Domme vraag..warm lopen

Nuke'm

MF veteraan
27 mrt 2003
1.246
1
Den Haag
Ik lees wel eens dat mensen hun motor warm laten lopen op de middenbok voordat ze gaan rijden. Moet ik me hierbij voorstellen dat ze 'm net zolang laten draaien tot ie de bedrijfstemperatuur heeft bereikt?
Ik zelf laat 'm minimaal 10 seconden stationair lopen zodat de olie volledig rondgepompt is.
 
Laatst bewerkt:
Men zegt altijd dat het het beste is om meteen rustig te gaan rijden.
Maagoed, als je ff de kans hebt om het te starten en op de bok te zetten. Hij rijdt wel lekkerder als hij warmer is.
 
ik moet starten met behulp van de choke,daarna doe ikde helm op en handschoenen aan.als ik dat gedaan heb,geeft de meter 35 graden aan en kan de choke helemaal uitdaarna ga ik rustig rijden,waarbij de toeren niet boven de 4000 uitkomen,
daarna kan het gas er steeds meer op
 
ik moet starten met behulp van de choke,daarna doe ikde helm op en handschoenen aan.als ik dat gedaan heb,geeft de meter 35 graden aan en kan de choke helemaal uitdaarna ga ik rustig rijden,waarbij de toeren niet boven de 4000 uitkomen,
daarna kan het gas er steeds meer op

:^

Effe kort laten draaien zodat je zeker weet dat er weer overal olie is, en dan rustig wegrijden.

Met korte gasstoten warm laten draaien (zoals je vaak bij racers ziet) kan afaik geen kwaad, maar 5 minuten lang met verhoogd stationair laten draaien zonder dat je het gas aanraakt schijnt niet best te zijn...
 
stationair warm laten draaien schijnt btw slecht voor je blok te zijn omdat met die toerentallen de olie niet netjes overal in het blok komt...
 
ik moet starten met behulp van de choke,daarna doe ikde helm op en handschoenen aan.als ik dat gedaan heb,geeft de meter 35 graden aan en kan de choke helemaal uitdaarna ga ik rustig rijden,waarbij de toeren niet boven de 4000 uitkomen,
daarna kan het gas er steeds meer op


:^ Tijdens het helm opzetten + de handschoenen aandoen, rustig stationair laten lopen met behulp van de choke. Daarna rijdt ik soms nog wel eens weg met de choke aan om hem wat sneller op tempratuur te krijgen, daarna kandie er af :)

Suc6! ;)
 
ik denk niet dat het voor de motor veel uitmaakt of je nou lang of kort laat warmdraaien. Wat wel uitmaakt is of je heel lang op de choke draaid. Tijdens het draaien op de choke gaat er veel meer benzine door de zuigers waardoor de olielaag van de cilinderwand wordt gespoeld, wat natuurlijk extra slijtage opleverd. Je moet dan niet denken dat je 'm dan meteen in korte tijd verslijt, maar het scheelt over langere tijd zeker.

Omdat je rijdend veel sneller van de choke af kunt dan stationair kun je dus beter wel meteen gaan rijden.

Ikzelf stap helemaal gereed (kleding/helm) op de motor, start 'm en na zeg 5 tot 10 seconden rijd ik rustig weg.

Mazzel,

ROland
 
Meestal laat ik hem een seconde met de choke erop "warmdraaien".
Daarna zet ik de choke op half en rij rustig weg.
Naarmate de motor warmer wordt geef ik meer gas.
 
stupid.gif
 
Ik zie ook vaak dat mensen gaan lopen gassen als de temperatuurmeter op 80 graden staat. Dit vind ik altijd maar vreemd, dit is je koelvloeistof, dus niet je olietemperatuur. Die is nog lang niet op temperatuur dan. Dat duurt wel een 10 tot 15 minuten.


En mijn manier; starten, 1 tot 2 minuten laten draaien op 1500 toeren, dan rustig wegrijden. Na 10km pas de gaskraan wat verder open.
 
Ik kan er weinig zelf aan doen, injectie doet de koudstart regelen, meestal ff rustig wachten tot hij daar mee klaar is en dan zachtjes aan gaan rijden.
 
Tijdens het draaien op de choke gaat er veel meer benzine door de zuigers waardoor de olielaag van de cilinderwand wordt gespoeld, wat natuurlijk extra slijtage opleverd.


Olie door de zuigers :?

Olie wegspoelen van de cilinderwand? Waarvoor is dan een olieschraapveer :?

Ik snap het niet of jij snapt het niet.
 
Ik start de motor en doe dan ondertussen mijn oordopjes, mutsje, botsmuts en handschoenen aan. Heb geen choke :) Dan zet ik mijn eerste tripmeter dan op 0 en ga dan min. 10km rijden en kom ik niet boven de 5 a 6000 toeren. Tegen die tijd voel je wel wanneer de motor warm is en dan gaat het gas erop!
 
Motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur brengen doe je door direct na het starten rustig weg te rijden en de eerste kilometers het rustig aan te doen. Zo heb ik het tenminste altijd geleerd. Op de choke een tijdje laten draaien heeft weinig zin omdat de motor weinig belast wordt en daardoor er langer over doet om op bedrijfstemperatuur te komen. Koude motor geeft het meeste slijtage omdat de olie dan minder smeert.
 
Ik denk dat het geen kwaad kan om je motor een paar minuiten warm te laten draaien, alleen je moet er niet vanuit gaan dat 5 minuten warm draaien op hetzelfde nee komt als 5 minuten warm rijden...
 
Olie door de zuigers :?

Olie wegspoelen van de cilinderwand? Waarvoor is dan een olieschraapveer :?

Ik snap het niet of jij snapt het niet.

idd
Naar mijn weten bewegen de zuiger droog door de cilinders.
Anders vraag ik me af waarom motoren normaliter geen olieverbruik hebben.
 
ik moet starten met behulp van de choke,daarna doe ikde helm op en handschoenen aan.als ik dat gedaan heb,geeft de meter 35 graden aan en kan de choke helemaal uitdaarna ga ik rustig rijden,waarbij de toeren niet boven de 4000 uitkomen,
daarna kan het gas er steeds meer op

me too!! ;)
 
Olie door de zuigers :?

Olie wegspoelen van de cilinderwand? Waarvoor is dan een olieschraapveer :?

Ik snap het niet of jij snapt het niet.

Jij snapt het niet. Als de zuiger naar beneden beweegt wordt inderdaad de overtollige olie van de cylinderwand geschraapt. Anders zou een motor roken als een olieboot. Er zitten echter hoongroeven in de cylinderwand, en daar blijft precies genoeg olie zitten zodat de zuigerveren tijdens het omhoog gaan voldoende smering hebben. Hoe klein ook, de hoongroeven zijn voor de smering van de zuigerveren van cruciaal belang.

Zou je de motor langere tijd met de choke erop laten draaien dat kan dat verrijkte mengsel die laatste olie die in de hoongroeven zit verdunnen. Met slijtage tot gevolg. Juist zonder te rijden duurt het opwarmen van de motor wat langer, dus dit "verduneffect" duurt ook langer.

Glijlagers (bigend- en krukaslagers) schijnen langdurig onbelast draaien op een verhoogd toerental niet fijn te vinden. Veel liever (licht) belast.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel gehoord van ééncilinders die na (te) lang stationair warmdraaien een klemmer kregen. Omdat een zuiger (klein ding tenslotte) een stuk sneller opwarmt dan de cilinder (groot stuk metaal) zet ie in verhouding veel meer uit. Zeker bij dat kleine beetje warmte dat stationair geproduceerd wordt warmt het cilinderspul niet snel genoeg op.

Ik kan me daar wel in vinden. Daarnaast is starten en vrijwel meteen wegrijden ook goed om de rest van de motor op te warmen. Banden, versnellingsbak, cardan eventueel.

Aan de andere kant heb ik ooit een discussie gehad met iemand die uitgerekend had dat het aantal omwentelingen dat de motor moet maken om stationair op te warmen (het eerste deel van het opwarmen in ieder geval) kleiner is dan wanneer je meteen rijdt.

Weer aan de andere kant: hoe soepel loopt je motor met 1100 opm en hoe voelt ie aan tussen de 3 en 4k. Voor mij is het wel duidelijk ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan