Donkere vizieren mogen niet meer?

Martin@81

MF veteraan
14 feb 2002
2.982
2
Ik hoor iets bij verschillende motorzaken dat ze geen donkere vizieren meer kunnen leveren? Hoe zit dat?

Volgens hen zou dat verboden zijn geworden sinds kort en kunnen ze alleen nog de heel licht getinte leveren...
 
Nou, dan maar naar Duitsland. Daar zijn ze nog eens stukken goedkoper ook.
 
Ik kan ze nog steeds bestellen voor zover ik weet.
Ze zijn al zolang als ik me kan herinneren verboden na zonsondergang maar overdag mag het gewoon.
 
in engeland waren ze al verboden, in nederland mocht je er alleen overdag mee rijden, ik blijf hem toch gebruiken, maar het zal wel waardeloos zijn als je ze dadelijk niet meer kan kopen, en als het in nederland verboden is, zal het wel iets europees zijn, dus dadelijk overal niet meer te verkrijgen. :(

en ik vind de donkere vizieren toch echt veiliger dan een blank vizier.
 
ik denk dat de voorraad op raakt
tegen de tijd dat het weer voorjaar word er weer volop donkere vizieren te krijgen zijn
seizoens gebonden producten
nu vooral met laagstaande zon gaan ze gewoon hard
 
Er zijn volgens mij twee soorten donkere vizieren: de licht getinte met e-keur en de donker getinte zonder e-keur. Als de verkoop al verboden is zal het zeker om de laatste soort gaan.
 
Ach ja,

Heb ook weleens gehoord dat ze verboden zouden zijn. Maar ik denk dat áls dat het geval is, ze toch gewoon verkocht zullen worden maar dan met een sticker erop dat ze alleen op het circuit e.d. gebruikt mogen worden. Net als met de opvoeronderdelen van brommers enzo....Ben persoonlijk dus niet al te bang dat ze zometeen niet meer te leveren zijn!

Ciao,
Jesse
 
Als het al schemerig word vind ik een donker vizier gevaarlijk 8-) ,met een lekker zonnetje heeft de donkere bij mij het voordeel.
 
is het eigenlijk mogelijk om een donker vizier los op je helm te krijgen? Ik heb nu net zo'n merkloos ding gekocht, was in de aanbieding, maar het heeft zo'n lelijk vizier.
 
Er zijn volgens mij twee soorten donkere vizieren: de licht getinte met e-keur en de donker getinte zonder e-keur. Als de verkoop al verboden is zal het zeker om de laatste soort gaan.

Ik vind de licht getinte eigenlijk een 'niet getinte.
Want alleen de tint van een echt donker vizier helpt tegen schitteringen en fel daglicht.
Het zal toch niet zo zijn dat we straks allemaal met een zonnebril op pad moeten onder het lichte vizier. Ik ervaar rust voor mijn ogen als je overdag rijd met een donker vizier. Met een zonnebril heb je van die rare wervelingen van de wind achter de glazen.
 
Ik rij met een Iridium vizier (olie achtig) en dat is echt toppie, eerder zat ik met een zonnebril te klote die steeds afzakt maar nu nergens meer last van. Als ze dat gaan verbieden ook overdag zijn ze ziek, een zonnebril is 100x zo gevaarlijker als een iridium vizier...
 
Ik ervaar rust voor mijn ogen als je overdag rijd met een donker vizier. Met een zonnebril heb je van die rare wervelingen van de wind achter de glazen.

He dat is grappig. Ik rij juist altijd met een zonnebril (een gele of bij zon een donkere) juist omdat ik dan geen wervelingen bij m'n ogen krijg waar ik erg snel traanogen van krijg (ik heb nogal droge ogen waardoor het juist gaat tranen)

Ik zie trouwens ook niet in waarom een zonnebril gevaarlijker is. Mijne zit altijd prima en belemmert het zicht totaal niet.
 
Beetje off-topic
Ik zou zo`n olieachtige vizier kopen en het schijnt dat Arai ze niet meer maakt.
Weet iemand daar meer over :?
 
Eriky,

wel eens met 180 zo'n donker italiaans tunneltje ingedoken?? Probeer dan je zonnebril maar eens af te zetten, begrijp je meteen waarom dat gevaarlijk is. Een vizier kun je dan teminste nog open zetten.

Mich,

For the record: ARAI heeft nooit spiegelvizieren verkocht, dat waren geen originele vizieren

Er is al jaren gezeik over het wel of niet verboden zijn van vizieren, volgens mij zijn ze nog nooit wettelijk verboden, maar ik kan ut mis hebben.
 
Ik vind een zonnebril praktischer omdat je die makkelijk af kunt zetten. Onderweg van vizier veranderen omdat het donker wordt lijkt me niet praktisch. Tja als je met 180km een tunneltje induikt is het onhandig om een zonnebril af te zetten. Dan zou een vizie handig kunnen zijn. Nog nooit meegemaakt. Wel dat ik tot in het donker doorreed. Dan toch liever zonnebril.

Alleen vandaag was het tegen de eind van de middag af toe niet prettig rijden ondanks mijn zonnebril, de zon hing namelijk erg laag. Iemand een goed suggestie voor een bepaald type zonnebril?
 
Laatst bewerkt:
Eriky,

wel eens met 180 zo'n donker italiaans tunneltje ingedoken?? Probeer dan je zonnebril maar eens af te zetten, begrijp je meteen waarom dat gevaarlijk is. Een vizier kun je dan teminste nog open zetten.

Met 180 kan ik mijn vizier niet open zetten... dan ben ik hem denk ik gelijk kwijt :?
 
Ik hoor iets bij verschillende motorzaken dat ze geen donkere vizieren meer kunnen leveren? Hoe zit dat?

Volgens hen zou dat verboden zijn geworden sinds kort en kunnen ze alleen nog de heel licht getinte leveren...

En de Schuberth Concept dan? Die heeft een zonnescherm EN een helder vizier.

CU

D
OO
V
 
Op zondag 06 oktober 2002 21:25 schreef Mich het volgende:
Beetje off-topic
Ik zou zo`n olieachtige vizier kopen en het schijnt dat Arai ze niet meer maakt.
Weet iemand daar meer over :?

t schijnt dat de spiegelende laag los laat na enkele maanden,daarom zijn ze uit de verkoop genomen
 
de echte "olie" vizieren zijn een soort van gestoomd en als je m vaak poetst haal je dat laagje eraf, beetje bij beetje
 
ik heb onlangs zo'n spiegelvizier gekocht, en met een felle zon is dat echt super. beter dan een zonnebril.
wat wel jammer is, is dat na 1 keer gedragen te hebben er al 2 dikke krassen op zitten :( :(
net niet in et gezichtsveld, maar wel irritant zichtbaar van binnen.

vos.jpg
 
Ik heb bij mijn Systeem IV helm zowel een donker getint als een helder (met PinlocK) vizier. Verwisselen is binnen 30 seconden gebeurd, en heb altijd beide vizieren bij me. *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan