dolle pret met het CBR

Het is op zich een positieve stap, dat afschaffen van het staatsexamen.

En nou nog het aantal examens maximaliseren (maximaal 5 of zo) en als je het dan nog niet haalt voorlopig weer 10 jaar wachten.

Komen we echt van die kneuzen af en misschien ook nog eens van de files.

(En maximaal 2 examens en 20 jaar wachten mag natuurlijk ook :P )
 
Het is op zich een positieve stap, dat afschaffen van het staatsexamen.

En nou nog het aantal examens maximaliseren (maximaal 5 of zo) en als je het dan nog niet haalt voorlopig weer 10 jaar wachten.

Komen we echt van die kneuzen af en misschien ook nog eens van de files.

(En maximaal 2 examens en 20 jaar wachten mag natuurlijk ook :P )


goed idee, zet je nog meer druk op het examen waardoor je enkel nog de stressbestendigheid aan het toetsen bent.
 
Het is op zich een positieve stap, dat afschaffen van het staatsexamen.

En nou nog het aantal examens maximaliseren (maximaal 5 of zo) en als je het dan nog niet haalt voorlopig weer 10 jaar wachten.

Komen we echt van die kneuzen af en misschien ook nog eens van de files.

(En maximaal 2 examens en 20 jaar wachten mag natuurlijk ook :P )
id is opzich aardig, maar dit is idd het probleem bij de basis aanpakken, daarbij moet er strenger op invordering van rbw gelet worden. Dan niet met een puntenrbw en als je dan 3 keer 5 km te hard rijdt dat je het bokje bent.
maar als de agent constateerd dat de persoon niet geschikt is om aan het verkeer deel te nemen, dat i via de officier van justitie een herexamen op kan dwingen.
Mocht dit al het geval zijn (staat me iets van bij) mag dit wat mij betreft beter nageleefd worden
 
mja, over die kneuzen die het zou schelen ..... dat zal natuurlijk best wel. maar of het daardoor veiliger wordt op de weg? want ik lees hier toch erg vaak over ingenomen rijbewijzen, kolossale boetes en op de kuip over de weg stuiterende fietsen.

allemaal van mensen met een rijbewijs. dus zoveel zegt dat volgens mij allemaal niet. ik ben het wel eens met KoffieJunk, die hierboven schrijft dat zo'n examen vooral toetst of je in staat bent dat papiertje binnen te slepen. echt rijden leer je daarna pas (en sommigen leren het nooit).
 
Laatst bewerkt:
mja, over die kneuzen die het zou schelen ..... dat zal natuurlijk best wel. maar of het daardoor veiliger wordt op de weg? want ik lees toch erg vaak over ingenomen rijbewijzen, kolossale boetes en op de kuip over de weg stuiterende fietsen.

allemaal van mensen met een rijbewijs. dus zoveel zegt dat volgens mij allemaal niet. ik ben het wel eens met KoffieJunk, die hierboven schrijft dat zo'n examen vooral toetst of je in staat bent dat papiertje binnen te slepen. echt rijden leer je daarna pas (en sommigen leren het nooit).
klopt, het is ook heel moeilijk, maar als je op die manier een paar nono's uit het verkeer kan weren scheelt dat iig iets.
Het verkeer krijg je toch nooit vlekkeloos, das een utopie
 
klopt, het is ook heel moeilijk, maar als je op die manier een paar nono's uit het verkeer kan weren scheelt dat iig iets.
Het verkeer krijg je toch nooit vlekkeloos, das een utopie

die nono's weer je er niet mee, want dat is nog nooit gelukt en het zal ook nooit lukken. ik zie dit soort plannen vooral als een manier om wat extra euri binnen te slepen, met het smoesje van verkeersveiligheid.

en, wie weet, straks halen ze er ook nog de normen en waarden bij :r
 
Durf het bijna niet te zeggen, maar ik ben het er ook mee eens. Deze maatregel scheelt weer een paarhonderd gevaarlijke suf#*^@! op de toch al besuf#*^@! openbare weg!!(Afbeelding)

Nou, dat vraag ik me dus even af. Zoals hier al eerder geroepen is, niet slagen voor je examen heeft over het algemeen weinig te maken met of je kunt rijden of niet.

Het werkt alleen als het hele examen anders van opzet wordt. En dan bedoel ik niet die flauwekul dat je meerdere examens bij het CBR moet afleggen. Een hoop mensen verprutsen de boel puur omdat het een examen is. Toen ik slaagde voor mijn auto, was dat vooral dankzij een fijne examinator die na 10 min. het fatsoen had om me even aan de kant te zetten, me wat op mijn gemak te stellen, wat te kletsen over muziek, en aan mij vroeg wanneer ik er weer klaar voor was. :} voor die vent, maar zo zijn er weinig. Heeft ook geen fl*kker met concentratieproblemen of bang zijn voor het rijden/invoegen/whatever te maken, maar gewoon met examenvrees of faalangst. Mensen die hier last van hebben zul je tijdens een examen dan ook nóóit zien rijden zoals ze dat buiten een examen zouden doen.

Het zou veel beter zijn om de theorie (en evt. BV) gewoon bij het CBR te laten en de praktijkervaring gewoon door de docenten te laten beoordelen, net als dat feitenlijk bij reguliere scholen gebeurt (staatsexamen in voorjaar, andere helft van de eindcijfers uit mondelingen en samengestelde cijfers uit proefwerken over het hele jaar heen. Althans, dat was vroegâh zo.)
 
Laatst bewerkt:
nou is het op de motor toch anders... niet alleen worden de meeste niet afgeleid door gsm's, radio's passagiers of de ochtendkrant met scheerapparaat of lipstick, op de motor moet je een basis hebben voor voertuigbeheersing, anders ga je de eerste de beste bocht op de snelweg rechtdoor of is het rodeorijden of op je bek pleuren bij het verkeerslicht.

En vergeet niet dat motorrijders over het algemeen enthousiast met hun vervoersmiddel bezig zijn. Heel anders dan veel (de gemiddelde?) automobilisten. Het valt me ook wel op dat veel motorrijders als automobilist ook serieuzer met verkeer bezig zijn. Ik vraag me af wat de oorzaak en wat het gevolg is.
 
Wel eens van examenvrees gehoord?



Als ik hier die aardige responzen lees van die helden die al zo lang hun rijbewijs hebben en het nu een ander bijna niet lijken te gunnen?
Kijk eens goed naar jezelf? Was je dan meteen zo'n coureur dat je pefect kon rijden na je behaalde rijbewijs? Ik denk dat dat ook wel meevalt..
En nu hebben jullie je rijbewijs..mogen de kneuzen en andere sukkels het maar niet meer halen..tsssssss...
 
Wel eens van examenvrees gehoord?



Als ik hier die aardige responzen lees van die helden die al zo lang hun rijbewijs hebben en het nu een ander bijna niet lijken te gunnen?
Kijk eens goed naar jezelf? Was je dan meteen zo'n coureur dat je pefect kon rijden na je behaalde rijbewijs? Ik denk dat dat ook wel meevalt..
En nu hebben jullie je rijbewijs..mogen de kneuzen en andere sukkels het maar niet meer halen..tsssssss...
Ik hoop dat je het met me eens bent dat er mensen zijn die het gewoon simpelweg niet kunnen. Nu niet, maar ook na 100K km ervaring.
Die moeten dr tussenuit.
Examenvrees is wat tegen te doen.
Pilletje om je rustig te maken scheelt een heel eind, tuurlijk zijn er extreme voorbeelden. Maar nogmaals, het is geen verplichting om je rbw te halen hoor, je hebt het uiteindelijk wel over de veiligheid van iedereen, dus ook over datvan jouw.
Ik wil jouw wel horen als jij door zo'n mafketen van de weg gereden wordt (liever niet natuurlijk)
 
En vergeet niet dat motorrijders over het algemeen enthousiast met hun vervoersmiddel bezig zijn. Heel anders dan veel (de gemiddelde?) automobilisten. Het valt me ook wel op dat veel motorrijders als automobilist ook serieuzer met verkeer bezig zijn. Ik vraag me af wat de oorzaak en wat het gevolg is.

de oorzaak is volgens mij dat zulk soort mensen het leuk vinden om te rijden. of ze daarbij toevallig in een auto of op een motorfiets zitten, maakt dan niet zoveel uit.

nou is 'leuk rijden' natuurlijk een heel relatief begrip. er zijn immers ook aardig wat lui voor wie het pas leuk wordt als het heel hard kan en als iedereen (goedschiks of kwaadschiks) voor hen aan de kant gaat. maar die zijn imho niet zo heel serieus met verkeersdeelneming bezig.
 
Ik hoop ook niet plat gereden te worden door iemand die er de ballen niet van snapt maar ik ben banger voor de asociale en ongeintresseerden op de weg..
En die zijn er veel meer..

Tuurlijk...iemand die het echt niet kan hoeft z'n rijbewijs voor mij niet te halen maar gelukkig stel ik de regels niet...
 
Wel eens van examenvrees gehoord?

Als ik hier die aardige responzen lees van die helden die al zo lang hun rijbewijs hebben en het nu een ander bijna niet lijken te gunnen?
Kijk eens goed naar jezelf? Was je dan meteen zo'n coureur dat je pefect kon rijden na je behaalde rijbewijs? Ik denk dat dat ook wel meevalt..
En nu hebben jullie je rijbewijs..mogen de kneuzen en andere sukkels het maar niet meer halen..tsssssss...

Heb je dan een goede reden waarom de kneuzen en andere sukkels de openbare weg onveilig mogen maken? (En ja, ik weet het, hier komen ook niet alleen brave Koos Spee aanbiddende motorrijders, verre van dat.)
Examenvrees heb ik overigens wel van gehoord. Is dat niet een vorm van faalangst? Ik denk zelf dat dit laatste niet beperkt blijft tot alleen examens, maar dat terzijde....
 
Wel eens van examenvrees gehoord?



Als ik hier die aardige responzen lees van die helden die al zo lang hun rijbewijs hebben en het nu een ander bijna niet lijken te gunnen?
Kijk eens goed naar jezelf? Was je dan meteen zo'n coureur dat je pefect kon rijden na je behaalde rijbewijs? Ik denk dat dat ook wel meevalt..
En nu hebben jullie je rijbewijs..mogen de kneuzen en andere sukkels het maar niet meer halen..tsssssss...
full


Veel zijn vergeten dat de verkeersdrukte is toegenomen en dat afrijden/ervaring
opdoen een stuk moeilijker is geworden
het is vandaag al een grotere prestatie om te slagen en met een vers rijbewijs
schadeloze jaren op te bouwen
 
de regel dat het voor jou ophoud na 2 3 5 of weet ik hoeveel keer is werkelijk ondoordacht van diegene...

theorie beide keren de eerste keer gehaald maar heb over auto 7x gedaan (motor 1x ben maar niet bang)

volgens jullie kan ik dus niet rijden. Volgens mijzelf ben ik de eerste x terecht gezakt (zag iemand die 180 reed waar je 80 mocht over het hoofd en dus een ingreep) de tweede keer heeft die examinator denk ik ruzie met zijn vrouw gehad want ik moest en zou zakken.
Daarop ben ik toen een klein beetje boos geworden (en ik heb een beetje gescholden)Vervolgens een officiele klacht tegen die aap ingediend.

je kan het al raden ... de eerste zoveel keer dat je daar komt zak je dus als vanzelf sprekend ... (hoe ging dat spreekwoord ook alweer over een hoofd en een stel handen erboven?)

door te stellen dat je na 2 x maar voor 5 jaar moet gaan fietsen geef je het cbr nog meer macht om te misbruiken.


Ik heb overigens wel 1x staats examen gedaan (de 4de keer) en dat was helemaal beroerd. Alles wat ze bij het cbr afkeuren moet je daar juist laten zien. Dus prima dat ze dat afschaffen. Ik stel voor dat ze van het geld dat daarmee vrijkomt die apen van het cbr een cursus geven. Iets van "Omgaan met mensen" ofzo :)
Mijn motor examinator was een prima kerel :) die kende nl de weg niet hier in de buurt :P
 
Heb je dan een goede reden waarom de kneuzen en andere sukkels de openbare weg onveilig mogen maken? (En ja, ik weet het, hier komen ook niet alleen brave Koos Spee aanbiddende motorrijders, verre van dat.)
Examenvrees heb ik overigens wel van gehoord. Is dat niet een vorm van faalangst? Ik denk zelf dat dit laatste niet beperkt blijft tot alleen examens, maar dat terzijde....


Lees mijn laatste reply maar...wie ben ik om te bepalen wie de kneuzen en sukkels zijn...ik ben niet perfect :+
 
ik denk dat het probleem is dat de meeste mensen hun rijbewijs als een RECHT zien...
iets wat je KAN halen... | no matter what |
als je maar lang genoeg wil, en genoeg geld geeft aan het CBR.
daarbij kompleet over het hoofd zien dat veel mensen gewoonweg niet geschikt zijn om een motorvoertuig te besturen.

We geven miljoenenmiljarden uit om 10 doden op jaarbasis te besparen (wat alleen vorig jaar lukte dankzij een slechte zomer en een flauwe winter) en we geven miljoenen uit om mensen die niet zouden moeten mogen rijden in een busje of auto te krijgen.
Dan nog dat staatsexamen... Sorry dat ik het zeg, maar mensen die bang zijn voor een examen... hoe bang zijn die dan wel niet als ze moeten invoegen op een drukke snelweg met niets dan vrachtwagens op een rij (dankzij het inhaalverbod en de duitse MAUT zodat ze halve A2, A28, A50 en hele A73 de rechterbaan bezetten) invoegen ? Of mensen die concentratieproblemen hebben en daarom staatsexamen moeten doen ? Wat gebeurt er met hen, als hun GSM gaat en voor hen gebeurt een remactie op de snelweg ?

nou is het op de motor toch anders... niet alleen worden de meeste niet afgeleid door gsm's, radio's passagiers of de ochtendkrant met scheerapparaat of lipstick, op de motor moet je een basis hebben voor voertuigbeheersing, anders ga je de eerste de beste bocht op de snelweg rechtdoor of is het rodeorijden of op je bek pleuren bij het verkeerslicht. voor de MEESTE is het overigens een rijbewijs erbij (volgens het CBS) voordeel is dat er dus vaak al verkeerervaring (en soms inzicht) is en dus voornamelijk op motorvoertuigbeheersing en de plaats in het verkeer geconcentreerd kan worden. een motorrijder is ook continue bezig met voertuigbeheersing, waarbij je in de auto gewoon voor enkele seconden in slaap kunt vallen zonder al te veel problemen.

maarja, zolang we ministers hebben die de ballen verstand hebben van waar ze mee bezig zijn en dan zelf dingen gaan verzinnen of die achterlijke secretarissen en ambtenaren die ze onder zich hebben en nog minder weten, komt er nooit wat zinnigs uit.

ik stel dan ook voor dat minister van verkeer en waterstaat dat je tenminste alle rijbewijzen en een vaarbewijs moet hebben wil je daar op die post kunnen komen. niet een of andere muts die een chauffeur heeft omdat ze te stom is om een rijbewijs te halen MET staatsexamen.


HELEMAAL mee eens... Als kleine aanvulling dat er wel onderscheid gemaakt dient te worden tussen examenvreespatienten en mensen die gewoon niet kunnen rijden. Volgens mij is dat best te doen.
 
Lees mijn laatste reply maar...wie ben ik om te bepalen wie de kneuzen en sukkels zijn...ik ben niet perfect :+

Weet ik, en daarin ben je niet de enige. :P

Mijn stelling is (en blijft) dat het steeds drukker wordende verkeer om drastische maatregelen vraagt. En als je dan in staat zou zijn om risico factoren buiten te sluiten (en die vinden dat niet leuk) snijdt het mes toch aan 2 kanten.
En over wat dan precies risico factoren zijn kun je oeverloos oh-en want die melden zich hier ook op fora als deze met regelmaat en/of halen de krant cq. de TV.
 
CBR :r
Probeer al 3 weken lang een paar keer per dag een theorie examen voor mijn dochter te regelen. Kan alleen maar via een 0900 nummer, 5 minuten lang allemaal keuzes intoetsen om vervolgens te horen dat er geen plaats is :X
Je kan niet eens iemand persoonlijk aan de lijn krijgen om vragen te stellen.

Hoe bedoel je? je monopoly positie uitbuiten |(
 
Ach .. ik ben blij als ik er straks (voorlopig) vanaf ben. Motor in 1x .. auto van de week finaal verneukt :X Straks alleen nog aanhanger en we zijn voorlopig klaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan