Dolgedraaide banjobout -> loctide oid?

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.347
313
Hallo forummers,

Misschien weet iemand wat ik kan doen, want ik zit met een probleempje.

Er is een bout die ik niet aangedraait krijg, als ik hem aandraai schiet hij weer los dus hij wil niet vast gaan (-> dolgedraaid?)
Ik heb al een andere banjobout geprobeert maar het probleem zit in het schroefdraad van de carterdeksel.
Nu kan ik wel 2ehands een carterdeksel scoren op ebay maar ik hoop dat het simpeler opgelost kan worden.
Een maat van me zei dat ik loctide kan gebruiken, maar in de manual staat dat ik deze bout bij de ontluchting moet gebruiken....

Kan ik voor de ontluchting misschien een andere bout van het oliesysteem gebruiken??
Dan zou ik deze wel met loctide vast kunnen zetten namelijk.
Of misschien weet iemand een andere oplossing??

alvast bedankt,

Gr, Stuwy

De bout heb ik aangegeven met de rode cirkel :

full
 
Laatst bewerkt:
loctide ken ik niet maar loctite wel.. weet niet of je dat bedoeld..
Maar dat is om een bout te borgen zal ik maar zeggen, zit er dan vaster in.

Als ik het verder goed snap zou je draad kunnen tappen als de draad kapot is..

Heb het verder maar even snel gelezen dus zou kunnen dat er een ander probleem is!
 
Ow, loctite kan ook.. heb het alleen gehoord dus zal het wel fout spellen ;)
Maar helicoil dan, is dat duur?? kan ik dat bij elke motor of autozaak laten doen?
 
Laatst bewerkt:
Helicoil er in, dan krijg je je orginele schroefdraad weer terug, dus kan je je eigen banjobout blijven gebruiken.. :)
Deze kan je dan weer gewoon los-vast draaien, zonder dat het weer kapot gaat..

Helicoil zetten zal tussen de 10 tot 15 euro liggen..

Meeste revisiebedrijven/motorzaken zullen het wel kunnen.. Ff belletje doen, en het is zo gepiept.

Wel ff zeggen dat ze goed vet aan de tap doen, zodat je geen gruis in je blok krijgt.. ;)
 
Laatst bewerkt:
Is het eigenlijk voor olie of hydrolische koppeling? Die helicoil moet er wel perfect recht in he. Anders sluit het niet fatsoenlijk meer af. Maar ik denk wel dat dat de beste oplossing is ja.
 
Ow, je heb text weg gehaald.. :P

Haha ja, ik kende het nog niet en dacht dat het ook een soort lijm/hars was.
Toen dacht ik laat ik het toch maar even googelen voordat ik iets stoms zeg en dat was dus het geval :')

Maarja, het is duidelijk dan.. even een bedrijfje zoeken waar ze het goed kunnen.
Bedankt mannen!
 
Inderdaad helicoil laten plaatsen, het beste is om de carterdeksel er eerst af te halen zodat je er zeker geen prut in krijgt.
Daarnaast is het wel verstandig om ook een momentsleutel kopen... beetje goeie... tengtools bijvoorbeeld.
Succes
 
Weinig vlees op die plek. Ik hoop dat een helicoil gaat lukken. Na reparatie voortaan met de momentsleutel vatszetten want die banjobouten moeten een stuk minder vast dan je zou denken.

Dichtlassen en nieuw draad in maken kan ook.
 
Laatst bewerkt:
En vergeet niet dat de spoed van de draad hetzelfde moet zijn.
Anders een bus erin tappen en een dunnere banjobout.
Kun je niet wat dieper tappen en en langere banjobout monteren?
 
Er zijn banjo bouten met een eigen ontluchtingsnippel, net een geplaats op de a-rem van m'n reserve moter waar de onluchtingsnippel van gebroken was..
 
Weinig vlees op die plek. Ik hoop dat een helicoil gaat lukken. Na reparatie voortaan met de momentsleutel vatszetten want die banjobouten moeten een stuk minder vast dan je zou denken.

Dichtlassen en nieuw draad in maken kan ook.


Een helicoil haalt niet veel 'vlees' weg. Tapt de orginele draad iets dieper.
Dan de helicoil monteren met een goed borgmiddel, en dan is het beter/sterker dan de orginele draad...
 
exactomundo. je kan ook zelf een setje halen van V-coil. heb ik zelf ook. prima spul en zit ook gewoon de juiste boor bij enzo. werkt goei.
 
Stuwy je kan Loctite gebruiken of helicoil. Loctite is gewoon een merk dus er zijn zoveel verschillende soorten. Loctite 222 en 243 zijn schroefdraadborgingen, dus die zou je kunnen proberen. Je hebt echt zooo veel soorten, dus let daar even op.

Helicoil kan je makkelijk zelf, stelt echt geen f*ck voor. Je koopt gewoon een setje voor de draad die je nodig hebt. En let dan ook op de spoed van de draad. Als je Banje een spoed heeft van 1,25 zal die nooit in een 1,50mm passen.

In zo'n setje zit een boor op de juiste maat, die jaag je er eerst door. Dan haal je de bijbehorende tap er door heen. Dan draai die die coil er in tot ie niet verder gaat en als die goed zit breek je het pikke af wat op die coil zit om hem er in te draaien.

Momentsleutel om een banjo vast te zetten...? Echt niet nodig hoor. Vast is vast. Banjo is veel minder sterk dan een gewone bout, maar dat is logisch natuurlijk, dus niet te vast. Als ie niet lekt is het goed toch.

Succes
 
Als de draad voor de banjobout dol is kun je met loctite helemaal niks. Je kunt de bout er wel in plakken, maar daar dicht je niks mee af.

Helicoil is het devies!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan