Doet mijn GPS het nog na 6/7 april aanstaande?

En opeens besluiten ze me maar helemaal niet meer te helpen
:(
"
Het spijt me u te moeten meedelen dat uw apparaat de categorie van producten heeft bereikt die aan het einde van hun levenscyclus zijn. Ik heb een link naar een artikel op onze website voor meer informatie hierover opgenomen: https://uk.support.tomtom.com/app/topic/name/end-of-life. Dit betekent dat we u geen verdere productondersteuning kunnen bieden via telefoon of e-mail."

Dit gaat nergens over, wat een ballentent.
Ik vind het wel begrijpelijk voor de oudere K3 toestellen, maar de Rider5 K4 is vanaf 2013.
5 à 6 jaar oud. Eigenlijk kunnen ze dit niet maken.
Maar in theorie is deze nu gewoon aan het einde van zijn levenscyclus. De Rider5 is verzekeringstechnisch al afgeschreven.

TomTom weet ook dat er al een fix is, dus daar hoeven ze de eerste paar jaar nog geen moeite voor te doen.
Ik vraag me alleen af wat er gebeurt met de liftime- update voor de kaart?
Dat zal dan nu ook wel afgelopen zijn?
 
Welke Rider heb je dan? Deze Pagina heeft het over de V1 (2005), V2 (2007) en V3 (2010)
(De ondersteuning is gestopt daar de maximale 2 GB aan geheugen voor deze modellen niet meer toereikend is voor de huidige wegenkaarten)

Het blijft natuurlijk vervelend maar TomTom heeft deze modellen duidelijk langer ondersteund dan Apple zijn iPhones ondersteund.

Ja en nee.

Misschien heb je gelijk voor de oudere K3 Riders, dat weet ik niet. Maar sommigen hebben toch ook een geheugenkaart slotje?

In elk geval, op de Rider5 stond de hele kaart van Europa, en dat was met lifetime.

Sinds ik geloof januari is de kaart tijdens een update gehalveerd naar West Europa, omdat Europa te groot was geworden voor het geheugen van de Rider5.
Hier zit trouwens geen geheugenkaartje slot op.
 
Daarom juist moeten wij ze niet de ideeën aandragen ;)

De kaart van Europa is in de loop van de jaren steeds groter geworden. Niet het gebied maar wel de details over die gebieden. Met name Oost-Europa had je eerst alleen de grotere wegen, nu steeds meer ook de kleine weggetjes. En er komen meer details bij zoals winkels, tankstations enz.

Zolang een bepaald kaartformat nog gebruikt wordt voor actuele producten zal het wel meevallen, maar als er geen producten meer uitgebracht worden met een bepaalde kaart (vergelijk bij Garmin de NT en NTU kaart) dan ...

Bedrijfstechnisch is het wel te begrijpen dat ze oudere apparaten niet meer ondersteunen, dat kost alleen maar geld en levert niets op. Zolang je tevreden bent met je huidige TT koop je geen nieuwe. Dus moeten ze zorgen dat je iets anders wilt. Dat je even de strot vol hebt van TT is geen probleem. Koop jij een nieuwe Garmin, een ontevreden Garmin gebruiker stapt over naar TomTom. Hebben ze allebei een nieuwe navigatie verkocht, bij betere upgrades hadden zowel TT als G niets verkocht.

Beetje hetzelfde waarom verzekeraars TL motoren verkopen. De kans is relatief groot dat een frame-met-framenummer wordt misbruikt om een gestolen motor om te katten. Maar de kans dat die gestolen motor bij dezelfde verzekeraar een diefstalverzekering heeft lopen is vrij klein. #cynismetentop.

Wat is ook al weer de definitie van een pessimist? Een optimist met ervaring :+
 
Welke Rider heb je dan? Deze Pagina heeft het over de V1 (2005), V2 (2007) en V3 (2010)
(De ondersteuning is gestopt daar de maximale 2 GB aan geheugen voor deze modellen niet meer toereikend is voor de huidige wegenkaarten)

Het blijft natuurlijk vervelend maar TomTom heeft deze modellen duidelijk langer ondersteund dan Apple zijn iPhones ondersteund.
Rider 5 (2013). Krijg nog gewoon updates binnen. Kaartupdate van heel europa is idd niet meer mogelijk door beperkte capaciteit, maar update nog steeds gebieden, west europa, op de rider 5. Baal er gewoon van dat ik elke keer een ander antwoord krijg. Gevraagd waar ik een klacht in kan dienen dus (hopelijk) word vervolgd. Als het te lang duurt gaat de custom fix er op.
 
