Dolomieten - voor zoveelste keer :-) + route info

Robmw

Die hard MF'er
20 mei 2002
540
2
Doetinchem
VERSLAG in ander MF draadje
Klik hier voor hele VERSLAG

Eind sept er heen - hotels al veel eerder geboekt.
Website gelanceerd met de (te downloaden ITN en GPX) route informatie naar en vanuit Panchia (Trentino)

http://dolomiten-15-motor.webnode.nl/

Voor mij wordt het dan de 5e keer op de motor - kan er maar niet genoeg van krijgen :)

Update 14 sep:
We gaan met z'n 3'n - Jos is er bij gekomen - zie website.
Routes zijn nu helemaal klaar, paar dagen terug nog een route omgekeerd, zodat we het mooiste voor het laatst bewaren :)
Zo rijden we dan over de Kofel-, Wurz- en Grimseljoch (Gardena) en over passo de Lavaze retour naar Panchia.

De site en routes bijgewerkt.
LINK > ROUTES in GPX en ITN formaat
https://drive.google.com/open?id=0B_DbbqMcoVXYTGJ4eVFwWjkyU0E

Kan ook via genoemde website

De routes in plaatjes:
Heenweg - veel snelweg, maar wel binnendoor Zwarte Woud o.a. De B500 - hopelijk geen mist! Eindigend bij de pas Lenzerheide in Parpan.
2015_09_16_Heen1.jpg


Heenweg dag2 - via Albula en Bernina pas naar Livigno - ff goedkoop tanken en hopelijk zijn Stevio en Gavia open, anders via alternatiee route naar Panchia.
2015_09_16_Heen2.jpg


Vanuit Panchia 4 routes;
Dag1 noordwaarts met o.a. (onverharde) Jochgrimm, Nigerpas, Rosengarten (bergketen), Wurzjoch, Gardena, Lavaze.
2015_09_16_tour1.jpg


Dag2 ZW richting Gardameer
2 opties, gegeven is onverhard naar Prato di Nago, andere is naar BrasaSchlucht (geen plaatje). Passen o.a. Coe en Manghen.
2015_09_16_tour2.jpg


Dag3 ZO met o.a. Rolle- en Gobberapas en nog veel meer :)
2015_09_16_tour3.jpg


Dag4 - mooiste passendag met o.a. Sella ronde maar ook nog oost- en zuidwaarts!
2015_09_16_tour4.jpg


Thuisreis is snel of via Timmelsjoch (indien open) anders Brennerpas parallelweg!
 
Laatst bewerkt:
Gaaf! Precies wat ik zocht. Ik ga je site eens goed bekijken. Ik wil eind aug begin sept naar de Dolomieten samen met mijn vriendin. Kan ik alvast wat inspiratie op doem ;)
 
~
De site bleek nog niet klaar in z'n opzet, maar nu wel.
ReisBlog wordt pas vanaf sept bijgewerkt als de reis aanvangt.

Nee, ik heb geen vraag en in principe ga ik niet met een grotere groep rijden.

Dus gebruik van de informatie is helemaal prima.

In de te downloaden routes zitten veel berg passen als Viapunt (waypoint) toegevoegd en hier en daar mooie uitzichtspunten oid (VP).

Suc6 er mee
 
Laatst bewerkt:
per abuis mezelf getagd, kan dus in feite weg! Kan helaas zelf dit bericht hier direct boven niet zelf verwijderen.
 
Laatst bewerkt:
UPDATE: Routes zijn aangepast (voor het laatst) - LINK bij start draadje

De 25e (nu over 1 1/2 wk) vertrekken we met z;n 3'n, Jos is er bij gekomen!
 
En maar weer ff een update zie start draadje met routeplaatjes en meeste passen ingetekend!
 
vanaf de 21e lijkt het weer weer op te knappen in CH,
zou een goed begin kunnen zijn.
op veel plekken boven de 2-2.5k wel al sneeuw gevallen, heb je geen last van hoor.
veilige trip en ik wacht op de verhalen.
 
Laatst bewerkt:
vanaf de 21e lijkt het weer weer op te knappen in CH,
zou een goed begin kunnen zijn.
op veel plekken boven de 2-2.5k wel al sneeuw gevallen, heb je geen last van hoor.
veilige trip en ik wacht op de verhalen.
Altijd lastig die voorspellingen, maar dat is het nadeel van vooraf plannen/boeken.
Beetje regen is niet erg, het is natuurlijk wel lekkerder bochies rijden met droog weer!

Thx, de verhalen volgen met foto's .... en hopelijk gaat alles goed met mens en motoren ....
 
Ik heb vorige week rond Arabba prachtig weer gehad. Op de donderdag in de regen de Gavia beklommen. Dichte mist, temperaturen rond het vriespunt. Rond de top van de Stelvio sneeuwde het. Voorspellingen zijn inderdaad lastig in te schatten
 
Ik heb vorige week rond Arabba prachtig weer gehad. Op de donderdag in de regen de Gavia beklommen. Dichte mist, temperaturen rond het vriespunt. Rond de top van de Stelvio sneeuwde het. Voorspellingen zijn inderdaad lastig in te schatten
Dan is de Gavia helemaal een uitdaging geweest:) rond deze tijd zit vocht en mist er dik in, als hij maar niet gesloten wordt vanwege sneeuw aanstaande 26 sep.
Vandaag ziet het er goed uit, maar je weet het pas zeker als je er voor staat ;)
http://nl.bergfex.com/stilfser-joch-ortler/webcams/c4770/

http://www.3bmeteo.com/webcam-3bmeteo/passo-gavia

K'wou dat ik er nu was ;)
 
in de Alpen is het met voorspellen meestal het tegen gestelde van NL.
NL; mooie dag met de kans op een stevige bui, dan regent het de hele dag.
Alpen; Regen en onweer kan wegtrekken, een buitje voor de rest een pracht dag.
 
in de Alpen is het met voorspellen meestal het tegen gestelde van NL.
NL; mooie dag met de kans op een stevige bui, dan regent het de hele dag.
Alpen; Regen en onweer kan wegtrekken, een buitje voor de rest een pracht dag.
Nou daar ik heb andere ervaringen mee..
Ben er nu 3x geweest en elke keer was de helft de héle dag kutweer.
 
Laatst bewerkt:
Dan is de Gavia helemaal een uitdaging geweest:) rond deze tijd zit vocht en mist er dik in, als hij maar niet gesloten wordt vanwege sneeuw aanstaande 26 sep.


Het heeft wel een voordeel als je hoogtevrees hebt.... je ziet de diepte niet. :+

Leuke route. Die onverharde delen heb ik even nagezocht... ben benieuwd.
Ga je al bijna? Zit te wachten op het verslag *D
 
Het licht glinsterende ijs op het asfalt, het zicht van amper 20 meter, de kou, de wel hele smalle weg. De tegenliggers, haarspeldbochten die vragen om de minimale draaicirkel van de Blackbird. Het soms wegglippende achterwiel. Het geluid van de hagelstenen op je helm. Het zien van de bewolking, die de berg omhoog wil kruipen. Dat was de Gavia.
 
Het heeft wel een voordeel als je hoogtevrees hebt.... je ziet de diepte niet. :+

Leuke route. Die onverharde delen heb ik even nagezocht... ben benieuwd.
Ga je al bijna? Zit te wachten op het verslag *D
Als ik niet van de Gavia afdonder zal dat volgen ......
 
Het licht glinsterende ijs op het asfalt, het zicht van amper 20 meter, de kou, de wel hele smalle weg. De tegenliggers, haarspeldbochten die vragen om de minimale draaicirkel van de Blackbird. Het soms wegglippende achterwiel. Het geluid van de hagelstenen op je helm. Het zien van de bewolking, die de berg omhoog wil kruipen. Dat was de Gavia.
1 groot feest dus ;)
 
Het licht glinsterende ijs op het asfalt, het zicht van amper 20 meter, de kou, de wel hele smalle weg. De tegenliggers, haarspeldbochten die vragen om de minimale draaicirkel van de Blackbird. Het soms wegglippende achterwiel. Het geluid van de hagelstenen op je helm. Het zien van de bewolking, die de berg omhoog wil kruipen. Dat was de Gavia.
Mooi toch?
Wij zaten verleden week op de Galibier toen het begon te misten, ijzelen en het donker werd. Gelukkig had ik een kapotte achterschokbreker waardoor ik rustig aan doen al gewend was, maar onderweg naar beneden gaf mijn koplamp het ook nog op. Mijn zadel zat stevig in mijn bilnaad geklemd..... :+
 
Gisteravond 20 uur terug - originele route omgegooid. Niet in 1 dag naar huis, maar in 2 dagen via Stelviopas, zijn we in CH o.a. over Ofenpas, Fluelapas en over Satteleggpas en Strasse gereden om in zuidelijke Vogezen in Uffholtz (bij Cernay) in een B&B te overnachten.
Gisteren dus zuid-noord over de hooggelegen Vogezen passen te rijden met prachtig weer, maar man wat was het koud met die gure NO wind! Op gegeven moment zelfs - 1,5 graad.

Afijn wel veilig weer thuis na ruim 3000km.

Verder dus prachtig weer gehad, met op 1e dag welgeteld 1 druppel regen, waar die nou vandaan kwam, want we hebben nauwelijks donkere bewolking gehad :)

Verslag moet nog volgen onderweg niet veel tijd voor gehad.
 
Laatst bewerkt:
VERSLAG Dolomieten toer 2015 – 25 sept t/m 1 okt
Met z’n 3’n op pad, de rijders even voorstellen;
  • Jos een (ouwe) motorrot maar nog niet met pensioen, heeft (berg)ervaring en en bijv. ook vrijwilliger motor evenementen begeleider. Motor een BMW R1200GS LC van apr 2015.
  • Robbert, de jongste telg, maar wel een motor diehard, die ook de minder leuke kanten van motorrijden een paar keer heeft mogen ervaren, maar blijft doorrijden. Veel ervaring o.a. veel woon/werk km’ers maar bijv. ook bergervaring opgedaan in Franse Alpen, N-Italie, Vogezen, vele malen Eifel etc. Motor 2009 (?) F800S.
  • Ik (Rob en auteur van dit stuk) jonger dan Jos, maar wel met (militair) pensioen. Veel ervaring o.a. wordt dit de 5e keer op de motor naar de Dolo’s! Motor 2010 F800GS.

Deze toer stond dus al lang gepland en in 1e instantie zouden Robbert en ik samen gaan (R&R).
Kennis gemaakt met Jos tijdens een andere lange toertocht, nl. de MMB 2015 naar Lourdes (zoek dat maar eens op). Jos was snel verkocht na het horen van R&Rs DolleMieten toertocht
R&R&J dus of J&R&R&, whatever :)

Na aardig wat planning kwam de volgende trip er uit gerold. Omdat we terplaatse 4 dagen willen rondtoeren en pas de 25e weg konden en de 1e okt al weer thuis, ontkom je niet aan snelweg kilometers. Toch is dat op dag 1 toch nog redelijk beperkt gebleven zeg maar 50/50.
Bedoeling om vanuit 1 plek 4 verschillende rondes te maken.
Hieronder de korte versie;
  • Dag 1: 25 sept (vr) NL - Parpan (CH): Jos 820km, Robbert 923km, Rob 840km
  • Dag 2: 26 sept (za) Parpan - Panchia (I) ca. 314km
  • Dag 3: 27 sept (zo) rondrit Noord (Panchia) ca. 303km
  • Dag 4: 28 sept (ma) rondrit Zuid West (Panchia) ca. 322km
  • Dag 5: 29 sept (di) rondrit Zuid Oost (Panchia) 308km
  • Dag 6: 30 sept (wo) rondrit Noord Oost [Sella] 356km
  • Dag 7: 01 okt (do) Panchia - retour NL (evt. extra dag met thuiskomst op 02 okt) > 1000km

DAG 1 Vrijdag de 25 sept
7 uur op pad na een wat onrustige nacht, de zgn. ‘wegganeritis’ - Bedoeling is om ca. 8:30 bij AC Venray te zijn waar Robbert (Spijkenisse) en Jos (Maasbommel) me oppikken.
Het zou qua weer wel een aardige en droge dag worden als ik het weerbericht moet geloven voor de diverse locaties waar we vandaag komen.
Nog ff tanken in Goch en verder binnendoor en om 8:20 ben ik er al. De anderen komen om 8:30 aanrijden, mooi op tijd dus en na een korte social talk gaan we vlot op weg, want het is nogal een rukkie.

Het Dolo Trio :)
Venray_3guys_namen.jpg


Het blijft idd droog al is er in D wel wat bewolking. We gaan toch wat eerder tanken bij een Autohof dan bij de geplande Aral in Alzey, want Robberts tank begint aardig leeg te raken.
Toch bij Alzey er af en binnendoor over de B271 omdat snelweg rijden nu eenmaal niet onze favoriete bezigheid is. Het voert ons door een wijnstreek, want overal druivenstruiken en tekenen van de wijnpluk!
Ter hoogte van Neustadt … De A65 weer op en bij Kandel er weer af en zuidwaarts over de B9 die bij Franse grens overgaat in A35. Zo hebben we weer wat afwisseling, dit laatste kost ons overigens geen extra tijd, al is er op de B9 ontzettend veel vrachtverkeer en mag je deels maar 70!
Ter hoogte van Forstfeld draaien we de beruchte B500 al op, maar voor Baden-Baden gaan we er weer voor even af – geen zin in B-B!. Als we een stukje verder de B500 (Schwarzwaldhochstrasse) weer oprijden, stoppen we vrij snel weer voor een Lunchstop.

Lunchstop aan begin van Schwarzwaldhochstrasse
P1020466.jpg


Verder weer over de B500, we passeren een paar onbeduidende passen (maar toch!?) en als de B500 overgaat in B28 gaan we vervolgens bij Freudenstadt zuidelijk de B294 op en bij Dunningen slaan we af rg B462.
NB: het rijdt lekker door hier, omdat je door weinig plaatsen komt!
Na nog geen 10km volgt de A85 die we volgen tot Gensingen en daar L185 om ter hoogte van Bargen CH in te rijden, waar we tanken en een bak koffie pakken. De uitbater is een aardige Zwitser die graag betaald wordt in euro’s. Voor ons pakt dat ook voordelig uit, want de E95 kost ipv 1,41CHF nu €1,30, dat is gunstiger dan conform wisselkoers!

Mooi weer in CH en we schieten goed op, deels over mooie doorgaande soort snelweg, stukkie binnendoor en vervolgens tot Chur de snelweg.
We wisten dat we na etenstijd in Parpan zouden aankomen, misschien een idee om ergens onderweg nog te eten. De vooraf ontdekte langs de route liggende Pizzeria (Rosenhugel) in Chur bleek belachelijk duur (simpelste pizza €15!) - lieten we maar schieten en zo stopte ik vlak voor Parpan bij een supermarkt. Jos en Robbert keken even raar op, want we zouden toch ergens gaan eten. Maar er bleek sowieso niets open ter plaatse in deze periode!
Wat salades, brood en sap gekocht en dat was dus ons avondmaal.

Voor het donker bij Hotel Grischalodge-Post aangekomen parkeerden we onze motoren op het hotel terrein, dus niet op de P. Onze sleutel lag idd zoals met hotel eigenaar afgesproken in het kastje achter de muur.
Het hotel was op zijn zachts gezegd ‘vergane glorie’ en zo zag het zwembad er bijv uit alsof dit in geen 20 jaar meer gebruikt was. Van buiten dus geen 3 sterren verder wel in goede staat. Hotel was dus verlaten, maar er brandde licht en klonk een muziekje en het was warm.
Zo ook binnen en op onze kamer was hoe oud ook weinig op aan te merken. Behaaglijk en schoon, fijne matrassen en goede douche. Het gekochte avondmaal smaakte ons prima.
Drinken doen we alledrie niet en dat is handig als je veel kilometers wil maken dus dat betekent beetje op tijd slapen en redelijk vroeg opstaan.
Geen gezelligheid dus, alleen onderdak maar wel WIFI.

Zicht 's avonds vanuit kamer
P1020469.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan