dolle pret met het CBR

cbr zijn oplichters...eens, maar wat als je concurentie aanbrengt, prijzen gaan sterk omlaag op een gegeven moment krijg je je rijbewijs voor een pakje botor plus een jaar lang gratis bellen :? !


reken het is een beetje na. ik vind die prijzen helemaal niet zo hoog. het is wel een hoop geld, maar als je bekijkt wat ervan betaald moet worden vind ik de prijzen heel redelijk. (of vind je dat een examinator geen salaris mag ontvangen, niet opgeleid hoeft te worden - dus nog meer willekeur - en er geen administratie hoeft te zijn?)
 
reken het is een beetje na. ik vind die prijzen helemaal niet zo hoog. het is wel een hoop geld, maar als je bekijkt wat ervan betaald moet worden vind ik de prijzen heel redelijk. (of vind je dat een examinator geen salaris mag ontvangen, niet opgeleid hoeft te worden - dus nog meer willekeur - en er geen administratie hoeft te zijn?)

Ik vind het wel hoog als je de prijs die een leerling voor een examen betaalt vergelijkt met wat er van dat bedrag aan het cbr afgedragen wordt. Dan heb ik toch het idee dat rijscholen de examens aangrijpen om financiële gaatjes dicht te spijkeren
 
Als iemand met faalangst het gemoedelijk wordt gemaakt om te slagen vind ik dus echt helemaal niks...
In het verkeer sta je immers ook onder een bepaalde druk...
Dus als je het examen niet aankunt dan kan je een flinke file ofzo ook niet aan...

Ow nee...File...Faalangst... KNAL!!!! Boven op de voorligger....
*zucht*
Ik had ook last van examenzenuwen. En flink ook.
Mijn verhaal leek een beetje op het verhaal van Z650piloot. Ik werd gewoon steeds zenuwachtiger.
Wel grappig hoor, zo'n wapperende broek op de motor. Alleen lullig als het voor het stoplicht gebeurd, omdat je zo trilt. En tijdens rijlessen overkwam me dat gewoon nooit. Ook nu ik het rijbewijs heb niet.
Gewoon rechtdoor rijden bij een uitwijkoefening overkwam mij ook alleen maar bij een examen. Dan heb je geen examinator nodig die zegt "nou, dat was niet goed, die moet over". Ik heb mijn bijzondere verrichtingen gehaald bij een examinator die zei: "als je het nodig vind, dan rij je maar even een paar rondjes extra". :}
Wel leuk dat ik mijn verkeersdeelneming gehaald heb bij een examinator die niet snapte waarom ik me zo druk maakte, ik reed toch prima? Ja, en dat ondanks die wapperende broek voor het stoplicht.
 
Even over de prijs van een examen.

In de afgelopen 8 jaar is de prijs (nu 82 euro) van het rij-examen met 25% gestegen. Dat is een prijsstijging van ongeveer 3 % per jaar (omgerekend kom je dan uit op de pure devaluatie van zowel de euro als de gulden).
De rijlessen daarentegen zijn de afgelopen 8 jaar met 70% (!)(Afbeelding) gestegen van 25 euro in 1996 naar 43 euro in 2004.
Wie zijn dan de oplichters?
En welke examenkandidaat heeft zichzelf rechtstreeks bij het CBR aangemeld voor het praktijk-examen? Zeer weinig tot niemand. Wat denk je dat de Rijscholen rekenen? Die berekenen de kosten die ze maken driedubbel door aan de lesser.


waarom scheelt het dan meer dan 100 euri als ik mijn examen in het oosten des lands haal, in vergelijking met de randstad? het is nog steeds gewoon het CBR...

En daar komt bij dat ik liever door een kneus/sukkel met 30km/h wordt aangereden, dan door een of andere lompe boer met z'n golfje GTI die in een keer zn rijbewijs heeft gehaald, denkt te kunnen rijden en mij met 200km/h over het hoofd ziet!

ik vraag me afentoe ook af waarom ze dingen veranderen... wie waren er dan zo dom bij de vorige keer dat het veranderd is. Het is niet zo dat er een enorme technische revolutie is geweest qua examen afleggen de afgelopen jaren! (of de afgelopen 30 jaar...)
Ik zeg, Den Haag heb euri nodig voor de volgende keer dat het weer gaat veranderen.. want verandering kost immers geld!
 
@stormpie:

Misschien omdat jij via een rijschool het examen boekt? Die rijschool rekent zichzelf ook rijk hoor. Want het CBR hanteert inderdaad landelijk 1 tarief voor de rijscholen (en individuele kandidaten).

Overigens is het CBR een stichting, en heeft dus geen winst oogmerk. En wat denk je dat de opleiding van examinatoren kost? Die moeten zich ook elk jaar laten bijscholen. (i.o.v. het Ministerie van verkeer en waterstaat).
De tarieven die gerekend worden komen daar trouwens ook vandaan. Dat kan je het CBR dus niet kwalijk nemen, daarvoor moet je nu bij Tante Peijs zijn.

-------------
Postman_Pat
 
"De rijlessen daarentegen zijn de afgelopen 8 jaar met 70% (!) gestegen van 25 euro in 1996 naar 43 euro in 2004. Wie zijn dan de oplichters?"
Het was in 96 meer dan Euro 25 en is momenteel geen Euro 43. Dat zijn BOVAG-kostprijsberekeningen die je IRL niet terug ziet.

"En welke examenkandidaat heeft zichzelf rechtstreeks bij het CBR aangemeld voor het praktijk-examen? Zeer weinig tot niemand."
Dan moet je een vreemde auto gaan huren met dubbele bediening.

"Wat denk je dat de Rijscholen rekenen? Die berekenen de kosten die ze maken driedubbel door aan de lesser."
Examen doen vergt met er naar toe, nog een beetje oefenen en bijtijds arriveren een hele ochtend waarin je ook les had kunnen geven. De rijscholen tellen bij het examinator- en EV-tarief meestal een dubbeluur lestarief zonder verdere behandelingskosten.

In de prijs van een uur rijles (Euro 30 a 40) zitten kosten zoals instructeursopleiding en bijscholing, brandstof, houderschapsbelasting auto, onderhoud, reparaties, waardevermindering auto, verkeersverzekering rijschool, CBR-lidmaatschap, een pensioenvoorziening, +/- Euro 5,- BTW en een arbeidsongeschiktheidsverzekering. De loodgieter rekent ook z'n uurtarief. Met het rijbewijs op zak mag je rijden tot 70 jaar (en ouder). Als je een totale rijopleiding van Euro 1100,- deelt door 52 jaar gebruik (70-18) is dat Euro 21,- per jaar. Als je door een goede rijopleiding 1 flinke deuk vermijdt, heb je de kosten er al uit. Gebruik het slagingspercentage om een rijschool te selecteren en de totaalkosten te beperken. Vermijd het 'pennywise but poundfoolish' (een paar Euro voordeel per lesuur is door extra benodigde lessen zo weg).
 
BNOR gaat op de helling omdat VBE afgeschaft is. Meer persoonlijke begeleiding wordt naar keuze al bij 1e keer PE toegankelijk. Verbeteringen die voor het CBR efficienter zijn; voor de kandidaten eenduidiger en humaner.
 
Dat ze BNOR zouden afschaffen kon je op rekenen na die fraude met de VBE-tjes.

Maar met mijn punt dat de examens minder snel in prijs zijn gestegen dan de lessen, zou mensen misschien aan het denken moeten zetten om niet altijd maar de schuld bij het CBR te leggen.

Ga liever zeuren over de hoge bezinekosten. Dat zijn regelmatig terugkerende kosten. Het examen komt maar 1 maal (ok 2 maal in de vorm AVB/AVD) langs. Althans als je een goed rijbeeld achter kan laten bij de examinator. Maar dan ben je er zoals je zelf al zegt wel voor de rest van je leven vanaf.
 
BNOR, VBE, PE, CBR, AVB, AVD en dat alleen in de laatste twee posts... :o

Ik dacht dat wij IT'ers gek op afkortingen waren, maar jullie kunnen er ook wat van. :X

:P
 
Jullie hebben het maar over het afschaffen van het staatsexamen en hoe oneerlijk dat allemaal wel niet is ;( maar ik heb nog niemand gehoord over het nieuwe alternatieve examen voor die doelgroep die voorheen voor een staatsexamen in aanmerking kwam. Grote voordeel is dat je niet meer eerst een paar keer het normale examen moet afleggen maar gelijk kan overstappen naar een alternatief examen.
 
@stormpie:

Misschien omdat jij via een rijschool het examen boekt? Die rijschool rekent zichzelf ook rijk hoor. Want het CBR hanteert inderdaad landelijk 1 tarief voor de rijscholen (en individuele kandidaten).

Overigens is het CBR een stichting, en heeft dus geen winst oogmerk. En wat denk je dat de opleiding van examinatoren kost? Die moeten zich ook elk jaar laten bijscholen. (i.o.v. het Ministerie van verkeer en waterstaat).
De tarieven die gerekend worden komen daar trouwens ook vandaan. Dat kan je het CBR dus niet kwalijk nemen, daarvoor moet je nu bij Tante Peijs zijn.

-------------
Postman_Pat

je hebt gelijk, tante peijs moet even haar sterretje laten stijgen in den haag halen door weer wat te veranderen... zucht B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan