Donkere plekken op binnenpoten voorvork...

Formshift

MF veteraan
16 mei 2012
1.228
442
Sliedrecht
Afgelopen vrijdag ging ik met mijn motor naar HyperPro voor het laten monteren van nieuwe vering. Toen de monteur het voorspatbord eraf haalde ontdekten we deze donkere plekken op de binnenpoten... De monteur vreest dat de vorige eigenaar de vorken weinig, of zelfs nooit heeft laten voorzien van schone olie, en dat het slijpsel van 120.000 km het chroom heeft weggeschraapt. Je kon de oneffenheden gewoon voelen. De monteur is dan ook bang dat binnen nu en een jaar een lekkage zal plaats vinden.

Is dit iets wat te repareren is, of is dit een gevalletje vervangen ? En zijn er nog plekken waar je eventueel betaalbare binnenpoten zou kunnen scoren ? Kawasaki zegt ±1000 euro voor 2 vorkpoten, en dat heb ik even niet liggen....

67184691_2240035669447533_5882300673600520192_n.jpg
 
Slijtage is er toch al en hiermee ook de aankomende ellende... Polijsten haalt misschien de donkere kleur eruit...
Want iets dat blinkt is automatisch beter dan iets dat dof is?
Ik zou er ook niets aan doen als het niet lekt. (Ik persoonlijk wel, maar je moet er niets aan doen)
Weet wel dat de kans dat het zal lekken toeneemt en hou je voorvork in de gaten.
 
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Tot nu toe is er geen lekkage te zien in ieder geval. De vlekken waren niet te zien met het spatbord erop, dus voor de looks ga ik er sowieso niks aan doen, ik zat vooral te kijken wat ik kan doen om de resterende levensduur zo lang mogelijk te rekken, zodat ik meer tijd heb om geld bij elkaar te harken en een andere set poten te vinden...
 
Welke motor gaat het om?
Kawasaki 1400 GTR van 2009. Ik hou al een aantal sites in de gaten, maar voorvorken zie je niet veel voorbij komen... Op zich wel logisch, als iemand een motor in de prak rijdt, is het vrijwel altijd aan de voorkant.


Want iets dat blinkt is automatisch beter dan iets dat dof is?
Het idee was meer dat de plek die dof is, dof is omdat er chroom weg is gesleten, en de seal dus ook minder goed contact maakt daar, omdat de poot niet perfect rond meer is.
 
Rondheid van honderdste mm's kan een seal prima opvangen. Ruwe of zelfs scherpe stukken niet.

Feit dat ie nu niet lekt zeg ik ook niets aan doen en rustig op zoek naar een zaak die hard verchroomd, aftermarket of een goed setje 2ehands.
 
Meh, ik heb die plekken op meerdere motoren gehad (en op nog meer gezien) maar daar zijn de seals nog nooit door gaan lekken. Tegen de tijd dat ze dat wel gaan doen zou ik alsnog voor opnieuw verchromen gaan, er zijn meerdere gespecialiseerde bedrijven voor. Kan me tarieven van rond de €100 per poot herinneren, maar dat is wel een paar jaartjes geleden. (meer dan een paar jaartjes trouwens)
 
Anderzijds, die slijtage is over 120K km opgebouwd. De meeste van ons rijden dat niet in enkele jaren. Je kunt ook overwegen wanneer de seals gaan lekken om deze enkel te vervangen. Kan je er in iedergeval weer een aantal jaren mee vooruit. De poot ter moet wel glad zijn op die positie. Ter info, afschrapers en oliekeerringen kunnen behoorlijk wat vervorming, onrondheid en diameter range opvangen.
 
Afgelopen vrijdag ging ik met mijn motor naar HyperPro voor het laten monteren van nieuwe vering. Toen de monteur het voorspatbord eraf haalde ontdekten we deze donkere plekken op de binnenpoten... De monteur vreest dat de vorige eigenaar de vorken weinig, of zelfs nooit heeft laten voorzien van schone olie, en dat het slijpsel van 120.000 km het chroom heeft weggeschraapt. Je kon de oneffenheden gewoon voelen. De monteur is dan ook bang dat binnen nu en een jaar een lekkage zal plaats vinden.

Is dit iets wat te repareren is, of is dit een gevalletje vervangen ? En zijn er nog plekken waar je eventueel betaalbare binnenpoten zou kunnen scoren ? Kawasaki zegt ±1000 euro voor 2 vorkpoten, en dat heb ik even niet liggen....

Ziet er een beetje raar uit ja, en hij lekt verder niet? Het lijkt idd wel of het chroom is gaan slijten.
Waar ben je geweest trouwens voor de hyperpro? ik heb namelijk de ervaring bij verschillende vestigingen dat ze graag je een hele boel aan smeren met allerlei theorieen en verhaaltjes, en je hele motor (vering) afkraken .
 
Waar ben je geweest trouwens voor de hyperpro?
Naar HyperPro Werkendam.


ik heb namelijk de ervaring bij verschillende vestigingen dat ze graag je een hele boel aan smeren met allerlei theorieen en verhaaltjes, en je hele motor (vering) afkraken
Hij was wel negatief over de manier waarop de wering onderhouden leek te zijn aan de hand van onder andere die doffe plekken, want hij was bang dat het het gevolg was van schade door schuren met met slijpsel vervuilde vorkolie. En dat bleek geen aanstellerij te zijn toen we de vorkpoten eenmaal open maakte, want de olie die daar uit kwam wat gewoon zwart metallic. Hij heeft me verder niks aangesmeerd, hij heeft de poten zo glad en egaal mogelijk gepolijst en ik heb gevraagd om nieuwe seals aangezien de poten nu toch open lagen.


Feit dat ie nu niet lekt zeg ik ook niets aan doen en rustig op zoek naar een zaak die hard verchroomd, aftermarket of een goed setje 2ehands.
Ze kunnen blijkbaar de onderkant ( het gedeelte waar de as doorheen gaat en je klauwen op zitten ) overzetten op nieuwe binnenpoten, dan ben ik een stuk goedkoper uit. Ik heb via een sloperij al een setje van die onderkanten kunnen scoren, dus tegen die tijd kan ik nieuwe binnenpoten laten maken.
 
Binnenpoten zijn ook los nieuw te krijgen voor rond de €200 per stuk afhankelijk van het merk, daar heb je geen nieuw chroom voor op je huidige binnenpoten als je het voorbereidende werk meetelt. Dan moet je alleen even aan een verenboer vragen of hij ze kan wisselen (het gaat echt alleen om het chromen deel dus de asopnames zul je moeten wisselen).
 
Ik had toch even gewacht met +/- 500 euro uitgeven ( mits je de hele set hebt genomen) als ik geen vertrouwen had in het feit of de poten gaan lekken ja of nee.

Ik neem aan dat je nog een tijdje met je motor gaat rijden anders kies je hier niet voor, maar dan had ik toch alles in 1 x aangepakt dat je 100% zeker weet dat alles in orde is.

Het hoeft natuurlijk niet te gaan lekken maar nu ga je d'r wel elke keer mee bezig zijn tijdens het rijden en dat is wel hinderlijk.

In ieder geval succes ermee en hopelijk blijft alles het voorlopig even doen.
 
Ik had toch even gewacht met +/- 500 euro uitgeven als ik geen vertrouwen had in het feit of de poten gaan lekken ja of nee.
Het was nog iets meer, want ik ben voor de Streetbox gegaan... Maar inderdaad, als de poten niet betrouwbaar waren had ik het niet gedaan. Maar de monteur ter plaatse had voldoende vertrouwen in de poten zoals ze nu zijn met de nieuwe seals. En mochten ze toch gaan lekken

Heb je niet genoeg aan enkel de binnenpoten veranderen? Of je moet het lekker laten voor wat het is tot ze echt gaan lekken.
Dat is inderdaad het plan. Ik heb via een sloperij 2 oude kromme binnenpoten gekocht voor een prikkie. Mochten de poten toch gaan lekken, laat ik de asopnames van de tweedehandsjes overzetten op 2 nieuwe binnenpoten zoals uit jouw link.
 
Terug
Bovenaan Onderaan