dom vraagje bandenspanning??

gewicht van het motor, type band. bij mij 180/55 en 120/70 2.9 en 2.5 bar. staat ook in je manual. en op de band zelf staat maximale druk wat de band aanmag. volgens mij was dat voor mijn achterband 3.5 bar.
 
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ... RTFM !!

In de handleiding van je fiets staat precies welke spanning je moet gebruiken pér band/type/belasting .....

Ooohja .... de fabrikant weet er natuurlijk niks van...... ;)
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, dit soort gegevens vind je terug in de gebruikershandleiding.
Ik weet uit m'n hoofd dat het voor mijn fiets 2.5 bar vóór en 2.9 bar achter is, maar da's afhankelijk van het type motorfiets en het type band.

En domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden... :Y
 
Eurm 2.5 bar voor en 2.8 bar achter ? O-)


Dat van die 8% verlaagde druk in de competitie, heb zo het idee dat geen enkele racer met vaste bandenspanningen werkt.

Hangt vooral af van de staat van het wegdek, temperatuur, en hoe lang de band het moet uithouden?

Vergeet ook niet dat je bandendruk ook een invloed kan hebben op de motor zijn rijgedrag..
 
Laatst bewerkt:
Zou de lagere spanning op het circuit er niet mee te maken hebben dat de banden daar warmer worden samen met het feit dat warme lucht uitzet en de druk verhoogd waardoor de spanning op bedrijfstemperatuur toch weer gelijk is?
 
Voor op straat gewoon de aanbevolen bandenspanningen gebruik opgegeven door de fabrikanten of opgegeven in de Manual. Voor op straat (ook al rijd je snel) is het helemaal niet nodig om lager te gaan zitten, want zo (Extreem) warm worden je banden ook weer niet. Bovendien die lage spanning: extra (onnodige) warmte wat komt door de wrijving die hoger wordt naarmate de band zachter is, wat weer meer slijtage met zich meebrengt. lage spanning > wrijving > warmte > slijtage

Wat je wel kan doen als je een winterrijder bent, de bandenspanning wel iets lager zetten, om het een en ander te compenseren in grip ivm het koude asfalt en buitentemp.

Ga je het circuit op en ga je knallen? Ja dan wel de bandenspanning iets lager zetten, omdat je dan continu (vol)gas gaat rijden, en dus de temp. veel hoger oploopt en ook langer aanhoudt. Warme lucht zet uit > Hogere druk.

[edit]Domme vragen bestaan niet.[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan