietspad is dat wist ik (ik doe immers regelmatig de verkeersquiz van Panrider ;) ). Maar nu steken we over en daar zien we dit:


(Afbeelding)


en we kijken ok even naar de betekenis van de pictogrammen op dit bord:

(Afbeelding)

en het pictogram op dit onderbord:

(Afbeelding)

Is het nu wel een doelgroepstrook voor motoren en fietsers, zeker wetende dat de weggebruiker de juistheid van tekens op en langs de weg conform enige arresten niet zelfstandig mag interpreteren, maar gewoon moet volgen als waren zij legitiem. Ja ja een rotzooi maken ze ervan.
Volgens mij impliceert dat blauwe bord dat het verboden is voor motorvoertuigen. Om dan vervolgens met een onderbord aan te geven dat een motor er wel moet/mag rijden is wel weird, lijkt me. Volgens mij is dit een voorbeeld van goed bedoeld prutswerk.
 
Volgens mij is dit een voorbeeld van goed bedoeld prutswerk.
:^
Lijkt mij ook. Maar het lijkt me best geinig om daar een proefproces over uit te lokken.
Het verbaast me altijd dat iedere wegbeheerder maar zijn eigen gang kan gaan, het zou imho toch een hele verbetering zijn als dit landelijk wordt bepaald om misverstanden te voorkomen.

typisch Nederlands :X
 
:^
Lijkt mij ook. Maar het lijkt me best geinig om daar een proefproces over uit te lokken.
Het verbaast me altijd dat iedere wegbeheerder maar zijn eigen gang kan gaan, het zou imho toch een hele verbetering zijn als dit landelijk wordt bepaald om misverstanden te voorkomen.

typisch Nederlands :X
Mja, om de één of andere reden is het in dit land geen probleem om weggebruikers dood te reguleren. Maar om wat regels voor wegbeheerders op te stellen, is dan weer niet mogelijk. B|
 
Mja, om de één of andere reden is het in dit land geen probleem om weggebruikers dood te reguleren. Maar om wat regels voor wegbeheerders op te stellen, is dan weer niet mogelijk. B|
Die regels zijn er best hoor O. Alleen zijn het voor het merendeel adviezen en richtlijnen. Er zijn wegbeheerders die zich heel goed aan die bepalingen houden, zoals de gemeente Velp (hè Baksteen).

Maar er zijn nog veel wegbeheerders die die adviezen en richtlijnen naast zich neer leggen en zich zelfs niet storen aan wettelijke bepalingen. Maar ja, er staat geen sanctie op als de overheid haar eigen regels overtreedt.

Dus gaan ze vaak hun eigen gang of wijken ze af omdat het zo leuk staat in het dorp.
 
Volgens mij impliceert dat blauwe bord dat het verboden is voor motorvoertuigen. Om dan vervolgens met een onderbord aan te geven dat een motor er wel moet/mag rijden is wel weird, lijkt me. Volgens mij is dit een voorbeeld van goed bedoeld prutswerk.

Eh, ik was niet duidelijk en daarom heb je me verkeerd begrepen. De borden staan zeker niet bij de door mij geschetste verkeerssituatie. Dat is dus een misverstand.
Waar het mij wel om ging was duidelijk te maken wat nu het verschil in pictogram is. Hoe ziet een bromfiets op verkeersborden eruit en hoe een motorfiets. En zoals je ziet staat op het wegdek boven de fiets echt een motorfiets afgebeeld.
 
Volgens mij impliceert dat blauwe bord dat het verboden is voor motorvoertuigen. Om dan vervolgens met een onderbord aan te geven dat een motor er wel moet/mag rijden is wel weird, lijkt me. Volgens mij is dit een voorbeeld van goed bedoeld prutswerk.
Volgens mij werden het bord en het onderbord alleen maar even getoond voor de pictogrammen (om te laten zien dat een motor op een verkeersbord toch duidelijk een ander pictogram is dan een bromfiets), maar heeft ThunderSTreak nergens gezegd dat het betreffende blauwe bord in combinatie met dat onderbord ergens geplaatst is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan