Donder en Bliksem

Suikermuis

MF'er
23 mrt 2006
171
0
Amersfoort
Laatse tijd vrij vaak in gereden.... hmmm.. de donder doet mij niet zoveel, de regen is lastig maar ook niet het probleem. Maar dan die bliksem. Persoonlijk heb ik het er niet zo op als ik door de polder rij en het onweer breekt los.
Mij is altijd geleerd dat je in een koekblik vrij veilig zit... kooi van Faraday (of hoe heet die man...), met de motor is dat ietsje anders, behalve bij zo'n C1 heb je geen dakje boven je hoofd om zo'n kooi te maken.
Je rijdt wel op rubberen banden....

Maar hoe zit dat als je als motorrijder voor bliksemgeleider gaat spelen?
Heb je net zoveel overlevings kans als in je zwembroekie?

Iemand die daar iets meer over kan uitleggen?
 
De rubberen banden hebben hier geen tot weinig invloed op. Bandenrubber bevat nogal wat koolstof en andere stoffen, en banden isoleren niet al te best. Zelfs als ze enigszins zouden isoleren is de kans dat dit helpt nul. De spanning in een bliksemschicht ligt zo hoog (vele Megavolts) dat dat stukje rubber niets helpt.
Meestal zal het wel meevallen met de kans geraakt te worden door de bliksem, maar ik zou het voorkomen als het kan. Heb zelf een keer in een stevige onweersbui gereden en voelde me niet bepaald happy...
 
Maar hoe zit dat als je als motorrijder voor bliksemgeleider gaat spelen?
Heb je net zoveel overlevings kans als in je zwembroekie?

Iemand die daar iets meer over kan uitleggen?

Ik denk niet dat je CE-protectors je hier gaan helpen. En met titanium kneesliders kun je het helemaal wel vergeten! :+
 
ik heb hier op mf wel eens gelezen over iemand die in de bergen getroffen was door bliksem...gevolgt door een minder gevatte opmerking over dat ie zeker een buell lightning reed -O- maarja het kan...maar de kans dat je daadwerkelijk geraakt is is net zo groot dat je de loterij wint :9 niet dus
 
Voor mijn gevoel is de kans dat je getroffen wordt wel heel klein.. echter ik heb ook wel eens een filmpje gezien van een automobilist die wel getroffen werd.

Als het echt naar weer wordt ga ik meestal op een veilige plek staan... en voor die tijd probeer ik zoveel gas te geven dat ik de bui voor blijf.. ;) En dat wil ook nog wel eens werken..
 
De kans dat je geraakt wordt door een bliksem is kleinder dan de kans dat ze staan te flitsen in de stromende regen.....toch zou ik ook even gas geven en proberen de bui een beetje voor te blijven.
 
Ik ga ok liever even een veilig plekje zoeken als het onweer echt dichtbij komt, bij Foix in Frankrijk hebben we een poos onder een viaduct gestaan en zagen de bliksem echt enkele tientallen meters bij ons vandaan inslaan. Een enkele sloeg op de snelweg zelf in en ik voelde af en toe een tinteling, met dit soort weer rij ik niet graag en is de kans om getroffen te worden volgens mij niet echt klein.
Het was trouwens wel een spectaculair gezicht om een blikseminslag van dichtbij te zien, jammer dat ik er geen foto's van kon maken.
 
Voor mijn gevoel is de kans dat je getroffen wordt wel heel klein.. echter ik heb ook wel eens een filmpje gezien van een automobilist die wel getroffen werd.

Als het echt naar weer wordt ga ik meestal op een veilige plek staan... en voor die tijd probeer ik zoveel gas te geven dat ik de bui voor blijf.. ;) En dat wil ook nog wel eens werken..

Dan maar even een expert mening daar tegenover stellen. ;)


Zal weinig helpen. Statische ontladingen (bliksem)vinden ook buiten de bui plaats.
Er zijn twee types van statische ontladingen: Tussen wolken onderling en tussen wolken en voorwerpen op het aardoppervlak. Met name met de laatste soort wil je als motorrijder zeker niet van doen hebben. Op een motor heb je namelijk generlei bescherming tegen blikseminslag.
Het enig raadzame is een veilige plaats opzoeken en zeker niet in open terrein blijven rondrijden. De kans dat je getroffen wordt is weliswaar klein, maar als je getroffen wordt is de kans zeer groot dat je het niet naverteld.
 
Laatst bewerkt:
Laatse tijd vrij vaak in gereden.... hmmm.. de donder doet mij niet zoveel, de regen is lastig maar ook niet het probleem. Maar dan die bliksem. Persoonlijk heb ik het er niet zo op als ik door de polder rij en het onweer breekt los.
Mij is altijd geleerd dat je in een koekblik vrij veilig zit... kooi van Faraday (of hoe heet die man...), met de motor is dat ietsje anders, behalve bij zo'n C1 heb je geen dakje boven je hoofd om zo'n kooi te maken.
Je rijdt wel op rubberen banden....

Maar hoe zit dat als je als motorrijder voor bliksemgeleider gaat spelen?
Heb je net zoveel overlevings kans als in je zwembroekie?

Iemand die daar iets meer over kan uitleggen?


Mijn rij instructteur heeft al 2 maten verloren zo op de motor.... Als de bliksem je niet de nek omdraait dan is het wel het feit dat je op je bek gaat
 
Het is een fabeltje dat rubberen banden of zolen je beschermen. Keer op Discovery gezien. Als dat echt zo zo zijn, zou je banden of zolen moeten hebben van een paar kilometer dik rubber :X

Het is de kooi van Faraday die je beschermt in de auto.. die heb je op de motor dus niet ;)
 
Het is een fabeltje dat rubberen banden of zolen je beschermen. Keer op Discovery gezien. Als dat echt zo zo zijn, zou je banden of zolen moeten hebben van een paar kilometer dik rubber :X

Het is de kooi van Faraday die je beschermt in de auto.. die heb je op de motor dus niet ;)


Carbon helm ?

Als het regent en je pak nat is dan gaat er een groot deel van de lading buiten je lichaam om ipv erdoor heen.Blijft natuurlijk een rotklap.Er zijn meerderen die een directe inslag hebben overleefd doordat de kleding beter geleidde als het lichaam.





Frans
 
Carbon helm ?

Als het regent en je pak nat is dan gaat er een groot deel van de lading buiten je lichaam om ipv erdoor heen.Blijft natuurlijk een rotklap.Er zijn meerderen die een directe inslag hebben overleefd doordat de kleding beter geleidde als het lichaam.





Frans



O-)
 
Carbon helm ?

Als het regent en je pak nat is dan gaat er een groot deel van de lading buiten je lichaam om ipv erdoor heen.Blijft natuurlijk een rotklap.Er zijn meerderen die een directe inslag hebben overleefd doordat de kleding beter geleidde als het lichaam.

Frans

En toch ga ik niet proberen of je bewering waar is. ;)
 
Ik zat gister rond 17.15 in een enorme onweersbui bij Zoetermeer. Zag meerdere motorrijders op de vluchtstrook onder een viaduct staan schuilen.

Leek me ook niet handig. Was bijna donker (zeker onder zo'n viaduct) en de kans lijkt me groter,dat je door een niet oplettende bestuurder aan gort wordt gereden, dan dat je wordt getroffen door de bliksem.
 
Ik was gisteren toch wel blij dat ik in mijn koekblik reed.
Ik reed op de veilingroute naar Naaldwijk en het kwam echt met bakken uit de hemel, en de onweer zat echt boven ons. Meerdere schichten gezien en meteen de klap.
Toch kwam ik mijn oude rijinstructeur met 2 lessers tegen.. lijkt me toch een beetje onverantwoord.
 
Iemand dit weleens gelezen? Herinnerde me dit nog vaag...
Schuilende Motorrijder vangt bliksemschicht en hier nog een http://www.motorradonline.de/d/196817?_rubrik=134439,%202353&_back_url=%2Fsixcms%2Flist.php%3Fpage%3Ds_mrd_ne_liste%26sv%5Bmrd_news_rubrik%5D%3D134439%26title%3DRecht%2B%2526%2BVerkehr (duits) bericht, dus het kan wel degelijk...
 
En voor die tijd probeer ik zoveel gas te geven dat ik de bui voor blijf.. ;) En dat wil ook nog wel eens werken..


Maar dan toch geflitst worden :+


Ik hou niet van rijden in onweer. Bij iedere bliksem roep ik dan hard "Ow no!" en kijk ik om me heen om te kijken waar de Gatso stond....
 
ik rij gewoon door, de kans dat je geraakt wordt vind ik dusdanig klein dat ik dat risico wel durf te nemen :]

ik ga zeker nooit schuilen onder een viaduct: een automobilist, vrachtwagenchauffeur of buschauffeur kan je dan zo voor je sokken rijden :N
 
Maar dan toch geflitst worden :+


Ik hou niet van rijden in onweer. Bij iedere bliksem roep ik dan hard "Ow no!" en kijk ik om me heen om te kijken waar de Gatso stond....

Had in Oostenrijk rechts van me een dikke onweersbui hangen.. op een afstand van een km of 15. Dus toen gewoon doorgeknald en nog even in de regen gereden maar na de bergkam was het onweer weg... als het voor te blijven is doe ik dat dus echt wel. En nou ja... Oostenrijkse bon.. gok er nu maar op maar vanaf 2007 neem ik dat risico niet meer..
 
Terug
Bovenaan Onderaan