TomTom kan inderdaad zijn communicatie policy nog wel wat verbeteren.

Als antwoord op het niet ondersteunen van de community Fix voor de K4 is pas bekent gemaakt dat men met een oplossing voor de K4 bezig is. (Rider v4/2013/5)

Helaas duurt het wel erg lang om deze oplossing te ontwikkelen en testen.
 
Dus @Falierke heeft het mis of het antwoord van TomTom naar Falierke is niet goed, over de Rider5.

In Falierke ze'n link staat toch duidelijk dat apparaten met lifetime update gewoon nog ondersteunt blijven?!



TomTom Logo



Every day, at TomTom, we work very hard to bring you the best navigation experience ever. A big part of this work is to continuously improve the quality of the maps, services and software that your sat nav runs on.
It has become clear that some of our older generation navigation devices do not have sufficient resources to run the newest maps and software available.
HOW IT WILL AFFECT YOUR DEVICE (DEVICES WITH LIFETIME MAPS ARE NOT AFFECTED)
For affected devices (see the full list of affected devices at the end of the page),
  • You will not be able to renew maps or services.
  • If you have an active subscription to map updates or TomTom services, you will continue receiving those until the subscription runs out.
  • You will not receive new software updates.
  • Your device will continue to function as it does now, but your map will become out-of-date and as such navigation will be less accurate.
REPLACEMENT OFFER (only TomTom.com)

This may be the perfect opportunity to discover what our new range of navigation products has to offer you.

  • 37EC5558-A342-43AC-B75C94CD6AC87155
    CAR
  • F6780DAE-7A69-4545-8BB6139A22133E46
    MOTORCYCLE









Claim your discount
Updates via Wi-Fi®

Updates via Wi-Fi®
No computer needed.
Smartphone Messages

Smartphone Messages
TomTom GO can read out messages from your phone.
Compatible with Siri and Google Now™

Compatible with Siri and Google Now™
Interact with your phone's personal assistant.
Lifetime World Maps

Lifetime World Maps*
Never buy another map.
TomTom Traffic

TomTom Traffic
Get intelligent routes that avoid traffic in real-time.
Speed Cameras

Speed Cameras
Get regular updates on fixed, mobile and average speed cameras.
  • GO ESSENTIAL 5"
    13cm / 5''
    C1393886-D4B0-484B-A4E407211AD4C2A0

    -20%
    £179.95 £143.96
    Add to cart
    FREE SHIPPING

  • GO PREMIUM X
    15cm / 6''
    D0BD0BCC-2E64-4C14-974EC5A357F3C89F

    -30%
    £369.00 £258.30
    Add to cart
    FREE SHIPPING
LIST OF AFFECTED DEVICES
Devices no longer supported:


GO 750 (LIVE) (W4/W7/W8)XL 30 Series (RB/RC/RH/RI/RM/RN/RO/RV)XXL IQ Routes/Classic (RY/RW/RX/GL/GQ)
ONE 30 Series (PA/PB/PC/PE/PF/PH/PI/PK/PN/PP/PL/PO/PQ/PV)Start (XA/XB/XC/XD)Start²/Start Classic (XN/XM/XF/XH)
XL IQ Routes² (GG/GH/GI/GJ/GP)GO 1000 (LIVE) (TD/TB)GO 1005 (LIVE) (SF/SB)
VIA 110(AG)/130/135(AV/AQ)VIA 120 (LIVE) (AN/AU/FM)GO 700 (M5)
GO 630 (JB)GO 720 (M6/M9)GO 730 (J3/J4)
GO 740 LIVE (WR/WL)ONE IQ Routes (P1/PS/P2/PU)GO LIVE 1050 / GO LIVE 2050 (SB)
XL IQ Routes (RU/RS)XL IQ Routes LIVE (R1/R2)GO 820 (FT)
GO 825 (FY)Start 20(AO)/25(BK)Start 60(WM)
ONE XL (L1/L2/L3/L4/L7/L9)ONE XL HD Traffic Europe (F3)ONE 1st Edition (G1/G2)
ONE 2nd Edition (E1/E2/Z1/Z2/Z3)ONE 3rd Edition (Y1/Y2/Y3/Y4/Y5/Y7/Y8)GO (B1)
GO 300 (M1)GO 500 (2005) (M3)GO 510 (V5)
GO 520 (M2/M4)GO 530 (J1/J2)GO 540 LIVE (WT)
GO 550 LIVE (W3)GO 710 (V5)

  • Why are your maps and live services updates and support stopping for some customers? We’ve been able to continuously improve our maps and software for the past 12 years for TomTom devices. However, over time and due to the available resources on some older devices they are no longer capable of running the latest software and maps. As an illustration, in 2010 a map for Europe was 1.6GB, and today it is 6.5GB.
  • *Lifetime means the useful life of the device, i.e. the period of time TomTom supports your device with updates, services, content or accessories. A device will have reached the end of its life when none of these are available any more. You need a PC with an Internet Connection and a MyTomTom account to download new maps and updates. For more information, visit tomtom.com/lifetime
  • - TomTom Services via Smartphone: Activate TomTom Traffic, Speed Camera Updates and MyDrive by connecting to your smartphone via Bluetooth®. To learn more and check compatibility, please visit:tomtom.com/connect
  • - The Bluetooth word mark and logos are registered trademarks owned by Bluetooth SIG, Inc. and any use of such marks by TomTom is under license. Other trademarks and trade names are those of their respective owners.
  • - Wi-Fi® is a registered trademark of Wi-Fi Alliance®.
  • - Siri is a trademark of Apple Inc., registered in the U.S. and other countries.
  • - Google Now™ service is a trademark of Google Inc.

  • * Lifetime means the useful life of the device, i.e. the period of time TomTom supports your device with updates, services, content or accessories. A device will have reached the end of its life when none of these are available any more. You need a PC with an Internet Connection and a MyTomTom account to download new maps and updates. For more information, visit tomtom.com/lifetimemaps.
Visit us on FacebookVisit us on TwitterVisit us on YouTubeVisit us on InstagramVisit us on LinkedIn
SAT NAV
ROUTES AND TRAFFIC
BUSINESS
SUPPORT
ORDERS
ABOUT
LEGAL
Copyright © 2019 TomTom International BV. All rights reserved.


United Kingdom | English
 
Laatst bewerkt:
Als je op MOTORCYCLE klikt zie je hat het alleen over de Rider v1, v2 en v3 gaat.

De v1 en v2 werken met een SD kaart van max 2GB en de V3 het geen SD slot en 2 GB geheugen.
Ook is dit deze site ouder dan het WNRO probleem.

Deze pagina is dus niet voor de Rider K4
 
Toch brengt Garmin ook al geruime tijd geen Firmware Updates meer uit voor de Zumo 550. (laatste volgens mij in 2012)
En dat is wat TomTom aangeeft in het bericht dat ze daar ook mee gestopt zijn voor de navigatie systemen die maximaal 2GB geheugen ondersteunen.

Ook die oude Riders doen het nog alleen bij de v3 (Urban) moet je een bestandje aanpassen.
 
Klopt, ik heb het nog even gecheckt, laatste update firmware 2012. Wellicht had Garmin het toen al voorzien?
Maakt niet uit. Zolang hij het nog doet ben ik blij.
 
Gelaas
Het is niet alsof ze het nooit meegemaakt hebben, dit was al weer de tweede rollover (de eerste was in 1999). Zowel Garmin als TomTom waren toen al actief, ze hadden het dus kunnen weten...
Ik heb bij bedrijven gewerkt met al meer dan 100 jaar ervaring.
Eentje was zelfs opgericht voor de KVK handel in Nederland bestond.
Maar we liepen iedere dag tegen de stomste dingen aan die oud medewerkers in 1912 vast ook al hadden geweten. _O-
Veel bedrijven werken liever met goedkoop dan ervaren personeel.

En als je veel weet kan je zelfs een bedreiging vormen binnen het bedrijf als je chef/manager zijn positie met hand en tand verdedigt. _O-
 
Het is niet alsof ze het nooit meegemaakt hebben, dit was al weer de tweede rollover (de eerste was in 1999). Zowel Garmin als TomTom waren toen al actief, ze hadden het dus kunnen weten...
eg nie, de techneuten van nu liepen in 1999 nog in de luiers, no way dat die dat al eerder meegemaakt hebben 🙈
 
Het probleem heeft meer te maken met de chipsets. Bestaande GPS chipset leveranciers hadden het probleem allang opgelost in hun drivers. Later kwamen er nieuwe leveranciers van GPS chipsets zoals Qualcomm. De toestellen met deze nieuwere chipsets geven nu juist de problemen.
Blijkbaar was het niet nodig om de drivers zo te maken dat ze met WNRO om konden gaan.
En later is een Fix voor meer dan vijf jaar oude Chipset natuurlijk te veel moeite.

TomTom en Garmin hadden blijkbaar destijds een strengere toeleveranciers selectie moeten doen.
(De huidige oplossingen zijn ook lapmiddelen die een verkeerde oude datum herstellen naar een datum na april 2019.)
 
Ik heb het idee dat er inderdaad verschil zit in de chippies.
Ik heb ze vroeger nooit met elkaar vergeleken maar de oudere TomTom Start Classic ( met een scherm qua dobbelsteen formaat) vind met opstarten de satellieten eerder dan de Rider5.
Beide hebben ze de fix gekregen.
 
Prik de rider 5 in de laptop om te checken of er nieuw kaartmateriaal is. Nieuwe software/navcore in de aanbieding....het zal toch niet dat ze het.....zojuist 40km met de rider gereden met tijdsindicatie *O*. Terugweg verder testen.
 
Echt? Hebben ze het probleem gewoon stilletjes opgelost? _O-
Had wel een mailtje van tomtom verwacht na mijn 3 meldingen en 2 niet zo vrolijke feedbackformulieren _O- met de melding "beste Falierke, kijk ons eens goed bezig zijn. Speciaal voor u een update". Betreft appl versie 9.501.3215801.2, ook versiebeheer is uitgebreid te noemen bij tomtom :+.

Na een snelle google search op deze softwareversie lijkt het inderdaad opgelost te zijn: TomTom fixt den WNRO Bug für den Rider 2013.
 
Nou, de mijne lijkt ook weer OK. Gisteravond geüpdatet en vanmorgen mee naar 't werk gereden. Niet écht genavigeerd natuurlijk want die route ken ik ondertussen wel vrij aardig uit m'n hoofd. :+
Maar de tijd bleef wel in beeld. :t
 
Had wel een mailtje van tomtom verwacht na mijn 3 meldingen en 2 niet zo vrolijke feedbackformulieren _O- met de melding "beste Falierke, kijk ons eens goed bezig zijn. Speciaal voor u een update". Betreft appl versie 9.501.3215801.2, ook versiebeheer is uitgebreid te noemen bij tomtom :+.

Na een snelle google search op deze softwareversie lijkt het inderdaad opgelost te zijn: TomTom fixt den WNRO Bug für den Rider 2013.
Maar dan moeten de TomTommetjes duurder worden met al die servicemedewerkers en bejaarden die voor elk wissewasje een bericht sturen. :+
 
Maar dan moeten de TomTommetjes duurder worden met al die servicemedewerkers en bejaarden die voor elk wissewasje een bericht sturen. :+
Zelf op een helpdesk gewerkt, en er is toch niets mooier dan je klant na een complex issue tevreden te maken met een oplossing. Als ik bij de wnro check op de tomtom site mijn serienummer invoer zie ik nog steeds dat ze geen oplossing zouden hebben, terwijl de fix al ruim 2 weken beschikbaar is. Mogen best een beetje trots zijn op het gedane werk bedoel ik, en daar hoort communicatie bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan