Donor motorblok voor bakbrommer>motor, tips?

Londen

MF'er
31 mrt 2015
205
6
Amsterdam
Met de aankomende milieuzone van amsterdam in het achterhoofd overweeg ik mijn bakbrommer om te laten keuren tot motorfiets.Dan moet ik wel een helm op, maar dan mag hij tenminste meer dan 50cc hebben.

Om eerst even iets uit de weg te hebben, ik heb elektrisch overwogen, maar ivm vakanties etc gaat mijn voorkeur uit naar een benzine motor.

Goed.
Voor zover ik zie zijn er twee opties. Een standaard chinees pitbike blokje (125cc ofzo), of een 1-cilinder van een lichte motorfiets.

Waar ik nu op uit ben gekomen is een blokje van een Suzuki GN250. Die zijn voor weinig te krijgen, en redelijk betrouwbaar. Met een niet al te hoge topsnelheid (ook een voordeel, harder dan 80 hoeft hij niet te kunnen).
Ik zou dan een complete motor aanschaffen en gebruiken wat er nodig is om alles aan de praat te krijgen. Dat scheelt weer ten opzichte van een los blok kopen (plus dan kan ik het frame laten 'slopen' voor een sloopverklaring (die is nodig voor de keuring).

Heeft iemand ervaring met dit motorblok, wat zijn de dingen waar ik op moet letten.

Maar ik sta ook open voor suggesties, zijn er andere motorblokken die jullie aanraden? of dingen waar ik rekening mee moet houden.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
 
Wat ik kan bevestigen is dat je echt geen motorkenteken krijgt als je zomaar een 250cc motorblok onder een brommer hangt die "op papier" is ontworpen voor 50cc. Tenzij je met een uitvoerige technische tekening + berekeningen komt waarin je bewijst dat het gehele frame, wielophanging en rem-inrichting is berekend op het vermogen van die 250cc. Of je moet aantonen dat de bakbrommer fabrikant ooit een 250cc race-versie op de markt gebracht heeft die in Nederland verkocht is geweest, ook goed ;)

Beter de pitbike blok route, want dan kan je een kleine upgrade doen met een beperkte vermogenswinst voor de keuring, en er vervolgens een 160cc blok onder hangen, of bestaande motortje uitrusten met een big bore kit (als dat daadwerkelijk technisch verantwoord is).

Verder even goed in lezen wat de eisen zijn. Zijn er uberhaupt motorbanden (E keur) leverbaar voor die bakbrommer, om maar een voorbeeld te noemen?

Just my $0.02!
 
Laatst bewerkt:
Zie je het voor je, een goedgekeurde bakfiets met motorkenteken, die even lekker een klaverbladje aan het nemen is _O-
Kun je zeggen: dat ga ik er niet mee doen, maar als er een kenteken wordt afgegeven dan is dat kenteken dus net zoveel waard als op een normale motorfiets. Met andere woorden gaat dit nooit gebeuren verwacht ik.
 
Een bakbrommer zal als auto worden gezien, niet als motor, vanwege de afstand tussen de voorwieln. Kijk maar naar de MP3 of de CanAm Spyders. Maar ook in dat geval zul je niet zomaar een autokenteken krijgen zonder uitgebreide technische keuring.
 
Laatst bewerkt:
Zie je het voor je, een goedgekeurde bakfiets met motorkenteken, die even lekker een klaverbladje aan het nemen is _O-
Kun je zeggen: dat ga ik er niet mee doen, maar als er een kenteken wordt afgegeven dan is dat kenteken dus net zoveel waard als op een normale motorfiets. Met andere woorden gaat dit nooit gebeuren verwacht ik.

Dat kan idd absoluut nooit. Maar er is wellicht best wat mogelijk, zoals mijn Honda C50 die ik op 125cc heb weten te zetten. 100 km/h over de snelweg op een truttenschuddertje met trommelremmen ter grote van een €2,- munt en de minst stabiele voorvork aller tijden. 100% legaal, dat wel _O-
 
Bouw hem om naar viertaktmotor 49,9cc
Dan voldoe je aan milieunormen en blijft het bromfiets
Zo zal omkeuren gemakkelijker zijn
Ook voor 4-takten geldt de milieuzone. Alle scooters, brommers en snorfietsen, 2-takt en 4-takt, van voor 1-1-2011 zijn vanaf 1 januari niet meer welkom binnen de Ring.
 
Er komt een overgangsregeling voor 4 takt scooters van 2008 - 2010.
Je moet hiervoor een ontheffing aanvragen.

De viertakt scooters van tussen 1-1-2008 en 31-12-2010 mogen vervolgens een maximale leeftijd behalen van 10 jaar, hierna worden ook deze scooters uit de milieuzone in Amsterdam geweerd. Op deze manier worden alle viertakt scooters van voor 2011 tot het jaar 2021 gefacetteerd geweerd uit de milieuzone.
 
Daarnaast kost het keuren 125 euro per uur, en zo'n keuring kan redelijk uitlopen. Goedkoop zal het dus zeker niet worden.
 
Bedankt voor jullie reacties.

Bouw hem om naar viertaktmotor 49,9cc
Dan voldoe je aan milieunormen en blijft het bromfiets
Zo zal omkeuren gemakkelijker zijn
Er zit al een redelijk nieuw replica honda 4takt blokje onder. Om alsnog de eurozone in te mogen zal hij conform euro emissie norm 4 moeten zijn, voor brommers is daar nauwelijks over te vinden, maar ik weet wel dat voor motoren die daar aan moeten voldoen injectie verplicht is, en een dikke katalysator. Aangezien die niet zo 123 te krijgen zijn voor replica honda blokjes, wordt dit lastig. En dan zit je alsnog met 49cc..

Er komt een overgangsregeling voor 4 takt scooters van 2008 - 2010.
Je moet hiervoor een ontheffing aanvragen.
Klopt, maar die van mij is uit 1972... Oldtimer regeling kan wel, maar dan kan ik er alleen in het weekend en feestdagen mee rijden. Terwijl ik hem het meeste doordeweeks gebruik.

Wat ik kan bevestigen is dat je echt geen motorkenteken krijgt als je zomaar een 250cc motorblok onder een brommer hangt die "op papier" is ontworpen voor 50cc. Tenzij je met een uitvoerige technische tekening + berekeningen komt waarin je bewijst dat het gehele frame, wielophanging en rem-inrichting is berekend op het vermogen van die 250cc. Of je moet aantonen dat de bakbrommer fabrikant ooit een 250cc race-versie op de markt gebracht heeft die in Nederland verkocht is geweest, ook goed ;)

Beter de pitbike blok route, want dan kan je een kleine upgrade doen met een beperkte vermogenswinst voor de keuring, en er vervolgens een 160cc blok onder hangen, of bestaande motortje uitrusten met een big bore kit (als dat daadwerkelijk technisch verantwoord is).

Verder even goed in lezen wat de eisen zijn. Zijn er uberhaupt motorbanden (E keur) leverbaar voor die bakbrommer, om maar een voorbeeld te noemen?

Just my $0.02!

Mijn bakbrommer heeft al voorwielen van een auto en de remmen van een Fiat Panda, het achterwiel is van een GS500 ofzo, inclusief dikke schijfrem. Stopkracht heeft hij genoeg.
De constructie is niet veel meer dan een stalen koker van 100x100. Ik denk wel dat ik (ook op papier) kan aantonen dat de remmerij voldoende moet zijn voor het vermogen van de motor en de massa van de brommer.

Maar je hebt wel gelijk, en dat is ook waarom ik er geen KLR650Hayabusa blok onder gooi, dat kan ik nooit verantwoorden.
 
Laatst bewerkt:
Een bakbrommer zal als auto worden gezien, niet als motor, vanwege de afstand tussen de voorwieln. Kijk maar naar de MP3 of de CanAm Spyders. Maar ook in dat geval zul je niet zomaar een autokenteken krijgen zonder uitgebreide technische keuring.
Niet helemaal. Een trike of andere symmetrische driewieler is een L5e voertuig. Dat is geen auto. Als je een B rijbewijs van na 2013 hebt mag je er niet eens op rijden.
 
ik zou toch eerst even met de RDW gaan praten wat die allemaal voor eisen gaan stellen aan een ombouw naar motorfiets. als die het gaan zien als nieuwe eigenbouw dan kan je nog heel wat dingen verwachten en ben je niet klaar voor begin volgend jaar.
 
Ik denk dat een H2R blokje gewoon net dat beetje meer uhmpf levert. Die bruggetjes in Amsterdam zijn best steil.
Mijn opa ging vroeger ook over de gracht met een handkar. Gewoon spierkracht, dat kan ook!
Als de kar te zwaar was vroeg die een voorbijganger om hulp. Dat kon nog in oud Amsterdam.
Vandaag de dag zouden ze je ook helpen maar daarna gelijk verder duwen de gracht in.

De ECHTE Amsterdammer woont al lang niet meer in de stad.
 
Mijn opa ging vroeger ook over de gracht met een handkar. Gewoon spierkracht, dat kan ook!
Als de kar te zwaar was vroeg die een voorbijganger om hulp. Dat kon nog in oud Amsterdam.
Vandaag de dag zouden ze je ook helpen maar daarna gelijk verder duwen de gracht in.

De ECHTE Amsterdammer woont al lang niet meer in de stad.
Amsterdam is een pretpark. De entree reken je af bij de parkeerautomaat, of voor degenen op de longstay, via de erfpacht.

Maar OT een traditionele bakfiets omkeuren naar een recente motorfiets lijkt me wat ambitieus. Of gelden er voor motorfietsen geen regels qua milieuzone?
 
Verhuizen!!!!!!
Wie wil er nu in z'n kut stad wonen met al die regels.
In de gevangenis mag je nog meer.
Lang leven het platte land.
De tractors die hier rond rijden roken in een uur meer als heel die brommers op 1 dag in die kut stad.
HEEEEEERLIJK............
 
ik zou toch eerst even met de RDW gaan praten wat die allemaal voor eisen gaan stellen aan een ombouw naar motorfiets. als die het gaan zien als nieuwe eigenbouw dan kan je nog heel wat dingen verwachten en ben je niet klaar voor begin volgend jaar.
Ik heb ze een lange mail gestuurd, en wacht nu op het antwoord.
Maar als het inderdaad als eigenbouw gezien wordt.... das een ander verhaal

Maar OT een traditionele bakfiets omkeuren naar een recente motorfiets lijkt me wat ambitieus. Of gelden er voor motorfietsen geen regels qua milieuzone?
Nee gek genoeg niet. Niet dat ik heb kunnen vinden iig.
 
Elektrisch maken en na het keuren een generator in de bak om de accu op te laden?
 
Hahaha dat is echt geniaal.

Da's een oud idee hoor. Kijk maar naar ouderwetse duikboten e.d.


EDIT: Je kan dit eens voor de gein doorlezen. Helaas is de TS al een paar jaar niet meer actief, en heeft hij ook al zijn foto's verwijderd. Maar het gaat om een soort zelfbouw bakfiets met de voortrein van een lelijke eend. Een paar jaar na de laatste post in dit draadje stond "het geval" onaf gemaakt te koop op MP o.z.i.d. -O-

Maar het idee was goud waard. :}
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan