Dompende voorsteven op een oude goldwing

kndw

Die hard MF'er
16 nov 2002
376
0
Tubingen
Heren/dames,

Mijn slagschip, een '76 Honda GL1000, heeft de afgelopen maanden een nare rijeigenschap ontwikkeld: rond de 60 (+/- 10) kilometer per uur hobbelt de voorzijde op-en-neer. Het is een trilling van een paar Hz, met een amplitude van een centimeter, schat ik zo. Ik zie de trilling ook duidelijk wanneer ik naar mijn handen kijk. Ik kan geen zijwaartste trillingen ontdekken; puur op-en-neer.

Een collega van me heeft de motor even geprobeerd, en voelde het ook (even checken of het niet tussen mijn oren zat!).

Wat ik kon bedenken als mogelijke oorzaken waren de volgende:
  • Versleten balhoofdlagers: wanneer ik het stuur loslaat, is er echter geen neiging tot klapperen van het stuur, en ik merk ook geen enkele speling op het balhoofd wanneer ik bij stilstand de voorrem indruk en de motor vooruit duw
  • Slechte band(en): ik heb recent beide banden vervangen, en het probleem is noch verergerd, noch verminderd
  • Versleten wiellager: uit voorzorg (en misschien ook wel terecht na 39 jaar) heb ik de oude lagers vervangen, zonder effect
  • Wielen 'out-of-round': ik heb de wielen nagemeten en radiale en laterale speling op de velgen zijn zowel voor als achter niet meer dan een millimeter
  • Vering: voorvork: ik heb sinds een paar jaar Wirth progressieve voorvorkveren geinstalleerd, en heb toen ik het hobbelen begon te merken (de afgelopen weken) 5W, 10W en 20W vorkolie geprobeerd. Dit leek de snelheid waarbij het hobbelen optrad enigszins te beinvloeden, maar nam het niet weg. Achterveren: enkele maanden oude hagon schokbrekers. Ik heb drie verschillende standen voorspanning geprobeerd, maar dit had geen effect op het hobbelen
  • Losgetrilde blokbouten: alles nagelopen, en zit goed vast.

Herkent iemand het probleem? En zo ja, wat was bij jou de oplossing? Mis ik een mogelijke oorzaak?

Alvast hartelijk dank voor elke suggestie!
 
voorvork blijft klemmen.
dat komt omdat de voorvork met de nieuwe veren wat verder uitgeveerd staat, waardoor er minder overlap is tussen binnen en buitenpoot.
en dat geeft samen met wat versleten vork, een zwaardere belasting op de glijlagers in de vork.
heb het overigens zelf ook met een z1300.
 
Laatst bewerkt:
voorvork blijft klemmen.
dat komt omdat de voorvork met de nieuwe veren wat verder uitgeveerd staat, waardoor er minder overlap is tussen binnen en buitenpoot.
en dat geeft samen met wat versleten vork, een zwaardere belasting op de glijlagers in de vork.
heb het overigens zelf ook met een z1300.

Interessant! Enig idee hoe het op te lossen is?
 
Je schrijft wel dat de voorvering bestaat uit Wirth progressieve veren, maar hoe oud en versleten zijn de schokdempers voor? Andere olie lijkt wel iets te doen, maar op die leeftijd kun je de dempers echt wel als versleten beschouwen. Dus hoe fris en fruitig zijn de dempers voor nog? Is daar wat aan te stellen? Achter heb je wel een paar maanden oude Hagon Shocks er onder zitten. Is dit probleem met de montage van die Hagon shocks begonnen? Heb je aan de instelling van de achterdempers zitten stellen? Hoe goed of juist oud zijn trouwens de achterveren?
Dan schrijf je dat de banden zijn vervangen. Maar niets over uitbalanceren van de banden. Als ze zijn uitgebalanceerd, alle loodjes er nog aan of is er aan het voorwiel eentje losgeschoten en weg?
 
Je schrijft wel dat de voorvering bestaat uit Wirth progressieve veren, maar hoe oud en versleten zijn de schokdempers voor? Andere olie lijkt wel iets te doen, maar op die leeftijd kun je de dempers echt wel als versleten beschouwen. Dus hoe fris en fruitig zijn de dempers voor nog? Is daar wat aan te stellen? Achter heb je wel een paar maanden oude Hagon Shocks er onder zitten. Is dit probleem met de montage van die Hagon shocks begonnen? Heb je aan de instelling van de achterdempers zitten stellen? Hoe goed of juist oud zijn trouwens de achterveren?
Dan schrijf je dat de banden zijn vervangen. Maar niets over uitbalanceren van de banden. Als ze zijn uitgebalanceerd, alle loodjes er nog aan of is er aan het voorwiel eentje losgeschoten en weg?

Het probleem is niet begonnen met installatie van die hagons achter. Ik heb er inderdaad aan zitten stellen: je kunt de veerspanning in verschillende standen zetten. Dat haalde echter niets uit, en nu staan ze weer in standje af-fabriek. De banden zijn gebalanceerd met zo'n automaat, en de loodjes zitten er allemaal nog op (kan het natuurlijk nog eens laten controleren).

Aan de dempers voor is volgens mij niets te verstellen; hoe zou ik slijtage van de dempers na kunnen gaan? En wat is precies de demper? Volgens mij fungeert de onderpoot als oliereservoir, en wordt de olie via twee kleine gaatjes in een staafje dat de onder en bovenpoot(waar de veren in zitten) verbindt de bovenpoot in geperst bij inveren.
 
Bandenspanning helemaal OK? Niet te zacht?
Je schrijft dat je die Wirths er al een paar jaar onder hebt zitten. Ben jij zeer recent (voor het probleem begon) serieus afgevallen en daardoor dus misschien te licht van gewicht?
Slijtage van de chroom buizen? Zijn de voorvorkpoten 100% correct gemonteerd?

Bedankt voor deze links, zeer waardevolle info! Ik zal de installatie eens overdoen volgens de checklist en de buizen nalopen.

Ik ben niet afgevallen, maar weeg ook 'maar' 70-75 kg, toch flink minder dan de 90 kilo die Randakk noemt. Misschien is het gehobbel door slijtage van andere delen verergerd, en als je zoiets eenmaal bemerkt blijft het storen. De oude veren vond ik te slap tijdens bochtenwerk, maar dit gehobbel is ook niks...

Nogmaals dank, ik ga het allemaal nalopen.
 
Ik had dit "hobbel" verschijnsel niet, maar onbalans in bochten dat leek op een gesleten balhoofdlager. Alles vervangen voor (balhoofdlagers, voorvorkolie, nieuwe seals, wiellagers) maar het probleem bleef. Waren bij mij uiteindelijk versleten dempingsrubbers van het kettingwielhuis achter.
 
Aan de dempers voor is volgens mij niets te verstellen; hoe zou ik slijtage van de dempers na kunnen gaan? En wat is precies de demper? Volgens mij fungeert de onderpoot als oliereservoir, en wordt de olie via twee kleine gaatjes in een staafje dat de onder en bovenpoot(waar de veren in zitten) verbindt de bovenpoot in geperst bij inveren.

Tussen die gaatjes en de bovenpoot zit ook nog een pakketje dempingsplaatjes. Die plaatjes zorgen voor de weerstand wanneer de olie van onder naar boven (en van boven naar onder bij uitgaande demping) gaat. Het zou kunnen zijn dat die plaatjes bij jou versleten of vervormd zijn. Of misschien zelfs gebroken. Of misschien zitten ze gewoon niet goed vast meer (ik weet niet hoe ze vast zitten).

Bij sommige vorken zijn ze te vervangen, bij andere vorken niet. Ik ken jouw vork niet, maar je zou het eens kunnen uitzoeken.

Wat anders zou nog kunnen zijn dat de afdichtringen tussen de buitenpoot en de binnenpoot zijn versleten. Dat hoeft niet te resulteren in klapperen van de vork, maar zou er wel voor kunnen zorgen dat de demping minder is. De olie gaat dan gedeeltelijk langs die ringen in plaats van via de dempingsplaatjes.
 
Het is een eenvoudig vorkje als je zo naar die afbeelding kijkt.

N.a.v. wat Randakk over het plaatsen van progressieve vorkveren zei heb ik vanochtend de oude lineaire vorkveren er weer in gestopt. Het gehobbel lijkt iets minder uitgesproken, maar is helaas niet verdwenen. Ik ga langzaam alle opties af...
 
Ik had dit "hobbel" verschijnsel niet, maar onbalans in bochten dat leek op een gesleten balhoofdlager. Alles vervangen voor (balhoofdlagers, voorvorkolie, nieuwe seals, wiellagers) maar het probleem bleef. Waren bij mij uiteindelijk versleten dempingsrubbers van het kettingwielhuis achter.

De goldwing heeft cardan; ik weet niet precies wat je bedoelt met het kettingwielhuis?
 
Waarschijnlijk bedoelt hij de dempingrubbers in cardanhuis/klok. Deze vangen de klappen op van het op en- terug schakelen. Maar dat heeft geen invloed op het probleem van het dompen van je voorzijde.
 
Laatst bewerkt:
Ik gok op stick-slip of een voorvork die onder spanning gemonteerd is. Heb je de asinklemming van de voorpoten al eens losgemaakt en toen een klein stukje langzaam gereden en geremd ? Soms staan de poten een klein beetje onder spanning en treedt stickslip gemakkelijk op. Beetje beunfix die ook wel eens effect heeft. Binnenpoten kwart of halve slag draaien in de kroonplaat. Als dat effect heeft dan weet je zeker dat het iets met je binnenpoten is. Kan slijtage zijn de glijbussen zijn, slijtage van de binnenpoot zelf of kromme poten.

Succes,

Benno
 
Waarschijnlijk bedoelt hij de dempingrubbers in cardanhuis/klok. Deze vangen de klappen op van het op en- terug schakelen. Maar dat heeft geen invloed op het probleem van het dompen van je voorzijde.
Die bedoel ik idd. en die zijn er ook om de "klappen" bij gasgeven/remmen op de motor op te vangen. Dat veroorzaakte een resonantiefrequentie en zou dus - vergezocht, maar de poster heeft al van alles, meer voor de hand liggend, nagekeken - een bijdrage aan het probleem kunnen zijn.
 
Binnenpoten kwart of halve slag draaien in de kroonplaat. Als dat effect heeft dan weet je zeker dat het iets met je binnenpoten is.

heb zelf geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn, maar ik vind dit wel een slimme tip, om te localiseren waar het probleem zit.
en ik zou de opmerking van bananeman serieus nemen, die weet veel van motoren.

edit:
waarmee ik niet wil zeggen dat de rest niets weet.............pffffff....net op tijd ;)
 
Ik heb dit dompen ook gehad op m'n Goldwing van 83 .... De hele vork uit elkaar gehaald, alles goed gespoeld, de gijlagers (die waren flink versleten) en oliekeeringen vervangen en de vork netjes op druk gezet, de voorwiellagers tenslotte ook vervangen. Sindsdien geen problemen meer mee gehad.
Het belangrijkste was denk ik het vervangen van de glijlagers en het spanningsvrij monteren van de vork.
 
Het heeft even geduurd, maar het probleem is opgelost. Na alle tips te hebben geprobeerd, zonder resultaat, toch nog maar eens de wielen op de truingstand gezet. Wat bleek? De velg was dan wel in orde, maar de band zat niet helemaal correct gemonteerd; een hoogteslag van +/- 2mm. Dit was ook te zien aan de fijne lijntjes op de band, deze hadden een variabele afstand t.o.v. de velg. Ik heb het vandaag laten verhelpen, en daarna zo'n 10 km gereden... Zonder gehobbel!
 
Terug
Bovenaan Onderaan