Dolgedraaide inbus van tuimelaars (xl600r '83)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chilled

MF'er
11 okt 2019
99
196
Hoihoi,

Ben bezig om het blok opnieuw in de lak te zetten. Wilde gisteren beginnen met de kopdeksel, maar daarvoor wil ik eerst de tuimelaars der uit hebben. Ter voorbereiding had ik de schroefdraden al een paar dagen rijkelijk ingespoten met IMAL evenals de inbussen schoongemaakt. Met succes want de bouten gingen er allemaal vlekkeloos uit.

Op 1 na, want die is dol. Was al dol voordat ik er mee aan de slag ging;(. Nu dus de vraag hoe ik deze bout ('rocker arm') los krijg. Andere topics hebben het over uitboren, torx erin meppen, linkse tappen, maar dat gaat over net iets andere inbussen. Wat is hier wijsheid?

Foto's ter verduidelijking.

1. versleten slepers voor het begrip
WhatsApp Image 2022-08-31 at 7.56.43 AM.jpeg



2. Dolgedraaide inbus, mooi rond is niet lelijk.
WhatsApp Image 2022-08-31 at 7.56.43 AM (1).jpeg


3. Beschadigingen te zien.
WhatsApp Image 2022-08-31 at 7.56.43 AM (2).jpeg


4. Hoe het ding er uit ziet.
WhatsApp Image 2022-08-31 at 7.57.46 AM.jpeg



Partsview:

Groeten,
 
of beitel eerst haaks in de rand meppen tot je een goed randje hebt, en dan "half tangentiaal" los kloppen.
eventueel bout eerst krimpen met een bus freeze.
Dat is vrijwel de een na laatste redmiddel die je kan toepassen waarna een moer op lassen de laatste is voor je gaat boren .
Denk dat die tang of bankschroef genoeg is om hem los te maken
 
Thanks voor de suggesties heren!

Linkse tap laat ik liggen ;).

Ronddraaien in de bankschroef wordt hem niet. Net even in de pauze geprobeerd. Op de foto zie je wel waarom. Bankschroef kan geen grip krijgen omdat die er niet lekker bij kan. Hetzelfde geldt voor de griptang.

Torx moet ik nog proberen. Nog andere ideeën?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-08-31 at 2.50.33 PM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-08-31 at 2.50.33 PM.jpeg
    135,1 KB · Weergaven: 72
Thanks voor de suggesties heren!

Linkse tap laat ik liggen ;).

Ronddraaien in de bankschroef wordt hem niet. Net even in de pauze geprobeerd. Op de foto zie je wel waarom. Bankschroef kan geen grip krijgen omdat die er niet lekker bij kan. Hetzelfde geldt voor de griptang.

Torx moet ik nog proberen. Nog andere ideeën?
wat voor bankschroef heb je? 1 met scherpe bekken of een afgerond ding uit de prehistorie?
 
Waarom is dit even anders?

Ik ga mee met torx erin en de rest uit bovenstaand topic.
 
Als je die kop vlak met de onderliggende afdichtring afslijpt, dan is de spanning er toch af, en kan je m aan het restantje er uit draaien, denk ik?

Ik zou ook eerst een bankschroef of grote tang proberen denk ik :Y
 
Voor dit soort dingen moet je wel een kwalitatief goede, niet te versleten, grip,waterpomp,sokketang of bankschroef hebben met flinke bite zeg maar.
Mag de bout wel beschadigen?
Torx inslaan kan geen kwaad maar dan mag ie niet erg vast zitten.
 
Update:

Gisterenavond in de weer geweest met de brander, bankschroef + tang en torx.

Brander en bankschroef, tang combi haalt niks uit. Zowel de tang als de bankschroef krijgen niet genoeg grip. Bankschroef is nieuw met redelijke tanden. Is een 150mm van Wisvo. Afgezet tegen profi merken is het natuurlijk maar matig qua tanden, maar werkt verder prima.

Torx begon vanaf het begin beter, maar ook daar geen succes mee. Begonnen bij T45 (t40 was te klein) en deze er zo diep (recht!) mogelijk ingeslagen. Zat goed vast. Het leek te houden, maar draaide helaas dol :(. De bout zelf gaf geen krimp. Daarna T50 er in geslagen, maar hetzelfde riedeltje. Heb nog T55 over (die overigens veel te groot is), maar verwacht dat dat op dezelfde toer gaat.

Lasapparaat heb ik helaas niet in mijn bezit. Zou het wel willen, maar alleen hiervoor een aanschaffen is ook zo iets:X

Loctite is afgaande op de vorige eigenaar het probleem. Vrijwel alle bouten die op moment moeten staan, en waar al eens is aan gesleuteld, "breken" los en zijn daarna met de hand los te draaien. Van het een op het andere moment verdwijnt dan alle weerstand en je hoort echt iets knappen. Beter kan ik het niet omschrijven :')

Had nog bedacht dat het een mogelijkheid was om van de buitenkant een 6 hoek te maken, zodat er een dop op past. Of het werkt... geen idee..

Hoor graag!:}
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan