Donderdag 29 augustus TOMS

Joris

MF veteraan
11 dec 2001
6.367
169
Veghel
Het wordt een mooie dag, perfect weer ... heb echt zin in een lekker stukje :]

Hoe groot is de kans dat ik mede MF-ers tegenkom op/rond de baan?

[Schaammodus]Mods svp topic titel ff aanpassen, 't is natuurlijk 29 augustus |( |( [/schaammodus]
 
Laatst bewerkt:
Het wordt een mooie dag, perfect weer ... heb echt zin in een lekker stukje :]

Hoe groot is de kans dat ik mede MF-ers tegenkom op/rond de baan?
vandaag is 27 augustus , dus jij zal wel 29 bedoelen :?
Wanneer heb je je ingeschreven eigenlijk?Ik wil ook een keertje :]
 
Joris, denk dat ik donderdag ook kom...of met de motor of met de auto :)

dan heb je meteen je fotograaf gevonden :P

Maar daar staat natuurlijk iets tegenover he ;)
 
vandaag is 27 augustus , dus jij zal wel 29 bedoelen :?
Wanneer heb je je ingeschreven eigenlijk?Ik wil ook een keertje :]

Wanneer? Volgens mij was het toen nog winter...

Op dinsdag 27 augustus 2002 19:49 schreef Fabian het volgende:
Joris, denk dat ik donderdag ook kom...of met de motor of met de auto :)

dan heb je meteen je fotograaf gevonden :P

Maar daar staat natuurlijk iets tegenover he ;)

Friet op mijn kosten of de Ring :?
 
Nope, ik wil OOK actionpics 8-)

Goed, als jij die instappers van je aantrekt, dan maak ik foto's als je op je snuffert gaat. 8-)

Maareh, geen probleem ik zal ook van jou nog wat actiefoto's maken. Binnenkort een keer wat leuke bochtjes opzoeken?
 
Goed, als jij die instappers van je aantrekt, dan maak ik foto's als je op je snuffert gaat. 8-)

Maareh, geen probleem ik zal ook van jou nog wat actiefoto's maken. Binnenkort een keer wat leuke bochtjes opzoeken?

Ja das goed, op de Ring dan wel he *D Dus dan MOET je nog een keer mee dit jaar ;)

Ik laat morgen wel ff weten ofdat ik zeker kom :)
 
Ja ik kom wel ffkes langs, OF met de motor OF met de auto...ben ik nog niet uit. Vanaf hoe laat vertoeven jullie op t circuit? Want als jullie net met 2 uurtjes theorie ofzo bezig zijn is de lol er snel af voor mij :)
 
Welterusten mensen, ik ga :z . Om 5 uur gaat de wekker.

Ja, je moet er iets voor over hebben :P
 
Nou ik ben net terug, ben dus ffkes wezen kijken....wat wel balen was: Joris had een vriend mee, had zn fiets helemaal klaar gemaakt, alles nieuw erop enz....laadt ie m van de trailer af, is zn remdruk voor helemaal weg :( die kon dus niet meer rijden.......das wel balen voor m hoor!

Maar verder nog wat piccies geschoten van Joris (die zullen vanavond wel online staan :) )

btw: in hun pauze nog ffkes een stukkie van hun kneedown-leer-parcour gereden :P was een eitje, maar wat was t een hobbellig gebeurden zeg, dat vond ik wel slecht

en de rest verteld Joriske wel
 
Op donderdag 29 augustus 2002 16:58 schreef Fabian het volgende:
Nou ik ben net terug, ben dus ffkes wezen kijken....wat wel balen was: Joris had een vriend mee, had zn fiets helemaal klaar gemaakt, alles nieuw erop enz....laadt ie m van de trailer af, is zn remdruk voor helemaal weg :( die kon dus niet meer rijden.......das wel balen voor m hoor!

Had ie z'n leiding dan niet ff kunnen vullen? :?
 
Op donderdag 29 augustus 2002 16:58 schreef Fabian het volgende:
Nou ik ben net terug, ben dus ffkes wezen kijken....wat wel balen was: Joris had een vriend mee, had zn fiets helemaal klaar gemaakt, alles nieuw erop enz....laadt ie m van de trailer af, is zn remdruk voor helemaal weg :( die kon dus niet meer rijden.......das wel balen voor m hoor!

Had ie z'n leiding dan niet ff kunnen vullen? :?

er was zelfs een monteur ffkes komen kijken, die zei dat t over was voor m :(

maar eh, vloeistof genoeg hoor ;) ben wel gek, maar niet dom :j
 
Ben ook net terug.
Was een lekker dagje. Weinig ongelukken en goed zonnetje.

Schoot mij nog door mijn hoofd, GSX-1000, hoge uitlaat, Fabian?
Verder geen ander MoFo'ers gesproken of gezien.

Mocht je je afvragen waar ik op reed...
Die gele Aprilia RSV Mille R.

Helaas alweer de laatste Toms van het jaar.
 
Schoot mij nog door mijn hoofd, GSX-1000, hoge uitlaat, Fabian?

Mocht je je afvragen waar ik op reed...
Die gele Aprilia RSV Mille R.

Helaas alweer de laatste Toms van het jaar.

>T is een 600-tje maar wel met hoge uitlaat ja :)

>Gele Mille R? Daar waren er 2 van volgens mij, een instructeur en nog eentje :) Dan zat jij ook in de groep van Joris volgens mij :?
 
Ahhhhhhhhh |( dan maakte ie wel leuke proefstartjes :} Vooral die "foute" start die ie voordeed was leuk om te zien....wat een koppel zeg zon Mille :9~

Pfff, ben net een half uurtje terug. Het verslagje en andere foto's volgen morgen nog, ik ben total loss.

full


Maareh, Cascadeur was jij de man van de staande wheelies? :} Ben benieuwd naar het filmpje dat Bach van je gemaakt heeft. Hij reed hooguit 2 mtr achter je...
 
WOW was je pas zoooolaat terug :? wat heb je nog uitgespookt daar joh? *D

Uitreiking van de certificaten duurde vrij lang. Daarna moesten de motoren natuurlijk nog op de aanhanger gezet worden. We reden zo rond 19.00 uur van het circuit af. Onderweg nog 6 km file bij Amstelveen en 3 km file bij Oss gehad. Oh ja, ook nog ff wat wezen eten bij een AC Restaurant. Vervolgens in Schaijk 1 motor van de aanhanger gehaald. Toen terug naar Zijtaart om de aanhanger terug te brengen, de motor eraf te halen en het rek van de aanhanger te halen. Voordat je dan thuis bent is het kwart voor 12.

En nu heb ik spierpijn, vooral in m'n bovenbenen. Maar nauwelijks last van m'n armen ... is toch wel een goed teken. :)

Het (uitgebreide) verslag volgt vanavond ;)
 
De vooruitzichten waren perfect, het zou prachtig weer worden. En dat werd het! 's Morgens voor dag en dauw (half 6) zijn we vertrokken met de motoren op de aanhanger. We moesten om half 9 in Zandvoort zijn. Het was ongekend rustig op de weg en om kwart voor 8 draaiden we dan ook de toegangsweg van het circuit op. Toen de motoren van de aanhangers gehaald. Vette pech: de remdruk van de YZF750R van m'n maat viel compleet weg. Ontluchten hielp niet, er was namelijk iets mis met de hoofdremcilinder. Daarvoor nooit problemen gehad. Voor hem dus geen TOMS cursus dit jaar '( .

Na een uitgebreid verhaal van Sander (van Motorxtra), mochten we aan de eerste oefening beginnen.

Circuitrijden
Om de ideale lijnen te leren rijden, mochten we een uurtje achter de marshalls aan om de baan te leren. Er werden 5 groepen gemaakt, variërend van minder snel tot bloedsnel. Ik besloot me aan te sluiten bij de middelste groep. En dat was een verstandig keuze. Het tempo wat er op na gehouden werd kon ik met een beetje inspanning goed bijhouden. Ik hoefde geen gekke dingen te doen om bij te kunnen houden. Heb me ook geconcentreerd op rijtechniek (druk op buitenste stepje, buitenste arm tegen de tank, etc)
Na een uurtje (met af en toe een korte pauze voor wat uitleg) begon ik de baan al aardig te kennen. Ik moet zeggen dat Zandvoort een hele leuke baan is om te rijden. Vooral de Tarzan, de Gerlach, maar vooral Bos Uit zijn erg :9~ . Alleen jammer dat de vangrail op sommige plekken zo dicht bij staat.

Acceleratieproeven
De instructeur bij deze proeven was ons aller cascadeur. Hij liet eerst zien hoe het niet moet: lompe wheelies, geen snelheid. Daarna hoe het wel moet: zo ver mogelijk naar achteren gaan zitten, armen gebogen, kin boven de kroonplaat, behoorlijk wat toeren, koppeling op laten komen, zo snel mogelijk je voet op het stepje en dan met licht zwevend voorwiel ervandoor :} Dit een paar keer zelf geoefend, maar dat lukte wat minder. Ben blijkbaar te zuinig op m'n koppeling. Alhoewel dat ik er wel tot twee keer toe een R1 uit trok (dit lag meer aan de piloot in kwestie denk :? ).

Kneedown
Op de parkeerplaats was met pionnen een grote cirkel uitgezet (ca 10 mtr doorsnee). Daarom moest je dan rondjes rijden: eerst rechtsom, daarna linksom. De uitleg was simpel: gewoon goed gaan zitten en de gaat de rest vanzelf. NOT dus, kwam iedere keer een centimeter of 5 tekort. Toen ik de foto's terug zag wist ik ook waarom. Moest gewoon de motor wat platter leggen. Binnenkort dus maar eens oefenen op een parkeerplaats in de buurt.

Sectietraining
Bij deze training werd het circuit opgedeeld in secties. Dat betekende dat je aan het begin van de sectie startte (één voor één), in de bocht (eerst Tarzan, daarna Gerlach Hugenholtz en als laatste Nissan) keken instructeurs hoe je het deed en zij gaven dit door aan de auto die op het eind van de sectie stond. Bij die auto werd je verteld wat je fout deed, wat je beter kon doen of wat je goed deed. Erg prettig om zo feedback te krijgen. Vervolgens mocht je dan baan weer afrijden naar het begin van de sectie.

De oefening ging beter dan dat ik zelf verwachtte. Stuurde goed laat in en reed m'n lijnen erg mooi (volgens de instructeur :P ). Maar ik laat met het uitacceleren nog teveel tijd liggen. Wel liet ik hem al veel beter naar buiten lopen als in Assen met de CRT. Gaandeweg de sectietraining ging ik meer op het uitaccelereren letten en ging het al wat beter. Tijdens de Nissan sectie, konden we vol door Bos-Uit en heel goed aanremmen voor de Tarzan. Bij uitkomen van Bos Uit (ter hoogte van de laatste pion) moest ik overschakelen naar vier. Denk dus dat ik Bos Uit met ongeveer 160 kph nam, om er vervolgens met ca 180 kph uit te komen. Einde rechte stuk bij aanremmen van de Tarzan (op 150 mtr) zat ik volgens m'n sigma tellertje maximaal op 195 kph. Terugrekenend zal dit ca 210 kph op de teller zijn. De echte racers gaan natuurlijk veel harder. Maar het voelde erg goed om een R1 bij uitkomen van Bos Uit voorbij te steken (wat is het toch met die R1's }) ), vervolgens kwam hij bij dat Marlboro bord boven start/finish weer op vermogen voorbij :(

Remproef
Nog z'n oefening die beter ging dan ik zelf van te voren verwachtte :) . De bedoeling was om met een redelijke snelheid (zo hard als op dat kleine stukje haalbaar was) aan te komen. Vervolgens in de ankers te gaan en in één vloeiende beweging naar de pion toe te remmen. De plaats waar je begon te remmen moest je zelf bepalen.
De tweede poging ging echt perfect. Ik kwam aan met 120, ging op ca 20 mtr in de remmen (grove schatting) en stond precies bij de pion stil. Zeg ik nog tegen de instructeur dat het voor m'n gevoel harder zou moeten kunnen. Nee zegt hij, dit was optimaal remmen 8-) : je achterwiel zat de laatste 10-15 meter constant tussen zweven en wegcontact. :9 Was dus ff zo trots als een pauw met zeven lullen. Het mooiste van alles was, dat ik voor mijn gevoel helemaal niet zo hard kan remmen. Blijkbaar hebben 200+ kph remacties op de openbare weg toch hun vruchten afgeworpen. :P

Slalomproef
Op het stuk met die chicane was een lange afwisselende slalom uitgezet. Dan weer veel dan weer weinig ruimte tussen de pionnen. Ook stonden de pionnen bij lange na niet in een rechte lijn. Kortom echt slalommen dus. Dit viel behoorlijk tegen. Uiteindelijk werd je tijd nog opgenomen. De beste 3 van de groep kregen hiervoor op het eind van de dag een aandenken.

Uitwijkproef
Deze proef bestond uit twee delen. Het eerste deel bestond uit remmen in de bocht (met ca 80-100 kph). Dit was eigenlijk redelijk eenvoudig. Gewoon de motor naar beneden duwen en je kunt je lijn aardig houden.
Het tweede deel was uitwijken. Je reed een soort van fuik in en aan het einde van de fuik moest je links of rechts om een aantal pionnen heen. Hiervoor moest je ongeveer 2-3 mtr zijdelings uitwijken. Om het moeilijk te maken wees de instructeur op het laatste moment naar de kant waarnaar je uit moest wijken. Bij deze oefening moest je 'countersteering' gebruiken om snel van richting te kunnen veranderen. Dat wil zeggen dat je de rechter stuurhelft van je af moest duwen als naar rechts uit wilde wijken. Voor links geldt natuurlijk het omgekeerde. Na een voorzichtig begin lag m'n snelheid uiteindelijk op 120 kph tijdens het uitwijken. Deze oefening is dus dezelfde als bij de VRO-cursussen. Dit geeft maar weer aan dat, ook op de openbare weg, uitwijken meestal gemakkelijker is dan remmen.

Bermvlucht
Gewoon met een gangetje van ca kph 80 de berm insturen: koppeling in, op de stepjes gaan staan , kont naar achteren en dan net over het ruitje heen kijken. Kinderlijk eenvoudig zodra de knop in je hoofd om is :P . Door gaan te staan breng je het zwaartepunt een halve meter naar beneden en blijft de motor veel stabieler.
Het moeilijkste was op tijd remmen en wegdraaien om de baan niet over te schieten en aan de andere kant in de berm te belanden.

Sprintjes
De afsluiting en het hoogtepunt van de dag. Een uur lang sprintjes trekken. Met z'n vijven naast elkaar vertrekken op start/finish en vervolgens boven op de bult voorbij de Gerlach Hugenholtz afgevlagd worden. Daarna in 'aangepast' }) tempo terug naar start/finish, weer aansluiten in de rij en ff wachten tot je weer van start mag.
In de meeste gevallen was de uitslag aan het begin van de Tarzan beslist. Omdat het in de bochten daarna niet gemakkelijk inhalen is. Op de eerste meters kwam ik meestal aardig van de plaats, maar op het moment dat het pk's gaan tellen komen de meeste dikke v-twins en dikke 750's en 1000's keihard voorbij. En het lef om die mannen er op het einde van het rechte stuk uit te remmen heb ik nog niet '( kweetniet of ik dat ook nog ooit krijg. :P
Dit ging erg goed totdat m'n voorrem aardig minder werd. Ik snap er geen hout van: vloeistof zit er nog maar 3000 km in (en was in goede staat), systeem is goed ontlucht, heb stalen remleiding, sbk-3 blokken en toch kreeg ik na 40 minuten last van lichte fading. Bij aanremmen van de Gerlach zat ik ineens met m'n pink en ringvinger tussen het hendel en de handvat :( . Gelukkig had ik nog ff tijd om nog met de volle hand de rem te pakken en door te remmen voor de Hugenholtz. Iig wist ik toen dat ik de Gerlach Hugenholtz veel harder in kon sturen dan dat ik van te voren dacht 8-) De laatste 20 minuten heb ik dus heel voorzichtig gereden, en vooral niet geprobeerd laat te remmen. :(
Oh ja, één keer eindigde ik als derde, maar meestal als 4de of 5de (laatste) in het groepje. Moet nog vertrouwen kweken om in groepje hard te gaan. Alhoewel het gaat voor mijn gevoel steeds beter.

Einde
Sorry voor het lange verhaal, maar het geeft misschien wel een beetje aan dat ik het ENORM naar m'n zin gehad heb. Zit nu nog na te genieten *D . En ik raad IEDEREEN met een beetje circuitervaring aan om de TOMS cursus te gaan doen. Dit is een MUST voor supersport rijders.

Tot slot nog :} :} :} voor Sander Scheepstra, voor alle instructeurs en voor de mensen van de Rensportschool. (En :} voor die bloedmooie meid met die bloedmooie 748s die ook een aardig stukje kon sturen 8-) )

www.motorxtra.nl voor info over de TOMS
 
Laatst bewerkt:
En de foto's *D

IMG_0679.jpg

Volgens mij gooi ik hem gewoon niet plat genoeg :?

IMG_0685.jpg

Moi in de Gerlachbocht :)

IMG_0702.jpg

Cascadeur op een geleende fiets ??? Zo ja, stuur me maar een mailtje. Dan email ik ze in een groter formaat.

IMG_0703.jpg

De bermvlucht oefening

IMG_0710.jpg

En nog een keer de Gerlachbocht...

IMG_0714.jpg

Heeft niet veel met motoren te maken, maar Herby anno 2002 wil ik jullie niet onthouden ... en het ding is net zo snel als ie eruit ziet :}
 
Lekker verslag :} das net zo vermoeiend als een avondje motorrijden :+

Foto´s zijn idd goed gelukt, igg heb ik ze scherp gekregen :) Nu nog een mooie positie weten te vinden voor nog mooiere pics

8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan