Dolgedraaide banjobout -> loctide oid?

:N _O-

Nee maar wij hebben aan boord 21.000 kw, 48 cilinders (waarvan bijv. een cil.kop 600 kg weegt) dus ja ik moet af en toe ook wel een sleutelen zeg maar...
Als je dolgedraait draad gaat 'repareren' met Loctite 222 en 243 kan ik mij inderdaad voorstellen dat er wel eens een sleutel aan te pas moet komen... zeg maar... :+
 
Laatst bewerkt:
Als je dolgedraait draad gaat 'repareren' met Loctite 222 en 243 kan ik mij inderdaad voorstellen dat er wel eens een sleutel aan te pas moet komen... zeg maar... :+

Eigenlijk moet je sowieso geen loctite gebruiken bij banjo's, strax verstopt het nog de boel omdat die loctite doorloopt. Maar wat ik wilde zeggen met loctite is dat het een merk is en niet per defenitie één soort. Dus zoals de ts zei dat ie 'm vast zet maar bij het extra tikkie doorschiet, ach, dan kan je het wel proberen met een druppie. Toch? Als blijkt dat de buitenschaal van je lager heeft meegelopen in je lagerhuis dan koop je toch ook niet gelijk een huis, maar pak je loctite bearingfit...

Maar om nou een momentsleutel te pakken om een banjoboutje vast te zetten, jezus... :N Als je daar een momentsleutel voor nodig hebt kun je er beter van af blijven denk ik. Die sleutels moet je alleen gebruiken voor de plekken waar het nodig is, als je lagerschalen vast zet etc etc etc etc

Maar goed, :W
 
Stuwy je kan Loctite gebruiken of helicoil. Loctite is gewoon een merk dus er zijn zoveel verschillende soorten. Loctite 222 en 243 zijn schroefdraadborgingen, dus die zou je kunnen proberen. Je hebt echt zooo veel soorten, dus let daar even op.

Helicoil kan je makkelijk zelf, stelt echt geen f*ck voor. Je koopt gewoon een setje voor de draad die je nodig hebt. En let dan ook op de spoed van de draad. Als je Banje een spoed heeft van 1,25 zal die nooit in een 1,50mm passen.

In zo'n setje zit een boor op de juiste maat, die jaag je er eerst door. Dan haal je de bijbehorende tap er door heen. Dan draai die die coil er in tot ie niet verder gaat en als die goed zit breek je het pikke af wat op die coil zit om hem er in te draaien.

Momentsleutel om een banjo vast te zetten...? Echt niet nodig hoor. Vast is vast. Banjo is veel minder sterk dan een gewone bout, maar dat is logisch natuurlijk, dus niet te vast. Als ie niet lekt is het goed toch.

Succes


'Gewoon een setje kopen'?

Heb je ooit zo'n setje gekocht? Kan je beter een nieuw deksel kopen denk ik..

En locktite gebruiken? De schroefdraad is dol, dus hoe wil je dan de bout vastzetten?
 
Laatst bewerkt:
'Gewoon een setje kopen'?

Heb je ooit zo'n setje gekocht? Kan je beter een nieuw deksel kopen denk ik..

En locktite gebruiken? De schroefdraad is dol, dus hoe wil je dan de bout vastzetten?

1) Oooh :Z :Z :Z :Z laatste post hier hoor, typisch forum gezeik... Check ff die link die onder jou reactie staat, weet je wat het kost...

2) Zoals ik het lees is die draad niet helemaal rot, maar wil die niet helemaal vast door draadbeschadiging. Tja ach zoveel heeft een banjo niet houden, het moest vast zitten en niet lekker.

3) :Z zet hier nou speciaal voor jou voor de 2e keer neer dat locktite idd niet de beste optie is. Al is het alleen al die die loctite door kan lopen en de boel kan gaan verstoppen.

4) Dus ook speciaal voor jou zet ik hier voor de 2e keer neer dat ie ook dikkkere ringen kan proberen te steken op z'n banjo, grote kans dat die banjobout wel pakt

5) :W *O* *D :} :] O-) 8-)
 
Verkeerde been uit bed gestapt vanmorgen? ;)

Er van uitgaande dat er dan M10 in zit, ben je voor een setje toch paar tientjes kwijt.

En hij kan de bout niet meer vast zetten, zie openingspost.
 
op mijn werk heb ik een setje van wurth, ik geloof dat het time inserts heet ofzo.
ik vindt het mooier en makkelijker als helicoils. al een hoop schroefdraad mee gefixt van m5 tot m 14.
nadeel is alleen dat zo,n setje eg duur is.
als je die carterkap eraf haalt kan ie vast wel gerepareerd worden.
ik zoe hem niet met loctite repareren, je kan beter gewoon goed maken.
 
Ehh.. je bedoelt thread inserts?

Overigens denk ik dat je in dat deksel niet wegkomt met een Helicoil. Te weinig vlees. Een Helicoil heeft toch wel de steun nodig van het materiaal er omheen. Helicoil er in Loctite-en scheelt wel wat. Een thread insert geeft nog wat meer steun omdat die zelf stabiel is, in tegenstelling tot een helicoil.

De optie van dichtlassen en nieuw draad tappen kan ook altijd nog. Kost je iets van 50 euro dus dat valt best mee.
 
Laatst bewerkt:
Jawel hoor... Legering is natuurlijk wel een probleem maar ik laat ze altijd door Heiden Tuning in Amserfoort lassen en daar heb ik nog geen problemen mee gehad. Cylinderkop zou ik wel mee oppassen maar een boutgat in een carter is vaak niet echt een probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan