DOHC 16 STRAIGHT INTAKE ( wat betekent het ? )

Harley

MF veteraan
6 jun 2001
7.362
3.375
Helmond
Ik heb dus nou mijn RF600R ( ik weet je je leest het overal maar ik ben er heppy mee :D )
maar nu is het een DOHC 16 STRAIGHT INTAKE
dat wil volgens mij zeggen dat het een 16klepper is maar dat DOHC waar staat dat voor en waar dient het voor en heeft het ook echt nut ( indien de motor vol vermogen zou zijn ;) )

ik had nl van mijn GS500e de slingshot versie maar na anderhalf jaar weet ik nog niet wat het inhield boven de normale versie :(

ow dit is mijn pk en torque is dat veel weinig goed normaal ?
diagramm-rf600r.gif
 
Laatst bewerkt:
Klopt wat hierboven staat.

En slingshot heeft niets met DOHC te maken. Slingshot heeft te maken met de carburateurs die gebruikt werden, mijn GSX600F maakt ook gebruik van slingshot carburateurs.
 
ja dat slingshot gebeuren was ook van me oude motor een suzuki Gs500E
ik had een slingshot en een niet slingshot maar wat het verschil nou was weet ik tot op heden nog steeds niet :(

en dat DOHC is dat nou interesant om te hebben of niet ?

( al die HONDA CRX rijders zijn er zo trots op aan de achterkanten van die auto's te zien ;) )
 
ja dat slingshot gebeuren was ook van me oude motor een suzuki Gs500E
ik had een slingshot en een niet slingshot maar wat het verschil nou was weet ik tot op heden nog steeds niet :(

en dat DOHC is dat nou interesant om te hebben of niet ?

( al die HONDA CRX rijders zijn er zo trots op aan de achterkanten van die auto's te zien ;) )
Meer kleppen betekent een kleinere totale massa. Hierdoor kun je de helling van de nok steiler maken en de kleppen sneller open laten gaan. Ook zul je er wat hogere toeren mee kunnen maken. Of het nou echt werkt? Het klinkt natuurlijk leuk, maar ook weer meer kans op defecten door meer onderdelen.....
 
ja dat slingshot gebeuren was ook van me oude motor een suzuki Gs500E
ik had een slingshot en een niet slingshot maar wat het verschil nou was weet ik tot op heden nog steeds niet :(

Ik ben al druk opzoek naar die slingshot carbs. Ik wist niet dat er ook GS500e's waren ZONDER Slingshot. Naar mijn weten hebben ze het allemaal. Slingshot is een bepaalde carburateur van Mikuni met platte gasschuiven. Verder ben ik nog niet ;) Ach mijn GSXF heeft DOHC en Slingshot carbs... hij rijd. Dat vind ik best.
 
en dat DOHC is dat nou interesant om te hebben of niet ?

( al die HONDA CRX rijders zijn er zo trots op aan de achterkanten van die auto's te zien ;) )

DOHC houd inderdaad in dat er een dubbele bovenligende nokkenas in zit, Deze constructie is nodig om de 16! kleppen te bedienen.
Oudere motoren zijn er ook met een OHC motor.
Je raad het al, enkele bovenliggende nokkenas met bediening voor 8! kleppen (allebei bij een 4-cilinder uiteraard.)
De 16 kleppen zorgen voor een betere stroming van de in/uitlaat en hebben wat meer pk's.
De 8 kleps motoren hebben echter over het algemeen een beter koppel bij een lager toerental.
Dit is ook de reden waarom het nieuwe honda VFR blok is uitgerust met V-tec techniek (ook bekend van de honda crx.)
Deze techniek zorgt ervoor dat bij lagere toerentallen (onder 6500 toeren) er maar 8 kleppen worden bedient (=meer trekkracht), daarboven gaan mbv oliedruk ook de andere 8 kleppen aan het werk (16 in totaal dus.)
Dit zorgt voor wat extra pk's in de hogere toerenregionen.
 
Er zijn ook dohc 4 cilinder motoren met 8 kleppen.
Oudere Kawa's en Suzuki's bijvoorbeeld.
Een sohc 4-cil motor met 16 kleppen ben ik inderdaad nog niet tegengekomen.
 
Er zijn ook dohc 4 cilinder motoren met 8 kleppen.
Oudere Kawa's en Suzuki's bijvoorbeeld.
Een sohc 4-cil motor met 16 kleppen ben ik inderdaad nog niet tegengekomen.

Je was me net voor.

Mijn suzuki uit '79 is ook een DOHC 8-klepper. (D van Dual dacht ik, zelfde verschil :P )

Volgens mij is de CB450S een SOHC met 3 kleppen per cylinder (2 cyl.)

...
ow dit is mijn pk en torque is dat veel weinig goed normaal ?
..

Kras door wat niet van toepassing is :P :

rijd als koekblik = weinig
rijd lekker = normaal
rijd hard = goed
rijd :9~ = veel

(is toch allemaal relatief? ;) )
 
Laatst bewerkt:
Dit is ook de reden waarom het nieuwe honda VFR blok is uitgerust met V-tec techniek (ook bekend van de honda crx.)
Deze techniek zorgt ervoor dat bij lagere toerentallen (onder 6500 toeren) er maar 8 kleppen worden bedient (=meer trekkracht), daarboven gaan mbv oliedruk ook de andere 8 kleppen aan het werk (16 in totaal dus.)
Dit zorgt voor wat extra pk's in de hogere toerenregionen.

is niet echt v-tec he, v-tec is eigelijk een systeem wat boven een bepaald toerental de kleppen verder en langer opengooit.
 
nou allemaal bedankt voor de antwoorden.
ik had dus nix speciaals aan me gs500e het stond er alleen op en bij alle andere niet 8-)
en nu heb ik eigenlijk precies hetzelfde tis vrij normaal maar bij mij staat het er weer op.

dus voro autofanaten ziet het er gaaf uit dat ik het heb en voor alle motor techneuten is het peanuts })
 
Ikzelf rij met een RF900R van '96.
http://www.is2k.com/downloads/1+2+3%20Suzuki%20RF600.pdf (Hier) kun je een pdf vinden van de suzuki RF600R.
Dit is een werkplaatshandboek van suzuki zelf. Is zo'n 13MB groot.
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf rij met een RF900R van '96.
http://www.is2k.com/downloads/1+2+3%20Suzuki%20RF600.pdf (Hier) kun je een pdf vinden van de suzuki RF600R.
Dit is een werkplaatshandboek van suzuki zelf. Is zo'n 13MB groot.

Is er niet een website waar het werkplaatshandboek van de Suzuki GSX600F te vinden is (van rond bouwjaar 1993) ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan