domme vraag: starten met kickstarter; zonder accu

jarno_h

MF'er
1 dec 2003
189
0
Hengelo
Ik heb even een domme vraag en stel hem hier toch maar even, voordat ik me een ongeluk zit te trappen.
De accu van mijn cb550 is defect. Kan ik mijn motor gewoon met de kickstarter starten, zonder dat er een accu in zit?

Jarno
 
mijn honda start en loopt wel met een uiterst beroerde accu maar ben heel blij met de nieuwe ;)
 
Brak=/geen

Geen accu = geen vonk. brakke accu = startmotor niet rondkrijgen maar genoeg prik voor een vonk. Geen accu = geen vonk = niet starten.
 
XL500 en je brommer hebben waarschijnlijk permanente magneet, cb waar we hier over hebben heeft elektromagneet en zonder accu geen magneet, zonder magneet geen werkende dynamo.
 
Niet doen!!

Ook al zou die starten, dan nog moet je het zeker niet doen.
De dynamo moet zijn laadstroom kwijt. Dat kan normaal gesproken aan de accu.
Gebruik je geen accu, dan kan de spanning te hoog oplopen, met het gevolg dat je een hoop elektrische onderdelen moet vervangen.

Koop gewoon een nieuwe accu.
 
XL500 en je brommer hebben waarschijnlijk permanente magneet, cb waar we hier over hebben heeft elektromagneet en zonder accu geen magneet, zonder magneet geen werkende dynamo.


:^

Maarre...als je eigenwijs wil zijn: kick ze...:/ (Tis wél goed voor de lijn...maar dan kan je ook gaan lopen/fietsen...)
 
Sluit ik me volkomen bij an.
Een brommert heeft vaak magneetontsteking,zover ik weet hebben oudere crosserts dat ook (XT,XL etc).
Die kúnnen dus een accu hebben,maar dit is niet noodzakelijk voor het goed functioneren van de motor.
Je zou je CB kunnen ombouwen natuurlijk (wordt gedaan in de klassiekracerij) naar magneetontsteking,maar dan kun je verlichting etc wel vergeten...
 
Een brommert heeft vaak magneetontsteking,zover ik weet hebben oudere crosserts dat ook (XT,XL etc).
Die kúnnen dus een accu hebben,maar dit is niet noodzakelijk voor het goed functioneren van de motor.
Je zou je XS kunnen ombouwen natuurlijk (wordt gedaan in de klassiekracerij) naar magneetontsteking,maar dan kun je verlichting etc wel vergeten...

Need I say more? ;)
 
De XS heeft wel een accu nodig. Wat is er precies aan de hand met je XS?

Een heleboel (binnenkort niemeer :9 ) maar ik wil van de lelijke accu af, volgens mij zou ik ook een 5Ah (oid) accu'tje ergens weg kunnen werken dat die voor een vonkje tijdens het kicken zorgt.
 
Gais hou ff rekening met de sterkte van je verlichting. 5A is goed te doen zonder startmotor, maar als je een 55 watt lamp hebt dan trekt ie behoorlijk aan je accu op de momenten dat je stil staat. Gevolg, binnen de korste keren een lege accu.
 
Je kunt ook gewoon een 12 of 14A gelaccu monteren; die zijn een stuk kleiner..
 
Ik zat net te denken, we hadden die 360 gestart met zo'n startgeval en hij bleef vervolgens gewoon lopen met een dode accu en licht aan...
 
Ja kalf: als ze eenmaal loopt wekt de dynamo de broodnodige spanning op... |(
 
Ik zat net te denken, we hadden die 360 gestart met zo'n startgeval en hij bleef vervolgens gewoon lopen met een dode accu en licht aan...
Dat kan kloppen. De 360 heeft een rotor met een permanente magneet. Die heeft dus geen beginstroom nodig om wat stroom op te wekken. Dus door alleen te draaien met bijv. de kickstarter, wek je al wat spanning op. De vraag is natuurlijk of dat voldoende is om de bobines een slinger te geven. Kennelijk wel.
 
Net wat ik vertelde, dus de permanente magneet. Bij de 250-360 twin is het zelfs zo dat er een aparte spoel rechstreeks op het licht zit aangesloten en dat de andere twee voor het laden worden gebruikt. Dus als je op je yamaha de lichtfabriek van die 360 monteerd is je probleem opgelost. :)

@Pascal ik heb een 5A Gel accu, maar die is maar de helft van mijn 10A normale accu. Hoe groot zijn die 12A Gel accu's dan?
 
Ik heb gelaccu's gezien van 12A die de helft qua groote zijn als een normale Yuasa 14L-accu...merk wee'k zo niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan