Dolemieten routes (2022) vinden

21 mei 2020
178
76
Beste allemaal,

Op MF ben ik meestal te vinden in de navigatie hoek. Daar probeer ik anderen te helpen en stel vragen over de geheimen van, met name, TomTom navigatie.

Daar stelde ik onlangs een vraag over het kunnen vinden van (recente) routes in de Dolomieten, regio Arabba. Waarschijnlijk is mijn vraag in deze hoek van MF (nog) beter op zijn plaats:

Waar kan ik routes/ tracks (gpx) vinden om te rijden in de Dolomieten? Eind juli is de planning, regio Arabba.

Ik ben nog nooit in de Dolomieten geweest. Met twee anderen ga ik op vakantie. 1 reisgenoot heeft wel ervaring daar en heeft een prachtige lijst gemaakt met passen "die je ooit gereden moet hebben". Maar tja, waar starten en eindigen die en hoe zijn die aan elkaar te rijgen.

Inmiddels heb ik via Googelen een aantal (5) routes gevonden, maar kan mij voorstellen dat er legio prachtige routes gereden zijn gezien het aantal rijders in dat gebied.

Om eindeloos puzzelen te voorkomen ben ik daarom opzoek naar (recente) bestaande routes.

Wie o wie heeft ervaring of ideeën waar ik deze prachtige routes kan vinden?

Alvast bedankt voor jullie tips.

Vr gr Bart
 
Kijk aan, waardevolle tips!
Dank allen, voor zover.

Tomtom site was even puzzelen (Whats new?). Door te selecteren op Mountains en vervolgens op Dolomites (Engels dus) werd er veel aangeboden. Daar eens even goed voor gaan zitten.

De ritten van Motoplus zijn meer dan 11 jaar oud. Klopt dat of zie ik iets verkeerd?

MRA...daar moet ik mij ook maar eens aanmelden. Iedereen is enthousiast over de mogelijkheden en ook nu weer in beeld met routes. Mooi. Bedankt!
 
De bergpassen zullen niet veranderd zijn.
Hooguit wat andere wegen in de bbk of wat nieuwbouw.
 
Ja dat is natuurlijk waar. Hier in NL is dat natuurlijk anders. Zo zie je maar: mijn eerste keer in de Dolomieten *D.
 
Kijk aan, waardevolle tips!
Dank allen, voor zover.

Tomtom site was even puzzelen (Whats new?). Door te selecteren op Mountains en vervolgens op Dolomites (Engels dus) werd er veel aangeboden. Daar eens even goed voor gaan zitten.

De ritten van Motoplus zijn meer dan 11 jaar oud. Klopt dat of zie ik iets verkeerd?

MRA...daar moet ik mij ook maar eens aanmelden. Iedereen is enthousiast over de mogelijkheden en ook nu weer in beeld met routes. Mooi. Bedankt!
Euh routes in de bergen veranderen niet zo vaak, de bergen blijven meestal op hun plek... dussssss:P
 
Als je mij een PM met je mailadres heb ik wel wat routes beschikbaar als GPX bestand.
regio Wolkenstein.
Zijn wel wat ouder, dus moet je wel even updaten.;)
Super! Dank voor het aanbieden. Daarvan maak ik graag gebruik :t. Je ontvangt zo een PM. Klasse
 
Mail met de routes is verzonden.
veel plezier in Bella italia:]


edit:
Deze website is wat gedateerd, maar er staat wel heel veel op.
 
Laatst bewerkt:
Dank. Jeetje. Dit is toch wel het meest unieke, complete en de meest volledige lijst die ik ooit gezien heb. Een echte Eenhoorn (unicorn). Ik raad iedereen aan om daar eens een kijkje te nemen.

Even een manier vinden om .gbd om te zetten naar .gpx

Wauw
 
Misschien beetje off-topic, maar waarom bestaande routes zoeken?

In de regio Arabba zit je midden in het motorrijparadijs. Met ipad/tablet/laptop maak je s’avonds in no-time een route mbv my route app of iets dergelijks.

Met een kaart/google maps/google earth wat mooie kronkelweggetjes zoeken en aan elkaar knopen.

Is ook onderdeel van de lol.

Denk eraan dat als je hier binnendoor rijdt je gemiddelde laag is, afhankelijk van hoeveel uur je wilt rijden, hoeveelheid pauzes en of je puur wil rijden of ook nog om je heen kijken, foto’s, sigaret etc, zou ik de routes 250-350km maken.
 
Kijk aan, waardevolle tips!
Dank allen, voor zover.

Tomtom site was even puzzelen (Whats new?). Door te selecteren op Mountains en vervolgens op Dolomites (Engels dus) werd er veel aangeboden. Daar eens even goed voor gaan zitten.

De ritten van Motoplus zijn meer dan 11 jaar oud. Klopt dat of zie ik iets verkeerd?

MRA...daar moet ik mij ook maar eens aanmelden. Iedereen is enthousiast over de mogelijkheden en ook nu weer in beeld met routes. Mooi. Bedankt!
Afgelopen maand heb ik bij MRA 3 Dolomieten-ritten geplaatst met de meeste grote passen verwerkt, maar er zijn er nog veel meer. Gewoon eens in de database neuzen. Maakt niet uit welk apparaat je gebruikt (Garmin/TT/telefoon) het werkt met nagenoeg alles.
 
Thx guys. Perfect weer, alle aanvullingen.
Waar ik begon met de vraag waar ik routes zou kunnen vinden, rijst nu bijna de luxe-vraag: wat zijn geniale routes? Haha. Ik ben / wij zijn, uitermate blij met alle forummers op het MF.

We denken er idd aan om routes te rijden van rond de 250km per dag. Daarna goed eten, goed biertje erbij (misschien dan nog één) en genieten van het uitzicht en sterke verhalen vertellen en daarnaar luisteren. Ik geloof niet dat routes plannen na een rit op onze todo lijst staat, maar wie weet!

Thx allemaal!
 
Voordeel van de Dolomieten is dat alles redelijk compact bij elkaar ligt, waardoor je bijna niet fout kan zitten. Vrijwel alles is mooi. Ga jezelf niet de druk opleggen dat je het beste van het beste gehad moet hebben, want je red het toch niet om in een vakantie elke route te rijden.
 
Je kunt ook horizon reizen contacteren. zeer redelijke prijzen, hebben een hotel onderin Arabba, en routes tot voordeur. Zitten veel motorrijders, en ook vaak engelse BMW M3 rijders
 
Als je nog niet eerder in de Dolomieten geweest bent.
Dan maakt het niet uit welke passen je rijdt.
Want ze zijn allemaal mooi.
In de weekenden kan je beter de stelvio en de Sella groep vermijden vanwege de drukte.
En verder gewoon gaan en genieten.
 
Jullie hebben natuurlijk weer gelijk: alles is mooi om te zien en vooral om te rijden. Vooral met een eerste keer. Ik wil me idd niet gek laten maken. Of hoe het dat ook alweer?: the fear of missing out. Zoiets... Nee hoor. Het is ook wel een beetje dat kleine jongetje in mij: in de ijssalon mag ik twee bolletjes kiezen uit een keuze van 50 smaken. Ehhhh ehhhh. En dan genieten van de gemaakte keuze en niet te veel denken aan wat je niet gekozen hebt. Helemaal waar.

Goede reden om nog eens terug te gaan, schat ik in. Goed dat jullie dat nog even benoemen.

Stelvio hoeft van mij niet zo. Ik vind het heerlijk om te rijden, maar als het zo druk is met fietsers en campers... hmmm. Ach, ik rijd ook met anderen. Als zij de Stelvio mooi vinden, ga ik natuurlijk mee. Niet te moeilijk doen, toch? Het is vakantie.
 
Kijk ook eens op www.motorcycle-diaries.com

Is een verzamelsite van routes. Je kan zoeken per land en regio. Vaak zijn de routes verduidellijkt met plaatjes en beschrijvingen. Iedereen kan daar wat opzetten, dus eigenlijk een wereldwijde bibliotheek van routes.

Zelf maak ik gebruik van MyRouteApp Gold. Vantevoren zoek ik dan via bijv bovenstaande site of simpelweg via Google naar mooie passen/routes en dan alles aan elkaar maken, van vertrek thuis tot terugkomst, zoveel mogelijk met behulp van de Michelin kaart (Groen gekleurde wegen:]).

Succes!
 
Kijk even kritisch wanneer de Sella-groep wil rijden. In de weekenden is het inderdaad druk, maar er gelden ook wegafsluitingen waardoor de Sella ronde (ook een gpx-track...) niet meer volledig gereden kan worden op de dagen dat er een afsluiting is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan