Domme banden vraag

Incredible Me

MF veteraan
26 jun 2006
10.297
4
Hoogvliet
ff een vraagje omdat ik het ff niet meer snap. :?

Ik heb op m'n motor een setje Pilot Pure.

Op de achterband gaat het profiel van smal naar breed (zo wijst de pijl voor de draairichting ook), echter de voorband geeft de pijl aan dat hij van breed naar smal moet lopen. Dit lijkt mij erg vreemd. Heeft iemand hier een idee over?

michelin-pilot-pure-tires.jpg

(de banden staan hier afgebeeld zoals ze volgens de draairichting gemonteerd moeten worden)
 
Laatst bewerkt:
Ha ha, is een goeie vraag hoor.

Dat profiel is ontworpen om in de uiterste condities optimaal te presteren.

Bij je achterband is dat tijdens het optrekken, bij je voorband is dat tijdens het remmen.
Die krachten zijn tegenovergesteld, vandaar ook dat het lijkt alsof de looprichting andersom zit.
 
Ha ha, is een goeie vraag hoor.

Dat profiel is ontworpen om in de uiterste condities optimaal te presteren.

Bij je achterband is dat tijdens het optrekken, bij je voorband is dat tijdens het remmen.
Die krachten zijn tegenovergesteld, vandaar ook dat het lijkt alsof de looprichting andersom zit.

ah ok, zo had ik het nog niet bekeken.

Vond het al vreemd vanwege de waterafvoer.
 
ah ok, zo had ik het nog niet bekeken.

Vond het al vreemd vanwege de waterafvoer.

Nou, dat is dus niet zo, als je in gedachten houdt dat het gaat om de meest extreme kracht. En dat moment is bij het voorwiel precies een andere dan bij het achteriel.

Bij heftig remmen wordt de voorband het meeste belast, en heeft een kracht tov het wegdek die tegengesteld is aan de rijrichting.

Bij optrekken is de meeste kracht op de achterband, met een kracht op het wegdek in de rijrichting.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En als je er nog eens goed over nadenkt, zul je tot de conclusie komen dat het niet echt veel uitmaakt voor de waterafvoer. ;)

Bedenk dat het profiel van de band stil staat ten opzichte van het wegdek (tenzij je slipt :+).
 
Ha ha, is een goeie vraag hoor.

Dat profiel is ontworpen om in de uiterste condities optimaal te presteren.

Bij je achterband is dat tijdens het optrekken, bij je voorband is dat tijdens het remmen.
Die krachten zijn tegenovergesteld, vandaar ook dat het lijkt alsof de looprichting andersom zit.


Goede uitleg.
En! Domme vragen bestaan niet!!!

Het is juist goed dat je het vraagt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan